۷ نفر
۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵
رسانه باسواد و سواد رسانه‌ای

محمود اسعدی: اکنون برخی اصطلاحات از فرط تکرار ملال‌آور شده‌اند به گونه‌ای که مخاطب اساساً از خیر منفعت یا ضرر دانستن معنا و مفهوم آن می‌گذرد، از جمله این وضع لفظ‌ها «سواد رسانه‌ای» است.

جالب این‌که این اصطلاحات توسط خود رسانه‌ها تبیین و ترویج می‌شود. رسانه‌هایی که اغلب خود چندان باسواد نیستند! روشن است برای بهره‌بری از هر وسیله‌ای، فراگیری شیوه به‌کارگیری آن لازم است.

رسانه هم مثل دیگر جلوه های تکنولوژی باید درک و چگونگی استفاده از آن فراگرفته شود. البته هر چه تکنولوژی پیچیده‌تر باشد رموز و شرایط شناخت آن سخت‌تر است. «رسانه» از آن‌جا که مهم‌ترین وسیله ارتباطی عصر حاضر است ابعاد و گستردگی متفاوتی یافته است که به لحاظ فنی، علمی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بدان پرداخته می‌شود که شناخت هر بعد آن مستلزم تلاش مستمر در نهادهای علمی، دانشگاهی و حرفه‌ای است به همین دلیل بیش از ۲۵ سال پیش رشته «مدیریت رسانه» در  مراکز علمی دنیا پدید آمد که تمام مقولات کنترل، ساماندهی، هماهنگی و هدایت پیام را مدیریت کند و این در حوزه سازمان‌های رسانه‌ای تحقق یافت. بدین اعتبار جذب مخاطب درحوزه صنعت و بازار قرار گرفت تا به رشد تبادل اقتصادی کمک کند.

بنگاه‌های بین‌المللی با اهداف سیاسی-اقتصادی و اجتماعی با تخصص‌های ویژه علوم انسانی پدید آمدند تا به ۲ هدف مهم دست یابند: پول و اعتبار. بنابراین، ابزار رسانه اگر خوب درک، تحلیل و ارزیابی شود به رشد آگاهی در زمینه شناخت رسانه می‌انجامد و این مختص رسانه نیست ما به افزایش مدام مهارت، تجربه و دانش در همه عرصه‌های زندگی نیازمندیم تا به تأثیر و تأثرات حقیقی جلوه‌های  مختلف فناوری از جمله رسانه واقف شویم و این با تکرار اصطلاحات هرگز به چنگ نمی‌آید.

برای استفاده از غذای مفید، پرکالری و سالم لازم نیست آحاد مردم از تمام فنون آشپزی و غذایی مطلع باشند، مهم آن است که مدیریت علمی و تجربی کافی خود از سواد، دانش و تجربهٔ لازم بهره‌مند گردند تا قادر به اداره، نظارت و کنترل امور باشند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 828505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =