«نمی‌گویم نمی‌آیم». این پاسخ آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی به گمانه زنی‌های یکی دو ماه اخیر درباره حضورش در انتخابات 92 بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در جمع تعدادی از خبرنگاران، نویسندگان، دانشجویان و طلاب اصلاح طلب اظهار داشت: نیاز هم نیست من بیایم. البته من نمی گویم که نمی آیم. ولی می گویم ضرورت نیست پیرمرد 80 ساله بیاید. به این تتیب او در مقابل تقاضای مهمانانش؛ نامزدی‌اش را نه تایید کرد و نه تکذیب. سیاستی که سال 84 نیز در پیش گرفته بود.
اگرچه هاشمی میزبان کسانی بود که او را «کلید حل مشکلات کشور» می‌خواندند اما خطا به آنها گفت: اینکه می گوئید در کشور تنها من هستم که میتوانم مشکلات را برطرف کنم برای من شرمندگی است. اگر حرفهای شما را بپذیرم یعنی اینکه در کشور دیگر مردی توانمند نیست و ما نتوانسته ایم در این 34 سال افرادی را برای مدیریت کشور تربیت کنیم.
گزیده سخنان وی به نقل از مهر از این قرار است:
·          دولت بعدی با بدهی های زیادی سرو کار دارد. هم اکنون دولت به مردم 500 هزار میلیارد تومان بدهکار است. همچنین 200 هزار میلیارد تومان به بانکها، 50 هزار میلیارد بابت اوراق مشارکت و 200 میلیارد هم حقوق عقب افتاده بنگاهها و پیمانکاران است.
·         سیاست دولت در این هشت سال این بوده است که نیروهای باسابقه را از میدان بدر کنند. بعد اعلام کردند نسل جدید می آوریم. به نظر آنها گذشته زیر سوال بود ولی از دوره امام حرف نمی زدند چون آن زمان رهبری رئیس جمهور بودند. آنها مدیرانی که سابقه درخشان داشتند را خانه نشین کردند و حالا نسل جدید مدیران ارزشی را نمی شناسد.
·         کشور در مرحله خطر قرار دارد. 2 سال قبل این حرف را زدم. رسانه های معلوم الحال از کلمه خطیر رنجیدند ولی برای اثبات حرفهایم مدرک دارم. ما در مجلس خبرگان رهبری کمیسیونی داریم به نام کمسیون تحقیق که 12 عضو با رای خبرگان مسئولیت بررسی نقاط ضعف دستگاه های زیر مجموعه رهبری را دارند تا موردی پیدا شد گزارش کنند. سال 87 آقایان این کمسیون به دفتر من آمدند که شما با آقای احمدی نژاد مشکل دارید بیایید مشکلات برطرف شود. البته اینها همان آقایانی بودند که از ایشان حمایت کرده و تائید تقدس سازی هم داشتند. به من گفتند مشکل شما چیست؟ من نشستم و به مدت 2 ساعت و نیم فهرست مشکلات گذشته و امروز و آینده را بازگو کردم. تا جایی که آنها گفتند اگر می دانستیم نمی گذاشتیم وضع اینطور رقم بخورد. می خواهم بگویم که من تمامی این جلسه را روی نوار ضبط کردم و یکی دست دبیرخانه شورای نگهبان است و یکی هم دست خودم که نمی خواهم فاش شود ولی همه را پیاده کرده و جزوه کرده ام. چون اهل وحدت هستم نه تفرقه اندازی. تمام حرف‌هایی که در مورد آینده گفتم و روی نوار ضبط شده محقق شد. اگر به نظرات بنده عمل می شد امروز گرفتار شرارت های سال 88 نمی شدیم چون برای من این اتفاقات روشن بود.
·         احمدی نژاد استاندار من بود، فرماندار من در خوی بود و بخشدار من در ماکو و می شناختمش ولی سیاستش این بود که نیروهای انقلابی حذف و بدنام شوند. و امروز می بینیم که سیاست ما بی برنامه و روز مره شده است.
·         سیاست کلی برنامه چهارم را مقام معظم رهبری امضا کرده و با تصویب مجلس و شورای نگهبان باید اجرایی می شد و اگر اجرا می شد تمامی مشکلات کنونی کشور وجود نداشت. سیاست خارجی اینگونه نبود. بعد از چند سال آقایان گفتند باید برنامه چهارم خمیر شود. سوال این است وقتی رهبری امضا کرده و مجلس و شورای نگهبان تائید کردند مگر می شود خمیر شود؟ بعد اعلام شد که 23 درصد برنامه چهارم توسعه اجرا شده است. خب اگر دولت هم نبود این 23 درصد اجرا می شد و شاید هم بیشتر چون کشاورز و کارمند و معلم و مردم به کار خودشان می پرداختند.
·         بانک مرکزی گفت که ارز مرجع به هیچ کالایی نمی دهیم. یعنی مردم مایوس شوند که واردات نداریم. بعد موج عظیمی بلند شد و معاون اول رئیس جمهور گفت: بانک مرکزی بیخود گفته است. اینجا دیگر دولت ترسید. آنهایی که حرفشان را به راحتی حذف می کنند آیا می شود به آنها اعتماد کرد. البته از این اتفاقات در این دولت بسیار رخ داده ولی این نمونه به روزش بود که گفتم.
·         در سیاست خارجی هم بد عمل شده است. ندای حل من مبارز می طلبند که بیایید دعوا کنیم. بعد می گویند قطعنامه ها کاغذ پاره است بروید آب زیرش را بخورید. عهدنامه شورای امنیت برای لغوش باید دوباره اجماع شود و این اجماع برای کشور هزینه زیادی دارد. باید کلی از ما باج بگیرند.
·         برای برون رفت از وضعیت فعلی کشور 2 راهکار دارم. که هر شخصی که رئیس جمهور شود اگر این دو راهکار را عمل کند قطعا موفق خواهد شد. اولین راهکار این است که باید بداند حکومت برای مردم است. این نمی شود که هر کس هرکاری دلش بخواهد بکند و به مردم اجازه ندهد اعتراض کنند. مردم صاحب حکومت هستند. خدا هم حق حکومت را تنها به 12 معصوم داد و بعد از آن هر فردی که مسئول حکومت شد به رای مردم آمد. اگر دولت بر مردم تحمیل شود مردم در شرایط خطر همکاری نمی کنند و هیچ دولت دیکتاتوری نمی تواند در دنیا موفق شود. راهکار دوم موضوع ترمیم سیاست خارجی است. ما با اسرائیل سر جنگ نداریم. حالا اگر عرب ها جنگ کردند ما کمک می کنیم. در زمان جنگ هم پیشنهاد پذیرش قطعنامه از سوی بنده بود. اگر امضا نمی شد تبریز و تهران و اصفهان مورد حمله شیمیایی با هواپیماهای اجاره ای فرانسه و روسیه انجام می شد و کلی تلفات می دادیم. بعد که صدام به کویت حمله کرد برخی آقایان گفتند برویم از صدام حمایت کنیم. ما از صدام حمایت نکردیم و حتی پناهندگان کویتی را پذیرفتیم و دنیا به ما اعتماد کرد و تحرمیها شکسته شد.
·         انتظار داریم کسانی که صلاحیت دارند بی جهت رد نشوند چرا که مردم خودشان اصلح را می شناسند و نمی گذارند کشور خراب شود.
·         من در کابینه ام از همه طیفهای سیاسی استفاده کردم. که این الان هم قابل پیاده کردن است.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 289707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 109
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هادی IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    کاش هاشمی با همین صراحت به پیش برود! بازگشت هاشمی به دوران اوج مبارک باد!
    • کاکتوس IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
      8 94
      نكته قابل توجه در اين ميان؛ اعتماد به نفس ستودني هاشمي رفسنجاني براي حضور در انتخابات است و حال آنكه در 16 سال گذشته همواره كانديداي پيروز انتخابات رياست جمهوري، در ازاي «نه به هاشمي» توانسته اند بخشي از راي مردم را به خود جلب كنند. اين تجربه چه در سال 76 و جه در سال 84 تكرار شده است و با وجود اين، باز هم اين روزها هاشمي و اطرافيانش با همان اعتماد به نفس مشهور و مثال زدنيشان به دنبال حضور در عرصه انتخابات هستند. حال باید درانتظار نشست و ديد آيا وي در صورت كانديداتوري و تاييد شوراي نگهبان، با در نظر گرفتن ظرفيت منفي ثابتشان كه تقابل هر كانديداي ديگري با وي مي تواند منجر به پيروزي رقيب وي شود , میتواند نيمي از آراي سال 84 را كسب كند يا خير؟
    • محمد IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
      7 20
      من در پاسخ اين نظر يك تناقض از دو راهكار هاشمي گرفتم . ادبياتم هم قابل نمايش بود . فقط سوال كردم . نه توهين و نه حمايت از فر خاصي. چرا نمايش داده نشد ؟
    • بدون نام IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
      6 20
      امام خميني(ره): اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود هاشمی 2013: با اسرائیل سر جنگ نداریم
    • بدون نام IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
      4 12
      رهبر انقلاب در اجلاس بیداری اسلامی: مساله فلسطین یک محک است؛ هر کس شعار آزادی قدس را به حاشیه ببرد متهم است هاشمی 2013: با اسرائیل سر جنگ نداریم
  • بدون نام A1 ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    چرا نام خاتمي را در نظر سنجي نياورديد؟ براي من سوال است كه چرا شما به جاي كار رسانه به اين شكل، به كارهاي معادل آسانتر مشغول نميشود؟ وقتي قرار است اينگونه مزدوري كنيد، خب فرصتهاي بهتري وجود دارد.
    • بدون نام IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
      سلام خبرآنلاین. کاملا مشخصه که رای شریعتمداری در نظر سنجی واقعی نیست و به یکباره افزایش پیدا کرده است جریان چیه؟؟؟؟؟؟؟ ما به صداقت شما ایمان داریم
    • بدون نام IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
      من به روحانی رای دادم با فرض اینکه خاتمی نیاد اگر بیاد که حتما خاتمی .اگر هاشمی بیاد و خاتمی نیاد هاشمی
  • بدون نام US ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    بنده یک فرد با اطلاعات سیاسی نیستم ولی هشت سال پیش این وضعیت را پیش بینی میکردم
  • محسن IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    جناب آقاي حجت الاسلام والمسلمين رفسنجاني ما از شما كه موردتاييدمقام معظم رهبري هستيدوسوابق انقلابي روشني داريدوموردوثوق انقلابيون ومردم هم هستيدانتظار داريم حضورفعالتري براي رفع مشكلات فعلي كشورداشته باشيدونگران تنگ نظري عده اي معلوم الحال نباشيدالبته نحوه حضورتان راخودتان هرطوركه مفيدترميدانيدعمل بفرماييد.ممنون
    • بدون نام IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
      ایشان سالهای متمادی در صحنه بوده اند کشور قحط الرجال نیست و به چهره های جدید احتیاج دارد
    • بدون نام IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
      جناب آیت اله هاشمی درست است .
    • بدون نام GB ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
      آقای فحط رجال منظورتون از رجال همینهایی هستند که ثبت نام کردند؟
  • بدون نام US ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    اصولگرایان تحویل بگیرند بعد هشت سال کشور گل وبلبل را
    • بدون نام IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
      9 65
      احمدی نژاد اصولگرا نبود احمدی نژاد مردمی بود
  • بدون نام US ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    هاشمی زنده است تا انقلاب زنده است....
  • بدون نام IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    خدا شاهد تمام این روزاست. اون کسایی که جفا کردن خودشون در همین دنیا جواب کارشونو بدن.
  • بدون نام IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    اعتدال در کابینه محسن رضایی حلال مشکلات کشور در تمامی بخش ها تنها کاندیدی که راه کارهای علمی برای تمامی مشکلات کشور را برنامه سازی منسجم و کامل نموده و مطابق با شرایط روز برنامه های خود را تغییرات پشتوانه دار میدهد مردم آزادند انتخاب هوشمندانه داشته باشند به کاندیدی رای دهید که در همه زمینه ها برنامه داشته باشد که در آینده کشور دست به گریبان حل مشکلات دیگر نشود
    • کیوان IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
      0 1
      برنامه اخه چه اهمیتی داره. مشکلات مملکت ما انقدر ساده است که حلش نه نبوغ میخواد نه برنامه . ایستادگی شفافیت و قدرت و مدیریت لازم داره. توتن اصلاح مسایل اساسی
  • بدون نام DE ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    همیشه به برخی از سیاستها و اعمال شما در طی تاریخ انقلاب انتقاد جدی داشته ام اما با در نظر گرفتن اوضاع کشور و منطقه آنچه به ذهن این حقیر می رسه اینه که نیاز به حضور آقای هاشمی شدیدا احساس میشه، حتی با وجود این کهولت سن. امیدوارم به صحنه بیان.
  • بیکار سی ساله US ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    مردم از بیکاری یکی به دادمون برسه کاشکی میشد خاتمی بیاد ومیذاشتن کار کنه. ولی حیف که بعضیا معتقدن باید همین راه را ادامه داد.
    • mey US ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
      48 9
      حتما خواهد آمد و منو تو از بیکاری در خواهیم آمد بنده جوانی هستم لیسانسه اما بیکار ! اینه عدالت ؟
  • بدون نام IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    احسنت. واقعا رجل سياسيست
  • ساروی IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    سلام دوستان: خدا را شکر که حقیتهای مهم از پیش بینی حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی به حقیقت پیوست تا آنهای که بر علیه آقای هاشمی شعار می دادند بروند پیش خدا توبه کنند. یقیناً ایشان مصداق اتم و اکمل این فرمایش پیامبر (ص) است که می فرماید : علماء امتی افضل من انبیاء بنی اسرائیل( علمای امت من از پیامبران بنی اسرائیل برترند) و بنده به یقین می دانم که ایشان با ولایت بوده و هست و خواهد بود و بزرگترین مدافع ولایت و انقلاب و نظام اسلامی می باشد مسلماً وجود ایشان تاکنون نگذاشته چه دشمنان و چه دوستان نادان به پیکر این نظام ضربه وارد سازند .
    • بدون نام IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
      8 40
      در این که ایشان فرد سیاس و زیرکی هستن شکی نیست ولی حدیث بالا مصداق ایشون نیست لطفا از روی احساسات چرت نگین
    • کیوان IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
      2 0
      دفاع بدی کردید از اکبر. خوب معلومه که این حدیث اگه درست هم باشه اینجا مصداق نداره. ایت ا... رفسنجانی انقد نقطه قوت داره که نیازی به این وامگیریها نباشه
  • بدون نام IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    سلطان سیاست جهانی
    • بدون نام IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
      10 35
      احمدی نژاد استاندار من بود، فرماندار من در خوی بود و بخشدار من در ماکو و ...... و همین من من بود که شما را به این روز کشانده.
  • امیر IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    عجب حرفی: مدیرانی که سابقه درخشان داشتند را خانه نشین کرده اند وحالا نسل جدید مدیران ارزشی را نمیشناسد
  • بدون نام IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    بدم نمیگه
  • امیر IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    دیگه شما نیای آقای خاتمی هم نیاد . . . پس کی بیاد؟ کی میتونه اینهمه مشکلات رو رفع کنه؟
    • بدون نام IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
      حتما مشایی
    • بدون نام IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
      8 2
      آقای هاشمی از آقای روحانی حمایت کرده و به نظر ایشان آقای روحانی میتواند راه آقای هاشمی و تا حدودی راه خاتمی و اصلاح طلبان را پیش بگیرد پس اگر آقای هاشمی و آقای خاتمی نیامدند بهتر است از آقای روحانی حمایت کنیم تا با روابط خوبی که وی با این دو عزیز داره بتوانیم از این وضعیت ناگوار خلاص بشیم 1- خاتمی 2-هاشمی 3- روحانی
  • بدون نام A1 ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    تک تک جملات این مصاحبه قابلیت تیتر شدن و یا با آب طلا نوشته شدن رو دارند
  • بیدار GB ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    دقیقا و کاملا صحیح...هزینه این اشتباهات تاریخی تا صدها سال بر گردن این کشور سنگینی خواهد کرد
  • گل IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    اقای رفسنجانی خواهش میکنم یا خودتان بیایید یا کسی رو از طرف خود معرفی کنید که حتما این دو راهکار شما رو عملی کند...نذارین کشور عزیزمون نابود شه!
  • کرمانی IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    این کشور به یک ریس جمهوری مثل هاشمی یا خاتمی نیاز داره یکشون باید بیاد
  • بدون نام IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    مردم هنوز خفقانی که در زمان شما حاکم بود رو فراموش نکردند که میگید مردم حق اعتراض دارند.شما مردم رو چی فرض کردید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بدون نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
      20 9
      دوستان عزيزي كه نمره منفي مي دهيد به خدا من از عملكرد آقاي احمدي نژاد بيزارم و لي اگر سن شما كم است يا حافظه تاريخي ضعيفي داريد از ديگران بپرسيد كه در 8سال رياست جمهوري ايشان بر ما چه گذشت من شخصا اعتقاد دارم فقط و تنها سدي مظلوم خاتمي قابل اعتماد مردم هستند
  • بدون نام IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    انصافا هم هاشمی ستون خیمه نظامه
  • بهنام IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    به والله دلم درد گرفت به والله اگر کسانی که روی سخن ایت الله با انها هست اینها را بشنوند و گوش ندهند ان دنیا جواب پس خواهند داد من خودم یقه همه را میگیرم به داد مملکت برسید ما این کشور رو دوست داریم نمی خواهیم بیشتر از این عقب ماندگی بی جهت ان را نظاره گر باشیم
  • نسل اول TR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    ماها که سنی ازمون گذشته کمترتحت تاثیراین مصاحبه ها قرارمی گیریم چون اکثر این حضرات رو در طی این سال ها تجربه کردیم. تاوقتی ازقدرت کنارند مردم گرا و دموکرات و عدالت طلب و ... خلاصه آدم خوبه هستند ولی امان ازوقتی به قدرت می رسند خصوصا آقای هاشمی که درزمان قدرت کارنامه جالبی داشته است!
    • دهه شصتي IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
      244 6
      خدا خيرتون بده نسل اولي. خوب آينده اي واسمون ساختيد....
    • نسل اول TR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
      6 16
      برادر یا خواهر عزیز حق با شماست ولی آینده رو همین حضراتی ساختند که فکرمی کنند تنها منجی کشورند!... شما فکر می کنید که آینده من و امثال من خیلی درخشان بوده؟
    • بدون نام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
      32 3
      آنهایی که می گویند در زمان هاشمی خفقان بود ، نگاهی به نیروهای فشار ، تشکل های سیاسی آنزمان بکنند . ایجاد کننده خفقان شخص هاشمی نبود . خاتمی وزیر هاشمی بود که نگذاشتند کار کنه وخانه نشین شد علیرغم حمایتهای هاشمی ، آن زمان انصار ، یا لثارات و موج نیروهای بسیجی وحزب اللهی تندرو وافرادی از قماش احمدی نژاد بودند که کارشان اعتراض و در تنگنا قرار دادن کشور بود . ادعا داشتن تهاجم فرهنگی شده ، مملکت ما غرب زده میشه و.... . یادمه روزی قرار بود یکی از افراد اپوزیسیون در دانشگاه ما (امیرکبیر) سخنرانی کنه ، آقای هاشمی هم موافق بود ولی امثال افرادی ریشو دانشگاه ما ریختن وتشنج ایجاد کردن آخر سر هاشمی بیانیه داد وبا عذرخواهی گفت بعدا سخنرانی انجام میشه .
    • نسل اول IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
      16 10
      برادر یا خواهر دهه شصتی شما حق دارید ولی بدانید که آینده ماروهم همین حضرت هاشمی و امثال ایشان ساختند!... باردوم پاسخ دادم اما چرا این نظر بنده منتشرنشده است؟
    • بدون نام IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
      5 1
      دسته که هاشمی در برخی مواقع رفتار خوبی با گروه های مخالف و افراد با حسن نیتی چون آقایان سحابی و عبدی نداشت ولی فراموش نکنیم شالوده دولت اصلاحات و تربیت نیروهای اصلاح طلب در سالهای آخر دولت هاشمی صورت گرفت و نشریاتی چون کیان و آدینه و امثالهم در زمان هاشمی با تئوریزه کردن اصلاحات در حوزه دین و سیاست توانستند نیروهای خوبی را برای دوران خاتمی تربیت کنند هرچند که کم کاری های سیاسیون اصلاح طلب و عافیت طلبی عده ای که نقاب اصلاحات زده بودند مردم را کم حوصله و خسته کرد و ثمره آن شد احمدی نژاد.
  • بدون نام IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    به امید تکرار چون آقای هاشمی ها هستیم
  • علی(ساختی) US ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    170 9
    صحبت ها جالب و دلنشینه ولی آیا تو عمل هم اینا اجرا میشه و آقای هاشمی می ایسته؟؟
  • مرتضی IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    فقط با کمک مردم مشکلات حل می شود و بس ! مردم باید حکومت را امین خود بدانند و این امر با رفتار دولتمردان به دست می آید. وحدت عامل حل مشکلات است.
  • شهاب IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    تعجب کردم این همه سال ساکت موند اما حالا بالاخره حرفشو زد.معلومه که دوست نداره با حرفاش کشورو به بحران بکشه
  • بدون نام IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    عشق است هاشمی. 8 سال تخریبش کردن ناجوانمردانه .
    • سمیرا IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
      96 21
      8 سال نه عزیز دل، 16 سال. شما که کم حافظه نیستید. وقتیکه دفاع از هاشمی حکم عملیات انتحاری رو داشت، خیلی دور نیست از همین 16 سال پیش شروع شد.......
  • علی IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    امیدوام ایشان بیایند
  • یا علی IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    به خدا ما گول چند تا از افرادی خوردیم که پیشانی آنه جای مهر بود اینقدر از آیت اله هاشمی بد گفتند که ما هم باور کردیم .خدایا ما را ببخش . توبه کردیم . این هشت سال فقط وعده شنیدیم. فقط هاشمی یا هر که ایشون تائید کنه .یا علی
  • بدون نام IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    81 7
    هل من مبارز نه حل من ......!
  • بدون نام IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    یک شیر همیشه شیره. حتی اگه پیر بشه.
  • لاله IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    فقط هاشمي ميتواند كشور را از اين بحران عبور دهد...........
    • بدون نام IR ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
      48 36
      من به هاشمی رای ندادم و هیچ وقت رای نخواهم داد اگر چه این دولت از کفایت مدیریتی بسیار پایینی برخوردار باشه باز به مشایی و شخص مورد نظر آقای احمدی نژاد رای خواهم داد. چون اخیرا داره از آقای احمدی نژاد خوشم می آد
  • بدون نام IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    یه زمانی که همین هاشمی رو قدرت بود چقدر از همین مردم ناسزا می شنید خدا میدونه!
  • بدون نام IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    سخنان جالب و درستی بود. درست است که به دولت اقای هاشمی نقدهای بسیار داشتم و جز مرحله دوم سال 84 به ایشان رای ندادم اما اکنون تنها کسی که می توانند کشور را ارام کنند ایشان هستند. با اینکه از مریدان سید هستم اما به نظرم در این شرایط اقای هاشمی مناسب ترین گزینه برای تصدی این پست هستند.
  • بدون نام IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    هاشمی زنده باد - خاتمی پاینده باد- هاشمی بیا بیا
  • بدون نام IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    93 43
    احسنت. همیشه ما باید به مشکل بخوریم تا بریم سراغ افراد با تجربه و دلسوز!!؟؟ آقای هاشمی شما را بخدا وارد عرصه شوید و به امید خدا و عنایت امام زمان مملکت پیشرفت خواهد کرد و شما در کنار رهبری عزیز مملکت را الگوی پیشرفت در جهان برای دیگر کشورها میکنید و ماهم همه جانبه از شما یاران خمینی حمایت میکنیم. خامنه ای زنده باد.هاشمی پاینده باد. هاشمی هاشمی حمایتت میکنیم.
  • بدون نام IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    42 79
    دوستان از که سنشون میرسه میدونند که هاشمی در زمان ریاست جمهوریش چه خفقانی در کشور ایجاد کرده بود ، مردم حق داشتن ویئدیو نداشتن ، کروات و شلوار لی و ... ممنوع بود !... متاسفانه تو این موقعیت کشور فقط و فقط آقای خاتمی یا رفسنجانی میتونند کمک رسان واقعا مفیدی باشند !...
    • بدون نام IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
      8 0
      اتفاقا اینهایی که میفرمایید از زمان هاشمی شروع به آزاد شدن نمود ممنوعیت این موارد از ثمرات دهه شصت و دوران جنگ بود و به تدریج در زمان هاشمی آزاد شد.
  • خبرمرند IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    92 12
    سیاستمدارباید پیشگویی د اشته باشد.میدانم توراهی خواهی یافت ویا راهی خواهی ساخت.بیا آمدنت تکلیف است.
  • بدون نام IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    خبالم راحت شد.هاشمی می اید با تمام قدرت و حماسه سیاسی را هاشمی رقم خواهد زد.
  • مهرگان EU ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    75 6
    وعده هایی که به سن ما قد نمیدهد !
  • amir IR ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    48 25
    این یعنی آزادی بیان....
  • بدون نام IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    آقاي رفسنجاني شما بيايد مطمئن باشيد همه به شما راي ميدهند وتمام مشكلات حل خواهد شد تو را بخدا كانديد شويد مردم به شما اعتقاد دارند
    • بدون نام IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
      10 10
      این نظر شماست واقعیت چیز دیگری هست
  • بدون نام IR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    هاشمى خيلى ادم خوبيه
  • فرهنگی بازنشسته IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    هردوراهکارت رادر8سال ریاست جمهوری انحصارگرایانه وثروت اندوزیت راهمه مردم دیدند.شاه بیت غزل دولت تومهدی وفائزه اندکه همه می بینند. انلاین اگرخالا زاده ای سانسورش نکن.
    • آرش IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
      17 2
      فرهنگی عزیز حال افراد مهم است نه گذشته آنان
    • بدون نام IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
      21 3
      منفی های شما رو هم ملت میبینند
  • بدون نام IR ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    7 24
    این هم ما هستیم!؟ انلاین: محسن رضایی:گرانی در دولت هاشمی هم بیداد می‌کرد. مردم :ودرآن گرانی ایشون مشغول آقازاده یروری وزراندوزی بود. حالامی خواهدبیادشاهکارکند!
  • حسین A1 ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    8 3
    اگر حرفهاي شما را بپذيرم يعني اينكه در كشور ديگر مردي توانمند نيست و ما نتوانسته ايم در اين 34 سال افرادي را براي مديريت كشور تربيت كنيم..چه مردی ........
  • فاضل IR ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    18 2
    آقای خبر آنلاین شریعتمداری توی نظر سنجی چجوری یهو اول شد؟گیر آوردین مردمو
  • بدون نام IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    16 0
    هیچکدام از این احساس تکلیف کرده ها برنامه ندارند
  • بدون نام IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    7 21
    ماشاالله تمام حرفها بوی تعفن دنیاپرستی و مال پرستی میده.آآآآآآآآآآآآی ایهااناس انقدر برای اومدن هاشمی لحظه شماری میکنین تا دنیای خیالیتون رو آباد کنه برای اومدن امام زمانتون له له میزنین که اگر آقا بیاد دنیا و آخرتتون میشه عسل. آآآآآآآآآآآآآآآی جماعت انسان پرست که حرفاتون انقدر بوی دنیا پرستی و عافت طلبی میده که حالم بهم خورد از طرز بیانتون. همین شماهایی که امثال هاشمی ها رو فحش میدادین تا همین چند سال پیش حالا هاشمی شده مرد نجات بخش زندگیتون. فقط به خاطر شهوت دنیاییتون. به خدا یک سری از شما عاقبتتون از اهل کوفه بدتر خواهد شد.
  • جاوید IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    22 6
    من بی صبرانه منتظرم تا آقای هاشمی کاندداتوری شون رو اعلام کنند و انشاا.. و به لطف یزدان پیروز هم میشن
  • هم وطن IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    19 5
    آقای هاشمی جزو معدود افرادی هست که در شرایط کنونی میتونه کشور رو از بحران سیاسی و اقتصادی خارج کنه اونم در کوتاه مدت اتفاق نخواهد افتاد کسی که این دوره رئیس جمهور میشه باید خیلی قدرت سیاسی داشته باشه به قول معروف جبروت سیاسی داشته باشه اگه نه کاری از پیش نخواهد رفت ولی کاش این اتفاقات و صحبتها زودتر انجام میشد تا مملکت تو این گرداب سیاسی اقتصادی نمی افتاد کاش وقتی اون همه اقتصاد دان سیاستهای مالی دولت رو نقد میکردن حرفشون مورد توجه مسئولین قرار میگرفت کاش...
  • بدون نام IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    5 24
    عجب توهم همه چیزدانی دانای کل بودن همه ایران بامردمش جزو میراث پدری این خاندان بودن حتی با تودهنی ملت در9دی ازبین نرفته است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟اینها که یک پایشان درانگلیس است حال وهوای اشراف قرن 18انجا راپیداکرده اند.
  • بدون نام IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    6 21
    هاشمي: "احمدی نژاد استاندار من بود، فرماندار من در خوی بود و بخشدار من در ماکو و می شناختمش ولی..." شما كه اين همه باتدبيريد! اين همه ژرف نگر و آينده نگر و... چرا همان زمان بركنارش نكرديد تا به‌قول شما به اين نقطه نرسيم؟ انتقاد و تخريب كار سختي نيست!
    • میثم IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
      9 2
      عملکرد احمدی نژاد در 8 سال گدشته به حدی افتضاح بوده که نیازی به تخریب نداره
  • بدون نام IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    19 2
    واقعا که همیشه از گوش کردن و خواندن صحبتها و تحلیل های سیاسی فوق العاده و قوی شما میتوان لذت برد و امیدوارم که کمی رجال مملکت از حضور شما پیر سیاست استفده کنند شاید احوال زندگی مردم و آینده کشورمان بهتر شود... زنده باشی
  • تهرانی IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    7 18
    شیخ ! تودرزمان زمانی که رییس جمهوربودی اجازه نفس کشیدن به منتقدومخالف دولتت نمی دادی،حالا ازفضای بازوسعه صدردولت داری حسابی سوءاستفاده می کنی ها.... اماآقایه چیزرافراموش نکن! مردم دیگه بتواجازه نخواهنددادمثل اون سالها هرکاری دلت بخواهدبامردم وبیت المال بکنی.
  • بدون نام IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    14 9
    لياقت ميخواد اومدن هاشمي.خدايا اين ملت رو به راه راست هدايت فرما.
    • بدون نام IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
      9 7
      دوست عزیز به مردم توهین نکن به قول شریعتی مردم هیچگاه دچار خطا نمی شوند انتخاب مردم کاملا صحیح بوده و تاکنون مردم ایران برای گرفتن حق خود و داشتن آزادی بیان خون ها داده اند. خدا شما را به راه راست هدایت کند
  • سید جلال IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    10 2
    مسو لین وحتی نمایندگان مجلس ومردم عادی درسخنرانی وانتقاد کردن همه استادندحتی پیرزنها درحزف زدن ونسخه پیچیدن ازیک متخصص چیز ی کم ندارند و همچنین ازتعریف کردناز خود وکارخوب دیگران به حساب خود اوردن وکارهای بدخودرا به دیگرا ن نسبت دادن امادرعمل مشکل دارند بخصو ص وقتی به قدرت وووو مdرسند
  • بی نام IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    9 8
    بازهم نزدیک انتخابات و جنگ زرگری و ....!!!
  • بدون نام IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    6 7
    درپاسخ آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی احمدی نژاد استاندار من بود، فرماندار من در خوی بود و بخشدار من در ماکو سیاستش این بود که نیروهای انقلابی حذف و بدنام شوند چرا اکثر پروژه ها دست همین انقلابیها است و حتی وزیرهایی که انتخاب کرده مثل محمد نجار ووزیر ارتباطات
  • بی نام IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    22 8
    در شرایط کنونی بحران ها فقط به دست سیاستمدارانی چون هاشمی قابل حل است .
  • هادی IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    18 10
    هاشمی بیا که منتظران را به لب امد نفس........
  • مهدی IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    26 6
    جناب اقای بدون نام.....عاقبت گذر از هاشمی بیکاری 46درصد ...تورم 38درصدد....شرافت انسانی با بگم بگم صفردرصد
  • بدون نام EU ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    28 4
    تو این 8 سال به مرگ گرفتنمون که حالا به تب راضی شدیم... اینم سرنوشت مردم بیچاره ایران دیگه
  • بدون نام IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    15 4
    آقای هاشمی رفسنجانی شما خوبید اما باید به خطاهای دوره خودتان هم اعتراف کنید. شما باید به آقازاده پروری در دوران خود اذعان کنید و نظرتان را در این باره بگویید. راه سعادت شما گذر از برخی فرزندانستان برای سعادت ایران است. ایران را که نمی خواهید فدای فرزندانتان کنید؟!
  • فرانک IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    10 16
    هاشمی از قوام که بزرگ تر نیست و بیشتر خدمت نکرده. هر رجل سیاسی یک عمر مفیدی دارد که به نظر من عمر مفید آیت الله هاشمی رفسنجانی پایان یافته است. این نه توهین است نه نقد این یک نظر است برای کارآمد شدن امور
  • بدون نام IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    13 13
    امید ما مردم به جناب آقای هاشمی است کشور در این شرایط نیاز به ایشان دارد آقایان اصولگرا واصلاح طلب اشتباهات تاریخی شما وضع کشور را خراب کرده آیا این مردم استحقاقشان این بوده آیا در پیشگاه خدا ومردم دیگر حرفی دارید
  • سیدمحمد IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    10 46
    هاشمی تو رو به خدا بیا.. تورم 50 درصدی بیا حامی مهدی و فائزه هاشمی بیا حامی میرحسین موسوی فتنه گر بیا نویسنده نامه " بدون سلام و والسلام" بیا استفاده کننده از انواع طیف ها بطوریکه در دولت بعد هیچیک نبودند بیا "خط موبایل 1.5 میلیونی"بیا زننده کلنگ های فراوان بیا( البته فقط در حد کلنگ!! مثل راه آهن شیراز-اصفهان،آزاد راه اصفهان قم،تعداد سد،...) خفقان مطبوعات بیا قراردادهای نفتی ننگین توتال و کرسنت بیا سردار اسمی سازندگی بیا تقسیم کننده "متروی تهران"، "شرکت های نفتی" ، "شرکت های پتروشیمی" ، "باغ های ..." بیا ای که فرزندانت از خارج از کشور پول برای فتنه میگرفتند و تو سکوت کردی بیا ای که فرزندت فراری بود و تو هنوز ازش حمایت کردی بیا
    • بدون نام IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
      30 5
      سر جمع اينها كه گفتى نصف نصف سه هزار ميليارد نيست حالا اونهايى كه بعدا روميشه بماند
    • بدون نام IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
      9 14
      نه تنها نصف نصف سه هزار میلیارد بلکه همه سه هزار میلیارد تو همین مملکته و جایی نرفته و مسبب هاش را هم گرفتن و محاکمه کردند اما اگر گفتی جریان استات اویل چی شد جایزه داری .
  • محسن IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    5 11
    ما گذشتیم و گذشت انچه تو با ما کردی تو بمان و دگران وای به حال دگران...
  • بدون نام IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    22 8
    اميدوارم بزرگان از اشتباهات خود به درگاه خدا و مردم عذرخواهي كنند درود بر هاشمي كه نشان داد واقعا سياستمدار است
  • حسن IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    9 30
    عده ای نان به نرخ روز میخورندو فراموش کرده اند که چه فتنه هایی را اولادهای ایشان به پا کردند و ایشان نیز سکوت اختیار کردند.
  • مهدی IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    31 7
    این حرف های آقای هاشمی به عقیده ی من فوق العاده منطقی و درست است. به نظر نمی آید کسی مناسبتر از ایشان برای ریاست جمهوری آینده باشد.
  • سید مهدی SA ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    4 17
    الجمدلله خودشان اظهار کردند که به امام جام زهر دادند کسی به او رای نخواهد داد هاشمی از ترس بی آبرویی کاندیدا نخواهد شد
  • بدون نام IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    2 9
    جالبه یعنی کسی به انحراف هاشمی از خط امام درباره اسرائیل اعتراض نکرده
  • عبدالله IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    7 3
    در دوران جنگ این آقای هاشمی بود که در حقیقت فرماندهی جنگ را بر عهده داشت.او بود که ده ها نوع اسلحه مورد نیاز جبهه ها را از خارج تهیه و تدارک دید. او بود که در همان دوران و شرایط سخت و به رغم مخالفت بیشتر مسؤولان، اغاز مترو را در تهران کلید زد. هم او بود که پس از جنگ و و در دوران ریاست جمهوری دوران سازندگی را هدایت کرد. حدود 15 شهر کشور در مرزهای عراق ویران شده بود و او آن ها را بازسازی کرد. بزرگراه های تهران در دوران ریاست او توسعه یافت و هم او بود که پیش از نقلاب یک لحظه از امام راحل جدا نشد و همدوش رهبر معظم انقلاب در همه صحنه های انقلاب در عهد امام و عهد مقام معظم رهبری به عنوان یک سرباز فداکار از انقلاب و نظام دفاع کرد. البه به جز انبیا و اولیا کیست که معصوم باشد و عاری از اشتباه؟