سونامی با طول موج 1.5 کیلومتر | سیارک قاتل دایناسور با کره‌زمین چه کرد؟

سیارکی که ۶۶ میلیون سال پیش زمین را کوبید، حیات را در این سیاره پرآب دگرگون کرد، دایناسورها را نابود کرد و عصر جدیدی را در زیست شناسی به وجود آورد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بر اساس تحقیقات جدید، این سیارک همچنین یک سونامی هیولایی ایجاد کرد که هزاران بار بزرگتر از هر موجی که تاکنون در زمان حیات بشر شاهد آن بوده است.

بیشتر بخوانید:

عکس | خفاش‌ها و انسان‌ها از همیشه به هم نزدیک‌تر؛ خطری که بیخ گوش انسان است

عکس | درگیری دانشمندان با دزدان دریایی و شکارچیان برای تصویربرداری از این حیوان

سیارک Chicxulub، همانطور که در حال حاضر شناخته شده است، تمام راه را از منظومه شمسی بیرون آمد و به دریای کم عمق نزدیک شبه جزیره یوکاتان در مکزیک امروزی برخورد کرد.

splashdown به تنهایی به اندازه کافی قدرتمند بود که امضایی را در چهره این سیاره به جا گذاشت. در سال ۲۰۲۱، محققان کشف کردند که امواج آن «مگاریپل‌هایی» را در پوسته زمین در زیر جایی که اکنون مرکز لوئیزیانا است، حک کرده‌اند.

اکنون یک مطالعه جدید به رهبری مولی رینج، دیرینه‌شناس از دانشگاه میشیگان، نشان می‌دهد که سیارک Chicxulub سونامی را به‌قدری پرانرژی به وجود آورد که رسوبات را در نیمی از جهان فرسایش داد. همچنین تمام سونامی های تاریخ ثبت شده، از نظر انرژی و اندازه، کوتوله می کند.

این تیم ۱۰ دقیقه اول پس از برخورد و اثرات امواج متعاقب آن در اقیانوس های جهان را در اولین شبیه سازی جهانی سونامی ایجاد شده توسط سیارک Chicxulub مدل سازی کردند.

شبیه‌سازی‌های پالایشی که برای اولین بار در یک کنفرانس علوم زمین در سال ۲۰۱۸ ارائه شد، مدل‌سازی نشان داد که امواج سیارکی تا ۳۰۰۰۰ برابر پرانرژی‌تر از سونامی اقیانوس هند است که در سال ۲۰۰۴ به اندونزی حمله کرد، یکی از بزرگترین سونامی‌های ثبت‌شده تا کنون.

انفجار اولیه حاصل از برخورد Chicxulub آنقدر آب را جابجا کرد که موجی به ارتفاع تقریبی ۱.۵ کیلومتر (۰.۹ مایل) ایجاد کرد. تمام آن فضا برای مدت طولانی خالی نماند، و اقیانوس دوباره به داخل فوران کرد تا دهانه شکاف را پر کند، فقط از لبه آن کمانه کرد و امواج بیشتری ایجاد کرد.

از آنجا، امواج سونامی با ارتفاع بیش از ۱۰ متر (۳۳ فوت) در اعماق اقیانوس با سرعت ۱ متر در ثانیه حرکت کردند تا به خطوط ساحلی در سراسر جهان ضربه بزنند.

Range می‌گوید: این سونامی به اندازه‌ای قوی بود که رسوبات حوضه‌های اقیانوسی را در نیمی از کره زمین مختل و فرسایش داد، و یا شکافی در رکوردهای رسوبی و یا مجموعه‌ای از رسوبات قدیمی‌تر باقی گذاشت.

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1696977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =