«عروسک» اصغر یوسفی‌نژاد در جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی/ کارگردانی که در میانسالی شکوفا شد

«عروسک» به کارگردانی زنده‌یاد اصغر یوسفی‌نژاد در حالی در نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به نمایش درمی‌آید که از حضور خالق خود محروم است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از روابط عمومی جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی، اصغر یوسفی‌نژاد، فیلمساز اهل آذربایجان در رشته کارگردانی از دانشکده صدا و سیما فارغ‌التحصیل شد و با کوله‌باری از تجربه به سینما آمد.

او ابتدا در مقام نویسنده و منتقد به دنیای فیلم ورود کرد و حاصل آن انتشار «کتابشناسی سینما در ایران» است که در سال ۱۳۹۴ منتشر شد، او علاوه بر این به‌عنوان یک منتقد، مطالب متعددی را در حوزه سینما به رشته تحریر درآورد.

یوسفی‌نژاد در دهه ۱۳۸۰ فیلمنامه «باران رؤیاها را نمی‌شوید» را نوشت و در ۱۳۸۲ آن را کارگردانی کرد؛ فیلمی ویدئویی که با حضور یکتا ناصر و محمد ناجی ساخته شد. درحالی‌که احساس می‌شد کارگردان تازه‌نفسی وارد سینمای ایران شده است که اهل نقد است و سینما را به‌خوبی می‌شناسد، اما فاصله میان ساخت این فیلم تا اولین ساخته بلند سینمایی او بیش از یک دهه طول کشید.

درنهایت یوسفی‌نژاد در ۱۳۹۵ فیلم سینمایی «اِئو» (خانه) را در مقام نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده ساخت که نخستین نمایش آن در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر بود. این فیلم با بازی محدثه حیرت، رامین ریاضی، غلامرضا باقری و صدیقه دریانی قصه مردی را روایت می‌کند که از دنیا رفته و همه دور جسد او جمع شده‌اند، اما جسد از چشم تماشاگران دور نگه داشته می‌شود.

«ائو» به زبان آذری فیلمبرداری شد و می‌توان گفت نخستین فیلم سینمای ایران است که به طور کامل با زبان و گویش منطقه تولید شد و روی پرده سینماها رفت. فیلم در سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر جایزه سیمرغ زرین بهترین فیلم بخش سینمای سعادت و همچنین سیمرغ سیمین بهترین فیلمنامه بخش سینمای سعادت را دریافت کرد، همچنین جایزه نتپک را برای یوسفی‌نژاد همراه آورد.

«ائو» تحسین بسیاری از تماشاگران را برانگیخت و حتی گادفری چشایر، منتقد فیلم آمریکایی یادداشتی درباره این فیلم نوشت و طرح داستان آن را پر تعلیق و میزانسن‌هایش را استادانه عنوان کرد.

«عروسک» اصغر یوسفی‌نژاد در جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی/ کارگردانی که در میانسالی شکوفا شد

یوسفی‌نژاد با «ائو» در جشنواره‌های جهانی متعدد حضور داشت و و پس‌ازآن در اواخر دهه ۱۳۹۰ شروع به نگارش فیلمنامه دومین فیلم خود «عروسک» کرد که باز هم به زبان آذری تولید شد.

او پیش‌تولید فیلم را در زمان کرونا آغاز کرد و ماه‌های بسیاری دورخوانی و تمرین با بازیگران را پشت سر گذاشت. «عروسک» یک درام اجتماعی با مایه‌های طنز سیاه از روابط آدم‌ها و روایتی از واکنش افراد در مواجهه با موقعیت‌های مختلف خانوادگی و اجتماعی است.

داستان درباره ایوب است که اقوام و آشنایان خود را برای عروسی دعوت کرده، درحالی‌که هنوز پرونده شمسی همسر قبلی‌اش در اداره پلیس باز است، و همسر جدیدش را به کسی معرفی نکرده تا همه سورپرایز شوند. ناصر هاشمی، فیروز عاقلی، پرستو فانید، فاطمه اسمعیلی، سویل شیرگیر، رقیه زارعیون، حسن بابایی، رضا باقری، وحید شیرزاد، رضا آبپاک و امین حاجی‌اکبری بازیگران فیلم هستند.

یوسفی‌نژاد تلاش می‌کرد دومین فیلم خود را که حالا آماده حضور در جشنواره‌های سینمایی بود روانه پرده نقره‌ای کند، اما اجل به او مهلت نداد. او در شهریور ۱۴۰۱ به علت سکته مغزی دار فانی را وداع گفت و موفق به تماشای فیلم خود بر پرده سینما نشد.

حالا در نبود او فیلم «عروسک» با حضور عوامل فیلم روز جمعه ۲۸ اردیبهشت در نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به نمایش درمی‌آید.

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی با شعار «اقوام، ریشه ایران‌زمین» تا ۳۰ اردیبهشت‌ در پردیس سینمایی باغ کتاب ادامه دارد.

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1907824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =