اقدام عجیب و هماهنگ تمام درختان راش در انقلاب تابستانی!

هرساله درختان راش در سراسر اروپا به شکلی هماهنگ و هم‌زمان به تولید بذر می‌پردازند و زمان این کار هم‌زمان با انقلاب تابستانی است.

غزال زیاری: انقلاب تابستانی پدیده جالب‌توجهی را در درختان راش به همراه دارد. به هنگام انقلاب تابستانی درختان راش در سراسر اروپا، تولیدمثلشان را باهم هم‌زمان می‌کنند و این اتفاق در فواصل جغرافیایی طولانی و در شرایط آب و هوایی متنوع نیز رخ می‌دهد.

انقلاب تابستانی، درواقع زمانی از سال است که طولانی‌ترین ساعات روز را شاهد هستیم. حالا اعضای تیمی تحقیقاتی به این جمع‌بندی رسیده‌اند که روز بعد از انقلاب تابستانی، همه درختان راش به‌شدت در مقابل دما حساس می‌شوند و به تولید بذر می‌پردازند.

اقدام عجیب و هماهنگ تمام درختان راش در انقلاب تابستانی!

این هماهنگی در نوع خود خارق‌العاده و حیرت‌انگیز است؛ چرا که در هنگام انقلاب تابستانی، شاهد تحول عظیمی در طول ساعات روشن روز نیستیم و بسته به عرض جغرافیایی فقط چند ثانیه یا نهایتاً چند دقیقه در طول یک هفته، روز طولانی‌تر می‌شود.

اما همین همگام‌سازی و هماهنگی به اکولوژی درختان راش کمک چشمگیری می‌کند؛ آن‌ها معمولاً در فواصل نامنظمی دانه‌ها و بذرهایشان را می‌سازند و در بسیاری از مواقع، بذرها توسط حیوانات پراکنده می‌شوند.

از همین رو درختان باید هرساله تولید بذر خود را در زمان هماهنگی از سال انجام دهند؛ حتی اگر در شرایط آب و هوایی متفاوت و در فاصله مکانی دوری از یکدیگر باشند.

در مطالعه قبلی محققان به این نتیجه رسیده بودند که انقلاب تابستانی تغییرات برگ‌های پاییزی را در درختان جنگل‌های شمال اروپا تنظیم می‌کند؛ یعنی گرم شدن هوا قبل از انقلاب تابستانی باعث می‌شود که برگ درختان در پائیز زودتر بریزند و در شرایطی که هوا بعد از انقلاب تابستانی رو به گرما برود، تغییرات در ریزش برگ‌ها در فصل پاییز کمتر و کندتر خواهد بود.

منبع: theguardian

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1921733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =