شورای عالی انقلاب فرهنگی 23 سال پیش مصوبه ای داشته که وزارت علوم با تفسیر آن می خواهد دختران و پسران در دانشگاه ها جدا درس بخوانند، جدا به آزمایشگاه های علمی بروند و جدا در مقابل تابلوی اعلانات بایستند

امیدسلیمی بنی: وزیر علوم در آستانه جشنهای بزرگداشت انقلاب اسلامی گفته برای جداکردن دختران و پسران در دانشگاه ها قانونی وجود دارد که 23 سال پیش تصویب شده. بنا به اظهارات کامران دانشجو، شورای عالی انقلاب فرهنگی که گفته می شود مصوباتش در حکم قانون مصوب مجلس است، در سال 66قانونی را تصویب کرده که با اجرای آن، دانشجویان زن و مرد باید در "دو ردیف جداگانه" بنشینند و حتی المقدور امکانات درسی در "نوبتهای جداگانه" توسط دخترها و پسرها استفاده شود.

با این حال، تلاش خبرآنلاین برای کسب اطلاع درباره این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از اعضای آن نتیجه ای نداده و سایت این شورا نیز به دلیل تعمیرات فنی و "جابه جایی سرور" مسدود است.

انتقاد از منتقدان دانشجو

کامران دانشجو در آخرین اظهارات خود ضمن انتقاد از کسانی که به این نحوه مدیریت جامعه علمی کشور، انتقاد داشتند، خطاب به آنها پرسیده: " آیا قانون الزام کرده که دانشجویان دختر و پسر با هم سر یک کلاس باشند؟" وی در بخش دیگری از اظهاراتش، سخنان نمایندگان مجلس را که علنا به سیاستهای تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها، انتقاد کرده اند، با این کلمات مورد نقد قرار داده:" می گویند برای تفکیک جنسیتی دانشجویان باید قانون گذاشته شود، آیا قانونی داریم که دختر و پسر در کلاس باید در هم بنشینند؟ اگر قانون این را الزام کرده پس ما هم برویم قانون بگیریم که اگر (دانشجویان) خواستند با هم نباشند."

وی درمواضع اخیر خود، به استناد مصوبه 23 سال پیش شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشته: "بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هرگاه در دانشگاهی جدا کردن کلاسهای مخصوص زنان و مردان میسر باشد و مشکلی از جهت بودجه و کیفیت درسی ایجاد نکند کلاسها باید جدا شود. بنابراین قانون داریم. مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی می گوید هرگاه در محیط های تردد و نصب اعلانات در دانشگاهها احتمال ازدحام باشد باید محیط های جداگانه برای زنان و مردان در نظر گرفته شود. همچنین مصوبه شورا تاکید دارد، لازم است دانشجویان زن و مرد از آزمایشگاهها و کارگاهها و سالنهای تشریح و اتاق کامپیوتر و ... حتی المقدور در نوبت های خاص و به طور جداگانه استفاده کنند. بنابراین اگر آزمایشگاهها را خواستیم جدا کنیم، قانون داریم."

قانون 23 ساله و تفسیر جدید

با وجودی که وزیر علوم از قانون قدیمی تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها سخن می گوید، بسیاری از چهره های دولتی و مجلسی می گویند قانونی در این باره وجود ندارد. معاون آموزشی وزیرعلوم  و مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی این وزارتخانه بارها گفته اند وزارت علوم، طرح یا قانونی درباره تفکیک جنسیتی دختران و پسران در دانشگاه ها ندارد و تنها درخواستهایی از برخی دانشگاه های غیر وابسته به دولت، برای دانشگاه های تک جنسیتی دریافت کرده که مشغول مطالعه آنهاست.به نظر می رسد یکی از کانونهای اصلی مخالفت با تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها، در کمیسیون تحقیقات و فناوری مجلس شکل گرفته که رئیس و بسیاری از اعضای آن، در مقابل اظهارات مقامات دولتی مبنی بر تفکیک جنسی در دانشگاه ها، مخالفت خود را بارها اعلام کرده اند و می گویند قانونی دراین باره وجود ندارد.

در جدول زیر، اظهارات افراد و چهره های مختلف درباره تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها آورده شده است.

نام

عنوان/سمت

موضع

خلاصه اظهارات

آیت‌الله سبحانی

 

از مراجع معظم تقلید

 

موافق

افرادی فکر می کنند موضوعاتی مانند تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها محال است، اما مرحوم قاضی خرم‌آبادی(ره) این محال را ممکن و مشکل تفکیک جنسیتی در دانشگاه را حل کرد.هر موقع با اساتید دانشگاه‌ها و مدیران آن سخن می گوییم می گویند این امر مشکل است و محال، اما آیت‌الله قاضی خرم‌آبادی(ره) برای اولین بار در ایران و آن هم در شهر قم، دانشگاهی ساخت، که مشکل تفکیک جنسیتی در آن حل شد و با این وضعیت در عین حالی که دختران و پسران در کنار هم هستند، اما فسادی در کار نیست.مسئله تفکیک جنسیتی، خیلی مهم است، گفتنش آسان، اما عمل به آن مشکل است. اختلاط دانشجویان دختر و پسر ضرر دارد و مایه عقب گردد دانشجو و دانشگاه می‌شود.

حجت الاسلام محمد خرسند

امام جمعه کازرون

موافق

در دوران تحصیل ابتدایی دختران و پسران در کلاس درس از یکدیگر جدا هستند اما در دوران دانشگاهی کلاس درس مختلط است از این رو دانشگاه‌ها باید به سمتی پیش روند که کلاس‌های درس مختلط نباشد. بدحجابی سرچشمه بسیاری از انحرافات و آغاز بی‌عفتی است. دانشگاه‌ها باید به سمتی پیش روند که دختران غیربومی در آنها پذیرفته نشوند.

حبیب محمدنژاد

معاون پژوهشی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها

مخالف

برخی دانشگاه ها مانند دانشگاه امام صادق که جداسازی جنسیتی صورت گرفته است، میزان موفقیت دانشجوها بالا است؛ اما در دانشگاهی مانند دانشگاه الزهرا که تک جنسیتی است، شاهد موفق نبودن دانشجوها هستیم. اظهار نظرهایی که در مورد جداسازی جنسیتی در دانشگاه‌ها می‌شود، غیر علمی است. هر کسی که در موضوع جداسازی دانشگاه ها، تک جنسیتی شدن دانشگاه ها یا اختلاط دانشجویان صحبت می کند، به نظر من غیر علمی حرف می زند، چون هنوز این مسئله آزمایش نشده و نمی توان پیش بینی کرد که چه اتفاقی پس از جداسازی جنسیتی صورت می پذیرد. پیشنهاد من این است که در دانشگاه های تک جنسیتی، ثبت نام دانشجویان اختیاری باشد و اینگونه نباشد که دانشجویان غیر علاقه مند به تفکیک جنسیتی مجبور به تحصیل در این دانشگاه ها شوند.

اسفندیار اختیاری

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

مخالف

هیچ قانونی مبنی بر الزام تفکیک جنسیتی وجود ندارد، بنابراین، این اقدام مطابق با قانون نیست. حالا اگر این اقدام مستند به مصوبه ای در هیئت امنای این دانشگاه است یا خیر بنده اطلاعی از آن ندارم، هرچند که هیئت امنای دانشگاه ها نمی توانند مواردی اینچنینی را به تصویب برسانند چرا که این موضوع باید به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان برسد.قانون در مجلس اینگونه است که ما بعدی به نام بعد نظارتی داریم اگر چیزی به اسم غیرقانونی بودن به دست ما برسد یعنی اعتراضی از طرف دانشجو یا استاد به دست ما برسد ما سریع از رئیس دانشگاه و وزارت علوم می خواهیم توضیح دهند و در این راستا اقدام خواهیم کرد.در هر حال تا زمانی که اتفاقی نیفتاده است بعد نظارتی ما خیلی فعال نمی شود. البته خیلی اتفاق ها می‌افتد که شاید قانون نداشته باشد اما غیرقانونی هم نیست.

حجت الاسلام صدرالدین شریعتی

 

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی

موافق

جدا کردن کلاس‌های دانشجویان دختر و پسر قطعا برنامه‌ریزی دانشکده‌ها است. دانشکده‌ها برنامه‌ریزی کرده‌اند که کلاس‌های دروس عمومی را که دارای تراکم جمعیتی بالایی هستند به دو کلاس دخترانه و پسرانه تقسیم کنند.به زودی در سال جدید تحصیلی یک بخشی از کلاس‌ها به صورت جداگانه برگزار می شود.

رضا عامری

 

مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

 

مخالف

طرح تفکیک جنسیتی دانشجویان بحثی بود که از قبل مطرح بوده اما آنچه اکنون در وزارت علوم دنبال می شود آن نیست که برخی دانشگاه ها به دخترانه و پسرانه تبدیل شوند بلکه بحث این است که به تناسب نیازهای جامعه و با توجه به وضعیت یک شهر و جغرافیای آن، اگر از سوی موسسات آموزش عالی غیر دولتی تقاضایی برای ایجاد دانشگاه دخترانه، وجود داشت، وزارت علوم آن را با نظر مثبت بررسی می کند و به تناسب منطقه و بنا بر بررسی ها، به آن تقاضا پاسخ می دهد. این طرح هنوز در وزارت علوم قطعی نشده و به تصویب نرسیده است که بخواهیم به تمام دانشگاه ها تعمیم بدهیم . این طرح را منوط به بررسی ها و مطالعات همه جانبه و در نظر گرفتن پیچیدگی های آن است و اجرای آن در کوتاه مدت امکانپذیر نیست.

اشرف بروجردی

عضوهیئت علمی  پژوهشگاه علوم انسانی وفرهنگی و فعال حقوق زنان

مخالف

کسانی که مسئله تفکیک جنسیتی را مطرح می کنند می خواهند چه مشکلی را مطرح نمایند .در حال حاضر زن و مرد در کنار هم در تمامی عرصه ها کار می کنند و این امکان پذیر نیست که بتوانیم این رویه را مردود اعلام نماییم .با این روش نمی توان جامعه را مصون نگه داشت این روش نه تنها جامعه را مصون نمی کند بلکه ان را به مخاطره می اند ازد در هیچ کجا نتوانستیم با تفکیک جنسیتی مصونیت به وجود آوریم مصونیت با جداسازی تحقق نمی یابد .

نادری‌منش

 

معاون آموزشی وزارت علوم

 

مخالف

وزارت علوم در این زمینه نه بحثی داشته و نه درخواست و ابلاغیه. چنانچه دانشگاه یا موسسه‌ای بخواهد در این زمینه اقدام کند به طور حتم با وزارت علوم مشورت و هماهنگ می‌کند که در این زمینه باز هم وزارت علوم برای تفکیک جنسی در کلاس‌های درس بررسی می‌کند.وظیفه اصلی ما ایجاد شرایط مناسب و مطلوب بر اساس فرهنگ اسلامی ـ ملی در آموزش عالی است.

زهرا سجادی

سرپرست وقت مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری

موافق

انگیزه‌هایی که می‌تواند باعث افت اخلاق در جامعه شود در کلاس‌های درس دانشگاه‌های تک‌جنسیتی وجود ندارد.به نظر من دختران و پسران بسیار بهتر در دانشگاه‌های تک‌جنسیتی می‌توانند درس بخوانند چون در این دانشگاه‌ها گرایش‌‌های خاص وجود ندارد و انگیزه‌هایی که بخواهد باعث افت اخلاق شود در جوانان دانشگاه‌های تک‌جنسیتی از بین می‌رود هر چند که ممکن است این انگیزه در خارج از دانشگاه‌ها باز هم وجود داشته باشد.در کلاس‌های درس دانشگاه‌ها امکان دارد مسائلی پیش ‌آید که دانشجو آن‌گونه که باید و شاید نتواند درس بخواند.

 

 

 

علی عباسپور تهرانی

رئیس کمیسیون آموزش مجلس

مخالف

نگاه‌های برون‌گرای فرهنگی همچون همین طرح تفکیک جنسیتی بیشتر توهین به دانشگاهیان کشور است. بحث تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها نه در مجلس و نه در شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث نشده است و طرحی نیز در این مورد از وزارت علوم مطرح نمی‌شود و اکثر بحث‌ها درباره تفکیک جنسیتی در دانشگا‌ها تنها در حد حرف است و هیچ طرح کارشناسی پشت آنها نیست.اگر شخصی مسئول در وزارت علوم در موردتفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها صحبت کند به معنی این نیست که این طرح بخواهد در دانشگاه‌های کشور اجرایی شود، بحث‌های متفرقه‌ زیادی در مورد مسائل آموزشی در سراسر کشور مطرح می‌شود و تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها هم از این قبیل بحث‌ها است شاید مسئولی احساس می‌کند که با دیوار کشیدن بین دختران و پسران در دانشگاه‌ها همه مشکلات حل می‌شود که این تنها نظر همان شخص مسئول است و نمی‌توانیم آن را در سطحی بزرگ به جامعه به خصوص جامعه دانشگاهی سرایت دهیم. ما نمی‌توانیم این بحث‌ها را در شرایطی که مشکلاتی همچون کمبود اعضای هیات علمی در دانشگاه‌ها و مشکلاتی از این قبیل داریم را مطرح کنیم و با توجه به زیرساخت‌های دانشگاهی کشور و سطح بالای شعور و فرهنگ ایرانی ـ‌اسلامی در بین دانشجویان احساس می‌کنم که بحث‌هایی در این رابطه صحیح نیست و امکان‌پذیر هم نیست.

حجت الاسلام فضل علی

نماینده ولی فقیه در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی

موافق

دانشگاه‌های دوجنسیتی همه‌چیز از این آغاز می‌شود که دختر و پسر در یک کلاس کنار یکدیگر درس می‌خوانند، دختر با یک لبخند پسر را می‌دزدد و از همین روابط است که به جاهای خطرناک می‌رسند. کسانی که امروز در دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند افرادی هستند که تا دیروز در دبیرستان‌های تک‌جنسیتی مشغول علم‌آموزی بوده‌اند و اکنون که به اوج جوانی و غرور رسیده‌اند در یک فضای آزاد دوجنسیتی قرار می‌گیرند و این دقیقا مصداق این است که گوشت را جلوی گربه بیندازی مگر می‌شود گربه گوشت را نخورد؟ بالای 90 درصد دخترها و پسرهای جوان چه مذهبی و چه غیر مذهبی در دانشگاه‌ها با هم دوست هستند و این خطر جدی است. ما می‌گوییم باید در رابطه با جداسازی دخترها و پسرها در دانشگاه‌ها کار کارشناسی صورت بگیرد، تحقیقات لازم انجام شود و سپس برای آزمایش این اقدام در برخی از دانشگاه‌ها عملیاتی شود. اگر نتیجه مثبت بود در همه دانشگاه‌ها اجرا شود.

سعدالله نصیری قیداری

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

 

مخالف

در اوایل انقلاب و همزمان با انقلاب فرهنگی این بحث ها از سوی برخی از افراد مطرح شد که مسوولان آن زمان اجرای این طرح را به صلاح نظام آموزشی کشور ندیده و اجرا نکردند. به نظر من آن کسانی که به دنبال این طرح هستند سعی دارند مسائل و مشکلات دانشگاه های کشور را با این مسائل پیش پا افتاده حل کنند که نه تنها باعث حل مشکلات نمی شود بلکه مشکل جدیدی را هم بر سر راه نظام آموزشی کشور قرار می دهد. اگر این کار را انجام دهیم با کمبود شدید استادان خانم مواجه می شویم و نمی شود برای هر درسی یک استاد مرد در کلاس های دختران حضور پیدا کند و از پشت دیوار به آنها درس دهد. جامعه دانشگاهی کشور در زمان انقلاب هم ظرفیت پذیرش این طرح را نداشت چه برسد به جامعه دانشگاهی امروز که نیازها و مسائل آن با جامعه دانشگاهی اول انقلاب بسیار متفاوت است.

مجید انصاری راد

 

رئیس سابق کمیسیون اصل 90 مجلس

 

مخالف

مساله اختلاط جنسیتی دوجنبه دارد؛ یکی جنبه شرعی آن است و دیگری مساله اجتماعی آن. از نظر شرعی اختلاط جنسیتی در دانشگاه ها هیچ گونه اشکال شرعی ندارد و هیچ کس نمی تواند شرکت دختر و پسر در یک کلاس را خلاف شرع اعلام کند. طبق نظر برخی از کارشناسان و استادان این اختلاط و حضور دختر و پسر در یک کلاس افت تحصیلی به همراه ندارد. در جامعه امروز نمی توان بین زن و مرد و دختر و پسر دیواری قرار داد و آنها را از سخن گفتن و ارتباط با هم ممنوع ساخت. به جای جداسازی جنسیتی باید انسان هایی در جامعه تربیت کنیم که به وظیفه شرعی و اجتماعی خود آگاه باشند و خود را ملزم به رعایت قانون بدانند.

مریم بهروزی

دبیرکل جامعه زینب

 

موافق

اگر شرایط و امکانات به گونه ای باشد که بتوان دختر و پسر را از یکدیگر جدا کرد، احتیاط از اختلاط - که حضرت امام فرمودند - ضروری است. اگر ما دختر و پسر را دائماً در معرض دید یکدیگر قرار دهیم، حجب و حیا از بین می رود.

42/133

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 129566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهرداد IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۴
    1 0
    بهتر به جای این حرفها 4 دانشگاه بسازید تا جوانهای علاقه مند به تحصیل راحتتر وارد دانشگاه شوند در خصوص جداسازی هم اختیار را به خود ما دانشجویان بسپارید ما خود باید تشخیص دهیم
  • بدون نام IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۴
    0 0
    ma aadama naboodim nazar bezarim?!
  • فرزین US ۱۷:۱۱ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۴
    1 0
    اولا درجامعه اسلامی چنین افکاری موجب سلب اعتماد میگردد . دوماچرا بعضی از صاحب نظران فقط جناح منفی را باز بینی میکنند . سوما افت تحصیلی در پی خواهد داشت . چهارم اینکه ما فعلا در جامعه مان در مورد ازدواج جوانان مشکل داریم اگر تفکیک جنسی هم لحاظ گردد دیگر واویلا
  • یکتا IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۵
    1 0
    شوخی می کنید
  • بدون نام IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۷
    1 0
    امام با این قانون مخالف بود.
  • ماهان IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۷
    1 0
    با مهرداد عزیز موافقم.این کاراو این حرفا فقط توهین به قشر دانشجوست.جوونای ایرونی حرف ندارن نیازی به این کارا نیس.مشکلات مهمتری توی جامعه هست.
  • بدون نام IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
    1 0
    با این قانون محیطی که از نظر ازدواج جوونا میتونه سالمتر از محیط خیابان یا اینترنت باشه رو ازبین میبرند!!!!ضمن اینکه همین مسئولین هر روز دارن برای ازدواج دانشجویی تبلیغ هم می کنند!!!
  • g IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۰
    0 1
    اقا چطوره اصلا خانوما رو دانشگاه راه ندین.
  • e IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۰
    0 0
    انصافا ببین چه کسایی موافق اند!! همشون...
  • بدون نام IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۰
    0 0
    آقا جمیعاً اعلام کنید باید از خود دانشگاهیان نظر سمجی واقعی صورت بگیره. با این کامنتها کار درست نمیشه. چاره کار اینه که همه دانشگاهی ها، دانشجو و استاد و کارمند یک صدا بگن باید نظر سنجی بشه. باید جریان غلط افراطی گری بداند حرف او خلاف اسلام ناب محمدی(ص) است.