مهر نوشت:

حجت الاسلام غرویان در پاسخ به اظهاراتی که اخیرا از حسن عباسی منتشر شده، گفت: معتقدم در ابتدا باید از آقای عباسی و امثال ایشان امتحان بدایه و نهایه بگیریم تا بعدا در مورد مسائل دیگر با هم صحبت کنیم.
اخیرا اظهاراتی از دکتر حسن عباسی در مورد فلسفه و عرفان اسلامی منتشر شده است. وی در این اظهارات تصریح کرد: یک نفر بگوید این حجم چند صد هزار دقیقه ای برنامه های تلویزیونی آقای جوادی آملی در جامعه اثرش چه بوده است؟! هرکجا گفتند ما حاضریم مناظره کنیم و با همان تکنیکی که در بدایه و نهایه است ثابت می کنیم که اینها نمی توانند کاری کنند.

وی همچنین افزوده است که قطعا اگر مرحوم طباطبایی و مطهری میدانستند موضوع فلسفه ماده اولیه است هیچگاه بحث فلسفه اسلامی را مطرح نمی کردند. فلسفه اسلامی آکنده از التقاط است و نمی تواند نجات بخش باشد.

حجت الاسلام والمسلمین محسن غرویان، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة در مورد اظهارات دکتر حسن عباسی که در پایگاه خبری - تحلیلی پارسینه منتشر شده است، گفت: معتقدم در ابتدا باید از آقای عباسی و امثال ایشان امتحان بدایه و نهایه بگیریم تا مشخص شود بدایه و نهایه را اصلا می فهمند و درست معنا و تفسیر می کنند تا بعدا در مورد مسائل دیگر با هم صحبت می کنیم.

وی افزود: فکر نمی کنم که اینها بدایه و نهایه را درست فهمیده باشند و بتوانند امتحان دهند؛ کسی که اینها را نفهمیده و درست نمی تواند تفسیر کند و مراد نویسنده را بیان کند قضاوت کردن اظهارات او چه ارزشی دارد؟!

غرویان در ادامه سخنانش در مورد این سخن عباسی که امام خمینی درس صدرایی خوانده ولی از صدرایی بودن عبور کرده و صدرایی نیست، تصریح کرد: امام خمینی(ره) خودش در مکتب ملاصدرا مبانی ولایت فقیه را به دست آورد. بحث در این مورد زیاد است و فعلا در همین حد اظهار نظر می کنم که آقای عباسی در ابتدا باید امتحان نهایه دهند و بعد با او گفتگو کنیم.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 206157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدی IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    متاسفانه آقای غرویان همیشه از حربه ی تجهیل و تخریب استفاده میکنند. رشته تحصیلی آقای دکتر عباسی فلسفه است و آقای غرویان میتوانند به دانشگاهی که به آقای عباسی مدرک داده مراجعه کنند. و انقدر با استفاده از وجهه اشخاص و همچنین تجهیل و تخریب از مناظره طفره نروند همانطور که در جلسات مناظره با آقای نصیری انجام دادند.
    • بدون نام IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
      آقای عباسی بالاخره فلسفه خوندن یا مدیریت استراتژیک یا ...؟ جهت تخریبشون اینو نمیپرسم...
    • HAMAN IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
      90 26
      دکترین (به انگلیسی: Doctrine) نظریه و آموزه‌های علمی، فلسفی، سیاسی، مذهبی و مجموعه‌ای از سامانه‌های فکری است که مبتنی بر پایهٔ اصول معینی باشد. به عبارت دیگر، دکترین نوعی از جهان‌بینی است که برنامه‌های سیاسی بر اساس آن پایه و بنیاد گرفته باشد. دکترین سیاسی عبارت از تنظیم اصولی است که بر طبق آن دولت‌ها مشی خود را، به ویژه در روابط بین‌المللی، تعیین می‌کنند. واژهٔ دکترین از واژهٔ لاتین Doctrina پدید آمده است. به کسی که از دکترین معینی پیروی می‌کند دکترینِر (به انگلیسی: Doctrinaire) گفته می‌شود. از دکترینرهای مطرح در ایران و جهان می توان دکتر حسن عباسی را نام برد
    • يك طلبه IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
      50 41
      معلوم نيست كه آقاي عباسي در چه زمينه اي تخصص دارد سينما؟ تحقيقات استرات‍يك، علوم سياسي، اقتصا، فلسفه و ... سخن آقاي غرويان بسي بجاست چرا كه واقعا فهميدن بدايه و نهايه علامه مشكل است بسياري از طلبه ها هم در فهمش مشكل دارند چه رسد به كسي كه در دانشگاه درس خوانده و معلوم هم نيست چه رشته اس خوانده است
  • سید IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    55 36
    این سخنان عباسی متعلق به سال 89 است. قطعا نبش قبر کنندگان مطامع نامشروعی دارند.
    • بدون نام IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
      32 18
      به نکته بسیار جالبی اشاره کردید!
    • بدون نام IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
      28 13
      سخنان ملاصدرا هم مربوط به چند قرن پیش هست، این که نشد حرف جناب "سید"!!
  • بدون نام IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    10 25
    والا بنظر من نظرات امام به سهروردی نزدیک است. البته ملاصدرا هم انسان بزرگی است.
  • بدون نام IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    13 20
    اد اول انقلاب و سخنراني هاي سروش ياد امروز است و سخنراني هاي عباسي اينكه مي خواهد با سخن گفتن به كنايه خود را مطرح كند حال بگويد صحبت هاي .......ايشان چه تاثيري دارد
  • خسته خاک و بر اسمان آرمان IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    29 6
    با عنایت به تعریف فلسفه و هدف فیلسوف به هیچ وجه نمی توان به فلسفه لقب اسلامی یا غربی یا 0000داد لذا از جناب غرویان نخست باید امتحان اشنایی با تعریف فلسفه گرفت بعد رفت سراغ امتحان بدایه و نهایه از جناب عباسی
  • سجاد IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    29 3
    این یک بحث تخصصی در حوزه ی فلسفه است و حرف های عباسی نباید مورد برداشت های جنجال پرور قرار بگیرد. عباسی خود می تواند مدعیات اش را باز کند و دعوت شدگان و مخاطبان حرف های عباسی هم خودشان می دانند چه کنند. لطفا از یک دعوای طلبگی در فلسفه جنجال درست نکنید. ا لبته عباسی لحن و ادبیات خاصی دارد و شاید مشکل ایجاد کند اما هر کسی حق دارد یک مسئله ی علمی را زیر سوال ببرد و به صرف این که عباسی فلسفه خوانده یا نخوانده نمی توانم مواخذه اش کرد.
  • فلسفه IR ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۷
    14 32
    دکتر عباسی از طرفی میگه فلسفه هیچ مشکلی رو حل نمیکنه از طرف دیگه هر جا بحثی پیش میادبا افتخار میگه دارم فلسفه میخونم این مطلب رو کسایی که سخنرانیهای ایشون رو دنبال میکنن به وضوح میتونن بفهمن
    • مجتبی IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
      13 5
      ایشون با حکمت در عوض فلسفه موافقند و هر وقت هم ظن این میره که افرادی که مدرک گرایی براشون الگو شده بخواهند حرف هایش رو زیر سوال ببرند با یاد آوری این نکته جلوی خیلی از بحث های بی مورد رو می گیرند
  • علی IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    31 7
    غرویان در مناظره با نصیری در تلویزیون نشون داد که دنبال بحث علمی نیست.
  • هادی IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    9 18
    حضرت امیر المومنین فرمودند :لاتری الجاهل الا مفرطا او مفرطا اگر اقای عباسی چشمانش را بسته و تاثیر کلام بزرگان را نمیبیند باید به دکتر قلب مراجعه فرماید. از طرفی هم اشکال به صداوسیما مربوط است که برخی از برنامه های سازنده را در اوقات مرده پخش میکند.عجب از اقای عباسی که اشتباه مسئولین را بی تاثیری کلام حکیمی چون ایه الله جوادی می پندارد. در کل باید از چنین سخنانی تتسف خورد واز آن بیشتر برای گوینده اش.
  • باكي IR ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    19 6
    بسم الله/جناب استاد غرويان!مناظره ي شما با حاج آقا مهدي نصيري را ديديم!باختيد مناظره هارا!بستان نيست؟!
  • علی IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    7 0
    انسانها دشمنچیزی هستندکه به ان جاهلند
  • بدون نام IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    2 2
    در اسفار اربعه، سفر چهارم سفر از خلق به حق نيست، بلکه سفر در خلق به حق است. در واقع او که کوله‌باري از معرفت به حق از سفر دوم آورده است، نيازي نمي‌بيند همه‌ي مردم در بند را برهاند و به حق ببرد، بلکه حق را به ميان آن‌ها آورده است. در واقع در سفر چهارم صدرايي، مهدويت و ظهور ديده نمي‌شود. اگر سفر چهارم، سفر با خلق به حق بود، مي‌شد مدعي مهدويت در آن گرديد و انقلاب اسلامي را سفر چهارم صدرايي خواند، اما اين پارادايم مخدوش است و عنصر امامت و ولايت در آن مغفول و محذوف است. شخص سفر کرده، متعهد به رهبري ديگران نيست و تنها شهروند مسئولي است حق-مدارانه به خلق بازگشته و در ميان آن‌هاست.چهارچوب تصوري ناب اسلامي، بر چهار مفهوم هبوط و عروج، و نبوت و امامت استوار است. حذف يا غفلت از عنصر امامت در سفر چهارم .
    • حسین IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
      2 6
      از روشنگری دوست بدون نامم متشکرم در واقع دکتر عباسی رو یه اصل درست تو مسیر غلطی پافشاری می کنه. البته نه همیشه. در مجموع کارش درسته!
  • سیدمیثم IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
    13 20
    حسن عباسی بهتره برود همان نقد سینما کند گرچه در آن زمینه هم همچین چنگی به دل نمی زند.ایشان در حدی نیست که بخواهد با آقای جوادی مناظره کند.
  • بی نام IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    7 15
    به نظر حقیر ایشون برن به نقد فیلمشون برسن بهتره تو کار بزرگان دخالت نکنن اصلا ایشون فلسفه رو نفهمیدن
  • f.m A1 ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    1 2
    دوستان درسته آقای غرویان با علامه مصباح درافتاده و نظراتی داره ولکن دلیل نمیشه که با نقدهاش متعصبانه برخورد بشه.... آقای حسن عباسی با تمام احترام نباید در مورد فلسفه نظر بدن.... در حد ایشون نیست.... علامه طباطبایی و علامه جوادی و مصباح بعد از اینهمه درس خوندن دارن نظر میدن و شخصی مثل عباسی شرایط نظر رو نداره.