۰ نفر
۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۹:۱۷

فاطمه کروبی معتقد است همسرش رأی خوبی دارد که این نشان می‌دهد وی به پشتوانه مردم و نه گروه‌های سیاسی آمده است و در واقع می‌گوید که من هستم و نمی‌گوید که من انتخاب می‌شوم.

مریم هدیه لو: همسر اغلب نامزدهای ریاست جمهوری این روزها حضور پررنگی در کنار همسرانشان داشته و در واقع عرصه تازه‌ای را برای حضور زنان سیاستمداران ایرانی باز کرده‌اند. برخی از این افراد با همسرانشان در سخنرانی‌ها و یا ثبت نام در ستاد انتخابات حضور یافته‌اند که بدعتی جدید است.

به بهانه انتخابات آتی ریاست جمهوری و کاندیداتوری مجدد مهدی کروبی به گفت‌وگو با فاطمه کروبی همسر حجت الاسلام مهدی کروبی نشستیم. وی حدود 30 سال به فعالیت‌های مختلف سیاسی و اجتماعی مشغول بوده است و در حال حاضر نیز «مجمع بانوان» را به عنوان تشکلی سیاسی فارغ از حزب همسر اداره می‌کند.

وی در خصوص اینکه مهدی کروبی می‌گوید که رأی خوبی دارد معتقد است که این نشان می‌دهد که وی به پشتوانه مردم و نه گروه‌های سیاسی آمده است و در واقع می‌گوید که من هستم و نمی‌گوید که من انتخاب می‌شوم. وی معتقد است حجت الاسلام کروبی در کاندیداتوری خود به دنبال تعمیق این باور است که بگوید اصلاحات در بخش سنتی خود تا چه حد پشتوانه داشته و ثابت کند دیدگاه امام در بین مردمی که به اصلاحات معتقدند، هنوز هم جایگاه دارد. فاطمه کروبی می‌گوید که اگر خدشه‌ای به آراء اصلاح‌طلبان و شخص کروبی وارد شود مقصر آن همان‌ کسانی هستند که در حال خیانت به اصلاحاتند. وی می‌گوید: گفتنی‌های زیادی داریم. . .

خانم کروبی! کاندیداتوری مجدد همسر شما با وجود عدم توفیق در دوره نهم چه هدفی را دنبال می‌کند، برجسته‌ترین جنبه‌ای که حکم کرد آقای کروبی رئیس‌جمهور شود چه بود؟
اتفاقاً معتقدم ایشان دوره پیش موفق بود. خیلی افراد جرأت ندارند خودشان را در معرض رأی مردم قرار دهند. آقای کروبی این جسارت را داشت. با دست خالی و فقط با آبرویش آمد و نفر دوم شد. از دید خیلی‌ها ایشان دوم شدند. البته اسناد در اختیار وزارت کشور دولت اصلاحات بود که عرضه نکردند. گفتند ایشان سوم شدند. مگر رأی ایشان کمتر از آقای معین یا لاریجانی یا قالیباف بوده؟ گفتند ایشان سوم شدند. اگر برای آقای قالیباف این احترام وجود دارد به سبب رأی اوست. برای آقای کروبی و روحانیت هم رأی پیشین آقای کروبی آبرومند بود. اما امان از نیروهای غیبی.

آقای کروبی گفته‌که رأی خوبی دارد؟ این نوع جملات به طور معمول ایده‌های ستاد‌های انتخاباتی است که به این شکل بروز می‌کند. واقعاً آقای کروبی رأی خوبی دارند؟
اجازه بدهید روز 22 خرداد مشخص شود. به هر حال ایشان شرایطشان فرق دارد و با تمامی کارشکنی‌هایی که در دوره گذشته اتفاق افتاد به این انتخابات پا گذاشته‌اند. آیا کسی که در 11استان رأی اول بوده و در اغلب استانهای دیگر رأی دوم، باید بگوید من شعیفم؟ با کدام معیار؟ اگر معیار آقای کروبی در دوره پیشین است که ایشان حداقل رأیش از خیلی از دوستان بیشتر است.

نکته مورد سؤال هم همین جا است که با وجود اتفاقات سال 84 که بیشتر از سوی خود اصلاح‌طلبان ایشان را تحت فشار قرار داد بازهم امسال برای مبارزه‌های انتخاباتی به میدان آمده‌اند.
مروری بر گذشته بد نیست. سال 84 کاندیدای مورد حمایت برخی از اصلاح‌طلبان آقای هاشمی بود این در حالی است که آقای هاشمی اصلاحاتی به حساب نمی‌آمد اما همین گروه‌های افراطی به خاطر عنادی که نه با شخص ایشان بلکه با فکر ایشان داشتند، معین و مهرعلیزاده را آوردند تا مقابل کروبی قرار بگیرد. این افراد در شورای نگهبان برای ریاست جمهوری رد صلاحیت شدند و به همین دلیل به حکم حکومتی که مخالفش بودند، فقط به خاطر این که آرای آقای کروبی را بشکنند، تن دادند.

این در حالی بود که پیش از این در کل کشور منعکس کرده بودند که اگر آقای کروبی در زمان تصدی ریاست مجلس ششم شورای اسلامی گذاشته بود قانون مطبوعات با 2 فوریت به تصویب می‌رسید. این مسئله یعنی تن‌دادن آقای کروبی به حکم حکومتی و جلوگیری از دوفوریتی شدن تصویب قانون مطبوعات از یک سوی و همچنین عدم همراهی ایشان با تحصن پرتنش مجلس ششم از سوی دیگر باعث شده است که برخی از گروه‌های دوم خردادی از همان زمان تا به حال مقابل ایشان قرار بگیرند. همان‌ها در حال حاضر نیز دوباره مقابل کروبی قرار گرفته‌اند.

یعنی این که ایشان این طرح را قبول نکرد باعث این همه دشمنی همفکران اصلاح‌طلب با ایشان است؟ . . . .
یکی از جرم‌های کروبی در مجلس ششم را این مسئله می‌دانند که چرا حکم حکومتی را قبول کرد. اما سؤال  می‌کنیم چرا این مسئله یک بام و دو هوا شد اگر بد بود چرا در مورد رد صلاحیت دکتر معین و رفتند خدمت مقام معظم رهبری و از ایشان صلاحیت دریافت کردند این حکم حکومتی نبود و اگر حکم حکومتی بد بود چرا برای قضیه خودتان اینقدر تلاش کردید؟ در حالیکه حکم حکومتی قانون مطبوعات اوایل مجلس ششم بود که هنوز کمیسیون‌ها شکل نگرفته و کار کارشناسی شروع نشده بود و هنوز روزهای اول بود. نگذاشتند مجلس شکل بگیرد تا طرح دوفوریتی اضطراری را ارائه کنند.

 در حالیکه در مجلس ششم آرای خوبی نصیب اصلاح‌طلبان تندرو شده بود و پیدا بود که برای مجلس برنامه‌داشتند و ایشان به آن آگاهی که داشتند و با سابقه اجرایی و مدیریتی، متوجه شدند که این مسئله‌ها دنباله دارد و در مقابل طرح مذکور ایستادند و آنها هم همین را بهانه کردند. در دوران ستاد خاتمی حضور ایشان بسیار مشخص بود و تلاش ایشان در مجمع روحانیون مبارز و سخنرانی‌هایشان مشخص است. البته گفتنی‌های زیادی داریم و قضاوت آن را وقتی مطرح می‌کنیم و برعهده مردم می‌گذاریم.

بنابر این به سؤال قبل بازمی‌گردم پشتوانه حضور دوباره کروبی چیست؟
رأی‌گذشته‌اش با تمام مسائلی که برایش به وجود آوردند، مناسب بود. آقای کروبی با پشتوانه مردم و آرای گذشته‌اش می‌گوید من هستم ولی نمی‌گوید من انتخاب می‌شوم. ایشان معتقد هستند که رأی خواهند داشت و در واقع می‌خواهند بگویند اصلاحات در بخش سنتی خود تا چه حد پشتوانه دارد و می‌خواهند ثابت کنند دیدگاه امام در بین مردم هنوز هم جا دارد.

بنا بر این باید ایشان را در بخش سنتی جبهه اصلاحات دید.
برخی اوقات از ما سؤال می‌شود که گروه‌ها و تشکل‌ها یک جانبه شده‌اند اما با توجه به سوابق درخشان آقای کروبی ایشان مستقل است و نیازی هم به این دسته از تشکل‌ها و گروه‌ها ندارد.

پس دلیل فشار آوردن‌ها به ایشان چیست؟ آقای کروبی بارها اعلام کرده‌اند که حاضر به کناره‌گیری نیستند اما بازهم در میان بسیاری از اظهارات جناح اصلاح‌طلب صحبت از کناره‌گیری ایشان است و یا بارها از سوی رسانه‌ها در این زمینه مورد سؤال هستند. آیا امیدی به کناره‌گیری ایشان هست؟
به هیچ وجه-زمانی که کسی حرفی برای زدن ندارد وادار به خشونت می‌شود. از آن جایی که آقای کروبی فردی شاخص، و مبارز بوده و تفکر غالب حضرت امام را هرگز کنار نگذاشته و مقلد حضرت امام (ره) بوده و معتقد است، بنابر این چیزی از آقای کروبی برای ایراد گرفتن در این زمینه ندارند و بهمین دلیل به جوسازی در سایت‌ها و در استان‌ها روی می‌آورند. این نوع جوسازی‌ها تا حدی است که برخی مواقع از استان‌ها به من زنگ می‌زنند که اینجا می‌گویند آقای کروبی گفته‌می‌خواهد کنار بگیرد.

این را که تلویزیون‌های بیگانه و مطبوعات و غیره نمی‌گویند. ما می‌دانیم توسط عواملی افراطی این مسئله صورت می‌گیرد. اما به صورت قاطع بگویم که با این حرف‌ها آقای کروبی تضعیف نمی‌شوند. ایشان در صحنه انتخابات هست، حتی اگر بازهم این جمله که ایشان کناره‌گیری می‌کنند گفته شود.

این که می‌گویید با تفکر مبتنی بر راه امام مشکل دارند نه با شخص آقای کروبی به چه معنا است؟
ما می‌دانیم که این مسئله توسط گروه‌های سیاسی خاصی مطرح می‌شود که نسبت به ایشان عناد دارند. بله ما معتقد هستیم که عناد با شخص ایشان نیست، با فکر ایشان است. با تفکر ایشان که غالب تفکر امام (ره) است مشکل دارند و می‌دانند اعتقادات راسخ کروبی نسبت به امام (ره) تا چه حد است و به خاطر این گروه‌ها هم از این اعتقاد کناره نمی‌گیرند و به همین دلیل هم با آن مشکل دارند. 

این دسته چه کسانی هستند؟ واضح‌تر بگویید. . .
این‌ها اشخاصی هستند که روزی می‌گویند فکر امام پوسیده و امروز که نیازمندش می‌شوند دنبال نام امام حرکت می‌کنند در واقع کسانی که مشکل می‌آفرینند و به این صورت شایعه‌پراکنی می‌کنند.یک روزی می‌گویند باید تصویر و فرمایشات امام نفی شود و امروز دوباره، آن را بیان می‌کنند. امیدواریم همیشه نیازمند راه و تفکر امام (ره) باشند.

بنابر این به گفته شما آقای کروبی آمده‌اند که بگویند گفتمان اصلاح‌طلبی بر التزام به افکار امام اصرار دارد؟
کاندیداتوری آقای کروبی به علت اتفاقات 4 سال گذشته و تغییر و تحولات بدون منطق و قانون‌گریزی‌ای که در کشور به وجود آمد، اتفاق افتاد. این عوامل موجب شد افراد شاخصی در این دوره ریاست جمهوری علاوه بر ایشان وارد کارزار شوند و این را در شرایط کاندیدا‌ها مشاهده می‌کنید.

مهمترین هدف ایشان چیست؟
همانطوری که آقای کروبی گفته اند، هدف ایشان تغییر وضع موجود است و همانگونه که می‌دانید ما کشوری اسلامی و معتقد هستیم و قرآن هم به تفکر، تدبر وتدبیر تأکید دارد و خلاف آن را هم مذمت کرده و چطور می‌شود ما بخواهیم کشوری را اداره کنیم و همانطور سطحی تصمیم بگیریم و به آینده کشور توجه نکنیم. خیلی عوامل دست به دست هم داده‌اند آقای کروبی به واسطه آن وارد انتخابات شوند و تشخیص تبعات آن نیزبا مردم است که انشاا. . . انتخاباتی آزاد و قابل اطمینان داشته باشیم.و یکی از مشکلاتی ما سلب اعتماد بین مردم است. اعتمادسازی در حال حاضر بسیار مشکل است. مقام رهبری می‌فرمایند مشارکت مردم اصل است و بنده می‌گویم اقتدار نظام اسلامی براساس حضور مردم است. امام به همین دلیل گفتند میزان رأی مردم است. ما می‌خواهیم این اعتمادسازی را با همه مسائلی که در انتخابات‌های گذشته به وجود آمده، در بین مردم به وجود بیاوریم.

مسئله‌ای که اخیراً دست مایه برخی از انتقادات دوسویه شده، شعار انتخاباتی آقای کروبی در دوره نهم مبنی بر پرداخت 50 هزار تومان به هر ایرانی است که در حال حاضر نیز با ادبیاتی جدید توسط ایشان مطرح شده است و آن را با طرح هدفمند‌سازی یارانه‌های دولت نهم که مورد انتقاد آقای کروبی و بسیاری از اصلاح‌طلبان بوده است قابل مقایسه می‌دانند. . .
من هم این اظهار نظرات را شنیده‌ام. اما نکته جالب این است که در دوره انتخاباتی گذشته بسیاری از دوستان موضوع پرداخت 50 هزار تومان به هر ایرانی را که جزو مسائل مطرح شده آقای کروبی برای انتخابات نهم بود به مسخره می‌گرفتند اما پس از رفتن به مرحله دوم این سؤال از آقایان مطرح است که چرا آقای هاشمی بلافاصله اعلام کردند که من در حدود 100 تومان به هر ایرانی می‌دهم و آقای احمدی‌نژاد هم گفتند 80 هزار تومان می‌دهیم، پس چه اتفاقی رخ داد که در عرض 20 روز مسخره و متلک دوستان این همه تغییر کرد اما بعد که خودشان به مرحله دوم رسیدند گفتند فلان مقدار می‌دهیم؟ منظورم این است که طرح آقای کروبی در رقابت‌های انتخاباتی نهم به صورت کامل کارشناسی بود نه اینکه آقایان هاشمی و یا احمدی‌نژاد در این موضوع بی‌ربط صحبت کرده‌اند بلکه آنها نیز با بیان این موضوع بر کارشناسی بودن طرح صحه گذاشتند. این طرح به پشتوانه فعالیت دکتر صحراییان و تیم ایشان که نظرات اقتصادی وسیعی داشتند، شکل گرفت در حال حاضر نیز کارشناسان آقای کروبی در حال کار برروی این مسئله هستند.

در هر دو گروه با تعدد کاندیدا‌ها مواجه هستیم دو کاندیدا در جناح اصولگرا ودو کاندیدا هم در جناح اصلاح‌طلب حضور دارند. آیا هنوز هم امکان دارد هم فکر‌ها به نفع هم کنار روند؟
میر حسین موسوی که گفته مستقل است. به نظر می‌رسد هر یک از این‌ها جذب بخشی از آرای جامعه خواهند شد. فکر می‌کنم در مرحله اول حضور هردو می‌تواند به نفع جریان فوق باشد.

در مورد جریان اصلاحات پیش‌بینی شما چیست؟
نیرو‌های اصلاح‌طلبی که می‌دانند از اول لیدر اصلاحات چه کسی بوده و در طول این چند سال قضاوت کنند و بگویند چه کرده و چه نقشی داشته است؟ اما اینکه چه کسی به نفع چه کسی کنار رود را نمی‌توان گفت.

کروبی هست و اگر خدشه‌ای به همان آرا وارد شود مقصر آن کسانی هستند که در حال خیانت به اصلاحاتند و هیچ دلیلی وجود ندارد که ایشان به نفع کسی کنار برود، ایشان اصلاح‌طلبی است که اصلاحات را به وجود آورده است. از سال 42 که هدف امام اصلاحات بود تا سال 57 و از آن زمان تا به امروز قضاوت را می‌گذاریم با خود این مردم (نه با گروه‌های سیاسی‌‌ای که متأسفانه سیاسی فکر نمی‌کنند) که آقای کروبی چه نقشی در جامعه در طول این چند ساله در رابطه با اصلاحات داشته است.

اما آقای کروبی باز هم گفته‌اند که همه این مسائل را بیان نمی‌کنند و آیا می‌خواهند به خاطربرخی از جریانات مصلحت اندیشی ‌کنند؟
به موقع همه مسائل را خواهیم ‌گفت. شیوه‌های افراطی برخی گروه‌ها موجب شد که 8 سال فرصت‌سوزی شود و امید‌هایی که پای صندوق آمدند و به خاتمی رأی دادند به یأس تبدیل شد و نگرش‌ها و اهداف آنها باعث شد که شرایط فعلی برای کشور به وجود بیاید. به نظر ما مردم هوشیار و بیدارند وعملکرد برخی از گروه‌های سیاسی که پشت خاتمی بودند کار را به اینجا رساند.

نقش مصحلت‌‌اندیشی‌های بیش از حد رهبران سنتی اصلاحات در نگفتن‌های متعدد تا چه حد در کنار گذاشته شدن اصلاح‌طلبان در دوره نهم مؤثربود؟
قطعاً اثرگذار بود. وقتی افراطیون می‌گفتند رفراندوم و یا خروج از حکومت در حالیکه حرف بود و جامعه و یا دانشجویان را بی‌جهت به تحریک و حرکت وا می‌داشتند! من در آن زمان معاون وزیر کار بودم. صبح آمدم وزارتخانه، گفتند که معاونین از شب قبل رسماً نامه و امضا گرفته‌اند که فردا صبح سرکارتان نباشید و به ساختمان پاستور بروید که همه دست از کار کشیدند و تنها معاونی که در وزارتخانه مانده بود، من بودم چون موافق این حرکت نبودم و امضا هم نکردم چون اعتقادی به این حرکت نداشتم. وقتی می‌دیدیم به جای همه گروه‌های 18 گانه دوم خرداد چند نفر تصمیم می‌گیرند و بقیه را پیاده‌نظام خودشان تصور می‌کنند، طبیعی بود که نمی‌توانستیم تصمیمات غیر‌عاقلانه آنها را قبول کنیم چون با شیوه‌های ناصحیح آنها موافق نبودیم و نتیجه این شد که حالا در موضعشان می‌بینید.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 8642

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =