مصرف گوشت مخصوصا گوشت قرمز اگرچه دارای ضررهای برای سلامت است اما مصرف مقداری از آن برای یک تغذیه مناسب ضروری است.

هادی معیری نژاد- اینروزها همزمان با افزایش بی سابقه قیمت انواع گوشت در کشور خوردن آن برای بسیاری آرزو شده و به طور حتم تاثیر به سزایی در سرانه مصرف آن در سال جاری خواهد گذاشت.
گرچه توصیه های سلامت بر پرهیز از مصرف بالای گوشت است اما نخوردن به دلیل گرانی موضوع دیگریست که اتفاقا سلامت ایرانیان مخصوصا کودکان طبقات محروم جامعه را تهدید می کند
در حال حاضر و بر طبق آمار سال گذشته مصرف گوشت ایرانیان به قرار زیر است.( البته فعلا!)
 

گوشت
10 الی 12 کیلوگرم
مرغ
25.3 کیلوگرم
ماهی
6 کیلوگرم
جمع
41 الی 43 کیلوگرم

 

مصرف کم ماهی که 10 کیلوگرم از میانگین جهانی کمتر است و مصرف انتقالی از گوشت به سمت مرغ از نکات این جدول است.
بسیاری از ایرانیان در مناطق مرکزی حتی از خوردن ماهی ابا دارند و بسیاری از بوی آن خوششان نمی آید .اما با گسترش ماهی های پرورشی در بسیاری از استانها فرهنگ مصرف ماهی در حال پیشرفت است که البته قیمت گوشت قرمز نیز در پیشبرد فرهنگ موثر بوده است.
اما گوشتخوارترین مردم دنیا و محرومترین کشورها کدا مها هستند.معمولا آمریکایی را به مصرف گوشت قرمز می شناسند که البته رتبه دوم را در اختیار دارند ولی مردم لوکزامبورک که البته از مرفه ترین جوامع اروپایی هم هستند فعلا رتبه یک را دارند.
از طرف دیگر هندیها به دلیل محرومیت از یک طرف و حرمت مصرف گوشت در پایین ترین قسمت جدول مصرف کنندگان گوشت قرار دارند.
 

رتبه
کشور
مصرف( کیلوگرم)
1
لوکزامبورگ
136
2
آمریکا
125
3
استرالیا
121
4
نیوزیلند
116
5
اسپانیا
110

 کم مصرف ترین ها

رتبه
کشور
مصرف(کیلوگرم)
177
هند
3
176
بنگلادش
4
175
کنگو
4.5
174
بروندی
5
173
روآندا
5.5

 

منبع:http://www.huffingtonpost.com/2012/05/03/world-meatconsumption

تصویر زیر بیانگر مصرف سرانه گوشت در کل جهان است.
برای تصویر بزرگتر روی آن کلیک کنید.


 

این هم سرانه مصرف ماهی
 برای تصویر بزرگتر روی آن کلیک کنید.

منبع:http://geocurrents.info/cultural-geography/culinary-geography/global-geography-of-meat-and-fish-consumption

معمولا چینی ها و ژاپنی ها به خوردن مواد غذایی دریایی مشهورند اما مردم شمال اروپا و آمریکا هم در این زمینه چیزی کم ندارند.
45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 289319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پارسا IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
    البته اگه ما آخر نشديم به خاطر اين نيست كه مصرف گوشت كل مردم ايران زياده فقط به خاطر اينه كه يك سري افراد خاص! انقدر گوشت مي‌خورن كه درحال تركيدن هستن اينو از دور شكمشون به وضوح مي‌شه ديد!!!
    • واقعاً که IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
      28 42
      به جای اینکه دور شکم مردم را اندازه بگیری اگر فکر این بودی که چه کنیم همه‌مان بهتر زندگی کنیم الآن این وضع حرف زدنت راجع به دیگران و طرز رفتار و نگاهت به زندگی نبود. اندازه دور شكم هر کس به خودش مربوطه. تو هم حتماً چیزهایی داری که خیلی‌ها به آن حسادت می‌کنند. کشورما و علم آدمی‌زاد اینقدر توان داره که بتونه خوراک جمعیتش رو تأمین کنه، خوراک که هیچ اگه من و تو مخ‌مون رو کار بگیریم در چشم به هم زدنی کل جامعه‌مون بهتر میشه. پس عوض اینقدر ناراحتی کمی کله رو بکار بگیر.
  • مرتضی IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
    شاید من سالی مجموعا 10 کیلو هم نخورم.
  • هوتن IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
    کشور نفت خیزی که معیارهای کشورهای فقیرو داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟کجاییییییییییم؟
    • بدون نام IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
      47 9
      وقتی ادم از بهشت رانده شد محکوم به این شد که روی زمین از حاصل دسترنج روزی بخوره حالا هی به امید این بشینیم که ثروتی که از زمین خارج میشه بخوریم و بخوابیم وضعمون همینه هیچ کشوری با فروش منابع به رفاه نرسیده حتی کشورهای عربی ؛ در امارات مردم تجارت میکنند و حتی در عربستان میزان فقرا گویای همه چیزه
    • عجب؟ IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
      12 8
      آقا هوتن ایشاالله هرچی نفته گوشت شه بچسبه به تن شما اما بعدش چی؟ وقتی زیرساخت‌های تغذیه به خاطر همین نفت درست نشه چی؟ شما به جای ربط دادن نفت به گوشت باید برید ببینید و یاد بگیرید که چی شده که هند! آره هند! کشور هند شده بزرگترین صادر کننده‌های گوشت ! اونا نفت دارند؟؟ یا همین کشورهایی که این بالایی گفت مثلاً شرکت عربستانی که بشه بزرگترین عرضه کننده میگو در جهان! عربستان کم نفت داره؟ باید بریم من و شما بریم ببینیم چی کرده هند که گوشت صادر می‌کنه ... چی کار کرده عربستان تو زمینه‌ی میگو... نه اینکه بشینیم بگیم "کشور نفت خیزی که معیارهای کشورهای فقیرو داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟کجاییییییییییم؟"
  • فاضل IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
    173 2
    وقعا ما در مصرف گوشت همرنگ آفریقا هستییییییم!!!!
    • بدون نام US ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
      14 54
      ترکیه هم همینطور
    • مرشد IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
      110 2
      تو سایتای دیگه دیدم امریکایی ها بیش از ۶۵ کیلو گرم در سال گوشت قرمزمیخورن! یه خونواده ۴ نفره!‌ در یکسال = ۲۶۰ کیلوگرم درماه = تقریبا ۲۲ کیلو به تومن اگه بخایم ما بخریم = ۲۲ کیلو * ۳۰ هزار تومن = ۶۶۰هزار تومن یعنی اگه ما بخایم اندازه اونا گوشت بخوریم باید ماهی ۶۶۰هزار تومن ‍واسه گوشت بدیم ( فقط گوشت قرمز ) (((( بعد میگن اونا تو رکود اقتصادین . شرم آوره‌)))
  • ایلوش IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
    169 2
    این امار میگه ایرانیان سبزی خوارند! البته به اجبار
    • بدون نام IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
      68 4
      سبزی خواری در کل چندان بد نیست ولی با این کودهای شیمیایی مصرفی، سبزی خواریمان هم منجر به افزایش صعودی سرطان های دستگاه گوارش شده است!!
  • بدون نام IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
    140 1
    این واقعاً بده که کشور 4 فصل ما در حد بعضی از کشورهای آفریقایی گوشت مصرف میکنه...
  • بدون نام IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
    83 2
    این امار مربوط به هر ایرانی در سال هست اگه جواب مثبته یعنی یه خانواده 6 نفری در سال 250 کیلوگرم گوشت مصرف میکنن؟ و اگر متوسط قیمت هر سه نوع گوشت را 10 هزار تومان در نظر بگیرید، یک خانواده 6 نفری در سال 2 و نیم میلیون تومان گوشت خرید میکنن؟ به نظرتون امار واقعیه؟
    • بدون نام IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
      18 12
      با احتساب مرغ و ماهی و گوشت و با احتساب اینکه متمولین بیشتر از این هم می خورند متوسطش تقریبا همین میشود ضمن اینکه در بعضی از شهرستانها دسترسی به یکی از انواع این سه گوشت ارزان تر در می آید
  • بدون نام PL ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
    40 30
    بابا اون حیوونای بیچاره هم خواب گناه دارن می کشین می خوریدشون
  • بدون نام IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
    29 41
    غذا گه گوشت توش نباشه غذا نيست.انرژي بدن از گوشت تامين ميشه
  • بدون نام IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
    34 12
    گوشت ؟ چی هست ؟ من میگم با توجه به اینکه چند وقت دیگه فسیل گوشت هم گیر نیاد میتونیم تمبر یادبود گوشت رو بزنیم و تو آلبومهامون نگهداری کنیم .
  • بدون نام IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
    30 15
    مصرف ماهی بسیار فایده دارد و در کشورهایی که مصرف بالاست بهترین و لذیذترین ماهی ها (حتی طبیعی ) با بهترین کیفیت و به طرق مختلف (حتی بدون پوست و استخوان) و با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار میگیرد. اما در ایران اینهمه سفارش میکنند اما کو ماهی مناسب؟: ماهی های پروزشی اکثرا بوی لجن و بعضا نفت میدهند. برخی فروشندگان ماهی کهنه می فروشند و ماهی های دریایی طبیعی هم با قیمت بالا قاچاق میشود. مردم به ناچار ماهی مصرف میکنند اما با چه کیفیتی خدا میداند!!!
  • برنا لنگرودی US ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
    20 21
    امکان نداره این آمار درست باشه.یا اینکه اگر این آمار درست باشه بیشتر مصرف سرانه رو 10 % فقط دارن میخورن.
  • افسوس ، ناراحتم حیف است حیف واقعاً چرا. IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
    48 3
    با وسعتی که کشور ما ایران داره الآن می‌تونه تمام همسایه‌های خودش رو گوشت‌شون را به بهترین شکل تأمین کنه... اما ... آهان هواسم نبود شاید ما فقط تو کار تکنولوژی های خفن هستیم و تولید گوشت اینجور چیزهای پیش پا افتاده که اصلاً مهم نیست. حالا بگذریم که همسایه‌های مسلمون ما که اتفاقاً وضع مالیشونم خوبه می‌تونند بهترین دوستان و مشتریان محصولات گوشتی ایران باشند، بگذریم. راستی این وام‌های زودبازده که داده می‌شد آیا توی تولید و صادرات گوشت کشور تأثیر داشت... کلاً لطفاً ببینید مشکل واقعاً کجاست که ما بزرگترین صادر کننده‌ی گوشت دنیا نشدیم هنوز؟ کشورمون که خیلی وسیعه... کشور ایران هفدهمین کشور وسیع دنیاست . ان‌شاالله روزی بیاد که بازار تمام گوشت خاورمیانه دست ایران باشه... یه روز خوب میاد، انشاالله
  • بدون نام IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
    48 1
    اگه گوشت گيرمون بياد كه ميخوريم ،تازه ركورد آمريكا رو هم ميتونيم مثل آب خوردن بشكنيم. البته اگه گيرمون بياد!!!!
  • سعید IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
    42 2
    ایران ما با رنگی که مشخصه ی23تا34 کیلو مصرف سرانه دارن رنگ شده در حالیکه مصرف سرانه ما ملت شریف براساس آمار موجودی سال گذشته که در بالا آورده شده 10 تا 12 کیلو میباشد؛ لذا جا دارد که کسب این رتبه و همترازی با تمامی ممالک پا برهنه و مستضعف جهان را تبریک گفت.
  • امین IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
    14 11
    ایرانیها فقط بلدن نوشابه ، سوسیس کالباس و هر چی که دارای بالاترین ضرر وز یان برای بدن هست را بخورن . جالبه که بعد میگن چرا اینقدر مریضی زیاد شده.
  • بدون نام IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
    6 9
    نبود توان خرید گوشت کافی با توجه به در آمد سرانه، برنامه مسئولین برای ارتقای سلامت مردم و تشویق آنها به مصرف کمتر گوشت قرمز که باعث بسیاری از بیماری ها از جمله قلبی است را نشان میدهد. جا دارد از مسئولین دلسوز با تغییر غذای آنها از گوشت به سبزیجات، تقدیر به عمل آید.
  • طنز تلخ IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
    7 6
    البته آمار مال چند سال پیشه ها الان 1/7 شده فکر کنم !!!
  • حسين CN ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    7 5
    آمار دقيقا واسه يكسال پيش هستش، صد در صد مصرف گوشت پايينتر هم خواهد اومد
  • محمد IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    5 14
    اين نظرات مردم آدم رو ياد زنداني هاي كار اجباري زمان قرون وسطي به بعد ميندازه. اوضاع خرابه . قبول . گوشت گرونه . قبول . ديگه جوك نگيد خواهشاً. كسي تو ايران نباشه و اين نظرات رو ببينه فكر ميكنه مردن ايران فقير ترين مردم جهانن كه گوشه خيابون و زير پل زندگي ميكنن و فقط نون ميخورن و از صبح توي اينترنت با اي دي اس ال و وي پي ان ول ميگردن!!!
  • حسن A1 ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    8 1
    گوشت چه مزه ای داره فکر کنم خوشمزه باشه.