ابهامات ساخت ورزشگاه جدید در تهران؛ چرا از نمونه موفق ومبلی الگوبرداری نمی‌شود؟

این روزها بحث ساخت یک ورزشگاه مجهز در تهران داغ شده است.

سپهر ستاری: پس از حواشی مربوط به وضعیت بازسازی ورزشگاه آزادی و کیفیت چمن آن، رئیس جمهور خبر از ساخت یک ورزشگاه بزرگ و مجهز در استان تهران داد. ورزشگاهی که قرار است به زودی ساخت آن آغاز شود و جای ورزشگاه آزادی را بگیرد. آزادی برای بیش از نیم‌قرن مهم‌ترین ورزشگاه کشور بود که تقریبا تمام دیدارهای مهم تیم ملی در آن برگزار شده و علاوه بر آن میزبان مسابقات خانگی دو باشگاه پرطرفدار استقلال و پرسپولیس هم بوده است. با این وجود در چند ماه اخیر این ورزشگاه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده و شرایط مطلوبی نداشته است. فرسودگی ورزشگاه در کنار مشکلات مربوط به چمن آن بحث ساخت یک ورزشگاه جدید را به وجود آورده و طبق قول‌هایی که داده شده به زودی مراحل ساخت جایگزین آزادی آغاز خواهد شد.

چرا ساخت ورزشگاه جدید؟!

پس از وعده رئیس جمهور در خصوص ساخت ورزشگاه جدید، این سوال به وجود آمد که چرا به جای این کار، از ورزشگاه‌های قدیمی شهر تهران استفاده نمی‌شود. همین حالا دو ورزشگاه تختی و شیرودی در تهران بدون استفاده هستند و شاید بهتر بود به جای تصمیم برای ساختن ورزشگاه در یک مکان جدید، یکی از ورزشگاه‌های فعلی تهران تخریب شده و در همان مکان یک ورزشگاه مجهز و بزرگ ساخته شود. ورزشگاه تختی از نظر فضا کاملا شرایط چنین کاری را دارد و حتی می‌شد این کار روی ورزشگاه آزادی انجام شود. اتفاقی که می‌توانست تا حدی هزینه‌های ساخت یک استادیوم جدید را هم کاهش دهد. ورزشگاه‌هایی چون آزادی، تختی و شیرودی همگی از نظر موقعیت جغرافیایی شرایط خوبی دارند و دسترسی به آن‌ها نیز بسیار راحت است.

از طرفی ورزشگاه آزادی یک استادیوم ملی در ایران محسوب می‌شود و ساخت یک مورد مشابه یعنی استان تهران دارای دو استادیوم ملی باشد که این هم چندان منطقی نیست. در کشوری چون انگلیس هم ورزشگاه ومبلی برای سال‌ها استادیوم ملی بود و وقتی به مرز فرسودگی رسید، فدراسیون فوتبال این کشور عملیات تخریب و ساخت ومبلی جدید را آغاز کرد. انگلیسی‌ها حتی ورزشگاه المپیک لندن را هم چند سال پس از پایان این مسابقات برای ۹۹ سال به تیم وستهم اجاره دادند و آن را به عنوان ورزشگاه ملی خود حفظ نکردند.

ابهامات ساخت ورزشگاه جدید در تهران؛ یک شهر به دو استادیوم ملی نیاز ندارد!

نمونه دیگر این مسئله هم کشور قطر بود که استادیوم ۹۷۴ را به شکلی ساختند که اجزای آن قابل انتقال باشد و پس از جام جهانی آن را نگه نداشتند. نگه‌داری ورزشگاه‌ها هزینه زیادی دارد و شاید خیلی منطقی نباشد که در یک شهر دو استادیوم ملی با هزینه دولت وجود داشته باشد. اگر تیم‌های استقلال و پرسپولیس مانند تیم‌های خارجی توانایی ساخت استادیوم اختصاصی با هزینه بخش خصوصی را داشتند آن موقع شرایط فرق می‌کرد ولی در حال حاضر ساخت یک «آزادی دوم» خیلی توجیه اقتصادی ندارد.

ابهامات ساخت ورزشگاه جدید در تهران؛ یک شهر به دو استادیوم ملی نیاز ندارد!

موارد مشابه خارجی

بسیاری از کشورهای خارجی هم در زمان فرسوده شدن ورزشگاه‌های خود، به جای ساخت یک ورزشگاه جدید، همان قبلی را یا بازسازی می‌کنند، یا تخریب کرده و از نوع می‌سازند. رئال مادرید یکی از نمونه‌های موفق این موضوع در چند سال اخیر است که به تازگی ساخت دوباره ورزشگاه سانتیاگو برنابئو را به پایان رساند. بارسلونا هم به نوعی اقدام رقیب سنتی خود را تکرار کرده و پس از تخریب نیوکمپ، به طور موقت تا زمان ساخت دوباره آن در ورزشگاه المپیک اسپانیا دیدارهای خانگی خود را برگزار می‌کنند. بارسایی‌ها قرار است ورزشگاهی با ظرفیت ۱۰۵ هزار نفر و امکاناتی شگفت‌انگیز و مدرن بسازند.

ابهامات ساخت ورزشگاه جدید در تهران؛ یک شهر به دو استادیوم ملی نیاز ندارد!

ورزشگاه‌های ماراکانای برزیل و لوژنیکی مسکو هم دیگر مواردی هستند که در سال‌های اخیر از نو ساخته شدند و میزبان‌ فینال‌ جام‌های جهانی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ بودند.

البته در سال‌های اخیر بعضی از باشگاه‌ها هم دست به تخریب ورزشگاه قبلی خود و ساخت یک ورزشگاه جدید زده‌اند اما نکته مهمی که در این اقدام وجود داشت این بود که همه آن‌ها از اسپانسرهای قدرتمندی برای ساخت ورزشگاه استفاده می‌کردند. تیم‌ آرسنال سال‌ها قبل ورزشگاه قدیمی هایبری را ترک کرد و اتلتیکومادرید هم چند سالی است که دیگر در ویسنته کالدرون بازی نمی‌کند و این استادیوم به کل تخریب شده است. هر دو ورزشگاه امارات و وندا متروپولیتانو از جمله بهترین ورزشگاه‌های اروپا هستند ولی ساخت‌ آن‌ها با کمک اسپانسر انجام شده و باشگاه‌ها پس از ساخت با درآمدزایی مناسب توانستند هزینه‌های ساخت آن را جبران کنند. اتفاقی که بعید است در خصوص ورزشگاه جدید تهران رخ دهد و تیم‌های ایرانی هنوز در بحث درآمدزایی محدودیت‌های فراوانی دارند.

ابهامات ساخت ورزشگاه جدید در تهران؛ یک شهر به دو استادیوم ملی نیاز ندارد!

دسترسی به این ورزشگاه سخت است!

جدا از بحث‌های مربوط به ساخت ورزشگاه جدید، محل تعیین‌شده برای آن هم کمی نگران‌کننده است. بر اساس صحبت‌های انجام شده قرار است این ورزشگاه در اتوبان تهران - قم و نزدیک فرودگاه امام خمینی (ره) ساخته شود. اتفاقی که دسترسی آن برای ساکنین شهر تهران را بسیار سخت می‌کند. رسیدن به این منطقه بیش از یک ساعت زمان نیاز دارد و بازگشت از آن در ساعات پایانی شب یک دردسر جدی برای تماشاگران خواهد بود.

این درحالی است که اغلب ورزشگاه‌های مهم جهان در داخل شهر هستند تا علاقه‌مندان بتوانند به راحتی خودشان را به محل برگزاری مسابقات برسانند. حتی چند سال قبل برای رفت و آمد تماشاگران به ورزشگاه آزادی هم مشکلات زیادی وجود داشت ولی در سال‌های اخیر و با ساخت مترو و گسترش شهر تهران این مسئله تا حد زیادی حل شده است. این درحالی است که همین حالا ورزشگاه‌هایی چون شیرودی و تختی از نظر دسترسی شرایط بسیار مطلوبی برای هواداران دارند و موقعیت جغرافیایی‌شان بسیار خوب است.

بیشتر بخوانید:

258 258

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1818569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    46 7
    پیشنهاد بسیار خوبی است
    • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      28 3
      کجا ساخته بشه به کنار. زمان ساختش هم بسیار مهمه
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    12 47
    ورزشگاه آزادی هنوز قابل استفاده ست
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    32 2
    به دلایل مختلف. اولا ساخت ورزشگاه جدید به معنی تعطیلی آزادی نیست و باز هم منبع درامد خواهد بود. دوما زمین تختی و شیرودی ارزش افزوده بالایی دارد و دولت به دنبال احیای بیابان های اطراف تهران است.
  • داود US ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    36 4
    حالا این آزادی رو هم تخریب کنن، دیگه تیم ملی کجا بازی کنه؟
  • جهان IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    58 8
    چرا ما نباید یک ورزشگاه دیگه مثل آزادی داشته باشیم. چه اشکالی داره. خیلیم عالیه دوتا ورزشگاه ۱۰۰ هزار نفری یکیشو استقلال استفاده بکنه یکیشم پرسپولیس از اون به عنوان ورزشگاه خونگی استفاده کنه که هم بلیط هم حق پخشش برای دو تیم باشه توحیه اقتصادی یعنی همین.
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    17 17
    این روش به شدت توصیه می‌شود
  • امید IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    59 5
    ایران باید ورزشگاه بسازه که تاریخ و فرهنگ ایرانی داشته باشه
    • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      19 23
      چه ربطی داره عوض اینکه پیشرفت کنه و استادیوم مدرن بسازه بیاد از گذشته الگو برداری کنه😐
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    24 7
    کاش حرکتی که برای ومبلی شد روی آزادی هم اجرا بشه
  • طبا IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    22 4
    همین حالا، افتضاحی که سر آبیاری چمن استادیوم با آب دریاچه اش ببار اومده کافیه تا متوجه وخامت اوضاع بشید!!!! جالبه هم چمن رو به فنا دادن و هم دریاچه استادیوم رو.
  • ناشناس IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    8 25
    از نظر عقلی ساخت ورزشگاه جدید تو این شرایط اقتصادی درست نیست چون هزینه نگهداری بالایی داره به مرور زمان ازبین می‌ره ..به صرفه هست ورزشگاه تختی کامل بشه نوسازی بشه به 60هزار نفربرسه هم موقعیت شهری خوبی داره هم فضایی مناسب برای پارک ورفت وامدوزمین چند منظوره از رئیس جمهور عزیز. خواهش میکنم رو این قضیه بیشتر فکر کنه....
  • ناشناس IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    19 10
    قبلا هم ورزشگاه بلا استفاده زیاد ساخته شد بعد نگهداری نشد ازبین رفت یه نمونه ورزشگاه همدان که اطراف شهر ساخته شد مجهز ودرجه یک ولی چون دور بود رفت و آمد سخت بود به مرور بدون استفاده شد الان هم ساخت ورزشگاه فرودگاه امام یعنی این به مرور زمان دردسر رفت و آمد ودوری مسیر و....زیاد میشه بلااستفاده میشه پس دولت مردان رو این قضیه بیشتر فکر کنن ...ما اگر همین تختی احیا کنیم توسعه بدیم ساخته بشه به صرف تر هست
  • مهدی IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    12 5
    کاش کمی در این خصوص تفکر بشه
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    22 1
    آزادی باید باقی بمونه و یک بازسازی عظیم در استراکچر خودش داشته باشه- با توجه به فرم ساختار داخل زمینش هم به راحتی میشه مسقف بشه و حتی پیست تارتانش حذف و با کندن و گودبرداری 3 متری زمین، سکو گسترش و تماشاگران نزدیک به زمین بشن و این برای حریف های ملی میشه یک جهنم واقعی و استادیوم دوم هم ساخته بشه یکیش برای استقلال اجاره داده بشه و یکیش پرسپولیس اینجوری فشار کمتری هم از هر بابت به استادیوم میاد!
  • یوسف IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    24 4
    به نظر من اگه ورزشگاه آزادی رو تعمیر کنند و یه یکی دیگه هم بسازن خیلی فوق العاده میشه البته که باید تو استان های دیگه هم ورزشگاه های بزرگ و مجهزی بزنن
  • محمدرضاکشتکار IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    6 12
    ورزشگاه جدید برای جمعیت فعلی مناسب است باز سازی در ایران هم تجربه نشان داده موقت است باعث ایجاد خرج یک ورزشگاه میشود ورزشگاه جدید خارج از ترافیک تهران مناسب است غرب فرودگاه امام مکان مناسب میباشد
  • ماهان IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    20 4
    ساختن ورزشگاه جدید عالیه بنظرم فقط هم نباید تو تهران بسازن تو بقیه شهر ها به خصوص آبادان و... باید ساخت بعد برا اینکه دو تا ورزشگاه ملی نداشته باشیم اول یه ورزشگاه جدید خوب بسازیم بعدش آزادای رو یجوری باسازی کنیم ک دوباره بشه ورزشگاه اول مثلا براش سقف و سقف متحرک بزاریم ظرفیت ورزشگاه رو ببریم بالا var رو برنداریم و بمونه و... ک بتونه ورزشگاه اول و ملی کشور باشه
  • محسن IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    13 0
    البته دولت قصد ساخت یک مجموعه ورزشی را دارد و نه فقط یک استادیوم فوتبال. فکر نمیکنم زمین تختی و یا شیرودی مناسب این کار باشند. همین الان هم سر جانمایی درست این استادیوم‌ها بحث هست.
  • احمد IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    4 1
    یدونه جمع‌جور شبیه استمفورد بریج بسازن
  • ناشناس IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    2 14
    ساخت ورزشگاه کار سختی است
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    13 0
    ابتدا باید طراحی کامپیوتری آن مشخص شود
  • حسین IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    9 21
    به جای ساخت یک ورزشگاه هزینه بردار ۱۰۰ هزار نفری میتونن دوتا ورزشگاه ۵۰ الی ۶۰ هزار نفری بسازن نساجی باید تو کوچه میزبان بازی های آسیایی باشه؟!!!!
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    25 4
    بازسازی اصلا امکانپذیر نیست.اصلا یک تنوع یک استادیوم جدید باید برای این مردم ورزشکار و ورزش روست ساخت.دیگه بازی در ورزشگاه آزادی بقدری تکراری شده که بیننده دوست ندارد نگاه کند