۰ نفر
۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰
درباره محله امیریه

محله امیریه یکی از قدیمی‌ترین محله‌های تهران است که بسیاری از افراد به خصوص میانسالان و مسن‌ها وقتی صحبت از گذشته‌ها می‌شود، جمله من بچه امیریه هستم از دهانشان خارج می‌شود.

در این محله سال‌ها قبل به خصوص در دهه‌های بیست و سی خورشیدی ساخت و ساز رواج زیادی داست و افراد بسیاری علاقمند به خرید خانه در امیریه بودند، ضمن اینکه این محله یکی از محله‌های خوب تهران در آن روزها به حساب می‌آمد. با پیاده‌روی در کوچه‌های امیریه متوجه خواهید شد خانه‌های نوساز در کنار خانه‌های قدیمی ساخته شده‌اند اما همچنان کوچه‌های پس کوچه‌های این محله، بافت قدیمی خود را حفظ کرده‌اند.

تاریخچه امیریه

اگر می‌خواهید با اجاره آپارتمان در امیریه یا خرید واحد مسکونی در این محله، امیریه‌نشین شوید خوب است بدانید امیریه جزو املاک شاهزادگان قاجار بوده و نام آن هم از باغ امیریه که کامران میرزا و مادرش در این محله ساختند، گرفته شده است. در مدت زمان بین سلطنت قاجار تا پهلوی دوم این محله به رشد و تکامل رسید و به تدریج رونق گرفت بطوریکه هنوز مغازه‌ها، گرمابه‌ها، زورخانه‌ها و طبابت‌خانه‌ها با سر درهای قدیمی در این محله هستند که بعضی از آنها همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

گذری در امیریه

این محله در جنوب پایتخت است و از ابتدای خیابان ولیعصر، حد فاصل میدان راه آهن و خیابان امام خمینی را امیریه محله امیریه محسوب می‌شود. امیریه از شرق به خیابان وحدت اسلامی (شاهپور سابق) و از غرب به کارگرجنوبی (سی متری سابق) محدود می‌شود.

از بناهای حائز اهمیت این محله قدیمی می‌توان به باغ امیریه، عبادتگاه شاه ورهرام ایزد زرتشتیان در خیابان ژیان، مرکز ناشنوایان سماء، مسجد ولی الله اعظم (سنگلجی)، خیابان فرهنگ که از راسته‌های قدیمی این محله است، گرمابه انصاری، سرپل امیربهادر، مهدیه تهران و خانه های قدیمی آن اشاره کرد. به دلیل همین مکان‌های تاریخی و پیاده‌روی در کوچه‌های با صفا و قدیمی امیریه است که تورهای تهران‌گردی دیوار گردشگران خود را برای بازدید از این محله و سایر محله‌های قدیمی شهر تهران می‌برند.

رفت و آمد برای اهالی امیریه به راحتی انجام می‌شود، آنها از طریق اتوبوس‌های خطی و تاکسی‌ها و همچنین ایستگاه‌های مترو امام خمینی، حسن آباد و مولوی می‌توانند به راحتی به سایر نقاط شهر سفر کنند.

از امکانات این محله می‌توان به این موارد اشاره کرد، ایستگاه راه‌آهن در نزدیکی این محله قرار دارد. امیریه به بازار بزرگ تهران، پارک شهر، بیمارستان لقمان، بیمارستان فارابی، میدان منیریه و لوازم ورزشی‌ها فروشی‌هایش، حسن آباد و مغازه‌های فروش تخت و کمدش نزدیک است. ضمن اینکه خود محله دارای فروشگاه‌های متعدد برای خرید اجناس مورد نیاز ساکنین محله هست.

کوچه‌های امیریه برای اهالی این محله قدیمی پر از خاطرات است، به همین علت بسیاری از آنها نمی‌توانند از محله کودکی‌های خود که در آن با آسودگی کنار همسایگان قدیمی خود زندگی می‌کنند، دست بکشند. از سوی دیگر خوش نامی محله و قیمت‌های مناسب واحدهای مسکونی حیاط‌دار و آپارتمان‌های نوساز و قدیمی امیریه باعث شده تا بسیاری از خانواده‌ها قصد خرید منزل مسکونی در این محله را داشته باشند تا علاوه بر اینکه مراکز مهم تهران در نزدیکی‌شان باشد، در کوچه‌ها و خیابان‌های قدیمی آن به راحتی گذر عمر کنند.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 825921