حجم بالای قاچاق سوخت دراستان کرمان نگران کننده است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان با تاکید بر اینکه سوخت سرمایه ملی است، گفت: تمامی دستگاه های متولی در امر توزیع سوخت در کشور مسئولیت شرعی و قانونی دارند و باید حافظ منافع عمومی و صیانت از سرمایه های ملی باشند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ سید مهدی قویدل در جلسه کار گروه پیشگیری و مقابله با قاچاق و عرضه خارج از شبکه فرآورد های نفتی بر فرهنگسازی و پیشگیری از قاچاق سوخت و مبارزه با آن تاکید کرد و افزود:هر دستگاهی با توجه به مسولیت قانونی خود باید بر روند توزیع سوخت نظارت کند و هر گونه جرم و تخلف را در اسرع وقت به دستگاه قضایی جهت برخورد قانونی گزارش نمایند.
وی با بیان این مطلب که حجم بالای قاچاق سوخت دراستان نگران کننده است، اظهارداشت:عدم نظارت دستگاه های متولی در زمینه توزیع و اختصاص سهمیه سوخت، ثبت غیر واقعی پیمایش ناوگان حمل و نقل جاده ای، عدم نظارت در صدور بارنامه ها و ارائه صورت وضعیت ها ی غیر واقعی از دلایل عمده نا بسامانی در وضعیت توزیع سوخت است.
وی با اشاره به این مطلب که جهاد کشاورزی، اداره صنعت، معدن و تجارت و اداره کل راهداری و حمل نقل جاده ای نقش بسیار مهمی در پیشگیری از قاچاق سوخت دارند، اظهارداشت: عدم نظارت دقیق این دستگاه ها باعث می شود که افراد سودجو با ارائه درخواست های غیر واقعی از خلاء های موجود در نحوه مدیریت و نظارت بر روند توزیع عادلانه سوخت، سوء استفاده کنند.
قویدل با اشاره به عدم شفافیت در صدور مجوز ها دربرخی از دستگاه های متولی توزیع سوخت، خاطرنشان کرد:یکی دیگر از دلایل نابسامانی توزیع سوخت عدم وجود رویه واحد و سلیقه ای بودن توزیع آن و همچنین نداشتن بانک اطلاعاتی دقیق و شفاف از وضعیت مشمولین دریافت سوخت در بخش های مختلف کشاورزی و مراکز تولیدی دام و طیور و گلخانه ها می باشد و این امر باعث شده است رصد، پایش و نظارت بر روند توزیع سوخت غیر واقعی و نا عادلانه باشد.
قویدل در ادامه عنوان کرد:سامانه های سیپاد و سپهتن باهدف کنترل حمل و نقل هوشمند و تخصیص سوخت به ناوگان دیزل بر مبنای پیمایش، هوشمند سازی ناوگان درون‌شهری، جلوگیری از هدر رفت و عرضه خارج از شبکه سوخت و همچنین رعایت عدالت در حوزه تخصیص سوخت به ناوگان دیزلی طراحی شده اند و از این سامانه ها باید به صورت مستمر جهت کنترل قاچاق سوخت استفاده شود.
وی افزود: جهاد کشاورزی برابر مصوبه کمیسیون نظارت و مبارزه با قاچاق کالای استان با رصد گلخانه های فعال سراسر استان از اختصاص سهمیه سوخت به مناطقی که امکان اخد انشعاب گاز را دارند خودداری کند، و هر گونه تخلف در این حوزه باید توسط دستگاه های نظارتی استان بررسی و با متخلفین برخورد قانونی لازم صورت گیرد.
قویدل با اشاره به دلایل قاچاق سوخت، اظهارداشت: وجود رانت و فساد، عدم نظارت و شفافیت، نداشتن طرح و رویکرد واحد و نبود انسجام لازم بین دستگاه های متولی، بازدارنده نبودن مجازات ها و همچنین عدم اطلاع رسانی دقیق در این حوزه باعث بروز قاچاق سوخت شده است.
وی در پایان گفت:دستگاه های متولی باید کلیه تقاضا های عمده سوخت را مورد رصد و پایش قرار دهند و همچنین بر عملکرد دستگاه های حقیقی و حقوقی مانند صنایع، معادن و بخش کشاورزی نظارت داشته و با شفاف سازی و ارزیابی عملکرد ماشین آلات آنها از اختصاص سهمیه سوخت به ماشین آلات فرسوده و غیر فعال خودداری کنند.
46
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1737583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =