۰ نفر
۱۳ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۳

شیرزاد عبداللهی

معلمان شرکتی که با امید بسیار چشم به بهارستان دوخته بودند از مصوبه جدید مجلس در خصوص معلمان حق التدریس و آموزشیاران نهضت سواد آموزی و معلمان خرید خدمتی انتقاد کردند. آنها می گویند با این مصوبه مجلس اخراج 23 هزار معلم شرکتی جنبه قانونی به خود می گیرد. به نظر آنها قانونگذار به تفاوت جایگاه معلمان حق التدریس و معلمان خرید خدمتی التفاتی نداشته است.

درسال تحصیلی 88-89 آقای علی احمدی 23 هزار معلم را بر اساس ماده 13 قانون مدیریت خدمات کشوری در قالب شرکتهای خدمات آموزشی در مناطق محروم به کار گمارد. این افراد از طریق گزینش احراز صلاحیت شده و دوره‌های ضمن خدمت را در طول سال تحصیلی گذراندند؛ اما حاجی بابایی از بدو تصدی این وزارتخانه گفت که معلمان شرکتی را به عنوان معلم قبول ندارد و در سال تحصیلی جدید  89- 90 مانع ادامه کار آنها شد.  

حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش که باید این مصوبه را اجرا کند می‌گوید: «ماده 3 درباره نیروهای شرکت خدمات آموزشی است. در قانون آمده است که اگر نیروهای شرکت خدمات آموزشی در سال 89-88 یک سال فعالیت کرده و دارای لیسانس باشند و قبل از آن هم با ابلاغ آموزش و پرورش سه سال کار حق‌التدریس کرده باشند و یا نیرویی دارای مدرک فوق دیپلم بوده و چهار سال کار حق‌التدریسی کرده باشد در صورتی که سقف استخدام 60 هزار جا داشته باشد می‌تواند استخدام شود».

شرط داشتن سابقه حق‌التدریسی به مدت 3 یا 4 سال که در این قانون آمده باعث تعجب معلمان شرکتی شده است زیرا همه معلمان شرکتی فاقد سابقه حق التدریس هستند. معلمان شرکتی می گویند که نمایندگان فرق بین معلم حق التدریسی و شرکتی یا خرید خدمتی را در این مصوبه لحاظ نکرده اند و با اجرای این قانون استخدام معلمان شرکتی به طور کامل منتفی شود.

اکثر نزدیک به اتفاق معلمان شرکتی در سال 88 وارد آموزش و پرورش شده‌اند و در سال 89 از ادامه کار بازمانده اند یعنی یک سال سابقه دارند. البته تعدادی از آنها قبلا سرباز معلم بوده‌اند. حالا طبق این مصوبه قرار است معلمان شرکتی که سابقه 3 و 4 سال حق‌التدیس داشته باشند استخدام شوند! در صورت تصویب این مصوبه مجلس در شورای نگهبان معلمان شرکتی برای همیشه از ادامه کار محروم می شوند.

برخی از مصوبه های مجلس در خصوص موضوعات آموزش و پرورش ، شتابزده ، واکنشی و غیر قابل اجرا هستند. متاسفانه نمایندگان به دلایلی به اطلاعات و  آمار لازم برای تصمیم گیری دسترسی ندارند و از سویی مجلس از داشتن یک پشتوانه قوی کارشناسی در حوزه آموزش و پرورش محروم است. نتیجه این می‌شود که مصوبات مجلس در مورد آموزش و پرورش بعضا غیرقابل‌اجرا و خنثی از آب درمی‌آید. این گونه مصوبات و  اصلاحیه های مکرر، جایگاه مجلس را تضعیف می کند.

تصوری که در مورد مصوبه مجلس وجود داشت و در پیش نویس هم آمده بود، ادامه کار معلمان شرکتی به صورت حق التدریس تا زمان برگزاری آزمون استخدامی بود. در این آزمون معلمان شرکتی و حق التدریسی ها به ازای سوابق خود از امتیازاتی نسبت به داوطلبان آزاد برخوردار می شدند. اگر تا چند روز پیش وزیر آموزش و پرورش توجیهی قانونی برای اخراج 23 هزار معلم شرکتی نداشت. حالا می تواند ادعا کند که عمل وارتخانه منطبق بر مصوبه مجلس است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 120655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • معلم شرکتی A1 ۱۴:۴۲ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۴
    0 0
    ما رو بیکار کردن ، هشم وعده دادن که طرحی براتون داریم و منتظر باشید و به ما بسپارید اینهمه با نماینده ها حرف زدیم و ... اخرش طرحی تصویب کردن که به درد هیچ کسی نمیخوره ! و زحمت کشیدن از آزمون آتی فقط 5 امتیاز از 100 امیتاز رو به ما دادن! خدایا تو کجایی؟؟
  • معلم شرکتی A1 ۱۴:۴۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۴
    2 0
    اگر خدا نبود هر کاری مجاز بود ...
  • بدون نام IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۶
    1 0
    این نشان میده که نمایندگان مجلس (نه نمایندگان مردم)با وزیر محترم آموزش و پرورش دیدار داشته و تبادل اطلاعات کرده اند که چنین موشکافانه مشکلات معلمان شرکتی را حل کردند.
  • معلم شرکتی IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۶
    3 0
    این وزیر محترم قبلا قبول نمی کرد که معلم شرکتی بیش از یک سال وجود دارد حال چه شده که فهمیده که معلم بالای 5 سال هم وجود داره؟!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۷
    2 0
    نمايندگان ما به شما چشم اميد داشتيم اونو كور نكنيد دوباره در موردش صحبت كنيد نزاريد ما بيكار بشيم
  • آشفته بازار ساماندهی نیروهای آموزش و پرورش IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۹
    0 0
    ما چه بگوییم که بالای 10 سال سابقه و مدرک لیسانس داریم بصورت دفتری قراردادی بکار گرفته شده ایم و هنوز هیچ جایگاهی در آموزش و پرورش نداریم. یا نمایندگان مجلس و وزیر و سایر مسئولان این نیروها را ندیده اند یا نادیده گرفته اند.
  • محمد IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۸
    0 0
    من وزیر بی کفایت رو و نمایندگان بی تدبیر را به خدا واگذار مکنم .کی باید به ما جواب بده آخه کی یکی نیست به یک جوان با دو سال سابقه سرباز معلمی ویک سال بصورت شرکتی جواب بده.خدا وزیر رو ... کنه
  • محمد IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۹
    1 0
    سلام -بعنوان یکی از نیروهای خرید خدمات آموزشی از شما(صاحبان رساندن پیام حق به نماینگان)خواهشمندیم پیام ما رو که درد دل 24000جوان بیکار شده با توهینهای برخی مسئولان مورد سرزنش قرار گرفتیم در جریان بگذارید.درپناه حق
  • بدون نام IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۹
    1 0
    معلمان شركتي اسير سلايق دو وزير مختلف شدند
  • ع IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۷
    3 0
    من معلم شرکتی بودم.متاهل وبیکارم.ازخدامیخوام بچه های مسببین بیکارشدن من هم به سرنوشت من گرفتار شن تا بفهمن ما چی میگیم واگه کار مادرست نشه تاآخر عمرمن وبچه هام نفرینشون خواهیم کرد.
  • عليرضا IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۱
    0 1
    اكثر معلمان شركتي با پارتي بازي ونامه هاي كذب پذيرفته شدهان اگر وزير انها را استخدام كند گناه بزرگي مرتكب شده وحق ديگران ضايع نموده است
  • حسن IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۷
    1 0
    واقا از کسانی که این طرح ازمون 3/4/90 را تصویب کردند ممنونیم جون اخراج معلمان شرکتی از اموزش و پرورش را قانونی کردند با تعهداتی که قبل ازمون گرفتید ما نفهمیم و چیزی نمیدانیم زحمت کشیدید پس از یک سال فکر کردن جناب وزیر
  • مربی A1 ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    0 0
    با سلام در منطقه ما شهر دهدز استان خوزستان اداره اومد یک فرمی داد دست بچه ها گفت ببرید مدیر براتون تایید کنه که تو مدرسه کار کردین مدیرا و کارمندا هم اومدن برا همه فامیل و اشناهاشون 4 سال و 5 سال و 7 سال تایید کردن خلاصه مایی که واقعا توی اون منطقه کار کرده بودیم و فقط 12 نفر بودیم که قبل از سال 90 کار کرده بودیم یک دفعه ای شدیم 40 نفر و هر چقد نسبت به اونایی که الکی براشون تایید شد اعتراض کردیم کسی به اعتراضمون محل نزاشت اخه این عدالته که کسی که اصلا کار نکرده براش چند سال تایید بشه پس فردا اگر تو ازمون شرکت کرد و قبول شد و یکی از ماها که واقعا کار کرد رد شد چی اونوقت باید حقمونو از کی پس بگیریم لطفا این حرفو به وزیر برسونید