مدیرکل دفتر صادرات گمرک از افزایش فعالیت گمرکات غیرمرزی در صادرات کالا خبر داد.

مدیرکل دفتر صادرات گمرک با اشاره به افزایش فعالیت گمرکات استان‌ها بعد از ابلاغ بخشنامه مربوط به تشریفات گمرکی کالاهای صادراتی در گمرکات غیرمرزی، از کاهش هزینه‌های تولید کالای صادراتی و مدیریت صحیح انجام تشریفات گمرکی خبر داد.
بر اساس گزارش روابط عمومی گمرک، حسن علیدوستی با بیان اینکه به تبیین اهداف و نتایج ابلاغ بخشنامه مربوط به تشریفات گمرکی کالاهای صادراتی در گمرکات غیرمرزی پرداخت.

وی گفت: قبل از صدور این بخشنامه گمرکات داخلی علی‌رغم داشتن امکانات و نیروی انسانی مناسب از حجم کافی فعالیت برخوردار نبودند و بیشترین تمرکز در گمرکات مرزی بود که علاوه بر نظارت بر ورود و خروج کالا در رویه‌های مختلف از جمله واردات و ترانزیت، تشریفات گمرکی، کالاهای صادراتی را هم انجام می‌دادند.

وی با بیان اینکه ازدحام بیش از حد کالاهای صادراتی در گمرکات مرزی، حجم کاری مضاعفی را برای کارکنان این گمرکات ایجاد کرده بود، افزود: با صدور بخشنامه شماره 317 در 28 آذرماه سال جاری لزوم اظهار کالا در همان استان مورد تاکید قرار گرفت. البته با توجه به تاریخ صدور بخشنامه یک ماه به صادرکنندگان مهلت داده شد تا متناسب با این بخشنامه نسبت به صادرات کالای خود اقدام کنند.

مدیرکل دفتر صادرات گمرک جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه استانداران و دستگاه‌های اجرایی از جمله سازمان‌های صنعت و معدن استان‌ها متقاضی اظهار کالای صادراتی در همان استان و در داخل گمرک استان‌ها بودند، اظهار داشت: با این ابلاغیه اظهار دقیق آمار تولیدی و صادراتی استان امکان پذیر خواهد بود.

به گفته وی، علاوه بر این با توجه به برقراری محدودیت‌ها، ممنوعیت‌ها و عوارض برای برخی از کالاهای صادراتی گمرکات اجرایی به کنترل بیشتری در این زمینه نیاز داشتند که صدور این بخشنامه امکان نظارت بر اجرای ضوابط تعیین شده را آسان‌تر کرد.

علیدوستی اضافه کرد: این بخشنامه سبب شد تا تمرکز زیادی که بر گمرکات مرزی بود تعدیل شود ضمن آنکه استثناهایی هم در این مورد در نظر گرفته شده است.

وی گفت: گمرکات دریایی و هوایی مشمول این ضوابط نخواهند بود و کالاهایی که برای آنها گمرکات تخصصی تعیین شده مثل فرآورده‌های نفتی، فرش و سایر کالاهای تخصصی از این موضوع مستثنی هستند.

مدیرکل دفتر صادرات گمرک با اشاره به گلایه‌مندی بعضی از صادرکنندگان نسبت به این بخشنامه گفت: یکی از دلایل این امر نبود کامیون‌های حائز شرایط است چراکه وقتی کالایی در گمرک اظهار و تشریفات گمرکی آن انجام می‌شود اگر قرار باشد به گمرکات دیگری حمل شود به خصوص در گمرکات مرزی، محموله برای خروج باید پلمپ شود.

علیدوستی با بیان اینکه کامیون‌ها فاقد شرایط ترانزیتی، کمبود کامیون‌های حائز شرایط مناسب و بالا بودن کرایه آنها یکی از دلایل نارضایتی صادرکنندگان است، تصریح کرد: گمرک با استفاده از اختیارات قانونی به بسیاری از کالاهایی که از حساسیت کمتری برخوردارند اجازه داده است که به وسیله کامیون‌های معمولی حمل شوند تا مشکلی برای صادرکنندگان ایجاد نشود.

وی همچنین با اشاره به اینکه بخشنامه اخیر گمرک باعث کاهش حجم کالای صادراتی نشده است، افزود: هدف اصلی کاستن از هزینه‌های تولید کالای صادراتی، و در عین حال مدیریت صحیح انجام تشریفات گمرکی است.

مدیرکل دفتر صادرات گمرک اظهار داشت: علاوه بر تصمیماتی که در ابتدای سال در قالب بسته حمایتی برای تسهیل صادرات به گمرکات اجرایی ابلاغ شد، آخرین تصمیمات نیز در مورد تعیین شیفت‌های کاری کشیک و ارائه خدمات در ایام تعطیل آخر سال و نوروز ابلاغ شده و تشریفات صادرات حتی در ساعات غیراداری و روزهای تعطیل متوقف نخواهد شد.

3939

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 282923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =