تلاش اصولگرایان برای ائتلاف به روایت چمران/ نمی‌توانم تحلیل دقیقی درباره علی لاریجانی داشته باشم

فارس نوشت: رئیس شورای ائتلاف تهران گفت: شاید اصولگرایان به یک فهرست واحد نرسیم، البته می‌گویم شاید که امیدواریم برسیم اما آن طرف را تقریبا پیش‌بینی این است که به یک لیست واحد خواهند رسید.

مهدی چمران، رئیس شورای ائتلاف و فعال سیاسی اصولگرا، در گفتگویی تفصیلی به بیان نکاتی درباره انتخابات مجلس، لیست دهی در انتخابات، مشارکت در انتخابات و ... پرداخته است که بخشی از آن را در ادامه می خوانید.

در حال حاضر آن‌هایی که معمولاً نقدی به شورای ائتلاف دارند، یکی از نقدهایشان این است که شما یک 24 ساعت می‌آیید و یک لیست می‌دهید ولی فردای انتخابات این اختلافات در بررسی طرح‌ها، لوایح، قانون‌ها ادامه پیدا می‌کند. این نقد را چقدر درست میدانید؟

چه کسانی از اختلافات میان اصلاح‌طلبان سود می‌برند؟ /رویارویی دو نگاه تا اسفند ۱۴۰۲

رهامی: برخی تندروها گرین کارت بریتانیا را دارند/جریان اصلاحات لیدر ندارد /با بهزاد نبوی رایزنی شده /نسل Z هیاهوی دهه شصتی ها را ندارد

ببینید! بهترین کار این بود که فراکسیونی از نمایندگان شکل بگیرد. این فراکسیون شکل گرفت، ولی به هر حال آنگونه که انتظار داشتیم با هماهنگی صورت پذیرد، آن گونه شکل نگرفت. دلایل مختلفی هم داشت مثلا همین سختی‌هایی که ابتدای مجلس در ماجرای کرونا وجود داشت و ...

با این وجود ما قائل به اجبار نیستیم و در مجلس هم باید افراد همان‌طور آزادانه عمل کنند و شأن نماینده مجلس هم همین است یعنی در کمال آزادمنشی، حتی اگر بخواهند هماهنگ کنند دستوری نباید رای بدهند. قطعا و یقینا هر نماینده باید بین خودش و خدای خودش حساب کند که اگر به چیزی رای می‌دهد مطمئن باشد که این به صلاح کشور است یا نه. در هرکاری صلاح مردم و کشور را در نظر می‌گیرد و شاید این کار سختی هم باشد ولی باید باشد. منتها یک همکاری عمومی باید وجود داشته باشد، اگر وجود نداشته باشد خب شیرازه کار از هم می‌پاشد و نتایج مثبتی به دست نخواهد آمد.

البته ببینید این نمایندگان از یک حزب نبودند، از احزاب مختلف بودند. تفکرات و یا سلیقه‌های مختلف داشتند. خب، این‌ها را جمع کردن و یک سلیقه کردن کار سخت و مشکلی است. البته این کار اگر صورت بپذیرد خیلی خوب است چرا که در فراکسیون خیلی از بحث‌هایی که نمی‌شود در صحن مطرح کرد و فرصت نمیشود را میتوان در آنجا به راحتی بحث ها را کرد و نتایج‌شان را گرفت و آن نتیجه نهایی را برد در مجلس و به رای گیری گذاشت. یعنی اگر کسی هم مخالف است، مخالفت‌اش را آنجا می‌گوید و بعد می‌بیند که این مخالفت او، مخالفت فردی است و مثلا به جایی نمی‌رسد خب اینجا یک تصمیم بهتری میگیرد و ...

آقای چمران وضعیت شورای ائتلاف امروز نسبت به گذشته چطور است؟ قرابت احزاب مختلف با این شورا به چه نحو است؟

در حال حاضر اصرارمان و تلاشمان بر این است که این ائتلاف حداکثری شکل بگیرد و همه در آن جای بگیرند و واقعا لیستی کامل بیرون بیاید. لیستی که مردم کاملاً مشخص و شفاف بدانند به چه کسانی می‌توانند رای بدهند. فی الحال هنوز کاملا به این موفقیت در این دوره نرسیده‌ایم.

البته این وحدت در دوره قبل به وجود آمد، به خصوص در انتخاب ریاست جمهوری، البته برای شوراهای شهر، شورای ائتلاف فهرست جداگانه‌ای داشت، شورای وحدت یک لیست داد، پایداری لیست دیگری داد و بعضی گروه‌های دیگر هم آمدند فهرست دیگری دادند. ولی خب، آن فهرستی که شورای ائتلاف داده بود توانست موفق شود و یک موفقیت چشمگیر بدست آورد. در کل ما امیدوار هستیم و از خدا طلب می‌کنیم و تلاش می‌کنیم برای هم افزایی و وحدت همه نیروهای انقلاب. این را گفتم که بگویم برای این موضوع فقط دعا نمی‌کنیم.

دوستان دیگر و به‌ویژه کسانی که جایگاه خیلی مناسبی در جبهه انقلاب و شورای ائتلاف هم دارند قطعا و یقینا تلاش کرده و باز هم می‌کنند که همه نیروهای انقلاب بتوانیم به یک انسجامی برسیم. منتها یک انسجام تعریف‌شده‌ای باید صورت بگیرد، بار قبل هم ما گفتیم در همان صفحه مجازی که باز کرده ایم بیایید و نام نویسی کنید و هر کسی هم که شما دارید بیاید در آن صفحه نام نویسی کند و هر کسی را هم که می‌خواهید بیاورید. اگر می‌گویید طرفدار زیاد داریم، طرفدارانتان هم بیایند و رای بدهند و خودتان هم بیایید هدایتش کنید و نظارت کنید.

آقای چمران از آخرین وضعیت شورای ائتلاف بفرمایید که الان در چه فرآیندی هستید و مسیر انتخابات برای این شورا در چه مرحله ای قرار دارد؟

حتما اطلاع دارید که ما در شورای ائتلاف اعلام کردیم کسانی که می‌خواهند در مسیر و فرآیند شورای ائتلاف قرار بگیرند، بیایند نام نویسی کنند که فکر می‌کنم نزدیک به 7 هزار نفر در کل کشور نام نویسی کرده باشند. خب، این رقم خوبی است. یک عده‌ای هم باز به ما مراجعه می‌کنند و می‌گویند که می‌خواهند بیایند، من هم می‌گویم بروید نام نویسی کنید، البته بعضی ها هم نمی‌دانستند و تا کنون نرفته اند.

همین چند روز پیش فردی رزومه اش را به صورت دستی به من داد که واقعا یک شخصیت سابقه داری هم هست. گفتم شما برو نام نویسی کن، من این رزومه را هم دستی می‌دهم به همراهان شورای ائتلاف. اما باید بیایید آنجا داخل سایت نام نویسی کنید. برای نمایندگان مجلس فعلی هم برنامه های خوبی پیش بینی شده و برای هر کدام شان یک کارنامه عملکردی تنظیم کرده ایم که بر این اساس بتوانیم نمایندگان فعلی را ارزیابی کنیم و حتی از خود نمایندگان نظر بگیریم، حتی از مردم شهرشان یا شورای ائتلاف شهرشان نظر بگیریم که رفتارشان با مردم در این مدت چگونه بوده، راضی بودند یا نبودند و کلا نتایج خبری و انعکاس خبری آن‌ها را هم بگیریم و بعد بنشینیم و ارزیابی کنیم و این ارزیابی را تا پایان دوره نمایندگی شان ادامه می‌دهیم.

همانطور که فرمودید شورای ائتلاف به دنبال یک ائتلاف حداکثری است. در این میان احزاب و جریان های مختلفی برای بحث وجود دارند. میخواهیم نظرتان را درباره حزب پایداری بپرسیم که در چه مسیری قرار دارید؟

ان‌شاءالله من امیدوارم به این مسیر، یعنی از خدا می‌خواهم به جاهای خوبی برسیم ان‌شاءالله.

شما برآوردی از جریان اصلاحات هم دارید؟

آنچه که الان دارند فعالیت می‌کنند، فکر می‌کنم به یک نتیجه مشخصی نرسیده‌اند ولی بنده برداشتم این است یا پیش‌بینی‌ام این است که بالاخره به یک فهرست واحدی خواهند رسید و به نظر واحدی دست خواهند یافت و مسیرشان مشخص خواهد شد. در این زمینه شاید در اصولگرایان به یک فهرست واحد نرسیم. می‌گویم شاید که امیدواریم برسیم. ولی شاید نرسیم، اما آن طرف را تقریبا پیش‌بینی این است که خواهند رسید. روی این مسئله خیلی باید دقیق شد؛ یعنی دوستان ما بدانند که بالاخره اگر می‌خواهند رقابتی صورت بپذیرد فضای رقابت این مدلی است.

نقش آقای لاریجانی را شما چه گونه تحلیل می‌کنید؟

من هنوز نمی‌توانم تحلیل دقیقی درباره ایشان داشته باشم. اینکه یک عده‌ای در این طیف دارند فعالیت می‌کنند واضح است ولی حالا این طیف با کجا و چگونه هماهنگ می‌شوند، من دقیقا نمی‌توانم صحبتی روی آن داشته باشم.

میزان مشارکت در انتخابات را چگونه برآورد می‌کنید؟

بستگی دارد به شرایط روز. اگر شرایط مثبتی رخ بدهد مردم در انتخابات حضور بیشتری پیدا می‌کنند. چون ببینید یک عده‌ای هستند قطعا در انتخابات شرکت می‌کنند و عده‌ای هم هستند که عموما شرکت نمی‌کنند و آنها تقریبا در همین حدودند. یک عده‌ای هم هستند که بیشتر تمایل به شرکت دارند که اینها یک طیف وسیعی هستند و اینکه تمایل به شرکت دارند که البته حوادث روز روی آنها خیلی مؤثر است و تأثیر دارد. مثلا حوادث غزه تأثیر مثبتی را روی این افراد گذاشت. با نظرسنجی‌هایی که شما حتما دیدید بعد از این حوادث و قبل از این حوادث انجام شده،‌ میزان مشارکت را افزایش داده است.

همه این ها بستگی دارد به فضای آن روز جامعه و اتفاقاتی که می افتد. در ارتباط با دوستانمان و کسانی که حالا جنبه انقلابی‌شان قوی‌تر است یا ما به آن‌ها می‌گوییم افراد انقلابی و واقعا هم همین‌طور هستند، آن‌ها روی این موضوعات ریز، خیلی دقت می‌کنند. اگر با هم بیایند هم نظر بشوند و هم فکر بشوند؛ تشویق بشوند حتما بیشتر شرکت می‌کنند. اگر تفرق وجود داشته باشد، یک ذره ممکن است جدایی‌طلبی را ترجیح بدهند یا عدم شرکت را ترجیح بدهند، ولی به هر حالت اتفاقات روز، حوادث روز می‌تواند در این زمینه خیلی مؤثر باشد.

219215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1854685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =