جهش ۲۴۷ درصدی  اعتبارات بخش کشاورزی استان  چهارمحال وبختییاری

مدیر برنامه و بودجه سازمان جهاد کشاورزی استان، گفت: مجموع اعتبارات تملک دارایی و هزینه ای سازمان جهاد کشاورزی در سال گذشته در مجموع ۲۱۱۹ میلیارد ریال بوده که در سال جاری با رشد ۲۲۴درصدی به مبلغ۴۷۴۷میلیارد ریال رسیده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری ، مهندس محمد رضا سعیدی، بیان کرد: دراستان چهارمحال و بختیاری، توسعه کشاورزی مولفه اصلی در جهش تولید و نیل به امنیت غذایی می باشد توسعه فعالیت های بخش کشاورزی در زمینه های مختلف دام، طیور، آبزیان، زراعت، باغبانی، صنایع تبدیلی، نقش اصلی و اساسی در جهش تولید استان دارد.

به گفته وی :رویکرد سازمان جهاد کشاورزی منطبق با اسناد بالادستی، سند آمایش سرزمینی و ملاحظات مدنظر در تدوین سند توسعه برنامه هفتم بخش کشاورزی به نحوی است که در غرب استان با وجود منابع آبی حرکت به سمت تامین آب و توسعه باغات در اراضی شیبدار و در شرق استان با محدودیت منابع آبی حرکت به سمت توسعه گلخانه ها و کشت های متراکم، ایجاد زیر ساخت مجتمع های کشاورزی و ایجاد سامانه نوین آبیاری و مرمت و بازسازی قنوات می باشد.

وی، با اشاره به اینکه، با نگاه آماری به میزان اعتبارات تملک دارائی سرمایه ای، از مجموع ۳۶۸۷ میلیارد ریال اعتبارات مصوب تملک دارایی سرمایه ای ۲۳۰۲ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی می باشدکه نسبت به سال ۱۴۰۰ که ۹۸۲ میلیارد ریال بوده رشد ۲۳۴ درصدی را شامل می شود و مابقی اعتبار که ۱۳۸۴ میلیارد ریال از محل ابلاغهای ملی می باشد در مقایسه با سال ۱۴۰۰ که ۵۰۹ میلیارد ریال می باشد رشد ۲۷۱ درصدی را به خود اختصاص داده است. همچنین بخش اعتبارات هزینه ای نیز نسبت به سال گذشته ۱۹% رشد را حاصل نموده است. نکته مهم این که تخصیص اعتبارات تملک دارایی استانی نسبت به سال گذشته که معادل ۵۱درصد بود امسال به ۹۲ درصد رسید و خوشبختانه ۹۰% این اعتبارات به صورت نقد می باشد.

سعیدی، اظهار کرد: از مهمترین مزیت قانون بودجه سال ۱۴۰۱ ظرفیت ۱۰۰۰ میلیارد ریال جهت توسعه باغات در اراضی شیبدار در حوزه کارون بود و امیدواریم این ظرفیت جهت تکمیل طرحهای نیمه تمام در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ استمرار داشته باشد

وی، ادامه داد: از مجموع ۳۶۸۷ میلیارد ریال اعتبارت تملک دارایی استانی وملی مبلغ ۲۳۰۳میلیارد ریال معادل ۶۴ درصد در حوزه آب و خاک شامل جاده های دسترسی مزارع ۲۲پروژه، مرمت و لایروبی قنوات در قالب ۱۵۴رشته، تامین آب جهت توسعه باغات در اراضی شیب دار در قالب ۲۲ پروژه برای ۴۵۰۰هکتار، ایجاد سامانه نوین آبیاری ۱۳۲۰هکتار، مرمت و بازسازی کانالهای انتقال آب ۶۳ پروژه، احداث استخر های ذخیره اب به تعداد ۶ پروژه جمعآ به تعداد ۲۶۷ پروژه درحال اجرا می باشد. و مابقی اعتبار در بخش های زراعت و ترویج، اصلاح و نوسازی باغات و سند دار کردن و کاداستر اراضی و تکمیل زیر زیر ساخت مجتمع دام و پروژه مربوطه هزینه گردد

محمد رضا سعیدی، بیان کرد: در جریان سفر ریاست محترم جمهور به استان تعداد ۱۹ طرح به مبلغ ۱۴۷۰۰ میلیارد ریال برای سازمان جهاد کشاورزی مصوب گردید که از این مبلغ سهم سازمان برنامه و بودجه ۵۹۵۰ میلیارد ریال و سهم وزارت جهاد کشاورزی ۸۷۵۰ میلیارد مشخص گردید از مجموع ۵۹۵۰ میلیارد ریال سهم برنامه بودجه تا کنون ۱۷۹۶ میلیارد ریال معادل ۳۰ درصد تحقق پیدا کرده و از سهم وزارت جهاد کشاورزی که می بایست از محل فروش اموال مازاد ومولد سازی تامین گردد تاکنون اعتباری به این سازمان ابلاغ نشده است.
در همین راستا جهت تحقق سهم اعتباری تعهد شده وزارت جهاد کشاورزی تعداد ۵ ملک مازاد استان به ارزش تقریبی ۲۵۰۰ میلیارد ریال شناسایی و به وزارت خانه جهت فروش اعلام گردیده است.

همچنین، در راستای اجرای قانون مولد سازی داراریی دولت این سازمان ۵ ملک مازاد به ارزش تقریبی ۵۰۰۰ میلیارد ریال شناسایی و به کمیته مربوطه معرفی نموده است تا بتوان از محل اعتبار حاصله جهش قابل ملاحظه ای در بخش زیر ساخت های بخش کشاورزی خصوصا در توسعه مجتمع های دامی به تعداد ۴۳ مجتمع، توسعه کشت های متراکم و گلخانه ای به مساحت ۵۰۰ هکتار وتامین وانتقال آب۴۸۰۰هکتار اراضی مستعد جهت توسعه باغات تامین گردد.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1782324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =