دلار کانال‌شکنی کرد/ سیاست دستوری دولت برای بازار ارز شکست خورد؟

گزارش‌ها نشان می‌دهد اولین ماه زمستان با افزایش ۳ هزار و ۵۹۵ تومانی قیمت دلار به پایان رسید و هر دلار آمریکا در بازار ۴۲ هزار و ۳ تومان قیمت پیدا کرد.

مریم فکری: بازار ارز در دی‌ماه را باید به دو دوره دو هفته‌ای تقسیم کرد؛ قبل و بعد از رییس‌کل جدید بانک مرکزی. اگرچه در نهایت عملکرد بازار در طول یک ماه اول زمستان، از افزایش ۳ هزار و ۵۹۵ تومانی قیمت دلار حکایت دارد.

روند قیمت‌ها در دو هفته اول دی‌ماه حاکی از آن است که دلار در ابتدای ماه ۳۸ هزار و ۴۰۸ تومان قیمت داشت که در نوسانی شدید، تا روز هشتم دی‌ماه به ۴۱ هزار و ۶۱۵ تومان رسید.

تحلیلگران بازار ارز، فضای پرابهام برجام را از جمله دلایل مهم افزایش قیمت ارز عنوان می‌کنند و این در شرایطی است که در کنار آن، مسائل اقتصادی همچون افزایش انتظارات تورمی و در عین حال حفظ سرمایه به دلیل کاهش ارزش پول ملی، مطرح می‌شد.

با این وجود، شرایط تا جایی پیش رفت که در نهایت علی صالح‌آبادی از بانک مرکزی خداحافظی کرد و و محمدرضا فرزین به جای او به بانک مرکزی رفت.با آمدن رییس‌کل جدید بانک مرکزی، قیمت‌ها روندی نزولی به خود گرفت، به طوری که با اعلام سیاست‌های جدید ارزی محمدرضا فرزین و دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی، یک شوک به بازار ارز وارد شد و دلار تا سطح ۳۸ هزار و ۷۵۹ تومان کاهش یافت.

اما این شرایط ادامه‌دار نبود و به نظر می‌رسید سیاست‌های جدید بانک مرکزی، فقط به صورت یک مسکن مقطعی در بازار اثر کرده است. به این شکل، قیمت دلار در یک شیب آرام تا بیست و پنجم ماه به سطح ۴۰ هزار تومان بازگشت و سرانجام روز بیست و هشتم دی‌ماه به قیمت ۴۲ هزار و ۳۲۴ تومان افزایش یافت.

دلار کانال‌شکنی کرد/ سیاست دستوری دولت برای بازار ارز شکست خورد؟

آن‌طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد در نهایت اولین ماه زمستان با افزایش ۳ هزار و ۵۹۵ تومانی قیمت دلار به پایان رسید و هر دلار آمریکا در بازار ۴۲ هزار و ۳ تومان قیمت پیدا کرد. این یعنی در یک ماه گذشته هر دلار آمریکا ۹.۳ درصد گران شده است.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1721499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 12
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
    51 4
    عیدی کارمندان دولت جور شد
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
    31 8
    خدا کمک کنه
  • dayani IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
    32 0
    تا دیدها و روشها تغییر نکند ، تغییر انسانها تغییری بوجود نمی آورد. تنها میتواند دلار 4200 تومان آن زمان را به 28500 تغییر دهد. اگر شرایط ثابت بماند، چند سال دیگر شاید 50000 تومان مبنا شود. 3
  • امیر IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
    52 3
    البته دلار 44 تومنه شما که بهتر میدونید 42 تومن نیست!
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
    74 4
    چه میکنه این قطار پیشرفت رییسی
  • مهدی IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
    45 1
    تمام کلمات از معنی تهی شدن پیشرفت همون پس رفت هسته
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
    73 3
    احتمالا تا عید ۶۰ تومن و عید سال دیگه ۱۰۰ تومن خواهد شد هر دلار و رئیسی اون موقع هم داره از پیشرفت اعجاب آور کشور حرف میزنه.
    • ارش IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
      0 64
      عمده كالاهاي وارداتي كشور با ارز نيمايي تهيه مي شوند نه ارز آزاد. ارز ازاد اصلا معيار نيست هموطن. بهتر است به جاي بهانه گيريهاي بي پايه سياسي كمي مطالعه كنيد تا از شرايط مملكت بهتر اگاه شويد. اكثر كساني كه در اين پيج انتقاد مي كنند هنوز اين موضوع به اين سادگي رو نمي دونند يا خودشون رو به اون راه مي زنن.
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
    33 1
    آقای فرزین ، قیمت دلار را دستوری نمی شود کنترل کرد ! دو راهکار اصلی برای کنترل و کاهش قیمت دلار وجود دارد ، اول تغییر در سیاست های خارجی کشور - و دوم ، برنامه ریزی و مدیریت سیاست های اقتصادی کشور کدامیک از این دو راهکار را انجام دادید ؟ که انتظار کنترل و کاهش قیمت دلار را دارید ، دلار اکنون ۴۵ هزار تومان و اگر به حال وخیم آن رسیدگی نگردد در شب عید باید منتظر دلار ۷۰ هزار تومانی بود !!!
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
    46 1
    دلار ۴۵۰۰۰ یورو ۵۰هزار، سکه ۲۵ میلیون. چرا هیچ خبری از دولت و مجلس و بانک مرکزی نیست؟ همه خواب؟
  • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
    12 0
    عجب
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
    2 36
    اقتصاد دستوری کار اسحاق جهانگیری بود که ارز 4200رو داد به وارد کننده