مدیر اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در گفت و گو با خبرآنلاین با اشاره به اینکه دو فیلم جنجالی اکران نوروزی را سیاسی نمی‌داند تاکید کرد کم شدن تعداد سینماهای این فیلم‌ها به تشخیص وزارت ارشاد بوده است.

الهام نداف: اکران نوروز 91 یکی از جنجالی‌ترین اکران‌های این سال‌ها بود. پنج فیلم از میان فیلم‌های جشنواره سی‌ام انتخاب شدند و طبق گفته مسئولان سینمایی، سه فیلم روی پرده نوروز فیلم‌های سیاسی بودند.

در این بین، دو فیلم «گشت ارشاد» سعید سهیلی و «خصوصی» حسین فرحبخش با اعتراض‌هایی روبرو و در نتیجه با محدودیت اکران مواجه شدند که به فروش‌شان لطمه زیادی وارد کرد.

حالا علیرضا سجادپور، مدیر نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی در گفت‌وگو با خبرآنلاین قضیه را طور دیگری تحلیل می‌کند. به گفته او این دو فیلم به هیچ وجه سیاسی نیستند و تعداد سالن‌هایشان به تشخیص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کم شده است.

 

شما در انتخاب فیلم‌ها اکران نوروز دخالت داشتید؟
انتخاب فیلم‌های با شورای صنفی نمایش است، اما ما هم نظر می‌دهیم. امسال شورای صنفی نمایش بیشتر از همیشه با ما مشورت کرد و اتفاقا نظر شخصی من هم خلاف انتخاب‌ها بود، اما خوب این مسئله نظر شخصی من بود و دوستان دیگر نظرات دیگری داشتند. به همین دلیل ما در انتخاب فیلم‌های نوروز اعمال نظر نکردیم و اگر این کار را می‌کردیم خلاف قانون بود.
 

 پس چرا دو فیلم «خصوصی» و «گشت ارشاد» از پرده سینماها برداشته شد؟ مگر انتخاب این فیلم‌ها خلاف قانون بود؟
این دو فیلم از پرده سینماها برداشته نشد. هنوز هم اکران هستند و فروششان را می‌کنند. اصلا اگر قرار بود این فیلم‌ها برداشته شوند از همان قبل عید روی پرده نمی‌رفتند.


تعداد سالن‌های این دو فیلم نصف شد و در هیچ شهرستانی هم روی پرده نیستند.

این تصمیمی بود که سازمان سینمایی گرفت. نظر آن‌ها بوده که تعداد سالن‌ها نصف شود و دلیل این کار را از خودشان بپرسید. من مسئول این کار نیستم.


اگر سازمان سینمایی مسئول است چرا بعد از دادن بیانیه این سازمان حوزه هنری و شهرداری، سالن‌های خودشان را از این دو فیلم گرفتند؟ قرار بود سازمان سینمایی تحت فشار قرار بگیرد؟
من مسئول سالن‌های حوزه هنری و شهرداری نیستم و این‌ها را باید از خودشان بپرسید. مسئله بیانیه را هم باید از سازمان سینمایی سئوال کنید نه از من.


«خصوصی» و «گشت ارشاد» دو فیلم سیاسی جشنواره سی‌ام بودند. شما گفته بودید که از فیلم‌های سیاسی حمایت می‌کنید و فیلمسازان را یا ساخت فیلم‌های سیاسی تشویق کردید. نباید زمان اکران از این فیلم‌ها حمایت کنید؟
این دو فیلم در دسته‌بندی فیلم‌های سیاسی قرار نمی‌گیرند و اصلا سیاسی نیستند. تنها فیلم سیاسی اکران نوروز «قلاده‌های طلا» است. ممکن است این دو فیلم هم تم‌های مختلف داشته باشند و رگه‌هایی از مسائل سیاسی را نشان دهند، اما فیلم سیاسی نیستند. «گشت ارشاد» که فیلم کمدی است و اصلا ربطی به فیلم‌های سیاسی ندارد.


پس هشت فیلمی که در جشنواره سی‌ام به عنوان فیلم‌های سیاسی معرفی شدند، کدام فیلم‌ها هستند؟
پنج، شش فیلم سیاسی در جشنواره امسال بیشتر نداشتیم. من هم حضور ذهن ندارم که نام همه‌شان را بگویم.


شما به چه فیلمی سیاسی می‌گویید؟
سینما مخلوطی از فیلم‌های مختلف با تم‌های مختلف است و نمی‌شود اینطور ارزیابی‌اش کرد. من اواخر سال 89 تعریف دقیقی در خصوص فیلم‌های سیاسی دادم و فکر نمی‌کنم دیگر ضرورت داشته باشد در‌این‌باره صحبت کنم.


اگر قرار باشد این مشکل برای فیلم‌های دیگر به خصوص فیلم‌های سیاسی به وجود بیاید، باز هم شما اکران فیلم ها را متوقف می‌کنید؟
اکران «گشت ارشاد» و «خصوصی» متوقف نشده است. البته فکر نمی‌کنم این مشکل برای فیلم‌های دیگر به وجود بیاید. در این مورد هم ما خودمان مشکل را برطرف کردیم.


سالن‌هایی که از دو فیلم «گشت ارشاد» و «خصوصی» گرفته شد، بین سه فیلم باقی مانده اکران نوروز تقسیم شد؟
با توجه به اینکه روزهای عید لابراتوارها تعطیل بودند طبیعی بود امکانی برای کپی جدید فیلم‌ها وجود نداشته باشد، اما باز هم سالن‌هایی که امکان نمایش فیلم‌ داشتند خالی نگذاشتیم.


اکران دوم نوروز مشخص شده است؟
این را باید از شورای صنفی نمایش بپرسید. ضمن اینکه فعلا فرصت داریم و تا اردیبهشت‌ماه وقت هست. هیچ مشکلی هم در اکران دوم پیش نخواهد آمد.


فکر نمی‌کنید اگر فیلم‌های دیگر با قابلیت فروش بیشتر برای اکران نوروز 91 انتخاب می‌کردید، این حرف و حدیث‌ها پیش نمی‌آمد؟
هر نوع چینشی می‌توانست جای این بحث را داشته باشد. نظرات متفاوت است و بالاخره این اختلاف‌ها پیش می‌آید. شورای صنفی نمایش هم بهترین گزینه برای انتخاب فیلم‌هاست و بالاخره یکی باید فصل الخطاب باشد. همه اکران‌ها هم زیر نظر شورای صنفی نمایش است.


اما این انتخاب‌ها آنقدر بد بود که صدای همفکران شما هم درآمد.
با این مسئله مخالفم و فشارها هیچ نقشی در تصمیم‌گیری‌های ما نداشته است. کاهش تعداد سالن‌های دو فیلم نظر شورای صنفی نمایش و وزارت فرهنگ و ارشاد است و هیچ نهاد دیگری هم در این تصمیم‌گیری دخالت نکرده است.

اما به نظر می‌آید دولت در اقتصاد سینما به صورت مستقیم دخالت می‌کند.
این سئوال شما ربطی به اکران ندارد، اما با تحلیل‌تان اصلا موافق نیستم.


جواب نمی‌دهید؟
نه اینکه نخواهم جواب بدهم، این مسئله ربطی به اکران ندارد و بحثش هم طولانی و مفصل است. 

58246 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 206106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    65 2
    اینقدر به شعور مردم توهین نکن!
  • شهسوار US ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    32 0
    در فشارها و بحرانهاست که خلاقیتها گل می کند و راههای و راهکارهای جدیدی برا ی طرح سوالهای بدون پاسخ بوجود خواهد آمد.
  • بدون نام IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    37 0
    این آقایون مسئول سینما هستند ولی مسئولیت نمی پذیرند
  • بدون نام IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    30 0
    قرار نبود برداشته شوند و روی پرده هستند؟؟؟ چند سینما بودند و حالا چند سینما؟ وقتی شایسته سالاری نیست نتیجه همین است. کدام فیلم بزرگ، اصلا فیلم متوسط در کارنامه این آقا هست؟ چقدر سابقه کارگردانی دارند؟ نتیجه همین است.
  • حمید 3 IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    23 0
    مخم مخم مخالفم...............................
  • بدون نام DE ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    37 0
    واقعا نمی‌شه خیلی‌ آرومتر و با متانت تر پاسخ داد؟!؟ نحوهٔ جواب دادن علیرضا سجادپور آدم رو عصبی میکنه
  • بدون نام IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    39 0
    ما که باور کردیم فشار ها هیچ نقشی نداشته
  • بدون نام IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    39 1
    واقعا متاسف شدم از این نوع پاسخگویی به سوالات
  • بدون نام IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    56 3
    ماهم باور کردیم بخاطر قلاده های طلا این کارو نکردین
  • بدون نام IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    28 1
    عجب؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    32 1
    عذر بدتر از گناه میاره!!! چرا از اول بهش پروانه نمایش دادی که به قول خودت بعد اکرانش رو محدود کنی؟ می خواستی سرمایه گذاران حوزه سینما را زمین بزنی؟ شاید هم وظیفه وزارت ارشاد اینه و ما اشتباهی به دنیا آمده ایم!!!
  • مينا IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    28 1
    اين آقا انگار از يك مسئله مبهمي واهمه دارن كه نمي خواهند پاسخگو باشند،لا اقل به شنوندگانتون احترام بگذارد.
  • هادی IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    12 0
    وقتی سیاسی ها وارد سینما می شن، به ذهنم می رسه اگه یه روزی اهالی هنر سیاست رو به دست بگیرن چی می شه.. فقط یادتون باشه اوج سینمای ما روزی بود که اهالی هنر بر مسند سینمای کشور نشسته بودن و عالم سینمای سیاسی هم که از شب تاریکتره..... متاسفم...
  • پگاه IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    20 0
    خدایا چه کنیم به کجا به کی تو این مملکت پناه ببریم؟؟! ای خدا به این هنرمندای ما صبر وبه مردم ما قدرت درک وبه مسولان ما مسئولیت پذیری عطا کن آمین!
  • بدون نام IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    3 8
    با سلام! من هم مخالف این هستم که چرا ازابتدا به یک فیلم با این محتوااجازه ساخت داده می شود و سپس به آن اجازه اکران می دهندولی عزیزان به این موضوع هم توجه داشته باشند که فیلم هایی بااین محتوا واقعابرای اکران جامعه دین مدار و ارزشی و با اخلاق ما مفید است و نمی توان برای بیان برخی اشتباهات انسانهای مقدس نما وریا کار از روش بهتری به جز تحقیر و تمسخر و غیره ،آن هم در این حد استفاده کرد؟ آیا برای بیان افرادی که در جامعه نه تنها دین رازیرپا می گذارند ، بلکه تمام ارزشها واخلاقیات را هم به اسم روشنفکر مابی زیر پا می گذارند تا به حال فیلمی ساخته شده؟ آیا کسی می تواند ازخود این افراد بدلیل زیرپا گذاشتن ارزشهای جامعه که طیف وسیعی از مردم ما به آن اعتقاد دارند ،باز خواست کند؟و....حیف که دیگه جانیست....