دیگر تیترهای خبری: بی میلی به ورزش تقصیر ژن‌هایتان است/ اگر روی مریخ حیات وجود داشته باشد،‌ راست‌گرد است/ جانوران خلیج مکزیک به آب‌های کم‌عمق ساحلی هجوم آورده‌اند/ لپ‌تاپ هم به زودی از مد می‌افتد و ...

بهنوش خرم‌روز: همه ما فکر می‌کنیم وقتی مغز بدن ما را کنترل می‌کند، باید تصویر بسیار درست و دقیقی هم از بدن داشته باشد،‌ بدون هیچ خطایی.
اما برعکس پژوهشگران دانشگاه یو.سی.ال لندن نشان داده‌اند که مغز ما تصویر بسیار تحریف ‌شده‌ای از بدن‌مان دارد. آن‌ها در مطالعه‌ای که به طور خاص روی دست متمرکز بود، نشان دادندکه مغز اصلا تصور درستی از دست بدن فرد ندارد و به خصوص خیلی تمایل دارد که انگشتان دست را کوتاه‌تر و خود دست را چاق‌تر از آن‌چه واقعا هست تصور کند. ساینس‌دیلی با ارائه این گزارش، به نقل از عصب شناسان می‌نویسد شاید این خطا به دلیل ارسال پیام‌های حسی از نقاط مختلف پوست به مغز باشد، اما این فقط یک حدس است. در تصویر زیر، . حتما این ضرب‌المثل را شنیده‌اید و بارها هم به کار برده‌اید: من این‌جا را مثل کف دستم می‌شناسم!‌ خب ظاهرا هیچ‌کدام از ما کف دست خودمان را هم نمی‌شناسیم!

لایوساینس در خبر دیگری باز هم به سراغ ژنتیک رفته و تنبلی‌های ما را هم به گردن ژنتیک انداخته است. در این گزارش آمده است که اگر هیچ تمایلی برای ورزش کردن در خودتان سراغ ندارید، خودتان را سرزنش نکنید، چون در واقع تقصیر ژن‌ها شما است. این اولین باری است که گرایش به ورزش و تحرک فیزیکی به ژن‌ها مربوط دانسته شده و دانشمندان خیلی نگرانند که با این خبر،‌ خیال افراد راحت بشود و به جای تلاش برای تغییر سبک زندگی خود،‌ همه تقصیرها را گردن ژن‌هایشان بیاندازند. خب نگرانی هم دارد، راستش را بگویید، خود شما وسوسه نشدید؟

شاید به طور کاملا تصادفی، اغلب خبرگزاری‌ها اولین عناوین خبری دیروز خود را به خبرهای رنگارنگ و متنوع در مورد بدن انسان،‌ خصوصا حوزه ژنتیک اختصاص داده بودند. برای نمونه با خبر ساینس‌دیلی ادامه می‌دهیم، شما چه جور غذاهایی را دوست دارید؟ کم نمک، خوش نمک،... فکر می‌کنید چرا ذائقه نمکی ما این‌قدر متفاوت است؟ خب به نظر می‌رسد باید از ژن‌ها بپرسیم. بر اساس این گزارش، ما بسته به ژنتیکی که داریم طعم نمک را تشخیص می‌دهیم. اما نتیجه چنین مطالعه‌ای به چه دردی می‌خورد؟ خب با تبلیغات گسترده جدید علیه نمک و تشویق فراوان به کاهش مصرف نمک، خیلی‌ها با ذائقه خود دچار مشکل شده‌اند. با فهم دلیل ترجیح غذاهای خوش‌نمک، می‌توان راهی پیدا کرد که افراد هم از غذای خود لذت ببرند و هم از نمک فراوان آسیب نبینند.

اما لایوساینس در مورد حس جهت‌یابی هم گزارشی نوشته است. ممکن است که افراد به طور ژنتیک از نظر جهت‌یابی با هم متفاوت باشند. در حقیقت مطالعه پژوهشگران بر روی بچه موش‌ها این فرضیه را تایید می‌کند و پژوهشگران معتقدند که در مورد انسان هم باید این فرضیه درست باشد. البته یادمان باشد که ژنتیک اغلب دلیل صد در صدی هیچ چیز نیست.

اما سری هم به دنیای شگفت‌انگیز فضا بزنیم. پاپ‌ساینس یکی از اولین عناوین خبری دیروز خود را به سیستم تلسکوپ جدیدی اختصاص داده که از روی زمین توانسته تصاویری از اعماق فضا بگیرد که از هر تصویر دیگری که تا به حال گرفته شده کیفیت بیشتری دارند: سه برابر واضح‌تر از تصاویر هابل.

تصویر سمت چپ را هابل گرفته است و تصویر سمت راست را تلسکوپ جدید گرفته است

برای نمونه تصاویری که در بالا می‌بینید، هر دو به یک منطقه فضایی تعلق دارند. تصویر سمت چپ را هابل گرفته است و تصویر سمت راست را تلسکوپ دوچشمی بزرگ، ال.بی.تی گرفته است. خودتان قضاوت کنید! نکته جالب در مورد این تلسکوپ این است که برای گرفتن این عکس‌ها با این کیفیت فوق‌العاده فقط از یکی از دو آینه‌اش استفاده کرده است. ال.بی.تی مثل یک دوربین دوچشمی است که به جای عدسی، از دو آینه 8.5 متری بهره می برد و از آن مهم تر، مجهز به سیستم اپتیک سازگار است که اغتشاشات جوی را خنثی می کند! 

این روزها خبرهای زیادی در مورد مریخ به گوش می‌رسد. حالا که معلوم شده روزگاری یک سوم مریخ را آب گرفته بوده است، جستجو به دنبال نشانه‌ای از حیات روی همسایه سرخ زمین جان تازه‌ای گرفته است و توجه‌های بیشتری را به خود جلب کرده است. نیوساینتیست در گزارش جالبی به سراغ راست‌گرد بودن حیات روی مریخ رفته است. البته شاید بدانید که راست‌گردی و چپ‌گردی یا بهتر است بگویم چپ‌برتری و راست‌برتری محدود به انسان یا برخی دیگر از موجودات زنده نمی‌شود. در واقع اسیدهای آمینه، قندها و سایر مولکول‌ها در طبیعت به هر دو شکل راستگرد و چپگرد می‌توانند وجود داشته باشند. اما حیات یک نوع آن را انتخاب می‌کند، مثلا همیشه از گلوکزهای راست‌برتر استفاده می‌کند. محققین نشان داده‌اند که باکتری‌ها اسید لاکتیک راست‌برتر و برعکس آلانین چپ‌برتر را ترجیح می‌دهند، در حدی که سازگار شدنشان با نسخه‌های قرینه‌ این مولکول‌ها مدت زمان زیادی می‌برد. خلاصه این که نمونه‌های مریخی نشان می‌دهد که اگر حیاتی روی مریخ وجود داشته باشد، ترجیح می‌دهد که از مولکول‌های راست‌برتر استفاده کند.

در دنیای فناوری هم همچنان رایانه‌های صفحه‌ای یا تب‌لت‌ها اخبار داغ را می‌سازند. این‌بار سری به اخبار فناوری یاهو بزنیم ببینیم در مورد آمار فراگیر شدن رایانه‌های صفحه ای چه پیش‌بینی دارد. بر اساس این گزارش تخمین زده می‌شود که امسال 6 درصد فروش به تب‌لت‌ها اختصاص داشته باشد. اما سال بعد، این رقم به 18 درصد خواهد رسید. به همین ترتیب تا سال 2013/ 1392 تب‌لت‌ها به ابزار دوم دنیای رایانه تبدیل خواهند شد. به نظر می‌رسد به زودی نت‌بوک‌ها و لپ‌تاپ‌ها هم زیادی قدیمی محسوب خواهند شد!

هر چه از آغاز فاجعه نفتی خلیج مکزیک می‌گذرد،‌ نتایج مخرب آن آشکارتر می‌شود. علیرغم این که بریتیش پترولیوم متعهد شده است که به آسیب‌دیدگان مستقیم و غیرمستقیم این فاجعه غرامت بپردازد، اما به ماهی‌ها، پرندگان و سایر موجودات دریایی که جان خود را از دست داده‌اند یا با شرایط موجود به زودی در خطر مرگ قرار خواهند گرفت هم می‌توان نقدا غرامت پرداخت؟ یا با پرداخت چه قدر پول می‌توان اکوسیستم منطقه را اصلاح کرد و آب‌های منطقه را از تبدیل شدن به منطقه غیرقابل حیات نجات داد؟ اسوشیتد پرس در گزارش دیروز خود به رفتار تازه‌ای در بین آبزیان منطقه اشاره کرده است. درست مانند وقتی که جنگل آتش می‌گیرد و حیوانات می‌گریزند، . دلفین‌ها، کوسه‌ها،‌ خرچنگ‌ها،‌ شاه‌ماهی‌ها و انواع ماهی‌های ریز و درشت به باریکه آب‌های تمیز کنار ساحل پناه آورده‌اند. اما چه قدر می‌توانند در این باریکه دوام بیاورند؟ به علاوه فرار آبزیان نشان‌دهنده این است که عمق فاجعه چه‌قدر زیاد است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 69524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =