۰ نفر
۷ تیر ۱۳۸۸ - ۰۷:۰۲

در چند ماه اخیر آنفلوآنزای خوکی وشیوع آن درچند کشور جهان، به یکی از مهم‌ترین خبرهای جهان تبدیل شده است.

محمدرضا رضایی: 

در ایران هم پس از اینکه اعلام شد که اولین مورد آنفلوآنزای خوکی مشاهده شده است، این مسئله از اهمیت زیادی در میان مردم برخوردار شده است. یکی ازمسائلی که در این مورد مطرح شده است، بحث امکان شیوع بیشتر این بیماری در کشورهای حاشیه خلیج فارس وامکان انتقال این بیماری به حجاج ایرانی در مراسم حج، است.

به صورتی که رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت وابسته به جمعیت هلال احمر، با اشاره به افزایش شمار مبتلایان به آنفلوآنزای خوکی در عربستان سعودی به 17 تن طی روزهای اخیر از اختصاص بخشی از بیمارستان‌های زائران ایرانی برای بستری موارد مشکوک به آنفلوآنزای خوکی خبر داده است، این در حالی است که چندی پیش، مراکز بهداشتی عربستان اعلام کرده بودند که ویروس آنفلوآنزای خوکی به این کشور رسیده اما به مکه ومدینه نرسیده است. در شرایطی که ترس از ابتلا به بیماری مرگبار آنفلوآنزای خوکی در بسیاری از کشورهای جهان به‌دلیل مشاهده این بیماری گسترش یافته، مقامات عربستان که کشور آنها سالانه میزبان میلیون‌ها زائر از سراسر جهان، بویژه در زمان برگزاری مناسک حج است، فقط به ممنوعیت اعزام زائران دو کشور مصر و مالزی اکتفا کرده‌اند. این امر، نگرانی‌هایی را برای کشورهای مختلف جهان، بخصوص کشورهای مسلمان درپی داشته است.

از سوی دیگر اعلام شده که ممکن است سازمان بهداشت جهانی اعلام کند که برای مدتی برگزاری مراسم حج به تعویق بیفتد. از طرف دیگربا توجه به گسترش بیماری کشنده آنفلوآنزای خوکی در بسیاری از کشورهای جهان، تنها تدبیر اندیشیده شده از سوی مقامات عربستان سعودی برای برقراری امنیت بهداشتی حج تمتع در پیش رو، ممنوعیت اعزام حجاج از کشورهای مالزی و مصر بوده است. این امر، نگرانی‌هایی را برای کشورهای مختلف جهان و به ویژه کشورهای اسلامی درپی داشته است به صورتی که توزیع ماسک و جزوات آموزشی و حساس کردن کادر درمان از اقدامات انجام گرفته در این زمینه است.

تاکنون مواردی از مبتلایان به آنفلوآنزای خوکی در شهرهای مدینه، ریاض و ظهران گزارش شده است و سازمان بهداشت جهانی هم پس از 40 سال در دنیا برای بیماری آنفلوآنزای خوکی (H1N1‌) همه‌گیری عمومی اعلام کرده است.
اما باید گفت که تاکنون گزارشی از ابتلای زائران ایرانی به این بیماری نداشته‌ایم؛ اما در زمینه آموزش و آگاهی‌رسانی به کادر درمانی و زائران فعالیت‌هایی آغاز شده است. آنفلوآنزای خوکی یک بیماری تنفسی به شدت مسری است.

این بیماری توسط یکی از زنجیره ویروس‌های آنفلوآنزای A ایجاد می‌شود و به طور معمول توسط قطرات تنفسی و طی تماس مستقیم یا غیرمستقیم به دیگری منتقل می‌گردد. انواع مختلف ویروس می‌تواند خوکها یا پرندگان و حتی انسان را مبتلا نماید وشیوه‌های محافظت فردی‌ای که برای مقابله با این بیماری اعلام می‌شوند عبارتند از:
- اجتناب از تماس نزدیک با فرد بیمار. حداقل فاصله توصیه شده یک متر است.
- پوشاندن دهان و بینی در زمان تماس با بیمار
- شست​وشوی مرتب دستها با آب وصابون پس از تماس با بیمار یا افراد مشکوک به ابتلا.
- بهبود شرایط محیطی و تهویه هوا خصوصاً در اتاق محل نگهداری بیمار
- رعایت دستورات مقامات بهداشتی محلی درباره پیشگیری و کنترل بیماری

اما نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که علائم آنفلوآنزای خوکی دقیقاً مانند آنفلوآنزای معمولی است و بنابراین تقریباً می‌شود از شکل ظاهری فردی که به این بیماری مبتلاشده است، تشخیص داد که فرد به این بیماری دچار شده است یا نه. بنابراین در مورد ایران باید گفت که طبق اطلاعاتی که به ما می‌رسد تمامی مرزهای ایران اعم از زمینی، هوایی و دریایی به شدت کنترل می‌شود و نباید نگرانی چندانی از این بابت به ذهن راه داد، چرا که در مرزهای ایران کمیته‌هایی تشکیل شده است که به شدت اوضاع را کنترل می‌کند و حتی در مرزها قرنطینه‌هایی تشکیل شده است که به محض مشاهده مبتلایان به این بیماری، آنها را قرنطینه می‌کنند و از ورود آنها به کشور جلوگیری می‌شود.
از سوی دیگر باید گفت که ایران در زمینه بهداشتی مدعی است که از سطح بالایی در منطقه برخوردار است و نباید به خاطر آمار کم مبتلایان به این بیماری در کشورهای حاشیه‌ای، مردم را از برگزار کردن مراسم اعتقادی‌شان محروم کرد، مگر اینکه سازمان بهداشت جهانی یک حکم کلی در مورد تعلیق برگزاری این مراسم برای کل مسلمانان جهان صادرکند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 11586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =