یک کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است که ورود و حمله نظامی آمریکا به لیبی اشتباهی بزرگ است که مسئله را پیچیده تر می کند چون آمریکا ابزار لازم را ندارد.

محمد جعفری رییس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبر جواب این سوال که با توجه به اهمیت لیبی در تأمین نفت و گاز اروپا و جایگاهی که این کشور در بازار اروپا دارد ،آیا غرب برنامه ای برای جایگزین قذافی ندارد،گفت:غرب برای قذافی هیچ جایگزین قوی ندارد. این بدترین وضعیت برای آنهاست.از سویی هر تلاشی برای حفظ این منافع نیز با شکست روبرو خواهد شد.مثلا این راهکار که غرب قصد دارد به بهانه حفظ جان اتباع وارد لیبی شود و منابع نفتی را تحت کنترل خود در آورند قطعا پیامدهای بدی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ارتش لیبی عملا از هم پاشیده است. لذا امریکایی ها نه حکومتی در لیبی دارند که از آن دفاع کنند و نه ارتشی که اوضاع را کنترل کند. غرب هردو ابزار کلیدی خود را از دست داده است. تکیه بر نیروی نظامی برای کنترل فرودگاه ها نیز در لیبی کارساز نیست.

جعفری اظهار داشت حمله نظامی آمریکا به لیبی اشتباهی است که مسئله را پیچیده تر می کند چون آمریکا ابزار لازم را ندارد.همانطور که در خصوص افغانستان وضعیت به همین شکل بود.در افغانستان آمریکا توجهی به این مسئله نکرد که در صورت ورود به میدان چگونه می خواهد اوضاع را تحت کنترل در آورد.آن هم در حالی که هم  طالبان در این کشور وجود داشتند و هم جبهه شمال. نیروهای طالبان که دشمن بود و نیروهای جبهه شمال نیز به ایران متمایل بودند.اگر فشارهای ایران نبود کرزای هرگز نمی توانست رئیس جمهور شود.

او در ادامه گفتگوی خود افزود در خصوص لیبی نیز وضعیت به همین منوال است. آمریکا هیچ ابزاری برای ورود به لیبی ندارد. پس اگر وارد شود اشتباه است. یک حالت این است که غرب وارد نشود.16146

متن کامل این گفتگو را اینجا بخوانید.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 136586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =