مشروح سئوالات و جوابهای محسنی اژه ای در کنفرانس خبری امروز درباره پرونده های در دست اقدام قوه قضائیه و سایر قضایای سیاسی و حقوقی کشور

امیدسلیمی بنی: نهمین کنفرانس خبری رسانه ها با سخنگوی قوه قضائیه مباحث بسیاری را با خود داشت، از تایید حصر خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی از نامزدهای شکست خورده در انتخابات سال گذشته تا سخن از پرونده اختلاس در شرکت ملی بیمه ایران که اژه ای قبلا گفته بود محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور نیز از متهمان آن است.

در جدول زیر، پرسشها و پاسخهای سخنگوی قوه قضائیه، آمده است.

پرسش

رسانه پرسشگر

پیشینه پرسش

پاسخ سخنگوی

پرونده شرکت بیمه، دیروز و امروز مورد رسیدگی قرار گرفت، ولی سخنی ازیکی از متهمین  این پرونده  مطرح نشد. آیا وی در دادسرا تبرئه شده است؟

خبر آنلاین

در جلسات مطبوعاتی گذشته سخنگوی قوه قضائیه، محسنی اژه ای اعلام کرده بود محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور، یکی از متهمان پرونده اختلاس در شرکت بیمه، موسوم به حلقه فساد خیابان فاطمی است که به موقع به دادگاه احضار خواهد شد.

هنوز متهمان پرونده بیمه، به طور کامل به دادسرا احضار نشده اند و طبعا به دادگاه نیز نرفته اند. ما در اصطلاحات حقوقی، در مبحث متهمان، مباشر، شریک و علت تسبیب داریم، گاهی اوقات پرونده، از جمله همین پرونده اختلاس در شرکت بیمه ایران، متهمین متعدد پیدا می کند. در این حال می توان دو کار کرد، همه این متهمان را می توان معطل کرد تا رسیدگی نهایی دادسرا درباره همه انجام شود و برای همه کیفرخواست در یک زمان صادر شود، راه دیگر این است که پرونده و جرایم تفکیک شود و ممکن پرونده به دو نفر به عنوان مباشر یا شریک منتسب شود، در این حال، می توان افرادی را که در کیفرخواست برایشان صادر شده به دادگاه معرفی کرد تا به جرایمشان رسیدگی شود و در خصوص همان افراد ممکن است اتهام دیگری مفتوح باشد. پرونده بیمه ایران هنوز به طور کامل تکمیل نشده و این پرونده متهم دیگری هم دارد. برای 54 متهمی که پرونده شان تکمیل شده بود، کیفرخواست صادر شد و هنوز پرونده افرادی که تکمیل نشده در دادسرا وجود دارد. بسته به دفعاعیات وکلا و متهمان دادگاه رسیدگی خود را ادامه خواهد داد. خلاصه این است که هنوز برای همه متهمان پرونده کیفرخواست صادر نشده است. ولی برای اشخاصی که در معرض اتهام قرار دارند چون کیفرخواست صادره به ماده 4 قانون تشدید مجازات مرکتبین اختلاس و کلاهبرداران اشاره دارد و در این ماده پیش بینی شده افراد کلاهبردار و اختلاس کننده اگر به صورت باندی عمل کنند، از 15 سال تا ابد زندان می شوند، این پرونده به دادگاه کیفری استان رفته است. در ذیل این ماده آمده که اگر جرم متهم در حد مفسد فی الارض باشد، به مجازات این جرم محکوم خواهد شد و اگر در این حد نباشد، به کمتر محکوم می شوند یعنی از 15 سال تا ابد به حبس محکوم می شوند."

برخورد با عوامل فتنه و تندروی آنها و اغتشاشات جدید، چه زمانی صورت می گیرد؟

روزنامه قدس

تحرکاتی در روز 25 بهمن ماه گذشته در خیابانها صورت گرفت و بلافاصله از تریبون نماز جمعه اعلام شد فتنه گران باید محدود شوند.

فتنه زمانی است که فضا مبهم باشد، اکنون مرزبندیها کاملا مشخص است و با روشن شدن فضا، نوع برخورد با آنها نیز متفاوت خواهد بود. اقدامات روشنگرانه، اتمام حجتها، هشدارها صورت گرفته و مجموعه اینهاست که جریان ضدانقلاب را رسوا کرده و هیچ جایگاهی بین ملت ندارند و حتی خودشان هم یکدیگر را مسخره می کنند.

چرا فائزه هاشمی در اغتشاشات دستگیر می شود و بعد بلافاصله آزاد می شود؟

روزنامه ایران

فائزه هاشمی رفسنجانی روز یکم اسفندماه در خیابان ولی عصر تهران چند ساعتی توشط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

فائزه هاشمی را شنیده ام یکی دو ساعت نگه داشتند، ولی هنوز هیچ گزارش رسمی از ناحیه دستگاه انتظامی یا هر کسی که وی را مورد سئوال قرار داده، به دستگاه قضایی نرسیده است.

آیا اطلاعات جدیدی درباره پرونده مرگ صانع ژاله وجود دارد؟

خبرگزاری فارس

روز 25 بهمن، دو تن به نامهای صانع ژاله و محمد مختاری که دانشجو بودند کشته شدند. وزیر اطلاعات، آن را ترورهای هدفمندی منافقین اعلام کرد.

در خصوص دستگیری قاتلان ژاله هنوز پرونده ای به دست قوه قضائیه نرسیده است و به جز اطلاعاتی که آقای مصلحی گفته اند، موضوع تازه ای برای اعلام نداریم.

آیا آماری از کاهش زمان رسیدگی به پرونده ها دارید؟

خبرگزاری شبستان

همیشه این انتقاد به قوه قضائیه وجود دارد که رسیدگی به پرونده ها بسیار کند صورت می گیرد. بارها مقامات قضایی اعلام کرده اند زمان رسیدگی به پرونده ها را کاهش خواهند داد.

وقت رسیدگیها کم شده، ولی باید کمتر از این شود. وقتی می گوییم وقت رسیدگی کم شده، معنی اش این نیست که همه پرونده ها کم شده باشد. اگر رسیدگی از این زمان هم کمتر شود، به نفع مردم و دستگاه قضایی است، ولی این مستلزم موارد متعددی از جمله داشتن نیروی کارمند و قاضی مکفی است. به همین نسبت هم باید نیرو در اختیار ما باشد. امیدواریم دولت و مجلس محترم این عنایت را داشته باشند و با نگاه ویژه به بودجه لوازم اداری، تجهیزات، مکانها و نیروی انسانی این قوه نگاه کنند. اکنون بیش از 2 هزار کارمند از پستهای مصوب کم داریم، اصرار هم می کنیم دولت اجازه بدهد ما اینها را به کار بگیریم، ولی هنوز عملا دست ما را چیزی نگرفته، درباره بودجه نیز نیاز است با توجه به کسریهای مختلفی که داشتیم افزایش جهشی انجام شود. نمی شود با افزایش درصدی بودجه در هر سال، این مشکل حل شود. در رابطه با جرم زدایی نیز سعی کرده ایم کارهایی انجام دهیم از جمله تاسیس شوراهای حل اختلاف که کارها توسط مردم انجام می شود. آسیب شناسی از لحاظ صلاحیت موارد رسیدگی در شوراها و همچنین کمبودهای این شورا مورد بررسی قرار گرفته و امیدواریم این اقدامات زمان رسیدگی به پرونده را کمتر کند.

آیا دستگاه قضایی برای محاکمه جریانات ضد انقلاب خارج از کشور از جمله شیرین عبادی در دادگاه های  داخل کشور، برنامه ای  دارد؟

روزنامه کیهان

تعدادی از مخالفان نظام در طی سالها از کشور خارج شده اند، از جمله شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل که اکنون در آمریکا به سر می برد .

بسیار بدیهی است کسانی که مرتکب جرمی می شوند و تبعه ایران هستند ولو در خارج از کشور باشند، و یا کسانی که تبعه ایران نیستند و در خارج از کشور مرتکب جرم شوند، تعقیب شوند. اکنون عده ای از جمله همین خانمی که نام برده شد رسما از کشور رفته اند و خیلی ذلیلانه با آمریکا و انگلیسیها علیه مردم و کشور خودشان فعالیت می کنند. مدعی العموم پرونده علیه آنها دارد و اگر در داخل کشور بیایند، محاکمه می شوند و از طریق مراجع بین المللی نیز تعقیب می شوند.

تکلیف پرونده انبوه سازان شفق و خانه هایی که سرمایه گذاران باید دریافت کنند، چه شد؟

خبرگزاری برنا

در پرونده انبوه سازان از جمله پروژه موسوم به شفق و نگین غرب، تعدادی از دست اندرکاران این پروژه ها با کلاهبرداری از مردم، اموالی را دریافت کردند و خانه ها را با توجه به قراردادهای منعقده تحویل ندادند. پرونده آنها همچنان در حال رسیدگی است.

درپرونده های شفق و نگین غرب، قوه قضائیه اهتمام دارد که عدالت اجرا شود و مردم به حقشان برسند. برای همین تلاش بر این شد که علاوه بر مجازات مجرمان، مردم نیز به حق خود برسند، ریاست محترم قوه شخصا جلسه گذاشته، رئیس دادگستری کل تهران و دادستان و قضاتی که روی این پرونده کار می کرد را خواستند و قاضی جدیدی روی این پرونده نصب کرد تا مردم به حقشان برسند. کمیته سه نفری که در این پرونده بود، هنوز هم باقی است و تاکید شده که پیگیری دقیق انجام شود. مشکلات پیچیده ای که اینها ایجاد کرده بودند، روشن شده و اموال معارض و دیون مجرمان به دیگران و به خصوص نهادها، معلوم شده و برنامه ریزی شده افرادی که در چارچوب مقرراتی که هست اول به حق خود برسند. 509 مورد افراد سرمایه گذار فراخوان شده اند، با آنها صحبت شده و قراردادها مورد ملاحظه قرار گرفته و شروع شده تا پروژه ها آرام آرام تحویلشان شود. در پنجشنبه قبل، تعدادی از واحدها تحویل شده و امیدواریم تا اواسط اردیبهشت ماه سال آینده، همه تحویل شود و بعد از این 509 مورد، حدود 900 مورد آپارتمان وجود دارد که احداث آنها از سال آینده شروع خواهد شد.

آیا حصر خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی، با حکم قضایی صورت گرفته؟

خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

دادستان کل کشور تایید کرد کلیه ارتباطات میرحسین موسوی و مهدی کروبی با دیگران قطع شده و در صورتی که لازم باشد، اقدامات بعدی درباره آنها صورت خواهد گرفت.

از همان زمان انتخابات، برای سران فتنه، توسط دادستانی تهران، پرونده تشکیل شد. امروز با توجه به شفاف شدن مسایل و مشخص شدن مرزها که دیگر کسی نمی تواند بگوید تحرکات آنها، علیه رای و شخص است و کاملا مشخص است که مرزبندی با انقلاب و نظام دارند، دیگر نمی توان به آنها اطلاق فتنه کرد. در حال حاضر،اقداماتی از جمله قطع تلفن و اینترنت و ملاقات آنها با دیگران توسط دستگاه قضایی پیگیری شده و در مراحل بعدی نیز علاوه بر قطع ارتباط این افراد، اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

درباره مبارزه با باندهای کارچاق کنی در دادگاه ها چه اقداماتی صورت گرفته؟

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

حدود دو ماه پیش رئیس قوه قضائیه با اشاره به وجود کارچاقکنها در قوه قضائیه اعلام کرد با آنها به شدت مقابله خواهیم کرد.

به طور معمول افرادی سعی دارند به نفع کسانی که در دستگاه قضایی پرونده دارند، نفوذ کنند و اشخاصی نیز با جعل امضا و سمت وانمود می کنند نفوذ دارند. ما در مقام این هستیم که دست واسطه ها، کارچاق کنها و کسانی که می خواهند در دستگاه قضایی نفوذ کنند را قطع کنیم. افرادی با دروغ، از مردم اخاذی می کنند، و برخی نیز واقعا ارتباط دارند. الان دستگاه قضایی مصمم است حرکت جدی تری را انجام دهد برای افشای این افراد که با عناوین جعلی سر مردم را کلاه می گذارند و همچنین افرادی که واقعا ارتباط دارند و امکان نفوذ در پرونده ها را یافته اند.

آیا توضیحات جدیدی درباره دادگاه سه تبعه آمریکایی و عدم حضور سارا شورد در این دادگاه دارید؟

خبرگزاری موج

سه نفر از اتباع آمریکا سال گذشته به جرم حضور غیر مجاز در مرزهای غربی ایران دستگیر شدند که یک نفر از آنها زن بود (سارا شورد) و با قرار وثیقه آزاد شد. این افراد متهم به جاسوسی شدند و در بهمن ماه دادگاه آنها به صورت غیر علنی و بدون حضور متهمه (شورد) برگزار شد.

این دادگاه در موعد خود برگزار شد. آن خانم که نام بردید به دادگاه نیامده و لایحه دفاعیه را فرستاده و دادگاه باید تشخیص دهد که این لایحه کفایت می کند یا خیر، ولی نظر شخصی خودم چون لایحه را دیده ام، این است که لایحه دفاعیه فرستاده شده کفایت نمی کند. اگر دادگاه صلاح بداند و این لایحه را کافی نداند، طبیعی است این متهم را بار دیگر احضار خواهد کرد که البته بعید می دانم در امسال صورت گیرد و در صورت عدم حضور این متهمه، دادگاه کار خود را انجام می دهد و حکم را صادر می کند.

درباره برخورد با تظاهرات فردا که فراخوان داده اند، چه تصمیمی گرفته اید؟

باشگاه خبرنگاران جوان

مخالفان نظام در خارج از کشور که می گویند از مشاوران نامزدهای شکست خورده انتخابات گذشته هستند، سه شنبه های پیش از نوروز را به عنوان روز حضور مردم در خیابانها اعلام کرده اند.

هر کسی خلاف قانون رفتار کند، برخورد می شود.

گفتید محاکمه سران فتنه در زمان خود و بر اساس مصلحت اندیشی صورت خواهد گرفت. آیا در جریان بازداشتگاه کهریزک و پرونده سبحان و دادستان قبلی تهران (سعید مرتضوی) بر اساس مصلحت رسیدگی خواهید کرد؟

روزنامه جمهوری اسلامی

در جریان بازداشتگاه کهریزک تعدادی کشته شدند و سعید مرتضوی دادستان سابق تهران نیز به عنوان یکی از آمران پرونده تحت تعقیب قرار گرفت و به گفته طباطبایی نژاد عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، فعلا معلق از قضاوت شده است.

ما گفته ایم این کار اقتضائاتی دارد، نه مصلحت، شما مصلحت اندیشی را به کار می برید، سعی می کنم روی واژه هایی که می خواهم به کار ببرم، دقت کنم. پرونده سبحان و کهریزک و دادستان سابق، در دادگاه مفتوح است. برای برخی حکم صادر شده، پرونده دادستان سابق نیز در حال رسیدگی است و به هیچ وجه مصلحت اندیشی درباره آنها مطرح نیست. بستگی دارد به نوع تحقیقاتی که باید انجام گیرد. در پرونده دادستانی سابق، شخصا پرسیدم علت چیست که رسیدگی نمی شود؟ مسئولان دادسرای مربوطه گفتند استعلاماتی کردیم که هنوز جواب نیامده و این استعلام کاملا تاثیرگذار در تصمیم ما هست، اگر حتما جواب استعلام بیاید، کار انجام خواهد شد و کاری است که می طلبد پرونده انجام شود.

برنامه ای برای آزادی زندانیان پس از انتخابات به مناسبت سال جدید در قوه قضائیه وجود دارد؟

روزنامه شرق

تعدادی از زندانیان معترض به نتایج انتخابات پس از دستگیری، به زندان محکوم شده اند که برخی به صورت مشروط آزادند و برخی هنوز در حبس به سر می برند.

کسانی که مجرم شناخته می شوند و محکوم می شوند، بنا را قوه قضائیه بر اصلاح آنها می گذارد. هر محکومی که تشخیص داده شود متنبه شده و اقدام کند برای جبران مافات، حتما نسبت به او ارفاق می شود و قانون نیز مواردی را کاملا مشخصا پیش بینی کرده و محکوم با داشتن این شرایط، از آزادی مشروط می تواند داشته باشد. در پاره ای از موارد درخواست تخفیف مجازات از سوی قاضی می شود. در برخی موارد، درخواست عفو از سوی زندانی، خانواده یا از سوی دستگاه قضایی صورت می گیرد. این یک امر کلی است. با توجه به رافت اسلامی که وجود داشته و دارد و در جای دیگری از دنیا اینقدر مرخصی و عفو نداریم، برای محکومان به مناسبت ایام نوروز و مناسبتهای مختلف، مرخصی در نظر گرفته می شود. طبیعی است احیانا کسانی به مناسبت فروردین، به مرخصی بروند و کسانی که هستند، مشمول عفو قرار گیرند که بستگی به رفتار زندانی دارد.

پرونده استرداد باغ قلهک از انگلیس به کجا رسید؟

روزنامه آرمان

در جلسه گذشته دادستان کل کشور پرسیده شد آیا برای استرداد باغ قلهک از انگلیس اقدامی شده یا خیر؟

پیگیری کرده ایم و چیزی دال بر اینکه انگلیسیها اینجا را به صورت غاصبانه تصرف کرده اند، وجود ندارد. هیچ کس در دادگاه های ما چنین ادعایی نداشته و ندارد و چنین موردی در دادگاه های حقوقی و کیفری ما تاکنون مطرح نشده. وزارت خارجه و یا هیچ دستگاه دیگری، شکایتی را در قوه قضائیه مبنی بر تصرف عدوانی انگلیس مطرح نکرده اند.

آقای دولت آبادی، دادستان تهران عنوان کردند که توهین به مقامات نظام از جمله رئیس مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت جرم است. این اواخر آقای هاشمی رفسنجانی به شدت مورد هجمه هستند. آیا دادستان نمی خواهند به عنوان مدعی العموم رسیدگی کنند؟

روزنامه فرهنگ آشتی

در روز 22 بهمن، عده ای در تهران و قم، شعارهای تندی علیه هاشمی رفسنجانی سر دادند و صدا و سیما نیز به صورت مستقیم، این راهپیماییها و شعارها را پخش کرد.

اگر شکایت نیاز به شاکی داشته باشد، دادستان نمی تواند راسا تعقیب کند. اگر به مناسبت و حسب سمت یک مسئول، این توهین انجام گرفته باشد، این قابل تعقیب توسط مدعی العموم است. اگر نه به خاطر مسئولیت افراد، به آنها توهین شود، مدعی العموم وظیفه ای ندارد ولی نظر قوه قضائیه این است که برخی از بداخلاقیهایی که از هر جا و هر کس و علیه هر فرد صورت می گیرد، صحیح نمی دانیم و هر موردی را که شاکی خصوصی دارد، تعقیب می کنیم. بعضا هم به همین خاطر مورد بی مهری قرار گرفته ایم. نظرما این است که بداخلاقی در کشور اسلامی وجود نداشته باشد و اگر هم بودو شاکی خصوصی شکایت کرد، هر کسی باشد و علیه هر کسی طرح شکایت شده باشد، دنبال می کنیم و مواردی که مدعی العموم باید تعقیب کند، ما نیز تعقیب خواهیم کرد.

42/133

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 133670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام DE ۱۸:۳۹ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۹
    0 0
    دستت درد نکند با اون جوابها ما که چیزی نفهمیدیم شما اگر فهمیدین به ما هم بگین مثلاًبعد از 2 سال جواب یک استعلام نیامده این چه استعلامی است شاید تا 10 سال دیگر بیاید شاید
  • بدون نام GB ۱۸:۵۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۹
    0 0
    خدایا ایستاده مردن را نصیب من کن که از نشستن در ذلت بیزارم
  • بدون نام IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
    0 0
    اما سخن گفتن کاری یا دردی از مردم دوا نمیکند 2سال است که از موضوع کهریزک می گذرد هنوز حکمی صادر نشده اما قتل میدان سعادت اباد ...