۰ نفر
۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳
یزد، گران‌ترین استان کشور نیست

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد با تاکید بر اینکه نمی‌توان بر اساس نرخ تورم مدعی شد که یزد گرانترین استان کشور است، گفت: تورم روستاهای استان ۴۲/۴ است که از کم تورم‌ترین نرخ‌های کشور به شمار می‌آید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از یزد، رحمانی در نشست خبری با اصحاب رسانه با رد ادعای اینکه یزد گرانترین استان کشور است، گفت: این ادعا ناشی از عدم تفاوت قائل شدن بین تورم و شاخص قیمت است. افزایش تورم به معنای گرانتر بودن استان نیست و باید شاخص قیمت را مبنا قرار داد.

وی با اشاره به اینکه تورم در برخی استان‌ها زودتر و در برخی استان‌ها دیرتر رخ می‌دهد، افزود: گران و ارزان بودن استان به شاخص قیمت برمی گردد که یک سال پایه‌ای دارد و در سال ۱۳۹۵، ۱۰۰ بوده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اظهار داشت: شاخص قیمت در کشور ۵۲۶ و در استان یزد ۵۳۲ است، بنابراین تفاوت چندانی در این زمینه وجود ندارد. یزد در رتبه هجدهم گرانی کشور قرار دارد و چندین استان بر اساس این شاخص از استان یزد گرانتر هستند.

وی ادامه داد: نرخ تورم استان یزد در شهریور ماه ۴۴/۹ بوده و در کل کشور هم ۴۲/۱ است. گرچه تورم استان از کشور بالاتر است، اما همانگونه که گفتیم مقوله گرانی و تورم با یکدیگر تفاوت دارد.

رحمانی تأکید کرد که نرخ تورم روستاهای استان یزد ۴۲/۴ است که یکی از کم تورم‌ترین نرخ‌های کشور به شمار می‌آید.

وی همچنین از کاهش نرخ بیکاری در استان خبر داد و گفت: نرخ تورم بیکاری به ۷/۷ درصد رسیده که در هفت سال اخیر بی سابقه است. امسال در سامانه برای استان یزد ۱۸ هزار شغل تعریف شده که تاکنون ۵۰ درصد آن محقق شده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خاطرنشان ساخت: به ازای تولید هر ۳ هزار شغل، یک درصد نرخ بیکاری مردان و به ازای تولید هر هزار شغل، یک درصد نرخ بیکاری بانوان استان کاهش می‌یابد.

وی جمعیت استان بر اساس آمار سال گذشته را یک میلیون و ۲۵۲ هزار و ۵۰۰ نفر عنوان کرد که ۶۴۱ هزار و ۳۰۰ تن را مذکر و ۶۱۱ هزار و ۲۰۰ تن را افراد مونث عنوان کرد و افزود: یکی از دلایل بیشتر بودن آقایان هم حضور کارگران سایر استان هاست، به گونه‌ای که بیش از ۵۵ درصد بیمه شدگان در شهرستان اردکان را کسانی تشکیل می‌دهند که محل تولدشان خارج از استان است.

رحمانی با اشاره به برنامه‌های کشوری و استانی گفت: یکی از برنامه‌های دولت افزایش رشد اقتصادی به هشت درصد است که در دهه ۹۰ به طور متوسط فقط یک درصد رشد داشت. البته این رشد باید مستمر باشد و نه مقطعی.

وی با اشاره به اینکه متوسط رشد اقتصادی در جهان چهار درصد بود که پس از جنگ در اوکراین به سه درصد رسید، ادامه داد: استان یزد در تلاش است تا رشد اقتصادی را به ۸/۳ برساند و برنامه ما برای رسیدن به این عدد در مدت چهار سال خواهد بود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1685773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =