نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ ۹ بهترین گزینه برای کاشت در اقلیم ایران

در انتخاب گردو بین گردوهای ایرانی و خارجی، بسیاری از عوامل مختلف باید مد نظر قرار گیرد. گردو یک میوه محبوب و مفید است که در بسیاری از غذاها و تهیه‌ی شیرینی‌جات مورد استفاده قرار می‌گیرد. گردوهای ایرانی با توجه به شرایط آب و هوایی و خاک مناسب کشورمان، اغلب دارای طعم و کیفیت بسیار بالایی هستند. از سوی دیگر، گردوهای خارجی نیز اغلب کیفیت بسیار خوبی دارند و ممکن است انتخاب مناسبی برای برخی افراد باشند.

کشاورزان در انتخاب بین نهال گردو های ایرانی و خارجی، می‌توانند به عواملی مانند قیمت، کیفیت، زودبازده بودن و همچنین حمایت از تولید نهالی توجه کنند. برخی از گردوهای کلاسیک و اسید کشورهای ایران مانند گردوی بسیار بالایی دارد از طرف دیگر برخی از گردوهای خارجی مانند گردوی کانادایی و نهال گردویی فرانسوی نیز با شرایط ایران سازگاری بیشتری داشته و کاشت آنها به نفع باغداران است.

خوشبختانه تعداد محدودی از نهالستان‌های کشور ایران موفق شده تا تمام نهال‌های خارجی را بومی‌سازی کرده و در اختیار باغداران قرار دهند. بنابراین، در انتخاب بین گردوهای ایرانی و خارجی، مهم است که نیازها و ترجیحات شخصی خود را در نظر بگیرید و با دقت عوامل مختلف را مورد بررسی قرار دهید تا انتخاب بهتری داشته باشید.

چرا نهال گردو بومی‌سازی شده بهتر از نهال گردو وارداتی است؟

نهال گردو بومی‌سازی شده به دلایل زیادی از نهال گردو وارداتی در کشور ایران سازگاری بیشتری دارد. شاید نهال‌های وارداتی به خاطر قیمت بالایی که دارند در نظر کشاورزان کیفیت بیشتری داشته باشند، ولی فراموش نکنید نهال‌های بومی‌سازی به روش‌های ژنوتیپ و پیوندی تولید می‌شوند همین امر یک امتیاز مثبت برای خرید نهال گردو بومی سازی شده محسوب می‌شود. از دیگر دلایل برتری نهال بومی‌سازی شده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تطابق با شرایط آب و هوایی: نهال‌های بومی‌سازی شده به طور معمول از گونه‌هایی انتخاب می‌شوند که به اکوسیستم شبیه به اکوسیستم کشور ایران عادت داشته و سازگاری بیشتری با آن داشته باشند. این امر باعث می‌شود تا رشد و توسعه‌ی نهال‌ها در مناطق مختلف کشور، از جمله ایران، بهتر و موثرتر باشد.
  • مقاومت به آفات و بیماری‌ها: نهال‌های بومی‌سازی شده معمولاً مقاومت بالاتری نسبت به آفات و بیماری‌ها داشته و این ویژگی می‌تواند به کاهش نیاز به استفاده از سموم شیمیایی و هزینه‌های مرتبط کمک کند.
  • پشتیبانی از تولید نهالی: کاشت نهال‌های بومی‌سازی شده به معنای حمایت از کشاورزان و تولید نهالی است، که می‌تواند ارزش افزوده‌ای به اقتصاد نهالی و کشور بیاورد.

به طور کلی، نهال‌های بومی‌سازی شده به دلایل فنی، اقتصادی و محیط‌زیستی امتیازات بهتری نسبت به محصولات وارداتی داشته و کاشت آن‌ها برای کشاورزان راحت‌تر و سودآورتر خواهد بود.

نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ ۹ بهترین گزینه برای کاشت در اقلیم ایران

چرا نهال گردو ژنوتیپ و نهال گردو پیوندی بهتر از نهال بذری است

امروزه در نهالستان ارومیه که جزو نهالستان‌های برتر و معتبر کشور ایران است، نهال گردو تنها به روش ژنتیک و پیوندی تکثیر می‌شود. از نظر متخصصان نهال گردو ژنوتیپ و نهال گردو پیوندی از نهال بذری به دلایل زیر بهتر هستند:

  • کیفیت و ویژگی‌های بهتر: نهال‌های ژنوتیپ و پیوندی خصوصیات مثبت بیشتری دارند. این نهال‌ها اغلب دارای خصوصیاتی همچون عملکرد بالا، مقاومت به بیماری‌ها و آفات، رشد سریعتر و محصول با کیفیت‌تر هستند.
  • زمان تولید محصول: نهال‌های ژنوتیپ و پیوندی معمولاً زمان کوتاه‌تری را برای تولید محصول نیاز دارند. ریشه‌ی توسعه‌یافته‌تر و قوی‌تر، به سرعت‌تر به رشد و تولید محصول می‌پردازند.
  • تولید محصولات یک دست: استفاده از نهال‌های ژنوتیپ و پیوندی معمولاً منجر به تولید محصولاتی با یکنواختی بیشتر می‌شود. این امر به کشاورزان کمک می‌کند تا مدیریت و بازاریابی محصولات خود را بهتر انجام دهند.
  • مقاومت به شرایط نامساعد: نهال‌های ژنوتیپ و پیوندی مقاومت بیشتری به شرایط نامساعد محیطی مانند خشکسالی، شوری خاک، سرما و گرما داشته و با چالش‌های محیطی مواجه می‌شوند.

