به گزارش خبرآنلاین، در این بخش از برنامه «هفت»، علیرضا سجادپور معاونت فعالیتهای سینمایی و سمعی و بصری سازمان سینمایی نیز به عنوان مهمان تلفنی دربرنامه حضور یافت تا به برخی ایرادات وارده پاسخ دهد.
در ابتدا محمدرضا صابری در خصوص این بیانیه گفت: «واقعا وضع سینمای ما بد و نابسامان است و ما از لحاظ ریزش مخاطب در بدترین شرایط قرار داریم. البته چند سالی هست که سینمادارها با این مشکل دست به گریبانند، ولی امسال بدترین شرایط ریزش را تجربه کردیم تا حدی که سینماها حتی نمیتوانند چراغهایشان را روشن نگه دارند و اگر دولت و مسئولان فکری به حال این وضعیت نکنند به زودی چراغ سالنهای سینما خاموش میشود.»
در ادامه این نشست محمود گبرلو مجری برنامه از صابری پرسید که آیا این اتفاق شامل یکی دو سال گذشته میشود یا پیش از این نیز چنین شرایطی وجود داشته است؟ صابری در پاسخ به گبرلو اظهار داشت: «به طول کلی طی چندین سال گذشته توجه به تولید بیشتر از نمایش بوده است. با آمدن آقای شمقدری و سجادپور قرار شد تغییراتی ایجاد شود. خود آقای سجادپور دراولین دیداری که بعد از شروع کارشان با ما داشتند به ما امیدواری دادند و گفتند تا الان 90 درصد بودجه وزارت ارشاد صرف بخش تولید میشد، ولی ما میخواهیم معادله را به هم بزنیم و این بودجه را به طور یکسان صرف تولید و نمایش کنیم. ما خیلی نسبت به این حرفها امیدوار شدیم ولی در عمل هیچ گونه حمایتی از مسئولان ندیدیم.
بعد از صابری، سیدهادی منبتی گفت: «در تائید صحبتهای آقای صابری باید بگویم که صدور این بیانیه غیرعادی نبود. الان یک سال است که سینماها ورشکسته شدهاند، ولی این ریزش مخاطب اتفاقی نیست که طی این دو سال رخ داده باشد. اگر برآوردی داشته باشید، باید گفت 10 سالی هست که این ریزش مخاطب از شیب بالایی برخوردار است، ولی در سال 91 این شیب خیلی تند و شدیدتر شده است. به حدی که گزارشهای هشت ماهه ما افت یک سوم درصدی نسبت به سال قبل را نشان میدهند. یعنی سی درصد کاهش مخاطب و این منجر به ورشکستگی سالنها شده است.»
سپس محمدرضا صابری با بیان این که ما در سالهای گذشته با 30 میلیون جمعیت 530 سالن سینما داشتیم و حالا با جمعیتی بالغ بر70 میلیون فقط 320 سالن داریم، ادامه داد: «البته باید از آقای قالیباف تشکر کرد که طی چند سال گذشته برای ساختن سالنهای تازه همت کردند، ولی خیلی از این سالنها معمولا سالنهای بزرگی بودند که حالا به چند سالن تقسیم شدهاند. اما شما تصور کنید که ما اصلا دو الی سه هزار سالن سینما باشیم ولی با کدام فیلم؟ وقتی فیلم خوب نداشته باشیم این سالنها به چه دردی میخورد؟ یک زمانی تهیه کننده ها و تولیدکنندگان می گفتند علت ریزش مخاطب عدم وجود سالن سینما است، ولی در همین وضعیت فیلمی مثل فیلم «اخراجی ها» 9 میلیارد فروش کرد. ما فیلم خوب نداریم وگرنه من به عنوان سرمایه گذار وقتی ببینم سالن های سینما با رونق روبرو هستند، معلوم است که برای ساخت سالن ترغیب میشوم.»
وی افزود: «طی این چند سال جز شهرداری در بخش خصوصی چه علاقهای برای ساخت سالن سینما وجود داشته است؟ با این شرایط چطور میتوان انتظار داشت که بخش خصوصی در این زمینه سرمایه گذاری کند؟ واقعا چرا به اینجا رسیدهایم؟ چرا در سال 57 ما 520 سالن سینما داشتیم، ولی حالا 320 سالن؟ به نظر من علت اصلی نبود فیلم خوب است.»
در پاسخ به صابری اما گبرلو مجری برنامه گفت: «حرف شما درست ولی یک بخشی از این ماجرا هم متوجه مسئولان است و این که چقدر در به وجود آمدن این وضع سهیم هستند.»
سیدهادی منبتی در پاسخ به گبرلو اظهار داشت: «سینما اصولا به سه حوزه تولید، پخش و نمایش تقسیم میشود. در طی سه دهه گذشته توجه ویژهای به بخش تولید در سینما شده است. در حوزه پخش هم بخش خصوصی کار خودش را کرده، ولی در بخش نمایش و سالنهای سینما هیچ توجهی به وضعیت سینماها نشده است. چون قسمت نمایش یک بخش چرخه اصلی سینما است. الان سالانه 80 الی 85 فیلم سینمایی ساخته میشود، اما سینماهای ما با وضعیت فعلی تنها پاسخگوی 30 الی 40 فیلم هستند، یعنی عملا 40 فیلم رنگ پرده را به خود نمیبینند. من چند وقت پیش شنیدم آقای شمقدری گفته اند می خواهیم ظرفیت تولید را به سالی 200 الی 300 فیلم برسانیم. اما اجازه بدهید من بگویم این کار هیچ افتخاری ندارد. چون این سه بخش باید با هم پیش برود.»
در ادامه این برنامه علیرضا سجادپور نیز ازطریق تلفن به جمع حاضران اضافه شد و در خصوص اظهارات صابری و منبتی گفت: «بیانیه ای که انجمن سینماداران صادر کرد و بسیار هم خبری شد، بیشتر از این که مخاطبش مسئولان سینمایی باشند برخی از نهادهای غیرسینمایی را مخاطب قرار دادهاند. اصولا مشکل اکران در کشور ما مشکلی دیرپا است. تا سال های 74و75 میزان فروش بلیت در کشور ما بسیار بالا بود، ولی در دولت اصلاحات فروش بلیت آنچنان سقوطی داشت که در اوایل دهه هشتاد میزان فروش بلیط به 9 میلیون رسیده بود. اصلا کلمه بحران در سال های 80 – 81 در رسانه ها مطرح شد. بعد از آن با تغییر و تحولی که در حوزه مدیریت سینما صورت گرفت این روند اندکی بهبود یافت تا این که در سال 90 ما توانستیم به بالاترین میزان فروش بلیط برسیم.»
اما سیدهادی منبتی در واکنش به سخنان سجادپور اظهار داشت: « این که شما میگویید در سال 90 به بالاترین میزان فروش دست یافتیم درست نیست چون برای ما تعداد مخاطب مهم است نه مبلغ فروش. طی سال 90 بخشی از میزان فروش به خاطر افزایش قیمت بلیت بود که الان همین مساله هم یکی از دلایل ریزش مخاطب است. سال 90 ما در سه نوبت افزایش قیمت بلیت داشتیم، بهرحال شما این افزایش قیمت بلیت را به حساب بالا رفتن میزان فروش نگذارید. چون اگر یک جایی افزایش نسبی میبینید دلیلی بر مدیریت صحیح نیست. فیلمی مثل «کلاه قرمزی» مورد پسند مخاطب قرار گرفته است و با او ارتباط برقرار کرده است، اما فیلم های دیگر چطور؟ فیلمهایی مثل «کلاه قرمزی» استثناء هستند و باعث میشود یک مقداری شاخص بالا برود ولی این روند در ده سال گذشته افت بسیار بالایی داشته است.»
سپس صابری سخنگوی انجمن سینمادارها گفت: «ما در سال 89، حدود11 میلیون و 500هزار نفر مخاطب داشتیم که در سال 90 به 16میلیون رسید و از این لحاظ آقای سجادپور درست می گویند. میزان فروش افزایش داشت، چون فیلمهای خوبی اکران شد. ما هر زمانی که فیلم خوب اکران کردهایم، شاهد بودیم که مخاطب استقبال کرده است. ما بعد از هدفمند کردن یارانهها خدمت آقای سجادپور رسیدیم و از ایشان پرسیدم که چه تدابیری در این خصوص اندیشیدهاید؟ چون در حال حاضر 300 درصد هزینههای سالنهای سینما افزایش یافته است که این رقم در پردیسهای سینمایی بیشتر هم هست. به ما قول مساعد دادند و گفتند در خصوص قبوض برق، آب، تلفن و گاز رقمی را به ما اعلام کنید تا ما آن را پرداخت کنیم. فعلا این تنها کاری است که میتوانیم بکنیم ولی به زودی مصوبهای خواهیم داشت که 15 درصد از ظرفیت سالنهای شما را بخریم. مثل کاری که ارشاد در حوزه کتاب انجام میدهد. که البته این اتفاق نیفتاد.»
در پی سخنان صابری محمود گبرلو از علیرضا سجادپور پرسید شما واقعا یارانه ها را پرداخت نکردید؟
سجادپور در پاسخ به این سوال گفت: «برخی آمار دوستان درست نیست. سال گذشته ما اصلا افزایش بلیت نداشتیم. ما هنوز با آمار فروش بلیت در دهه 70 فاصله داریم ولی نمیدانم چرا اتفاقی را که در سال 90 افتاد تصادفی فرض میکنند. حتما یک برنامهریزی صورت گرفته که در سال 90 این افزایش فروش رخداده است. اما در خصوص یارانهها باید بگویم که ما طی سال گذشته و امسال با دو اتفاق اقتصادی روبرو بودیم. یکی هدفمند کردن یارانهها که میزان قیمت سوخت را برای سالنهای سینما بسیار بالا برد و دیگری بحث اقتصاد مقاومتی. مهم این است که مردم ما تصمیم گرفتهاند از این مرحله سخت بگذرند و با اقتصاد مقاومتی عزت و شرف خود را حفظ کنند. ولی در بحث هدفمندی یارانه با دوستان صحبتی کردیم و رقم دقیقی از آنها گرفتیم که پرداخت شود، اما با اقتصاد مقاومتی روبرو شدیم.»
او ادامه داد: «در بحث یارانهها همچنان آن اعتبار وجود دارد. 35 درصد آن پرداخت شده، ولی 65 درصد باقیمانده نیز تقدیم میشود. من در صدد نفی مشکل نیستم. اتفاقا مشکل به صورت خیلی جدی وجود دارد اما به خاطر داشته باشید که ما در نوروز امسال شروع خوبی در اکران داشتیم، اما ناگهان در روز چهارم ما شاهد یک سکته در فروش بودیم و بعضی از عوامل این سکته حتی با شما گف و تگو میکنند. این سکته موجب شد برنامههای اکران ما آسیب ببیند.»
منبتی نیز گفت: «من به نظر سجادپور احترام میگذارم اما باید بگویم در 20 سالن موسسه تصویر شهر که معمولا بهترین سالنهای کشور هستند در این هشت ماهه ضریب اشغال صندلیهای 13 درصد بوده است. شما حساب کنید، پردیس سینمایی ملت ماهیانه چیزی حدود 120 میلیون دستمزد و هزینه نگهداری باید پرداخت کنند. یعنی من باید ماهیانه 300 میلیون فروش داشته باشم که مبلغ 130 میلیون تومان را به پخش کننده بدهم و مبلغی هم برای مالیات و ارزش افزوده بپردازم و باقی آن را برای نگهداری پردیس خرج کنم. یعنی اگر هیچ سودی را متصور نباشیم و بگوییم در این شرایط همین که مجموعه را سر پا نگه داریم کافی است، باید ماهی 300 میلیون درآمد داشته باشیم. ماهی 300 میلیون برای پردیس سینمایی ملت یک رویا است.»
صابری هم ادامه داد: «تازه سالنهایی که آقای منبتی از آن صحبت میکنند، جزو بهترین سالنهای کشور هستند. برخی از سالنهای خصوصی که سه یا چهار دهه قدمت دارند ضریب اشغال صندلیشان چیزی بین سه الی هفت درصد است. الان خواهش ما از دست اندرکاران این است که عوارض شهرداری و مالیات بر ارزش افزوده را از ما نگیرند. در همه جای دنیا از سالنهای سینما حمایت میشود. ما سفری به پاریس داشتیم و آنجا سینمادارن میگفتند که دولت 80 درصد هزینههای ما را میدهد. ما خواهش میکنیم به ما کمک کنند چون در غیر این صورت به زودی چراغهای سالنهای سینما خاموش میشود.»
منبتی اما خطاب به صابری گفت: «اگر 35 درصد از یارانه انرژی پرداخت شده چرا ما هیچ پولی نگرفتهایم؟»
صابری نیز پاسخ داد: «این پول بنا بوده پرداخت شود و سیاست ما بر این قرار گرفته که در وهله اول این پول به بخش خصوصی صنف سینماداران پرداخته شود.»
منبتی هم گفت: «سالنهای ما را فقط شهرداری ساخته است و بابت اداره آن هیچ هزینهای نمیپردازد. شهرداری به ما گفته یا خرج خودتان را دربیاورید یا سالن را واگذار کنید. ما تمام تلاشمان را کردیم که بتوانیم پردیسها را سر پا نگه داریم. در این وضعیت مجبور شدیم بر مقدار فضاهای تجاری اضافه کنیم، ولی با این وضعیت آن فضاهای تجاری هم از حیض انتفاع خارج شدهاند.»
در پایان سجادپور در خصوص میان برنامهای که گزارشی از تولیدکنندگان و سینماداران در خصوص وضعیت سینماها پخش شد، اظهار داشت: «عمده بحثهایی که تهیه کنندگان در این میان برنامه داشتند در تایید صحبتهای من است. آقای صابری چرا نمیپرسند، سازمان زیباسازی شهرداری مالیات بیلبوردها را افزایش داده است؟ چرا سینما آزادی در سالنهای خود را به روی 15 فیلم بسته است و موجب بالا رفتن ناامنی در بین سینماداران شده است؟ و چرا شهرداری کاملا با گروههای فشار همکاری میکند؟ بههرحال طبق آخرین خبر 15 درصد بلیط سینماهای خصوصی به عنوان یارانه به مخاطبین داده میشود. البته باید تاکید کنم این قانون فقط شامل سینماهای خصوصی میشود، یعنی اگر وزارت ارشاد هم سالنی داشته باشد، مشمول این 15 درصد یارانه نخواهد شد.»
5757
نظر شما