در وقت مقتضی، متهمان را به دادگاه احضار می کنیم. نیاز نیست کسی برای قوه قضائیه نامه بفرستد، هر چند کسی نگفته به زودی، آنها دستگیر می شوند

امید سلیمی بنی: هفتمین نشست سخنگوی قوه قضائیه، امروز در ساختمان شماره 2 ریاست این قوه برگزار شد تا محسنی اژه ای بارها به خبرنگاران توصیه کند در سئوالات خود از افرادی که محکومیت قطعی ندارند، نام نبرند. با این وجود سئوالات مختلف از سوی خبرنگاران رسانه های مختلف درباره اتهامات فساد مالی محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور پرسیده شد تا نشان دهد این موضوع، چقدر مورد توجه افکار عمومی است.

اژه ای درباره این پرونده گفت: نه من و نه ریاست قوه قضائیه درباره دستگیری قریب الوقوع این فرد اظهار نظر نکرده ایم، ولی در پاسخ به پرسشهایی که هر سئوال کننده و هم مردم می دانند، منظور کیست، باید هر چه اطلاع دارم، بگویم. برای همین از خبرنگاران خواهش می کنم درباره پرسیدن نام افراد، سئوال نکنند.

این مقام قضایی درباره پیگیری پرونده رحیمی گفت: هنوز احضاریه ای فرستاده نشده و رئیس قوه قضائیه هم نگفتند به این زودی با وی مقابله خواهد شد. آیت الله لاریجانی گفت ما غافل نیستیم از این مسایل. در مسایلی از این دست، اگر جرایم مشهود نباشد، توسط ضابطان، دادستان و نیروهای اطلاعاتی تحقیق و جمع آوری می شود. پس از جمع آوریهای اطلاعاتی و انتظامی، درباره اش اظهار نظر خواهد  شد.

محسنی اژه ای همچنین درباره سئوال خبرآنلاین، در خصوص گزارش اخیر نشریه اکونومیست که گزارش کرده بود ایران در رتبه 157 دموکراسی در جهان قرار دارد، اظهار داشت: خود شما می دانید این موضوع، کاملا غلط است و دستگاه قضایی و دیپلماسی ما فعال هستند و به مسئله حقوق بشر رسیدگی می کنند. البته میزان فعالیتها و حمله های آنها به قدری زیاد است که فعالیت ما نمی تواند دفعتا همه این تبلیغات را خنثی کند.

دادستان کل کشور همچنین درباره اظهارات اخیر دادستان تهران در خصوص دستگیری میرحسین موسوی و مهدی کروبی اظهار داشت: "دادستان تهران نگفته اند به زودی به این مسئله رسیدگی می شود. این کار، اقتضائاتی دارد که به محض مهیا شدن این اقتضائات، این افراد محاکمه می شوند."

وی درباه جایگاه دادستان تهران در گفتن این سخنان افزود: در هر صورت، اصل مطلب این است که یک مقام قضایی تا آنجایی که ممکن است در جایگاه حقوقی خود صحبت کند و در چارچوب قانون اظهار نظر کند و اگر در جایگاه دیگری بخواهد حرف بزند، باید دقت کند.

مشروح پرسشها و پاسخهای این مقام قضایی را در ادامه می خوانید:

پرسش

پاسخ

درباره پرونده سوءاستفاده مالی محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور

هنوز برای این فرد، احضاریه داده نشده، ما محذور داریم از لحاظ قانونی که تا زمانی که حکم صادر نشده، اسم از کسی نبریم. لذا خواهش می کنم همه رعایت کنند که اسم از اشخاص برده نشود ولی در جلسات گذشته نیز من از وی اسم نبردم، ولی در جواب سئوال کننده، پاسخ دادم. رئیس قوه قضائیه هم نگفتند به این زودی با وی مقابله خواهد شد. آیت اله لاریجانی گفت ما از این مسایل غافل نیستیم. در مسایلی از این دست، اگر جرایم مشهود نباشد، توسط ضابطان، دادستان و نیروهای اطلاعاتی تحقیق و جمع آوری می شود. پس از جمع آوریهای اطلاعاتی و انتظامی، درباره اش اظهار نظر خواهد  شد.

درباره سرنوشت اتهامات میر حسین موسوی، مهدی کروبی، محمد خاتمی و مرد خاکستری (موسوی خوئینیها)

نیاز به ارسال نامه توسط مهدی کروبی نیست. هر زمان قوه قضائیه صلاح بداند، او را به دادگاه احضار خواهد کرد. دادستان تهران نگفته اند به زودی به این مسئله رسیدگی می شود. این کار، اقتضائاتی دارد که به محض مهیا شدن این اقتضائات، این افراد محاکمه می شوند. هر چند شایسته است هر مقام قضایی در اظهاراتش، شان و جایگاه خود را مد نظر داشته باشد. این که مقام قضایی در جایگاه قضا قرار دارد از موضع قانونی باید صحبت کند. اگر کسی در جایگاه قضایی خود نباشد، انتقاد به او وارد است. البته باید به یک نکته توجه داشت که آقای دولت آبادی، دادستان تهران، کلمه به زودی را کسی به کار نبرده، افرادی که مرتکب جرمی شده باشد و متهم باشند، باید درباره آنها رسیدگی شود و به خصوص کسانی که ظلم بزرگی کردند و به دشمن امید دادند. طبیعی است قابل گذشت نیست مگر با قید همان که نحوه برخورد به خاطر اقتضائات، صورت گیرد.

درباره رتبه بندی ایران در مسایل دموکراسی دنیا در گزارش اخیر نشریه اکونومیست

خود شما می دانید این موضوع، کاملا غلط است و دستگاه قضایی و دیپلماسی ما فعال هستند و به صورت تهاجی، به مسئله حقوق بشر رسیدگی می کنند. البته میزان فعالیتها و حمله های آنها به قدری زیاد است که فعالیت ما نمی تواند دفعتا همه این تبلیغات را خنثی کند. معمولا با حمایت دولتهای غربی این لیستها را مطرح می کنند و به صورت ابزاری استفاده می کنند و متاسفانه هجمه های سنگینی علیه ما دارند. ستاد حقوق بشر و قوه قضائیه که دبیرش در جلسات اخیر شرکت کرده اند، فعال هستند. اگر سئوالات آنها درباره حقوق بشر، واقعی باشد، جواب داده می شود. اگر آنها به صورت مغرضانه حرفی دارند، موضوع دیگری است. اقدامات آنها حدود 32 سال موفق نبوده اند و روز به روز رسواتر و مفتضح تر می شود. در دنیا بسیاری از کشورها فهمیده اند استفاده ابزاری از دفاع حقوق بشر، چیز غلطی است و واکنش نشان می دهند.

درباره پرونده سکینه محمدی آشتیانی

دستگاه قضایی از رسانه های خارجی برای برگزاری نشست خبری درباره پرونده این محکوم از کسی دعوت نکرده، آنها از طریق دستگاه هایی مانند وزارت امور خارجه و ارشاد متقاضی شده اند و درخواست شان پس از مشورت با دستگاه های مختلف، تقاضا پذیرفته شد.

متاسفانه سوء استفاده هایی دشمن با استفاده از ابزار تبلیغاتی و سرمایه های سنگین، به دنبال مطرح کردن مطالبی علیه کل قوانین و نظام و دستگاه قضایی بر خلاف حق و مروت، هستند، درباره این پرونده انجام شده و ما باید تلاش کنیم برای افکار عمومی توضیح بدهیم.

درباره پرونده 6 ماه حبس و 10 ضربه شلاق برای مدیر مسئول روزنامه ایران (کاوه اشتهاردی)

اولا حکم قطعی نیست و محکوم می تواند در مراجع تجدید نظر، تقاضای تجدید نظر بدهد. ثانیا زیر سئوال بردن دادگاه و حکم صادره، نه برای مردم، نه برای دستگاه قضایی و نه برای متهم، فایده ای ندارد. بعد هم باید در نظر داشت نشر کذب، تشویش اذهان و جرایمی از این دست، برای همه جامعه مشکل ایجاد می کند. اگر نقد حقوقی یا سیاسی داشته باشیم می توانیم نقد را مطرح کنیم، اما اگر حکم قاضی را ما کم ارزش بکنیم به نفع جامعه نیست. اگر دستگاه قضایی را با نقد حقوقی تضعیف بکنیم نه به نفع جامعه و نه به نفع آن فرد محکوم نیست.

