سعید فائقی

کشوری که میزبانی بازی‌های آسیایی را می‌گیرد همیشه دنبال این است که مدال‌های بیشتری بگیرد. به هر حال این از مزایای میزبانی است و کشوری که بتواند میزبانی را بگیرد، خود به خود تعداد مدال‌هایش را افزایش داده است. کره جنوبی، میزبان دوره بعدی بازی‌های آسیایی نیز قطعا همین قصد را دارد و می‌خواهد مدال‌های بیشتری بگیرد. البته با توجه به مشخصاتی که ورزش کره جنوبی دارد، آن‌ها مدال‌های ما را نخواهند گرفت و رشته‌های مدال‌آور ما با رشته‌های مدال‌آور آن‌ها متفاوت است. آن‌ها مدال‌هایی را نمی‌گیرند که ما می‌گیریم.

این به سود ماست و می‌توانیم از همین مسئله استفاده کنیم. کلا مدال‌های ما در رشته‌هایی کسب می‌شود که کره جنوبی و چین که دو قدرت اول ورزش آسیا هستند از نظر مدالی با ما تداخلی ندارند. در گوانگجو هم دلیل چهارمی ما همین بود که مدال‌هایمان تداخلی با مدال‌های چین و کره نداشت. چین در رشته‌هایی قوی است که کشورهایی مثل قزاقستان و چین تایپه قوی هستند. چین در گوانگجو مدال‌های این کشورها را گرفت و نتیجه‌اش این شد که ایران در جایگاه چهارم ایستاد. در دوره بعدی بازی‌های آسیایی نیز همین اتفاق می‌افتد. منتها فرق این دوره با دوره بعدی در این است که بازی‌ها در کره جنوبی برگزار می‌شود و کره تلاش زیادی می‌کند تا مدال‌های چین را بگیرد. آن‌ها رقابت تنگاتنگی هم با ژاپن خواهند داشت و فکر می‌کنم این دو کشور تعداد قابل توجهی از طلاهای ژاپن را خواهند گرفت. با این شرایط ایران موقعیتی ویژه پیدا خواهد کرد تا در دوره بعدی بازی‌های آسیایی خود را به پله سوم برساند.

تمام خوشبختی ما در دوره بعدی بازی‌های آسیایی در این است که کره و چین رقابت نزدیکی با هم خواهند داشت و مدال‌های همدیگر را کم می‌کنند. از طرفی آن‌ها مدال‌های ژاپن را می‌گیرند و ما می‌توانیم خودمان را بالا بکشیم. ما باید از این فرصت استفاده کنیم. اما الان بحث رسیدن به رده دوم جدول مطرح شده است. فکر می‌کنم هرچقدر هم که کره و چین از مدال‌های همدیگر کم کنند، باز فاصله ما با این دو کشور زیاد است. ما می‌توانیم به وعده‌ای که در مورد دو برابر کردن مدال‌ها داده شده برسیم. به هر حال می‌توانیم مدال‌های نقره یا برنز را به طلا تبدیل کنیم که اگر این اتفاق بیفتد ژاپن را پشت سر می‌گذاریم. ولی برای جا گذاشتن تیم بعدی و رسیدن به رتبه دوم، کار خیلی سختی داریم. دومی در آسیا نشدنی نیست ولی به نظرم چهار سال زمان کمی برای رسیدن به این جایگاه است.

این را هم بگویم که استراتژی تعیین شده توسط رئیس جمهور، راهکار خوبی برای پیشرفت ورزش کشور است. الان یک دورنمای خوب برای ورزش کشور ترسیم شده و ما با دو برابر کردن مدال‌های طلا، می‌توانیم به رتبه سومی برسیم. ولی در مورد جا گذاشتن کره جنوبی باید بگویم احتیاج به زمان بیشتر و برنامه‌ریزی بهتری داریم. اگر همین الان تمام مدال‌های کسب شده توسط ورزشکاران ایرانی در گوانگ‌ژو را به طلا تبدیل کنیم، یعنی نقره‌ها و برنزهایمان را هم طلا فرض کنیم، باز با طلاهای کره جنوبی که دوم شده فاصله داریم. حالا همین کره در دوره بعدی میزبان بازی‌هاست و قطعا طلاهایش را بیشتر هم خواهد کرد. حتی این احتمال وجود دارد که کره بتواند با یک برنامه‌ریزی خوب، چین را در بازی‌های آسیایی 2014 جا بگذارد. به هر حال آن‌ها میزبان هستند و شانس خیلی بالایی برای قهرمانی دارند. در همین بازی‌های آسیایی گوانگ‌ژو، در بسیاری از رشته‌ها که چین طلا گرفت، مدال نقره به کره جنوبی رسید. کره جنوبی می‌تواند این نقره‌ها را تا 4 سال دیگر تبدیل به طلا کند که در این صورت آن‌ها قهرمان می‌شوند و ایران برای رسیدن به رتبه دوم بازی‌های آسیایی مجبور است چین را جابگذارد.

ما باید در رشته‌هایی مثل دو و میدانی، شنا، تیراندازی و سایر رشته‌های مدال‌آور سرمایه‌گذاری کنیم. این رشته‌ها مدال‌های زیادی دارند که سرمایه‌گذاری در آن‌ها واقعا تاثیر زیادی در رنکینگ کشورها می‌گذارد. من امیدوارم مجلس شورای اسلامی هم اختصاص یک درصد بودجه به ورزش را تصویب کند چون ما برای دومی در آسیا، بودجه مناسبی نداریم. این بودجه‌ای که الان در اختیار کمیته ملی المپیک و سازمان تربیت بدنی است برای رسیدن به رتبه دوم آسیا کافی نیست. اگر یک درصد بودجه تصویب شود، ما توانمندی این را هم داریم که به رتبه دوم آسیا برسیم. از طرفی باید در ورزش بانوان هم سرمایه‌گذاری بزرگی انجام دهیم چراکه نقش بانوان در رنکینگ کشورهای کره جنوبی و چین خیلی زیاد است. در حالی که ما از 20 مدال طلای گوانگجو 19 مدال را توسط آقایان کسب کردیم و تنها یک مدال طلایمان را یک ورزشکار خانم گرفت. فکر می‌کنم برای رسیدن به هدف دومی در آسیا باید مدال‌های طلای بانوان را حداقل 20 برابر کنیم. یعنی بانوان باید حداقل 20 طلا بگیرند که این به نظرم دور از دسترس نیست. به هر حال در همین دوره تعدادی از بانوان ما مدال‌های نقره و برنز گرفته‌اند که می‌شود با طلا کردن این مدال‌ها، جایگاه ورزش ایران را بالاتر برد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 114043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =