نظر بحث برانگیز معاون محمود احمدی نژاد درباره دلایل استهلاک سریع «ورزشگاه آزادی»! / نظر شما چیست؟

محمد علی آبادی که مهندس عمران است و سابقه معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران و ریاست سازمان ورزش در دوره محمود احمدی نژاد را دارد و از سازندگان برج های معروف آ اس پ تهران است می گوید بخش بزرگی از مشکل استهلاک ورزشگاه آزادی به دلیل ساخت بد این مجموعه است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ، محمد علی آبادی که تخصص شهرسازی دارد و از مهندسین معمار سرشناس ایران در حدود ۵ دهه گذشته است اعتقاد دارد در کنار نگهداری غیر اصولی ، ورزشگاه آزادی به دلیل سازه سنگین و غیر متناسب با کاربری ، اینچنین زود و در حدود ۵۰ سال ، تقریبا مستهلک شده است. در بخش های مصاحبه معاون پیشین احمدی نژاد در سازمان تربیت بدنی با خبرآنلاین در این باره می خوانید:

نظر بحث برانگیز معاون محمود احمدی نژاد درباره دلایل استهلاک سریع «ورزشگاه آزادی»! / نظر شما چیست؟

الان یکی از ساختمان های نا امن در تهران ورزشگاه آزادی است، برخی سکو ها کلا بسته شده اند و یک سری مشکل دارند و طبقه دوم کلا از کار افتاده است. این سازه به صورت علمی چند سال باید عمر می کرد و چرا آن قدر زود مستهلک شده است؟

دلیل زود مستهلک شدنش که نحوه ساخت است، خوب ساخته نشده است. چون ساختمان های خیلی سنگین را باید طوری طراحی کنیم که مدت طولانی تری مقاوم باشد و ایستادگی داشته باشد. این حرف که در هر ساختمانی باد و زلزله های کوچک و باران، آن ها برای ساختمان بازی چون آزادی که برف و باران دشمنش است، به این مربوط است که باید نگهداری عمیق تری صورت بگیرد. از نظر من موضوع به غیر از بحث مراقبت بحث ساخت اولیه ضعف دارد. چون نگه داری در کشور ما معمولا خوب نست و بیشتر می سازیم. در مورد آزادی از نظر من نمی شود صحبت کرد مگر در این که مطالعاتی که برای ساختش شده را در بیاوریم ببینیم چه بودند، چه طور بوده و بر اساس چه استانداری ساخته شده و آیتم زلزله برایش در نظر گرفته شده یا خیر، چون مثلا ساختمان هایی که اروپایی ها طراحی می کنند شاید بر اساس اصول کشور خودشان بوده و زلزله را در نظر نگرفته اند، در تهران از این ها زیاد داریم. این ساختمان سنگین است و این سنگینی در زلزله ها ۴ ریشتری که اصلا مردم حسش نمی کنند در سالیان دراز روی ساختمان اثر می گذارد.

نظر بحث برانگیز معاون محمود احمدی نژاد درباره دلایل استهلاک سریع «ورزشگاه آزادی»! / نظر شما چیست؟

حالا حضور ۱۰۰ هزار نفر هم اثر گذار است؟ به هر حال این ورزشگاه بارها شاهد حضور جمعیت های زیاد و آن هیجان شان در بازی های بزرگ بوده که شاید به سازه فشار زیادی وارد کردند؟

۱۰۰ هزار نفر می شود ۸۰۰ هزار تن وزن. بنابراین وزنی که روی ساختمان است خیلی زیاد نیست. این یک ساختمان مسکونی ۲۰۰ کیلو بار را تحمل می کند. بنابراین باری که روی این ساختمان قرار می گیرد اصلا قابل توجه نیست و موضوع اصلی آن جمعیت نیست موضوع وزن خود ساختمان است.

یعنی سازه خیلی سنگین ساخته است؟

به نظر من این طور است.

آقای شکیب گفته بودند این آب زیر پایه ها نفوذ کرده است؟ این اشکال از نگهداری است؟

نگهداری یک بخش مهم در جامعه ما است که توجه نمی شود. حتی در ساختمان های مسکونی هم به نگهداری توجه نمی شود. مردم برای تزئین ها هزینه می کنند ولی مردم برای تغییر به موقع لوله های آب و تعمیر به موقع برق که باعث اتصالی می شود توجهی نشان نمی دهند. این ها آثار منفی خود را روی ساختمان می گذارد.

متن کامل این گفت و گو

۴۱۴۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1729424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    44 1
    شما نتونستین استادیوم آزادی رو بازسازی و تعمیر کنید حالا دارید به ساخت و ساز استادیوم آزادی که زمانی در خاورمیانه تک بود ایراد می گیرید؟حالا اینا کنار ،مثل همین استادیوم رو همین الان بسازید ببینیم می تونید یا فقط ادعا دارید ؟؟
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    45 1
    نه اینکه تو این سالها ۱۰ تا استادیوم مثل استادیوم آزادی تو ایران ساختین حالا دارید به ساخت ۵۰ سال پیش استادیوم اشکال می گیرید،اول خودتون رو تو عمل نشون بدید بعدا حرف بزنید .
    • مهدی نصر IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      3 45
      ابله..اینهمه پل وتونل وسد درایران بعدانقلاب ساخته شده رانمیبینی؟؟!!چطورمیتونی بگی «نتونستین»؟؟
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    41 5
    اگر تونستین یه استادیوم۱۰۰ هزار نفری بسازید و تا ۵۰ سال فرسوده نشد حرفتون رو باور میکنیم ، از مسئولین دوره احمدی نژاد مثل احمدی نژاد که میگفت تحریم ها یه کاغذ پاره بیشتر نیست نباید توقع بیشتر از این داشت .
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    41 0
    ورزشگاه رو ول نمی کردید و نگهدارش را طوری انجام میداد ید که100 سال دیگه بمونه نه مثل شماها که بودجه نگهداری رو می گیرید و قورتش می دهید
  • دکتر حقیقی IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    24 0
    صد هزار نفز اگر هر کدام ۸۰ کیلو باشن می شه ۸ هزار تن . مضافا که اقای علی ابادی کجا جزو افراد صاحب نام عمران بوده ؟! ا اس پ حدود ۵۰ سال قبل ساخته شده . ایشون اون موقع چند سالش بوده ؟ اخه اینا چیه نوشتید ؟!
  • قاسم IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    25 3
    از کیفیت ساختمان های آ اس پ خبری نداریم اما همه حداقل یک بار از اتوبان قم کاشان رد شدیم که همین آقای علی آبادی پیمانکار اون پروژه بودند و بعد از سه سال آسفالتش کلا کنده شد زیر سازیش اشکال داره و هر چند سال یکبار هزینه زیادی برای ترمیم های زیر سازی و روکش آسفالتش صرف میشه . پس : آقای علی آبادی ...هیس احمدی نژادی ها حرف نمی زنند
  • محمد IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    17 2
    آقای علی آبادی ، اون زمان که رئیس سازمان تربیت بدنی بودی چرا کاری برای ترمیم و نوسازی استادیوم آزادی نکردی ؟؟؟؟؟
  • خسرو IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    18 2
    به کشورهای همسایه میخندید و مسخره میکنید کشور قطر را ببینید و عبرت بگیرید
  • سیدجلال IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    2 24
    بنظرمن دوره ی محمدرضاشاه پهلوی نسبتا ساختمانهای بهتری ازدوره ی پدرش رضاشاه ساخته شده شمابه ساختمانهای درب وداغان وبیریخت ایستگاه راه اهن تهران ساختمان کاخ دادگستری ودانشگاه تهران وپل ورسک نگاه کنیدمتوجه عمق فاجعه وساختن پوشالی این سازه ها میشیدپدروپسریکی ازدیگری بسازبفروش ترو استادکارهای غیراصولی هستند
  • م.ر IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    17 1
    آقای مهندس کمی درباره کارهای کی شما باید انجام میدادید وندادید بفرمایی،آقای دادکان چرا برکنار شد ،:آقای علی دایی... شما که ماشاء الله مهندس هستید باید بهتر از هرکسی مسایل ساختمان بدانید سال ساخت بنا ،مدت زمان بهره برداری ،نگهداری صحیح و اصولی بنا بخصوص به موقعه ،یعنی مسکن مهر شما بهتر از این اجرا شد که در اولین زلزله چه بلایی سر مردم آمد،لفظ و قلم امدن راحته عمل کردن هیچ یه سوزن به خودتون بزنید یه جوال دوز به دیگرون ... اگه دیگرون درست عمل کرده بودند وبه رای مردم احترام گذاشته بودند شما هیچ وقت سرکار نمی آمدید .
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    10 2
    شما بهترین رو بساز تا کور شودچشم حسود
  • بهزاد IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
    2 0
    اولااگه به نظرمردم اگه باشه دوست دارن برای همیشه احمدی نژاد رییس جمهورباشه بعدش هم اگه ازشما کسی درمورداستادیوم آزادی سوال میشد چه جوابی می دادی که الان ازعلی آبادی انتقادمی کنی شما سالهای ۸۴و۸۸باهمه توان اومدین ازهاشمی وخاتمی گرفته تاموسوی وکروبی اما جلوی احمدی نژادومردم شکست خوردین پس درمورد احمدی نژادحرف نزنین شمااینقدرسوادسیاسی تون کمه نمیدونیدچرااحمدی نژاد قطعنامه ها رو کاغذپاره گفتن این روبدونیدکه توی انتخاباتی که احمدی نژادنباشه شماها میتونید بعضی وقتها رای بیارین شماهایی که واسه مردم سنگ روی سنگ نگذاشتید ازمسکن مهرکه میلیونهانفر رو صاحب خونه کرد ایرادنگیرید درودبه احمدی نژاد حامی مردم