حاشیه‌هایی که برای فیلم «من مادر هستم» ساخته فریدون جیرانی پیش آمده به برنامه «هفت» هم کشیده شد.

به گزارش خبرآنلاین، شب گذشته 10 آذر برنامه تلویزیونی «هفت» میزبان حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مجلس شورای اسلامی و سیدضیاء هاشمی رییس جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران بود تا به بررسی حواشی به وجود آمده برای اکران فیلم «من مادر هستم» بپردازد.

در ادامه برنامه غلامرضا موسوی تهیه کننده فیلم، وحید جلیلی روزنامه‌نگار و منتقد اکران فیلم و مهدی عظیمی میرآبادی سرپرست اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی به صورت تلفنی روی خط برنامه آمده‌اند و در مورد این فیلم و خواشی آن سخن گفتند.

 

آغاز گر بحث حجت‌الاسلام رسایی بود که عضو شورای صدور پروانه نمایش سازمان سینمایی است. او ضرورت حضور مسئولان ارشاد در این برنامه را یادآور شد و گفت که این فیلم در شورای پروانه نمایش رد شد و گفته شد که این فیلم قابلیت نمایش ندارد. من جداگانه فیلم را دیدم و اتفاقا از فیلم دفاع کردم اما به شرط آنکه بخش‌هایی از فیلم حذف شود و نام فیلم هم تغییر کند و بشود «من مادر نیستم»، موافقت با اکران آن صورت گرفت.

او استناد به بند میم وصیت نامه امام راحل برای حضور خیابانی در شرایط فعلی را جایز ندانست و گفت که زمانی این بند اجرایی می‌شود که مسئولان در غفلت باشند و در حال حاضر این‌گونه نیست.

در ادامه رسایی داستان فیلم را شرح داد و اعلام کرد که اصلاحات شورای پروانه نمایش در نسخه فعلی لحاظ نشده‌است.

 

سیدضیاء هاشمی تهیه‌کننده سینما هم با اشاره به این که شب گذشته فیلم را در سینما دیده، گفت: «این فیلمنامه در زمان ما برای ساخت تصویب نشده‌است.»

 

هاشمی افزود: «واقعیت این است که یک نوشته به عنوان فیلمنامه، با لحن‌های مختلفی می‌تواند ساخته شود و هر کارگردان لحن خودش را دارد.»

 

او تاکید کرد که ما باید به فیلمساز اعتماد کنیم و اگر به فیلمساز اعتماد نکنیم، سینما رشد نمی‌کند. رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان با بیان این مطلب که در هر دوره‌ای که به سینماگران فشار آورده‌ایم، گرفتاری‌های زیاد‌تری به‌وجود آمده است افزود: «در یکی دو سال اخیر شاهد اتفاقات خوشایندی در این عرصه نیستیم و به نظر می‎رسد جریانات سیاسی در این فضا بیشتر حاکم بوده تا کیفیت فیلم‌ها.»

 

این تهیه کننده سینما، در ادامه به دفاع از فیلم جیرانی پرداخت و گفت که «من مادر هستم» با درایت به سمت طرح برخی از معضلات اجتماعی رفته و یک نوع سبک زندگی را نقد کرده است. به گفته هاشمی، این فیلم گرفتاری‎های زندگی مدرن را نشان می‎دهد، و در واقع سبک زندگی خانواده‌هایی را به تصویر می کشد که یک شبه پولدار شده‌اند و به شکل غربی زندگی می‌کنند.

 

 او با طرح این پرسش که ما برای نشان دادن مظاهر زندگی بر اساس الگوی غربی از چه نشانه‌هایی باید استفاده کنیم؟ ادامه داد: «غیر از این است که با توجه به فضایی که وجود دارد باید این بی بند و باری را با خوردن مشروب و سیگار کشیدن نشان دهیم. به نظر من این فیلم یک هشدار جدی اجتماعی را مطرح می‌کند و در سینما هم دیدیم که روی مخاطب تاثیر می‌گذارد.»

 

رسایی هم با بیان این مطلب که برای به تصویر کشیدن این موقعیت، کارگردان نمی‌تواند نشان دهد این خانواده دعای کمیل می‌خواند، گفت: «در این موارد هیچ اشکالی به فیلم وارد نیست بحث بر سر 10 دقیقه پایانی است که در آن قصاص زیر سوال می‌رود.»