به طور کلی، نهال‌های ژنوتیپ و پیوندی به دلایل فنی، عملکردی و اقتصادی بهتری نسبت به نهال‌های بذری دارند و بهترین سرمایه‌گذاری در صنعت کشاورزی و کسب درآمد طولانی مدت هستند.

چرا نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ ۹ سازگاری بیشتری با اکوسیستم کشور ایران دارد؟

اصالت درخت ژنوتیپ پالیز تیپ ۹ کانادایی است. درختان گردو کانادایی به دلیل ویژگی‌های زیستگاهی و مقاومت به شرایط محیطی خاص، با اکوسیستم کشور ایران سازگاری بیشتری دارند. این موضوع می‌تواند به دلیل عوامل زیر باشد:

  • مقاومت به سرما: درختان گردو کانادایی، مقاومت بیشتری نسبت به سرما و یخبندان دارند که این ویژگی می‌تواند آنها را برای کلیه مناطق ایران، از جمله مناطق سردسیر و کوهستانی، مناسب کند.
  • زمین‌شناسی و خاک‌شناسی: ویژگی‌های خاک و زمین‌شناسی مناطق مختلف ایران با ویژگی‌های زمینی در نواحیی که گردو کانادایی رشد می‌کند، تطابق بیشتری داشته و این امر می‌تواند سازگاری بهتری بین گیاه و محیط رشد فراهم کند.
  • نیاز آبیاری: گردو کانادایی نسبت به شرایط کم‌آبی و خشکسالی مقاومت بیشتری داشته و این ویژگی در مناطقی از ایران که با مشکل کم‌آبی مواجه هستند، به آنها اجازه می‌دهد تا بهتر رشد کنند.

به علاوه، تحقیقات و آزمایش‌های زیست‌شناسی و کشاورزی نشان می‌دهد که گردو کانادایی در شرایط خاص اقلیمی و خاکی ایران بهترین عملکرد را ارائه می‌دهد. به جایی که میزان باردهی این درخت در یک هکتار زمین حداقل ۲۵ تن با پوست سبز است. موارد ذکر شده مشخص می‌کند که درختان گردو کانادایی به عنوان یک گزینه مناسب برای کاشت و بهره‌برداری در مناطق مختلف ایران مورد توجه قرار گیرند.

چرا به هنگام خرید نهال گردو باید به ارتفاع و جثه آن توجه کرد؟

وقتی که شما در حال خرید نهال هستید باید به جثه و ارتفاع آن توجه می‌کنید. به طور معمول توصیه می‌شود درختان گردو پایه کوتاه را برای مزارع خود خریداری کنید و دلایل متعددی وجود دارد که این موضوع مهم است:

  • تاثیر بر رشد و توسعه: ارتفاع نهال گردو می‌تواند تاثیر زیادی بر رشد و توسعه‌ی بعدی آن داشته باشد. نهال‌های با ارتفاع کوتاه‌تر در فاصله‌های نزدیک‌تر به یکدیگر کاشته می‌شود. بنابراین تعداد نهال‌هایی که در یک هکتار جای می‌گیرد بیشتر بوده در نتیجه میزان باردهی آنها نیز بیشتر خواهد شد.
  • سازگاری با محیط: ارتفاع نهال به میزان پیکره‌ی ریشه و تعادل نهال با خاک و شرایط محیطی مرتبط است. نهال‌هایی که ارتفاع زیادی دارند ممکن است نسبت به باد و عوامل محیطی دیگر حساس‌تر باشند و در نهایت سازگاری کمتری داشته باشند.
  • حمل و نقل: نهال‌های با ارتفاع بلندتر در حمل و نقل و جابجایی دچار مشکل می‌شوند. انتخاب نهال‌های با ارتفاع مناسب می‌تواند فرآیند حمل و نقل را آسان‌تر کند و از آسیب به نهال‌ها جلوگیری کند.
  • رسیدگی آسان‌تر: مطمئناً رسیدگی به نهال‌های پایه کوتاه آسان‌تر خواهد بود، محلول پاشی سمپاشی برداشت میوه هرس کردن درختانی که ارتفاع بین ۳ و ۵ متر دارند بسیار راحت و کم هزینه است.

بنابراین، انتخاب نهال‌هایی با ارتفاع مناسب نه تنها برای رشد و توسعه‌ی بهتر نهال‌ها مؤثر است، بلکه در سازگاری با محیط و فرآیند حمل و نقل نیز تأثیرگذار است.

نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ ۹ بهترین گزینه برای کاشت در اقلیم ایران

کلام آخر

کشاورزان برای احداث باغ مدرن و حرفه‌ای می‌توانند از راهنمایی مدیران نهالستان و مهندسین کشاورزی کمک بخواهند. چون درختان گردو حداقل ۱۰۰ سال عمر می‌کند و یک باغدار حداقل به مدت ۱۰۰ سال از باغ گردو به درآمد می‌رسد، بنابراین انتخاب نهال‌هایی که میزان درآمد آنها را افزایش می‌دهد بسیار حیاتی خواهد بود.

وب سایت: bartarnahal.ir

تماس با پالیز نهال:

09144501003

09144501007

09144501008

09144501009

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1888667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =