وحید جلیلی

جمعه شب در برنامه تلویزیونی «هفت»، وحید جلیلی روزنامه‌نگار به صورت تلفنی روی خط برنامه آمد و در مورد فیلم «من مادر هستم» فریدون جیرانی صحبت کرد. البته او به دلیل وقت کم‌برنامه و تقاضای مجری برنامه فرصت نکرد بحث خود را کامل کند.
 

پس از پایان برنامه «هفت»، محسن حدادی در یادداشتی در خبرآنلاین با عنوان «آقای جلیلی شما خوبی!» (اینجا) به صحبت‌های جلیلی واکنش نشان داد. جلیلی در پاسخ به این یادداشت یادداشتی در اختیار خبرآنلاین قرار داد که متن کامل آن را در ادامه می‌خوانید.

«برادر معزی سلام. چطوری؟ خوبی؟
 

چند نکته راجع به یادداشت خوش نثری که راجع به برنامه هفت دیشب منتشر کرده اید:
 

1- برخلاف ادعای یادداشت بنده فیلم را دیدم.

البته ظهر جمعه که آقای گبرلو خواستار حضورم شد گفتم فیلم را ندیده‌ام و نظری نمی‌توانم بدهم. شب بعد از روضه حسینیه هنر رفتم سینما ایران فیلم را دیدم. به همدوره‌ای مشترکمان دکتر حسین رفسنجانی حقوقدان و استاد دانشگاه زنگ زدم که مطمئن شوم. بعد به آقای گبرلو زنگ زدم که حالا آماده‌ام که گفت آقای رسایی آمده و شما تلفنی مشارکت کن.

2- ادعای دیگر: «در یک سال گذشته هر زمان اراده کردید همین رسانه ملی همه چیز در اختیارتان قرار داده است...»! هر زمان؟ همه چیز؟!

یک نمونه - و نه دوتا - مثال بیاورید. ضمنا حضور بنده و بچه‌های جشنواره عمار در راز پنجشنبه 42 دقیقه بود نه «بیش از یک ساعت» که در یادداشت شما آمده. یعنی نفری کمتر از ده دقیقه.

3- دو بند از قانون مجازات اسلامی ذکر شد.

یکی را تهیه‌کننده جواب داد. و اثبات شد که به اشکال حقوقی جواب باید داد و در این ماجرا نمی‌شود به خاطر فیلم بودن و اقتضائات درام قواعد حقوقی را تحریف کرد.

و در پاسخ به اشکال دوم ماند. تا نه راه پس داشته باشد و نه راه پیش. اگر اشکال حقوقی در بررسی اثر هنری موضوعیت ندارد چرا اولی را جواب دادی و اگر دارد پس اشکال دوم می‌تواند مبنای مواجهه قانونی و حقوقی با فیلم قرار گیرد.

4- در مورد اعتراضات بنده به آقایان بنیانیان و خاموشی

در چهار سالی که در حوزه بودم و به اخراج بنده توسط بزرگواران انجامید. نامه حقیر به دوست عزیز آقای محمدرضا حدادی مدیر محترم سایت کتاب نیوز را در این لینک (www.ketabnews.com/detail-4170-fa-1.html) ببینید و البته همه ماجرا آن نیست و بسیار بیشتر است.

5- اشاره به سوابق کارگردان محترم فیلم «من مادر هستم» از این جهت بود که نوع نگاه و زاویه دید و تحلیلی که ایشان و فیلمنامه‌نویسشان دارند در طول سال‌ها مورد حمایت بی‌دریغ مدیران مختلف فرهنگی جمهوری اسلامی از حوزه هنری (که ما را از آن اخراج کردند) و رسانه ملی (که دو سه روز است از ممنوع التصویری‌اش درآمده‌ایم) بوده است. همین الان فیلمنامه نویس «من مادر هستم» رئیس یکی از پربودجه‌ترین گروه‌های تلویزیون است و بنابراین نمی‌شود با «مظلوم‌نمایی» از پاسخ به استدلال‌های منتقدین طفره رفت.

6- مسئله سینمای ایران خیلی فرا‌تر از فیلم اخیر برادر جیرانی است. و اعتراض اصلی حقیر در برنامه دیشب آن بود که به جای نقد یک فیلم باید به نقد «سینمای ایران» و مدیریت موجود پرداخت. 

طولانی شد.

روضه را وقت کردی بیا تا جمعه ادامه دارد.

باقی بقایت
 

وحید جلیلی»
 

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 260968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
    95 33
    جلیلی جان شما اصلا معلوم نیست با چی مشکل داری؟ یک بار به فیلم گیر می دی.یک بار به صدا سیما یک بار به مدیریت سینما..کلا به همه داری گیر می دی..در حالی که اگه فیلم مشکل داره مسئولین خودشون بلدند سانسور کنند.شما که مسئول سانسور یا حذف قسمت هایی از فیلم نیستید..ولی اینجا یک سوال برای من باقی می مونه چرا شما و بقیه دوستانتووون موقع ساخت فیلم اخراجی ها هیچ چیزی نگفتید!!اون موقع مدیریت سینمای ما با بیژن بزغاله و بایرام باقالی ها خوب بود الان بد شد؟
    • بدون نام IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
      6 4
      شما ظاهرا نه برنامه رو دیدی نه به طور کامل متنو خوندی کاملا مشخصه!!؟
  • رضا IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
    59 11
    حرفهای شما را خواندم و حرفهای شما را دیشب از سیما شنیدم. در نوشتارتان حلم و متانت و صبر و استدلال بهتری یافتم. حتی اگر خشمگین بودی باید خشم خود را مدیریت می کردی و با آرامش از دیدگاهت دفاع می کردی.