 

 در ادامه برنامه غلامرضا موسوی تهیه کننده فیلم روی خط برنامه آمد و به دفاع از «من مادر هستم» پرداخت. او استناد به بند میم وصیت نامه امام راحل برای اعتراض خیابانی به اکران فیلم‌ها را درست ندانست  و تاکید کرد: «این فیلم نه درباره خیانت است و نه درباره فساد و فحشاء. فیلم ما در مورد زندگی به سبک غربی است و اتفاقا نشان می‌هد که این نوع زندگی چه عواقبی دارد.»

 

او به تاثیر جریانات پشت پرده بر اعتراض به این فیلم اشاره کرد و گفت: «برخی فیلم را ندیده، قبل از اکران آن شروع به جو سازی کردند و تحت تاثیر جریانات پشت پرده، در مورد این فیلم قضاوت کردند و قضاوت خود را هم اسلامی جلوه دادند، در صورتی که اصلا این‌گونه نیست. آن چیزی که عنوان می‌شود کاملا سیاسی است و ربطی به فیلم و قضاوت اسلامی ندارد.»

 

در این بخش برنامه وحید جلیلی روزنامه نگار و منتقد اکران فیلم روی خط آمد و بر استناد به بند میم وصیت نامه امام راحل تاکید کرد و گفت که این فیلم قصاص را زیر سوال می برد و به شدت فیلم اعصاب خرد کنی‌است.

 

او به دو بند قانون اساسی در مورد قصاص اشاره کرد که در یکی از این بند‌ها اشاره شده که زن اولیای دم همسرش نیست و گفت : « در این فیلم زن مقتول اولیای دم به حساب می‌آید و از دادگاه حکم قصاص می‌گیرد در صورتی که طبق قوانین ما این اتفاق نمی تواند رخ دهد.»

 

موسوی هم در واکنش به حرف‌های جلیل گفت: «این دوستان می توانند نظر خود را در مورد فیلم بگویند، و حتی از مردم بخواهند که فیلم را نبینند، اما نمی توانند حکم صادر کنند.»

او گفت: « این دوستان در جایگاهی نیستند که بخواهند به قانون استناد کنند و به عنوان قاضی در مورد فیلمی حکم صادر کنند. در هر کار فرهنگی ممکن است اشتباه هم رخ دهد. من معتقدم که این فیلم اخلاقی‌ترین فیلم کارنامه 30 سال اخیر من است.»

 

این تهیه کننده سینما به یادداشتی که سید رضا میرکریمی کارگردان در مورد این فیلم نوشته اشاره کرد و گفت :«آقای کریمی در یادداشت خود نوشته‌اند که نفهمیدم چرا برخی با اکران این فیلم را مخالفند.»

 

موسوی خاطرنشان کرد: «تراز قانون است و من متوجه نمی‌شوم که چرا برخی خود را قانون می‌بینند و به عنوان قاضی می‌گویند که این فیلم باید برود بالا، آن فیلم باید بیاید پایین. این رویه اگر ادامه داشته باشد، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود، کسانی که معترض هستند، حق دارند در مورد فیلم نظر بدهند، آن را نقد کنند، و حتی به مردم پیشنهاد بدهند که این فیلم را نبینند، اما حق برخورد قیم مابانه را ندارند.»

سید ضیاء هاشمی هم مثالی را درمورد برخورد خیابانی زد و گفت : «یعنی وقتی ارز گران می‌شود مردم باید بریزند توی خیابان؟»

 موسوی در مورد مشکل قانونی فیلم هم گفت: « در فیلم ما شخصیت زن به صراحت می‌گوید که من از طرف برادر مقتول که اولیای دم است وکالت دارم چون او خارج از ایران است. من از آقای جلیلی می‌خواهم یکبار دیگر فیلم را ببینند. 

 

جلیلی هم تاکید کرد که این مساله نافی یکی دیگر از بند‌های قانون نیست و طبق آن این دختر بی گناه است و اصلا نمی‌تواند قصاص شود و شما با این کار به نظام قضایی ما توهین کرده‌اید.

 

این روزنامه‌نگار در ادامه برنامه به جای صحبت در مورد این فیلم به کارنامه جیرانی پرداخت و گفت که فیلم‌های او در یک راستا هستند. او با اشاره به ممنوع التصویری خودش در رسانه ملی گفت: «این ممنوعیت تازه دو ساعت پیش پایان یافته، اما فردی مثل جیرانی 400 ساعت در رسانه ملی برنامه زنده‌داشته است.»

 جلیلی پنجشنبه شب هم در برنامه «راز» به مدت یک ساعت حضور داشت.

 

او این فیلم را مصداق زیر سوال بردن قصاص و توهین به نظام قضایی جامعه اسلامی دانست و به سراغ سیاست‌های فرهنگی و نهادهایی چون حوزه هنری رفت و آ‌ن‌ها را نقد کرد. او بدون توجه به تذکر مجری و رعایت نوبت سایر مهمانان چند دقیقه پشت سر هم صحبت کرد.

 

در بخش پایانی برنامه و زمانی که فرصتی باقی نمانده بود، مهدی عظیمی میرآبادی روی آنتن آمد و به نمایندگی از سوی سازمان سینمایی از تصویب آئین نامه‌های جدیدی در این حوزه برای جلوگیری از این مشکلات خبر داد.

 

او گفت : «برخلاف تصور سینما علم پیچیده‌ای است، برخی از بحث‌ها به خاطر این است که به این هنر گاهی ساده نگاه می‌شود و پیچیدگی آن به خاطر عام بودنش دیده نمی‌شود.»

 

او در پاسخ به صحبت‌های رسایی در مورد اصلاح نشدن فیلم طبق مصوبات شورای صدور پروانه نمایش، گفت که ایشان یکی از افراد شورا هستند و این نظر ایشان بوده که مورد موافقت سایرین قرار نگرفته و رای نیاورده، اما بقیه موارد اصلاحی رعایت شده‌است.

 

رسایی هم گفت که این‌طور نبوده و این موضوع را در کمیسیون اصل 90 مجلس پیگیری می‌کند.

 

57247

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 260776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
    230 9
    آقایان منتقد با این موضع گیریاتون مردم رو بیشتر تحریک می کنید که حتما فیلم رو ببینن منم باید ببینم صد در صد
    • محمد122 IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
      34 2
      پس ازادی بیان چی میشه؟
    • شهاب IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
      30 1
      والا!
  • بدون نام IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
    36 0
    این یه امر ثابت شده هست اگر به فیلمی بیشتر موضع گیری بشه و یه عده قلیلی بریزن خیابونا مردم بیشتر ترغیب میشن اون فیلم رو ببینن
  • یک گیلانی دهه60 IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
    19 0
    آقای رسایی متاسفانه بدون حضور کارگردان فیلم مدام در حال توضیح دادن وگفتن دیالوگ ها وخلاصه داستان بود وخودش هم نفهمید برای چه فیلم رو انتقاد کرده ...و فقط با ده دقیقه پایان واسم فیلم مشکل داشته ...
  • بدون نام IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
    18 0
    نگران نباشید فیلم رو پرده هم باشه دیگه کسی پول سینما رفتن نداره الان یه سینما بخوای بری یه چیزیم بخوای بخوری راحت سی هزار تومن باید هزینه کنی
  • بدون نام IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
    44 0
    آخه به شما چه ارتباط داره که فیلم اعصاب خورد کن هست یا نه. شما نگاه نکن. ما لذت می بردیم از این فیلم
  • مرضيه IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
    40 1
    اتفاقا تنها فيلمي بود که توش کلي پپام اخلاقي بود..ممنون آقاي جيراني...
  • فرشاد IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
    40 1
    آخه تو این مملکت به همه چی گیر میدن آخه چرا؟؟؟/خب حالا یه فیلمی ساخته دیگه چرا میزنین تو ذوق طرف؟
  • علی IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
    40 0
    خیلی وقت بود سینما نرفته بودم. با این نقدهایی که به فیلم وارد کردن لازم شد همین امشب برم سینما و خودم ببینم موضوع چیه
  • بدون نام IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۸
    7 0
    خیلی فیلم خوبی بود توصیه میکنم همه برن ببینن البته برای بالای 16 سال مناسبه