ممکن است رای اشکال داشته باشد، ولی نباید این مسئله را دستاویز نقد کنیم. چون اتهامات هاشمی در هیچ دادگاهی مورد رسیدگی قرار نگرفته، به فرض اینکه بگوییم حکم اشتهاردی صحیح نباشد، این تشخیص دادگاه بوده که چنین حکمی صادر کرده است.

پرونده میدان کاج و قصاص محکوم

در جنایت سعادت آباد، متهم، به عنوان مفسد فی الارض و محاربه محکوم نشده، بلکه فقط از لحاظ جرم قتل، محکوم شده است. اگر اولیاء دم جنایت سعادت آباد درخواست قصاص داشته باشند، از اختیارات آنهاست و حکم اجرا می شود ولی آنها می توانند تا لحظه آخر نیز از اجرای حکم بازگردند. در این پرونده همه مراحل قانونی با سرعت و با حضور وکلا طی شد. تشریفات قانونی صدور حکم طی شده و آماده اجراست ولی درخواست اجرا به عهده اولیاء دم است. قاضی این فرد را به عنوان محارب تشخیص نداده، اگر اولیای دم درخواست اجرای قصاص داشته باشند، این متهم اعدام می شود، ولی در حد محاربه تشخیص داده نشده و در صورت گذشت اولیاء دم، قصاص نخواهد شد.

محاکمه دستگیر شدگان روز عاشورای سال گذشته

در دستگیری عاشورای گذشته، تعداد زیادی از افراد هستند که محاکمه شدند و حکمشان اعلام شد. تعداد زیادی با محکومیت قطعی در حال تحمل کیفر هستند. برخی به لحاظ پشیمانی و اظهار ندامت و اینکه گفتند گول خورده اند، آزاد شدند. برخی به زندان رفتند و با اظهار ندامت و قائل به جبران بودند، با عفو از زندان بیرون آمدند. هنوز هم تعدادی در حال رسیدگی هستند و ممکن است برخی از آنها که جرایم سبکتری داشته اند و با قرار آزاد شده اند، حکم درباره آنها صادر نشده باشد. 3 مورد هم پرونده داشتیم که محکوم شدند ولی به لحاظ وضعیت جسمی و نظر پزشک که نمی توانستند در زندان تحمل کیفر کنند، با نظر پزشک در زندان نیستند، ولی محکوم هستند و حکمشان قطعی است.

درباره دستگیری شهرام امیری دانشمند هسته ای توسط ایران

چنین چیزی نشنیده ام

درباره پرونده قاچاق سوخت

متهم در ایران است و قطعا متواری نشده، ممکن است بنا به ملاحظاتی، قرار وثیقه صادر شده باشد که می تواند متهم تا زمان صدور حکم، آزاد باشد.

آتش سوزیهای جنگلهای گلستان و گیلان

به صورت موردی برخی از افراد تحت تعقیب قرار گرفتند و با اتهامات قصور و تقصیر، مجازات شدند، ولی به صورت کلی و همه جانبه، پرونده ای برای آتش سوزی در دادگاه تشکیل نشده است.

42133

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 120686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۳
    0 0
    مگر قرار نبود حکم اعدام برای توهین کنندگان صادر شود؟؟ چرا قوه قضاییه ضعف نشان می دهد!!
  • بدون نام DE ۱۶:۰۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۳
    0 0
    با آی اس پی شاتل سایتتون بالا نمیاد باید با فیلتر شکن وار دشد
  • الف IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۳
    0 0
    کلا از کاراکتر محسنی اژه‌ای خوشم میاد
  • سعید IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۳
    0 0
    بیخود کرد اینا دیگه خیلی پررو شدن
  • فرزاد IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۳
    0 0
    کمک یک میلیاردی یا راست است یا دروغ درهرصورت باید برملاشده و خاطی رسواشود.
  • nima GB ۲۰:۲۲ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۳
    0 0
    این اقایون کروبی و موسوی مگه ادعا نمبکنن دل سوز مردم هستن ؟ پس چرا کارایی که الان دم میزنن رو (حقوق ملت و زنان و...) زمانی که سر کار بودن چرا اجرا نکردن هالا شدن کاسه داغ تر از اش
  • بدون نام IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۴
    0 0
    چرا نظرات درست و منطقي نميذارين اين چه نظرات بي معني هست ....