تبریز سرد، میزبان گرم هنرمندان کشور در جشنواره تئاتر منطقه‌ای

برگزاری بیست و هشتمین جشنواره منطقه ای تئاتر سهند-تبریز با حضور 300 هنرمند از هشت استان کشور حال و هوای هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی را رونقی دوباره بخشید.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، برگزاری و احیای مجدد جشنواره تئاتر منطقه‌ای پس از یک دهه توقف، عملکردی قابل تامل، ارزشمند و همچنین جریان‌ساز در ارتقای سطح کمی و کیفی تئاتر کشور بوده و این رویداد ارزشمند هنری گامی استوار در مسیر رونق و اعتلای هرچه بهتر و بیشتر هنرهای نمایشی به شمار می رود.

تبادل فرهنگ و هنر، گفت‌وگو و انتقال تجربیات و همچنین توجه ویژه به آموزش و نقد و بررسی آثار، تنها بخش اندکی از ویژگی‌هایی است که در زمان برگزاری این رویدادها مورد توجه قرار می‌گیرد.

از این موضوعات که بگذریم بهتر است خاطر نشان کنیم که کهن شهر اولین ها نیز همچون برخی از کلانشهرها در روزهای گذشته میزبان تعدادی از هنرمندان عرصه تئاتر در بیست و هشتمین جشنواره منطقه ای تئاتر سهند-تبریز شده و با شور و شوق مخاطبان این رویداد ارزشمند را به ایستگاه آخر رساند.

جشنواره تئاتر منطقه‌ای، محفلی برای تجمیع، نمایش تنوع، تعدد نگرش‌ها و ‌اندیشه‌هاست

استاندار آذربایجان‌شرقی در آستانه برگزاری بیست و هشتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای طی ‌پیامی عنوان کرده بود:

نقش تئاتر به عنوان مجموعه‌ای از هنرها از شعر و داستان تا طراحی صحنه و فن بیان، در حیات فرهنگی جوامع برکسی پوشیده نیست و به عبارتی شناسنامه و هویت فرهنگی برای ملت‌ها محسوب می‌شود.

با تکیه بر این موضوع، می‌توان گفت تئاتر ایران و تبریز که پیشینه‌ِ غنی و قوی دارد، دارای هویت و مکتب است و آثاری که هنرمندان این عرصه می‌آفرینند در تعالی جامعه نقش داشته و در عرصه‌های ملی و بین‌المللی نیز مبین شاخصه‌های تئاتر اصیل است.

جشنواره تئاتر منطقه‌ای،‌ درواقع محلی برای تجمیع و نمایش تنوع و تعدد نگرش‌ها و ‌اندیشه‌هاست و فضایی مناسب را فراهم می‌کند تا اصحاب هنر، علاقمندان و منتقدان در کنار هم قرار گیرند و امکان تبادل آراء و افکار داشته باشند .

امیدواریم ما نیز با اقدامات شایسته وظیفه ی خود را نسبت به فرهنگ و هنر این مرز و بوم ادا کرده و برگی درخشان بر کتاب فرهنگ و هنر ایران اسلامی بیافزاییم.

تبریز سرد، میزبان گرم هنرمندان کشور در جشنواره تئاتر منطقه‌ای

حضور هشت استان در بیست و هشتمین جشنواره منطقه ای تئاتر سهند-تبریز

هنرمندانی از هشت استان آذربایجان غربی، اردبیل، خراسان رضوی، زنجان، قزوین، کردستان، گیلان و همدان در کنار گروه هایی از تبریز در این رویداد هنری حضور یافته بودند تا با یکدیگر به رقابت بپردازند.

حسین مسافر آستانه، تاجبخش فنائیان و منصور حمیدی به عنوان داوران بخش صحنه ای و علی ایزدی، سید وحید فخر موسوی و مسعود موسوی داوران بخش خیابانی این رویداد بودند.

در مدت برگزاری جشنواره منطقه ای تئاتر سهند-تبریز تعداد 18 گروه تئاتر صحنه ای در تئاتر شهر و 15 گروه تئاتر خیابانی در مجتمع های لاله پارک، ستاره باران و اطلس به اجرای برنامه پرداختند.

آمادگی قابل تقدیر گروه های نمایشی در جشنواره تئاتر منطقه ای سهند-تبریز

حسین مسافرآستانه، یکی از داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز اظهار داشت: با توجه به اجراهای ارائه شده، باید اذعان داشت که گروه‌های نمایشی از آمادگی بسیار خوبی برخوردار هستند و این موضوع کار ما را خیلی سخت کرده است.

وی افزود: وقتی هنرمندان از استان خود به عنوان برگزیده به جشنواره تئاتر منطقه‌ای کشور راه پیدا می‌کنند باید همه توان خود را بر بهبود نقص‌هایی که در کار پیش آمده بگذارند تا در جشنواره مناطق بهترین اجرای خود را حتی نسبت به جشنواره تئاتر استانی، داشته باشند.

مسافرآستانه تاکید کرد: اصل این است که تئاتر برای مخاطب اجرا شود؛ و در جشنواره‌های استانی چیزی که ما می‌بینیم استقبال خوب مخاطبان از نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی است.

او در ادامه با ابراز رضایت از روند برگزاری جشنواره تئاتر منطقه ای تبریز گفت: مشخص است برنامه ریزی دقیقی پشت این جشنواره بوده، تنها مشکلی که با آن مواجه بودیم همان زمان اجراها و فشرده بودن است که امید دارم در سال‌های آینده به این مسئله توجه شود تا در کیفیت آثار مشکلی پیش نیاید.

وی به نقش برگزاری جشنواره های مناطق در ارتقای هنرهای نمایشی اشاره کرد و گفت: این رویداد به خوبی می‌تواند گروه‌های استانی را با یکدیگر مواجه کند و باعث تعامل حرفه‌ای هنرمندان با یکدیگر و زمینه‌ساز بهره‌مندی هنرمندان مناطق مختلف کشور از تجربه‌های بسیار شود.

مسافر آستانه با اشاره به وقفه چندین ساله به خاطر کرونا در برگزاری جشنواره های نمایشی تاکید کرد: این جشنواره یکی از ضروری‌ترین و مهم‌ترین رویدادهای تئاتری در کشور است.

وی احیای دوباره این جشنواره را اقدامی ارزشمند توسط مدیران فرهنگی کشور دانست و با بیان اینکه جشنواره های نمایشی روح تازه‌ای به تئاتر کشور می دمد اظهار داشت: من می‌دانم این جشنواره در شرایط سختی درحال برگزاری است اما خداراشکر تاکنون مشکلی در روند برگزاری این جشنواره پیش نیامده است.

تبریز سرد، میزبان گرم هنرمندان کشور در جشنواره تئاتر منطقه‌ای

میزبانی از 300 هنرمند در جشنواره تئاتر منطقه ای سهند- تبریز

سیدمحمدحسین بلاغی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در آیین اختتامیه بیست و هشتمین جشنواره تئاتر منطقه ای سهند-تبریز در مجتمع 29 بهمن تبریز اظهار داشت: میزبانی مناسب و استقبال خوب اهالی هنرهای نمایشی از این جشنواره باعث دلگرمی خادمان فرهنگ و هنر در این روزهای سرد زمستان شد.

وی با بیان اینکه این جشنواره آخرین ایستگاه جشنواره های تئاتر مناطق کشور در سال جاری بود یادآور شد: پس از این رویداد بلافاصله جشنواره فجر کلید خواهد خورد و امیدواریم منتخبان جشنواره سهند-تبریز در جشنواره ی کشوری هم بدرخشند.

بلاغی با اشاره به میزبانی از 300 هنرمند از هشت استان کشور در این دوره از جشنواره تئاتر مناطق تصریح کرد: ۱۸ گروه در بخش صحنه ای و ۱۱ گروه نیز در بخش خیابانی باهم به رقابت پرداختند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به حضور خود در برخی از نمایش های حاضر در جشنواره گفت: اغلب گروه های نمایشی را هنرمندان جوان تشکیل داده بودند که با حضور در جشنواره های مختلف و کسب تجربیات بیشتر، آینده تئاتر کشور را رقم خواهند زد.

وی با تاکید بر اینکه هدف ما در حوزه فرهنگ و هنر رسیدن به هنر متعالی است اظهار داشت: :هنر ما باید در خدمت تعالی بخشیدن به جامعه به کار گرفته شود در غیر اینصورت مفید نخواهد بود.

بلاغی ضمن برشمردن اصول هنر متعالی تصریح کرد: هنری که ضمن توجه به ارزش های والای انسانی و دینی، هر روز یک حرف نو می زند و به سمت تعالی بخشی جامعه قدم بر می دار به واقع هنر متعالی است.

وی تاکید کرد: نزدیک کردن جامعه به سمت خوب شدن، امیدوار شدن و الهی شدن اصول اساسی هنر متعالی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود با اظهار خرسندی از بهبودی حال عمومی استاد مهدی لزیری گفت: به دلیل کسالت ایشان نتوانستیم در خدمت ایشان باشیم لذا استاد منصور حمیدی دیگر پیشکسوت هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی جایگزین استاد لزیری شد.

تبریز سرد، میزبان گرم هنرمندان کشور در جشنواره تئاتر منطقه‌ای

هنر و تئاتر باید شادی بخش و امید دهنده‌ی جامعه باشد

تراب محمدی، معاون سیاسی استان آذربایجان شرقی در اختتامیه بیست و هشتیمن جشنواره تئاتر مناطق سهند-تبریز اظهار کرد : آذربایجان شرقی خواستگاه فرهنگ و هنر کشور است و از دیرباز خواستار برگزاری رویدادهای ملی-منطقه‌ای و بین المللی در این استان بوده‌ایم.

وی با تقدیر از برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری مختلف از جمله نمایشگاه بین المللی کتاب و جشنواره‌های هنری از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی تقدیر کرد.

وی با بیان اینکه هنرمندان حوزه تئاتر افرادی با استعداد، فعال و وطن دوست هستند گفت: امروزه بخش وسیعی از تربیت فرزندان و جوانان توسط فعالان این حوزه صورت می گیرد لذا حفاظت از هویت ارزش‌های فرهنگ ایرانی-اسلامی باید در اولویت این قشر باشد.

معاون سیاسی استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: هرکس نتواند هویت خودش را حفظ کند ، نمی تواند پرچمدار استقلال کشورش باشد.

وی با اشاره به هجوم فرهنگی استکبار جهانی بر لزوم صیانت از فرهنگ ایرانی-اسلامی تاکید کرد.

تراب محمدی اظهار داشت: هنرمندان زمانی دینشان را به وطن ادا می کنند که بتوانند ضمن صیانت از هویت ملی، نسل جوان را طوری آموزش دهند که از پرچم و هویت کشورشان محافظت کنند.

6 اثر برگزیده جشنواره تئاتر منطقه ای سهند- تبریز به جشنواره فجر راه یافت

نهایتا با برگزاری آیین اختتام و معرفی نفرات برگزیده از بین آثار 6 اثر هفت سنگ، مجسمه،خواب‌نما در بخش خیابانی و کاپوتاژ ،در آغوشم آب خاک خون ،۱۳۲۰ در بخش صحنه ای به جشنواره فجر راه یافتند.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1860088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =