۲ هزار مترمربع از اراضی ملی در چهارمحال و بختیاری رفع تصرف شد

۲ هزار مترمربع از اراضی ملی در منطقه حفاظت شده جنگلی هلن در استان چهارمحال و بختیاری رفع تصرف و اعاده به وضع سابق شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری، سرپرست حفاظت محیط زیست استان چهارمحال وبختیاری گفت :با تلاش و پیگیری مأموران این اداره کل، ۲ هزار مترمربع از اراضی ملی در منطقه حفاظت شده جنگلی هلن رفع تصرف و اعاده به وضع سابق شد.

سعید یوسف پورافزود :منطقه حفاظت شده جنگلی هلن با وسعت ۴۰۲۳۱ هکتار در سه شهرستان کیار، اردل و خانمیرزا و حدود ۱۱۰ کیلومتری جنوب مرکز استان واقع شده است. در اغلب نقاط آن پوشش جنگلی از نوع بلوط غرب قابل مشاهده است.

گفتنی است منطقه هلن به واسطه تصمیم شورای عالی حفاظت محیط زیست در سال ۷۷ مبنی بر حفاظت از ده درصد جنگل های کشور انتخاب و در سال ۷۸ مورد تصویب قرار گرفت و در سال ۱۳۸۰ اعلام و در سال ۱۳۸۹ از طریق اداره کل منابع طبیعی استان به اداره حفاظت محیط زیست استان تحویل و عملا به مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست در آمد.

این منطقه در حدود ۲۰ کیلومتری جنوب شهر ناغان و در حدود ۱۱۰ کیلومتری جنوب شهر شهرکرد واقع شده است و از لحاظ تقسیمات کشوری در محدوده شهرستان های اردل، لردگان و کیار قرار دارد، سیمای طبیعی منطقه کوهستانی با دیواره های صخره ای بلند و صعب العبور و دره های پرآب و عمیق است که در اغلب نقاط آن پوشش جنگلی از نوع بلوط غرب قابل مشاهده است.

حداکثر ارتفاع منطقه در کوه بزمنی به ارتفاع ۳۲۲۵متر و کمترین آن در محل عبور رودخانه کارون در جنوب شرق منطقه به ارتفاع ۱۰۵۶ متر است. اقلیم منطقه در زمستان سرد و نیمه مرطوب است که در تابستان ها گرم و نیمه خشک می شود. میانگین بارش سالانه در منطقه حدود ۴۰۰ تا ۸۰۰ میلیمتر و میانگین دمای سالانه در حدود ۲/۱۴سانتیگراد است.

از منابع آبی مهم منطقه می توان علاوه بر رودخانه کارون از دوپلان تا ارمند و رودخانه چشمه سرخون در سه طرف منطقه، تعداد زیادی چشمه از جمله چشمه بادره ده کهنه، چشمه آب گلور، چشمه آب سفید، چشمه تاگک، چشمه گردک، چشمه شن شه پیر و ... اشاره کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1659076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =