۲ نفر
۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۷
شناسایی بایسته‌های حمایت از وکلای در معرض خطر

همفکری و رایزنی دکتر مهدی هوشیار عضو هیات مدیره کانون وکلای منطقه فارس و کهگیلویه و بویراحمد و دکتر کوروش استوار سنگری رئیس کمیسیون آموزش کانون با هیات مدیره ، منجر به طرح پیشنهادِ برگزاری همایشی تحت عنوان بایسته‌های حمایت از وکلای در معرض خطر شد.

فلسفه ی وجودی کانون وکلای دادگستری به عنوان تنها نهاد مدنی مستقل کشور با کارکرد تعریف شده برای آن، همانا ملجا و پناهگاه کسانی است که به قصد دادستانی،از اعضاء این نهاد مدنی توقع همراهی و یاری دارند، لذا وکلای دادگستری بنا بر اصول حرفه ای و تکلیف صنفی خویش به دور از جنجال های سیاسی و ... به انجام وظایف حرفه ای -قانونی خویش قیام می کنند.

کانون وکلای دادگستری خانه ی مشترک هزاران وکیل دادگستری است که در کهن ترین نهاد مدنی کشور با تاکید بر حاکمیت قانون و احترام به کرامت انسانی ،با این باور که آگاهی به قانون و استیفاء از حقوق شهروندی مقدمه ی ضروری تحقق این دو امر مهم است، برای عملیاتی شدن آن تلاش می کنند.

کانون وکلای دادگستری تنها نهاد مدنی کشور است که با بیش از یک قرن اعتبار در فضای قضایی-اجتماعی کشور علیرغم فراز و نشیب های فراوان که بعضا محصول دخالت مقامات سیاسی -حاکمیتی در اداره این نهاد مدنی است به وظایف ذاتی خویش عمل کرده است.

گرچه حکایت تحمیل چالش ها و هجوم هجمه ها بر نهاد وکالت قصه ی تلخ امروز و دیروز نبوده،سال هاست برخی معاندان تنگ نظر ، آگاهانه و یا از سر جهل و نادانی به انحاء مختلف سعی در تخریب و تحدید اصول و باورهای صنفی این نماد حاکمیت قانون دارند، اما چند سالی است شکل و کیفیت چالش ها فزونی یافته ،علاوه بر رفتارهای ایذایی علیه کانون وکلا،اعضاء این نهاد مدنی را بی نصیب نگذاشته،به بهانه های واهی با تحمیل تهدید های غیر قانونی،دایره اختیارات و شئونات مسلم این حرفه را تحدید کرده،وکلای دادگستری در انجام وظایف صنفی_حرفه‌ای خویش تهدید می‌شوند.

با این وصف و در راستای ایجاد فضای مساعد و مناسب برای فعالیت حرفه ای و منطبق بر قانون ، شناسایی منشاء تولید و دلیل تحمیل اقسام چالش ها بر نهاد وکالت واجد اهمیت است ،چرا که شناسایی طریق مقابله و برون رفت از این هجمه‌ها میسر نخواهد بود جز با بررسی مختصات و شناسایی دلیل تولید این چالش ها.

علیرغم صراحت قانون که وکلای دادگستری را در مقام دفاع هم شان قضات می‌داند ،بعضا شاهد برخوردها وتحمیل رفتارهایی علیه وکلای دادگستری هستیم که با هیچ منطقی سازگار نیست.

در همین راستا و بنا به ضرورت، لازم است ابتدا نسبت به بازتعریف نقش وکیل دادگستری در دفاع از حقوق عامه فارغ از تکلیف قراردادی وکیل با موکل اقدام موثری صورت گیرد چراکه بنا به اوصاف تعریف شده برای وکیل دادگستری ،وی مکلف است در مسیر دفاع از حقوق عامه تلاش کند.

تحقق تکلیف ذاتی وکیل دادگستری و عینیت یافتن توقعات حداقلی وکلای دادگستری نیازمند مقدماتی است از جمله؛

تعریف و شناساندن نقش وکیل در دفاع از حقوق شهروندی مردم.

ایجاد بستر مناسب برای فعالیت حرفه ای وکلای دادگستری مبتنی بر قانون و منطبق بر شئونات حرفه ی وکالت.

شناسایی و تعرفه‌ی وظایف ذاتی کانون وکلا

انشاء مقررات و تامین شرایط مناسب در تکریم حرفه وکالت.

تصریح مختصات و اوصاف حرفه وکالت در قالب آگهی بخشی به مردم از طرق متنوع.

برحذر کردن رسانه ها خاصه صدا و سیما در قلب حقیقتِ حرفه وکالت و پیش بینی ضمانت اجرای مناسب در مواجهه با وضعیتی که شئونات حرفه وکالت توسط این نهاد نقض می‌شود.

شناسایی راهکارهای موثر و قابل اجرا در تحقق آرمان‌های نهاد وکالت همواره دغدغه‌ی اعضاء کانون وکلا بوده که در راستای همین دغدغه ‌ی قابل تامل، مقارن با بیست ودوم تیرماه،همایشی تحت عنوان بایسته های حمایت از وکلای در معرض خطر در کانون وکلای منطقه فارس و کهگیلویه و بویراحمد برگزار خواهد شد.

شناسایی بایسته‌های حمایت از وکلای در معرض خطر

وکیل دادگستری _شیراز

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1786602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =