ایسنا نوشت:

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تقریبا همه 37 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی وارد چرخه اقتصاد شده و 25 میلیارد دلار آن برای واردات کالا و بخشی هم برای واردات خدمات یا به شکل‌های دیگر استفاده شده است.

مهدی غضنفری امروز شنبه در مراسم افتتاح ساختمان جدید مرکز مبادلات ارزی گفت: ارز صادرکنندگان به چهار روش استفاده می‌شود. یا صادرکننده با ارز خود اقدام به واردات می‌کند، یا ارز خود را به واردکننده می‌دهد، یا سپرده‌گذاری می‌کند، یا بدهی ارزی خود را می‌پردازد.

وی افزود : در بیشتر موارد صادرکننده از محل درآمد ارزی خود واردات انجام داده یا به وارد کننده داده است. اگر استفاده از ارز صادرکنندگان برای واردات کالا به کشور مقداری بیشتر شود، دیگر به ارز نفت نیازی نخواهیم داشت.

وی گفت: مجموعه‌ای از معافیت‌های مالیاتی و مشوق‌های صادراتی که از گذشته به صادرکنندگان اعطا می‌شد فقط شامل صادرکنندگانی می‌شود که از چهار روش ذکر شده استفاده کنند.

غضنفری همچنین درباره ممنوعیت صادرات سیمان گفت: بسیاری از کالاها ممنوعیت صادرات ندارد که سیمان هم از جمله آن‌ها است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که از صادرکنندگان خواستیم ساز و کاری ترتیب دهند که بیشترین ارزآوری را از محل صادرات کسب کنند، افزود: رقابت‌های مخربی نیز وجود داشت که با کمک خودشان تلاش می‌کنیم محصول سیمان با قیمت بالاتری صادر شود.

او با اشاره به این‌که هدف ما این است که سمت ارز تک نرخی برویم، عنوان کرد: اقتصاد با ارز چند نرخی نمی‌تواند آرامش داشته باشد و ممکن است زمینه رانت خواری ایجاد شود.

وی افزود: ارز تک نرخی ایده بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت اقتصاد است و باید به تدریج به سمت آن حرکت کنیم و مرکز مبادلات یکی از ابزارهای دستیابی به این هدف است.

3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 281312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =