رییس هیات مدیره انجمن سینما داران می‌گوید اگر اوضاع اقتصادی سینمای ایران به همین منوال پیش برود دیگر نمی‌توان سال ۹۲ را سال خوبی برای سینمای ایران دانست.

محمد قاصد اشرفی در گفت‌و‌گو با خبر آنلاین درباره تعطیلی سینما‌ها تا چند هفته دیگر گفت: مدتی قبل بیانیه‌ای از سوی انجمن سینما داران مبنی بر تعطیلی سینما‌ها منتشر شد. مفاد این بیانیه و تعطیلی سینما‌ها بر خلاف میل باطنی همه ما سینما داران است اما واقعیت این است که ما چه بخواهیم و چه نخواهیم سینما دیگر درآمد زایی ندارد و ما مدام در حال ضرر دادن هستیم.


او ادامه داد: سینما هزینه‌های زیادی دارد. گذشته از مخارج آب، برق، تلفن و حقوق پرسنل و... هزینه هر صندلی سینما که نیاز به تعمیر داشته باشد، حداقل 200 هزار تومان است و با تورمی که در حال حاضر وجود دارد یک سینمادار چطور باید این مخارج را بپذیرد و سعی کند سالن سینما را سر پا نگه دارد؟


مدیر مجموعه فرهنگی ماندانا در ادامه گفت: مخاطب سینمای ایران ریزش پیدا کرده است، فیلم‌ها ما دیگر مخاطبان را به سینما‌ها نمی‌کشاند و باید این شکست را بپذیریم.


او ادامه داد: انجمن سینما دارن مدت‌ها است که از دولت برای تجهیز سالن‌های سینما مساعدت می‌خواهد اما تا کنون دولت هیچ کمکی به سینما دارن نکرده است. هیچ مصوبه یا قانونی هم وجود ندارد که یک سینما دار که هزینه زندگیش از راه فروش فیلم‌ها تامین می‌شود باید درچنین شرایط رکود اقتصادی چه کند.


اشرفی ادامه داد: از طرفی دولت هم مدام برای گرفتن مطالباتش از سینما داران مثل مالیات و عوارض شهرداری پافشاری می‌کند و این دردی است که طی این چند دهه به سینما دارن تحمیل شده و حالا غیر از بستن سالن‌های سینما چاره‌ای برایمان باقی نمانده است.


او ادامه داد: دولت به‌جای احداث سالن‌های سینمای جدید، حداقل سینما‌های فعال و موجود را تجهیز کند که سینما داران بتوانند منبع درآمدی داشته باشند و یا فکری به حال آن‌ها شود.


رییس هیات مدیره انجمن سینما داران ادامه داد: اگر وضع به همین منوال پیش برود، وضعیت سینما درسال 92 بدتراز حال حاضر خواهد شد و دیگرنمی توان به آینده سینما امیدی داشت.


او در ادامه درباره تفاوت سینما‌های خصوصی و دولتی و هزینه‌های جاری آن‌ها گفت: به نظر من دیگر سالن سینمای دولتی و خصوصی نداریم چون هر دوی آن‌ها در حال ضرر دادن هستند. سالن‌های شهرداری یا حوزه هنری به دلیل داشتن ردیف بودجه مثل بخش خصوصی دچار مشکل نمی‌شوند و در بد‌ترین شرایط هم می‌دانند که هزینه سالن‌هایشان پرداخت می‌شود.


او در پایان گفت: ما از کمسیون فرهنگی مجلس یا رییس جمهور درخواست مساعدت داریم تا فکری به حال سینما‌ها کنند. برای سینما دارن بودجه‌ای در نظر بگیرند و این بودجه مستقیما به دستشان برسانند.


اشرفی ادامه داد: من نمی‌توانم از قول تمام سینمادارن بگویم که سینما‌ها تا مدتی دیگر قطعا تعطیل می‌شود، اما برای من به عنوان سینمادار کار کردن با شرایط اقتصادی موجود دیگر مقرون به صرفه نیست.

57247

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 260455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    8 2
    عمده فیلمها با دیدگاه سنتی و عدم به کار گیری دانشهای پیشرفته صورت میگیرد و بیشتر جر و بحث نمودن است و در عین حال دستمزد و هزینه را با کارگردان و بازیگران طراز اول جهان مقایسه میکنندو تامین کننده نیازهای وضع موجود و جهان توسعه یافته یافته نیست و بیشتر درگیر مباحث پیش پا افتاده اند.
    • کورش IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
      4 0
      ممیزی توسط نهاد های مختلف (سانسور و غیره) ، رفته رفته باعث تحمیل موضوعات خاص (بفرموده) و محدود کردن دامنه کاری که خود باعث تکراری شدن مضامین شده است را میتوان پررنگترین علت بوجود امدن وضعیت کنونی دانست . البته تاءمین بودجه فیلم ها و سریالهای دولتی از کیسه ملت و عدم توانایی رقابت بخش خصوصی بدلایل فوق الاشعار ایضا"
  • بدون نام IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    0 0
    سعی شود برنامه ریزان سینما تا حدی از امور و تحولات و توسعه دانشهای جدید موجود در جهان بهره ببرند. مثلا دیدگاههای اینده نگر مثلا فتح کهکشان و رقابت بین کشورها. و یا امثال ان در علوم الکترونیک و بیولوژی و نبردهای مدرن اینکه تعدادی معدود افراد ورزیده با تکنولوژیهای جدید بومی توانسته باشند دشمنان را انسوی مرزها و داخل زمینهای خودشان نابود کنند و امثال ان.
  • بدون نام IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    4 0
    با توجه به افزایش سواد و اینکه کمتر کسی است که حداقل لیسانس نداشته باشد و اینکه وضع موجود مانند 100 سال قبل نیست و تاحد زیادی با دانشهای جدید مواجه ایم سعی شود برنامه ها برای قشر بیسواد و سنتی فقط مد نظر قرار نگیرد بلکه مخاطبان را لیسانس به بالا مد نظر قرار دهید.
  • علیرضا IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    3 0
    آخه فیلم خوب که نمیسازن یه عده فیلم بفروش رو تو مسخره بازی و لودگی میدونن که کل سینما و بخش فرهیخته رو به ملعبه گرفته یه عده هم مست تفکرات فلسفی و هنر شدن جو گرفتتشون فیلم بی سرو ته میسازن مثل هرمونوتیکای پوسته ای، پوچی خودشون رو پشت ابهام و پیچیدگی و رها کردن ته فیلم پنهون میکنن بابا اینجا ایرانه مردم احساس و اندیشه رو به زبون خودشون دوست دارن یکی که مثل جوونیای مسعود کیمیایی بیاد تو سینما حرف بزنه مردم براش کم نمیزارن اما با ادبیات امروز داریم ولی کمن!