معاون سوادآموزی وزارت آموزش و پرورش گفت: ۴.۵ میلیون از دانش آموزان کشور با اولیا بی سواد یا کم سواد مواجه هستند.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش علی باقرزاده در گردهمایی آموزشی معاونین و روسای سوادآموزی کشور در مرکز آموزشی شهید سعیدی مشهد اظهارکرد: ایران از وجود ۳ میلیون کم سواد و ۱.۵ میلیون بی سواد در رنج است.

معاون سوادآموزی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: این انتقاد به صورت جدی بر آموزش و پرورش وارد است چرا که فاصله طبقاتی را تشدید و تشریع کرده است.

باقرزاده تاکید کرد: دولت هدایت، فلسفه حکومت در جامعه اسلامی است باید به سمت عدالت و کاهش نابرابری‌های مختلف پیش برویم.

وی افزود: بزرگسالان را با عوامل خوشایندی می‌توان ترغیب به یادگیری کرد، یکی از ناکامی‌های موجود در این زمینه عدم برقراری ارتباط درست جوانان با بزرگسالان برای یادگیری است.

معاون سوادآموزی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ۲۰ درصد جامعه به علت کم یا بی سوادی قابلیت مشارکت در فرایند توسعه را ندارند، افزود: اینان در توسعه فرهنگی، سیاسی و امنیتی حتی امکان شناسایی و بسط شکوفایی ظرفیت‌های خود را هم ندارند.

باقرزاده افزود: این افراد خسارت زیادی را به جامعه تحمیل می‌کنند ضمن آن که از جریان توسعه عقب هستند، جریان توسعه را هم متوقف می‌سازند.

وی گفت: برای جلوگیری از بی سوادی باید عرضه را برای افزایش تقاضا درست کرد.

معاون سوادآموزی وزارت آموزش و پرورش از ظرفیت‌های آموزش و پرورش برای ریشه‌کنی بی سوادی یاد کرد و افزود: اجرای طرح سوادآموزی اولیا با مدیران مدارس و زیر ۲۰ ساله‌ها شامل کودکان کار و بد سرپرست با معاونت سوادآموزی است.

باقرزاده افزود: استفاده از نهادهای مردم نهاد، فرهنگ‌سازی ایجاد تقاضا، ایجاد پایگاه‌های سوادآموزی، ثبت نام تحت وب از برنامه‌هایی است که برای ریشه کنی بی سوادی دنبال می‌شود.

وی تبلیغ و ترویج سوادآموزی را بسیار موثر دانست و گفت: فرهنگ‌سازی از سوی واعظان، اساتید دانشگاه و افراد معتبر زمینه‌ساز است.

معاون سواد آموزی وزارت آموزش و پرورش استفاده از شورای آموزش و پرورش به عنوان فرصتی برای اجرای برنامه‌های سوادآموزی برشمرد و گفت: باید دنیای فراگیر را متناسب با فرایند زندگی امروز تغییر داد.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 357081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • وروجک IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    2 1
    اینَم یادم رفت که بگم...حرف های آقای معان بسیار خنده دار بود/جریان توسعه؟؟؟کدوم جریان توسعه برادر من/کی به فکر توسعه جامعه و کشور هستش؟حالا مشکلات جامعه، این بنده خداها هستن/مگه بقیه چیکار کردن؟همه ی ما ایرانی ها صرفا به " پول" فکر می کنیم اون هم از هر راهی که شده/همه صرفا به خودشون فکر می کنن و چیزی که مهمه پول هستش، در واقع در حال حاضر، مردم با زبان "پول" با هم صحبت می کنن و این طرز فکر هم در بین افراد تحصیل نکرده و هم در بین افراد به ظاهر تحصیل کرده به وفور دیده میشه/ فکر می کنم شما بهتره به فکر اصلاح سیستم آموزشی باشین تا در نهایت افرادی به جامعه معرفی بشن که واقعا باسواد و متخصص هستن، نَه اینکه صرفا مدرک تحصیلی داشته باشن
  • بی نام IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    1 0
    و اولیا این دانش آموزان هر کدام 40 دوره در نهضت سواد آموزی سابقه ثبت نام و فارغ التحصیلی دارند. به راستی چرا کسی هزینه اثربخشی این نهضت سوادآموزی را اندازه گیری نمی کند؟
  • مسعود IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    4 2
    من چت تا خانواده میشناسم که هم پدر و هم مادر حتی سواد خواندن نوشتن ندارند اما بیشتر بچه هاشون phd دارند و بقیه هم ارشد به بالا هستند. به هر حال باید به نگرش پدر و مادر به تحصیل فرزندان نگاه کرد. متاسفانه خیلی از اولیا امروزه به تحصیل بها نمیدهند و حتی باعث نامیدی فرزندانشون میشوند مثلاً همش میگویند حالا درس بخونی میخوای کجا را بگیری؟ آقای عزیز ی کم بچتونو ترغیب کینید. بهش امید بدین. بچتون مگر نمیخوا بیکار بمونه؟ پس بهتر نیست تحصیل بکنه که ی کم ذهنش نسبت به محیط بازتر بشه؟ هرچند درس و مادیات هیچ نقشی در شاکله شخصیت انسانها ندارند اما بهتره بچهها را با دید امیدوارنه بپروارنیم و ترغیب به تحصیل بنماییم.
    • بی نام IR ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
      3 0
      پس اسن هایی که برای دانشگاه رفتن و ارشد و دکتری خواندن سر و دست می شکنند، کی هستند؟ مادر و پدرشان به آن ها نگفته اند "حالا درس بخونی میخوای کجا را بگیری"؟
    • بی نام IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
      2 1
      با این دیدگاه شما که "هرچند درس و مادیات هیچ نقشی در شاکله شخصیت انسان ها ندارند" کاملا موافق هستم.
    • بی نام IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۵
      1 0
      انسانیت و فهم وشعور اجتماعی در خانواده شکل می گیرد فرهنگ هر خانواده تاثیر بسزا در بزرگسالی کودک دارد که اگر کلی کتاب دانشگاهی حفظ کند هم اگر ریشه خانوادگی خوب نداشته باشد باز به مشکل بر می خورد هم خود فرد هم جامعه و نزدیکان شخص .
  • بی نام IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    1 0
    خودشان هم باید تمایلی برای یادگیری داشته باشند. وقتی نخواهند و مقاومت کنند، تشویق چه تاثیری دارد. یاد گرفتن هر چیزی زحمت دارد و نیاز به میل و خواسته ی فرد یادگیرنده هم دارد نه این که همه چیز را تنها بر دوش اموزگار بگذارند و از او توقع معجزه داشته باشند.
  • علی IR ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
    1 2
    با سلام : البته این 4.5 میلیون بی سواد که امار می دهند واقعی نیست به این دلیل تمامی افرادی که به نوعی در کلاسهای سواد اموزی شرکت کرده اند برایشان کارنامه قبولی صادر نشده است . و یا اگر هم صادر شده است به دست سواد اموز نرسیده است . در پرسشنامه های آماری وقتی به درب منازل می آیند و سوال می کنند. هیچکس از میزان سواد واقعی خود اطلاع ندارد . خلاصه اینکه اگر مسئولین محترم سواد آموزی کشور آمار دقیق خود را شفاف سازی نمایند و به آمار موسسات غیر انتفاعی اکتفا ننمایند که اساس موسسات غیر انتفاعی بر پایه پول تنظیم شده است و آمار آنها به هیچ عنوان دقیق نیست . این 4.5 میلیون به 2 میلیون می رسد و انشاء الله این هم در عرض دو سال تمام می شود و جشن ریشه کنی بی سوادی را به دنیا اعلام می کنیم .
  • من A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    3 0
    ده سال دیگه می شه حدودا سی میلیون کم سواد با این نمره های کیلویی که ما معلما به لطف بخشنامه ها پخش می کنیم بین بچه ها