یک تحلیل گر مسائل سیاست خارجی کشور از نوعی خوش بینی توام با احتیاط به مذاکرات ایران و غرب سخن گفت که به دلیل افزایش انتظارات از مذاکرات شکل گرفته است.

حشمت الله فلاحت​پیشه تحلیل گر مسائل سیاست خارجی و نماینده پیشین مجلس در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین در پاسخ به سوالی که به نوع نگاه به آینده مذاکرات ایران اشاره داشت، گفت: نوعی خوش بینی توام با احتیاط به مذاکرات ایران و غرب وجود دارد. انتظاراتی که نسبت به نتایج مذاکرات به وجود آمده، زیاد شده است چون فضای روانی حاکم بر مذاکرات مثبت بوده است.

به گفته وی، با ورود روسای جمهور ایران  آمریکا به مذاکرات هسته​ای و بحث تنش زدایی از روابط دو کشور، انتظارات زیادی ایجاد شده است، اما اینکه تا چه حد می توان به آینده مذاکرات امیدوار بود، امر زمان بری است.

عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به خستگی دیپلمات ها و مردم نسبت به طولانی بودن روند مذاکرات درباره مسائل هسته​ای کشور، ادامه داد: همه به دنبال شاقول​ها و معیارهای عملی در مذاکرات هستند. اولین معیار آن هم اثر بخشی مذاکرات بر کاهش تحریم​هاست. ادامه مذاکرات، بدون کاهش تحریم​ها، حتما در داخل کشور با مخالفت های جدی روبرو می​شود.  مردم هم باور می کنند که مذاکرات ربطی به تحریم​ها ندارد و هدف آن عقب انداختن ایران از پیشرفت بر اساس سند چشم انداز است و می​خواهند ایران را از استفاده از منابع زیر ساخت همچون نفت و روابط توسعه جهانی همچون بانک دور کنند.

فلاحت​پیشه با بیان اینکه در این میان برخی لابی​های مخالف مذاکرات ایران و غرب، از جمله صهیونیست​ها در آمریکا و لابی​های مرتجع در منطقه، خطی را شکل داده​اند که سنگی از تحریم​ها کم نشود، خاطرنشان کرد: این خط دل مشغولی نتانیاهو را دنبال می کنند که دائما تاکید دارد سد تحریم​ها نباید شکسته شود. به همین دلیل هم هست که پیشنهاداتی خارج از شرایط تحریم را برخی در همین راستا مطرح می کنند. پیشنهاداتی مثل رفع انسداد از 50 میلیون دلار اموال ایران در آمریکا که با هدف تشویق ایران، عنوان می​شود اما ربطی به تحریم​ها ندارد.

این تحلیل گر مسائل دیپلماتیک با اشاره به اینکه ایران نفتش را به کشورهای محدودی می فروشد و پولش در این کشورها مسدود می شود، ادامه داد: به این ترتیب ایران نمی تواند پولش را صرف توسعه و عمران کشور کند. به همین دلیل است که می گویم رفع انسداد از دارایی​های ایران در آمریکا ربطی به تحریم​ها ندارد و سیاست تشویقی برای ایران به حساب نمی​آید.

وی با تاکید بر لزوم رفع یا کاهش سه نوع تحریم در روند مذاکرات که در نتیجه «قطعنامه​های سازمان ملل»، «مصوبات کنگره آمریکا» و «مصوبات اتحادیه اروپا» شکل گرفته، گفت: البته موضوع دیگری که به بحث مسائل هسته​ای بر می​گردد، ایجاد اطمینان در ایران است که نتیجه مذاکرات با غرب، به رسمیت شناختن حق هسته​ای ایران باشد. باید موضع اساسی غرب در این حوزه اتخاذ شود. طرح ابتکاری ایران هم طرحی است که در زمینه راستی آزمایی برنامه هسته ای ایران می تواند اثربخش باشد.

/2929

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 321309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    3 0
    عقلاني است كه هر دو طرف خوشبين و البته محتاط باشن و حسن نيت نشون بدن،. راستش ايران ميتونست در سيزده ابان امسال اين حسن نيت رو فقط و فقط و فقط با شعار دشنام ندادن و اتش نزدن سمبل انها نشون بده اما اين فرصت رو از بين برد، باو كنيد خودداري از دشنام يا اقلا كم كردن ان براي يكبار انتظار زيادي نبود. بعدش اكه اونها سيكنال سبزي نشون نمي دادن بقول بعضي دوستان حجت خيلي بهتر تمام مي شد. اما وجدانا ايا بعد از سنك تمامي كه دوستان در شعار دشنام كذاشتن اكه امريكا حسن نيت نشون نده حجت تموم ميشه؟ انصافا و وجدانا! خواهشا درج كن