تغییر رویکرد ارتش به مخالفان در دو روز گذشته سبب شده است تا گمانه زنی ها درباره حوادث این کشور وارد مرحله تازه ای شود.

محمدرضا نوروزپور:
تغییر رویکرد ارتش به مخالفان در دو روز گذشته سبب شده است تا گمانه زنی ها درباره حوادث این کشور وارد مرحله تازه ای شود.

 پیش از این برخی از تحلیلگران براین باوربودند که ارتش می تواند یکی از عوامل محرک در شروع اعتراضات و حتی گسترش آنها به سراسر کشور بوده اند. از نگاه این تحلیلگران دلیل این مشارکت اختلاف ژنرال ها با حسنی مبارک در انتقال قدرت به پسرش جمال مبارک بوده است.

اما عده دیگری از تحلیلگران با رد این فرضیه معتقدند که اعتراضات مردمی در مصر اصالت داشته و کاملا خودجوش بوده است و دلیل تسامحی که ارتش در برخورد با معترضین از خود نشان داده به جایگاه این نهاد بزرگ نظامی در این کشور برمی گردد. ارتش مصر به دلیل حاکم بودن روحیات ضد اسرائیل بر آن و به دلیل یدک کشیدن افتخارات زیادی که در بازپس گیری سرزمین های اشغالی این کشور از جمله کانال سوئز از اسرائیل ها به دست آورده از وجهه خوبی در میان مردم برخوردار بوده و دوست ندارد با درگیر شدن با آنها این وجهه را از دست بدهد.

این فرضیه سبب می شود تا گمان کنیم ارتش به همین دلیل ونیز به دلیل نداشتن دل خوشی از مبارک موضع بی طرفی گرفته و اعلام کرد که نه کاری با مردم دارد و نه به مبارک و تنها وظیفه اصلی خود را که حفاظت از منافع ملی است انجام خواهد داد.

اما در سه روز گذشته ارتش مستقیما نسبت به پراکنده کردن مردم در میدان تحریر دخالت کرد و یا دست کم اجازه داد تا لباس شخصی ها که متشکل از نیروهای امنیتی وفادار به مبارک هستند دست به سرکوب شدید مردم بزنند. اکنون این سوال مطرح است که چرا ارتش نسبت به قول بی طرف خود وفادار نمانده است.

ارتش گفته است آنچه مردم می خواستند به دست آورده اند چرا که مبارک در سخنرانی خود رسما اعلام کرده است که در انتخابات بعدی نامزد نمی شود و قدرت را در انتخابات واگذار خواهد کرد. از این رو دیگر نیازی به این اعتراضات نیست. اما مردم این ادعا را رد کرده و گفته اند که خواستار کناره گیری او از قدرت هستند و به کمتر از آن رضایت نمی دهند.

تغییر رویه ارتش درروزهای گذشته سبب می شود تا تحلیل آن دسته از کسانی که معتقدبودند این اعتراضات اساسا ریشه در اختلاف ارتش و مبارک دارد به حقیقت نزدیک تر شود. براساس این تحلیل در واقع ارتش با سخنرانی مبارک به خواسته خود که صرف نظرکردن او از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری بوده رسیده است و دیگر نیازی به ادامه اعتراضات نمی بیند. درصورتیکه نظربرخی دیگر از کارشناسان و ناظران سیاسی را مبنی براینکه آمریکا و اسرائیل برسر حاکمیت عمر سلیمان به توافق رسیده اند را در نظر بگیریم بار دیگر به این نتیجه خواهیم رسید که ارتش می کوشد اعتراضات را درهمین نقطه تمام کند چرا که شرایط برای تحقق این امر کاملا مهیا است.

اگر ارتش موفق شود خواه با دست زدن به کشتار مردم و یا با هرترفند دیگری به این هدف خود دست یابد، باید پایان انقلاب مصر را اعلام کرد اما اگر مردم همچنان بی توجه به تهدید و تطمیع و ارعاب ارتش به نهضت خود ادامه دهند آنگاه می توان امید داشت که تحولی بنیادین در کل منطقه پدید آمده است. 46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 127718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام DE ۲۲:۰۸ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۴
    0 0
    بهتر است در مورد وقایع مصر عجله نکنیم چون تمامی کشورهای غربی اعراب کشورهای غربی را با هزینه دولتهایشان روانه مصر کرده اند تا در میدان مرکزی شهر تجمع کرده و آنها هم در خارج با موضع گیریهای ممتد برژیم مصر فشار وارد آورند تا ؤزیم آینده را دودستی دراختیار آنها بگزارد . بهتر است بدام کودتاهای رنگی نیافتیم تجربه اروپای شرقی پیش روی ماست باید بیشتر هشیار بود