ثبت نام 6.5 میلیون ایرانی برای عمره مفرده، نشان داد حداقل یک دهم جمعیت ایران، علاوه بر اشتیاق به زیارت خانه خدا، حداقل استطاعت مالی را در خود می بیند که اگر نمی توانند به حج واجب بروند، بتوانند با عمره مفرده حاجی شوند.

امید کریمی: هرچند بسیار بودند خانواده هایی که اندک پس انداز خود را برای ثبت نام عمره مفرده دادند و البته از اعلام نشدن اولویت های ثبت نامی در موعد مقرر و خبرهای مبهمی که از اعزام ها هست، سرخورده و عصبانی شدند.

اگر خبرهایی که درباره نتیجه ثبت نام عمره مفرده در خبرآنلاین را بخوانید، حتما به میزان اعتراضات مردم به شیوه ای که سازمان حج و زیارت برای اعلام نتایج قرعه کشی پیش گرفت، پی می برید. هرچند این گوشه هایی از اعتراضات بسیار است.

داستان ثبت نام عمره مفرده از تابستان امسال شروع شد؛ سازمان حج و زیارت اعلام کرد از 24 شهریور 90، برای عمره ثبت نام می کند و از همان زمان حواشی شروع شد؛ برخی شعبه های بانک های ملی و ملت پیش ثبت نام را شروع کردند و بسیاری از مردم هم رفتند با پرداخت 20-30 هزار تومان، در لیست های طویلی ثبت نام کردند. هرچند که سازمان حج و زیارت اعلام کرد ثبت نام پیش از 24 شهریور تخلف و ممنوع است.

پیش از آن هم خبرهای متناقضی درباره ثبت نام در عمره مفرده شنیده شد، اینکه آنهایی که پیش از این در عمره ثبت نام کردهاند و یا مشرف شده اند، نمی توانند تا 5سال به عمره بروند، هرچند که سازمان حج و زیارت، این خبر را تکذیب کرد، اما همین خبر کافی بود تا بعدها، بهانه به دست انبوهی از ثبت نام کننده ها بدهد. اینکه چرا وقتی 6.5 میلیون ثبت نام کرده اند، اولویت را به انهایی نمی دهید که تاکنون به عمره نرفته اند؟

اما از 24 شهریور که ثبت نام شروع شد، داستان تسهیلات 800 هزار تومانی بانک های عامل به متقاضیان عمره هم شروع شد. اما با استفتاء بعثه مقام معظم رهبری از مراجع تقلید، وام ها ربوی محسوب شد و همه چیز تغییر کرد. پس از یکی دو هفته کش مکش، بانک ها پذیرفتند تسهیلات را بدون سود پس بگیرند. (اینجا، اینجا و اینجا را بخوانید.)

اما ثبت نام ادامه داشت و در نهایت 6.5 میلیون نفر برای عمره ثبت نام کردند. عمره ای که اعلام شد حداقل 10 سال طول می کشد و البته فقط 2.5 میلیون نفر به قید قرعه به عمره اعزام می شوند و همین شروع اعتراضات بود؛ اعتراض به اعلام نشدن برنامه های سازمان حج و زیارت و امیدواری های نافرجام مردمی که برای عمره ثبت نام کردند. هرچند پس از آن سازمان حج و زیارت اعلام کرد قرعه کشی می کند و همه را به عمره می برد. تاریخ قرعه کشی هم سه ماه و چهار روز پس از پایان ثبت نام، یعنی در  28 دیماه اعلام شد.

اما نکته ای که اینجا بود، 5 هزار و 200 میلیارد تومان برای ثبت نام عمره جمع شد و البته کسی هم نگفت سودی به این حجم پول تعلق می گیرد یا نه.

اما استثناء در تاریخ 28 دیماه قرعه کشی انجام شد و این خودش شروعی بر اعتراضات دیگر بود. سازمان حج و زیارت اعلام کرد اولویت ها را به بانک های عامل اعلام کرده است و آنها خودشان اطلاع رسانی می کنند. چیزی که اتفاق نیفتاد.

بانکها هم اولویتی اعلام نکردند تا اعتراض ها بیشتر شود و این سوال پیش بیاید، بانک ها چرا اولویت ها را اعلام نمی کنند و چرا سودی به پول مردم نمی دهند و البته آیا آنها از ترس خارج شدن بخش بزرگی از 5 هزار و 200 میلیارد تومان که در یک ماه به شبکه بانکی وارد شده بود، از شبکه بانکی می هراسند؟ پاسخ روشن نیست، اما چند نفر از کاربران خبرآنلاین که گویا کارمندان بانک ملت بودند، نوشتند به این سپرده ها، سود 6 درصد تعلق می گیرد؛ پایین ترین سود بانکی.

با این حال، هنوز تکلیف عمره مفرده مشخص نیست. به نظر می رسد سازمان حج و زیارت هم خودش نمی داند با 6.5 میلیون مشتاق اعزام به عمره چگونه برخورد کند و چگونه برنامه ریزی کند تا بتواند همه انها را به عمره اعزام کند. مسافرتی که اگر قرار بر اجرا باشد، از سه سال آینده شروع  می شود و حداقل 10 سال طول می کشد.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 196945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
    12 7
    6.5 میلیون نفر؟؟؟؟ اگر کسی واقعا بخواد حاجی بشه پول سفرش کمک به فقرا می کنه نه اینکه این تعداد نفر که بالغ بر هزاران میلیارد پول سفر و سوغات و ....میشه به جیب عربهای بریزن که بوی از انسانیت نبردن و به مردم خودشون هم رحم نمی کنن چه برسه به ما....
  • کارمند بانک ملی IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
    4 2
    به کل سپرده های عمره سود سپرده بلند مدت 5 ساله با نرخ زمان ثبت نام تعلق میگیرد ضمن اینکه سود مذکور در حساب کوتاه مدت واریز شده و به آن نیز سود کوتاه مدت تعلق میگرد.
  • رضا IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
    5 0
    سلام من هم ثبت نام کرده ام و تاحالا هیج مسئولی تکلیف ما را مشخص نمی کند آخرین وعده آنها این است که گفته اند تا دو هفته دیگر اسامی اعلام میشود .
  • بدون نام IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
    5 1
    بابا جون تورو به همان خدایی که می پرستید ما حج عمره نخواستیم .سود هم نمیخو اهیم .مگر به زور میشود پول مردم رانداد و تو بانک نگهداشت کجای دین اسلام چنین امری را مجاز میداند.ای بابا
  • هادی IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
    5 1
    باسلام وتشکر که پگیر این موضوع هستید خواهشمندم این موضوع را جدی تر از مسئولین حج وزیارت وبعثه مقام معظم رهبری پیگیری نمایید به نظر من الان حق مردم درحال پایمال شدن است
  • بدون نام IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
    3 0
    سوال دوم: عاقبت اعزام عمره گزاران امسال که ثبت نام نموده و وجه مربوطه را نیز به سازمان حج و زیارت پرداخت کرده اند و قرار بوده از پنجم بهمن به عمره اعزام شوند چی شد؟سازمان حج که بیخبره،کسی خبر داره ؟ آیا فقط پول گرفتن را بلندند و جواب دادن را نه ؟
  • سارینا IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
    5 1
    آقایون این پول خوردن نداره 5.5 ملیون پول گزاشتیم تو بانک چرا اسامی رو اعلام نمی کنید از اون موقع که گزاشتیم می دونید چقدرسودش می شد
  • بدون نام IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
    4 0
    باید همه چیزمان به هم بیاید. وقتی دولت 6 سال است بودجه را با تاخیر میدهد بقیه تکلیفشان معلوم است.
  • کارمند بانک ملی IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
    2 2
    بانک ملی در واریزی سپرده های عمره به مبلغ هشتصد هزار تومان، هفتصد و نود و پنج هزار تومان آن را سپرده بلندمدت و پنج هزار تومان آن را حساب کوتاه مدت افتتاح کرده است برای حساب کوتاه مدت حج کارت صادر شده که قابلیتهای عابربانک را دارد. سود متعلقه به حساب بلند مدت 15درصد است که ماهانه به حساب کوتاه مدت واریز می شود تازه بر اساس اعلام بانک ملی این سود علی الحساب می باشد. تمام افرادی که دارای سپرده عمره در بانک ملی هستند می توانند با مراجعه به شعب بانک ملی حج کارت خود را دریافت نمایند
    • محمد IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۴
      4 2
      برو بابا من خودم سکه های عروسیمو فروختم ثبت نام کردم اگه اسمم در نیاد سود 6 درصد چه بدردم میخوره
    • مجید IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۴
      1 2
      بسیاری از افرادی که ثبت نام کردند از یک روز بعد از ثبت نام می توانستند پول خود را دریافت کنند و حالا هم چنین امکانی وجود دارد. بانکها هیچ اجباری برای نگه داشتن پول مردم بدون رضایت آنها ندارند
  • زهرا IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
    2 0
    بزای این که حق کشی نشود لااقل الویت اول را به کسانی می دادید که تا کنون به حج مشرف نشدند وبقیه را قرعه کشی می کردید ما که استطاعت مالی نداریم خیلی دلمان می خواهد قبل از مردن به حج مشرف شویم وخانه خدا را زیارت کنیم.
  • زهرا IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
    3 0
    بزای این که حق کشی نشود لااقل الویت اول را به کسانی می دادید که تا کنون به حج مشرف نشدند وبقیه را قرعه کشی می کردید ما که استطاعت مالی نداریم خیلی دلمان می خواهد قبل از مردن به حج مشرف شویم وخانه خدا را زیارت کنیم.
  • صادق زاده کارمند بانک ملت IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
    7 5
    بنده ازخبرگزاری وزینی مثل شما متاسفم که بادرج چنین خبری باعث تشویش اذهان عمومی علیه شبکه بانکی می شوید لاقل می توانستید یک پرس وجوی ساده از بانکهای عامل بفرمایید که وظیفه اطلاع رسانی را درست انجام داده باشید.بانک ملت در زمان انجام ثبت نام حج عمره مبلغ 795000تومان برای متاقضیان سپرده 5ساله بابالاترین نرخ سود بانکی زمان خودش افتتاح کرده و نیز باافتتاح یک سپرده کوتاه مدت که سود حساب بلند مدت به آن واریز می شود و در حقیقت به سپرده گذاران حج سود مرکب پرداخت می شود .لذا خواهشمندم در راستای شفاف سازی این خبر جواب مذکور را به نحو مناسب و شایسته اطلاع رسانی فرمایید .باتشکر از همکاران خبر آنلاین
  • م .م IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۴
    3 0
    این همه پول را برای ازدواج و اشتغال جوانان ایران خرج کنید فکر کنم ثوابش از حج عمره بیشتر باشه فقط ثبت نام برای حج تمتع کنید امیدوارم مراجع عالیقدر تقلید در این زمینه اگر صلاح است اقدامی کنند و فتوایی بدهند تا این پول ها جای اینکه تو جیب دشمنان ایران و شیعیان برود برای ایجاد امنیت اخلاقی در کشور خودمان خرج بشه!!
  • بدون نام CH ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۴
    1 1
    کسی با رفتن به عمره حاجی نمیشه و اطلاق واژه ی حاجی به کسی که حج واجب به جا نیاورده گناهه.
  • بدون نام IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۵
    4 1
    عاقبتشو نميدونم چي ميشه اما پولشو ميدونم چي شده
  • بدون نام IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
    0 0
    مگه فرایند یک کاری مثل قرعه کشی چقدر پیچیده است که این قدر باید طول بکشد.