دلیل مخالفت سجادی با بعضی از آثار کیارستمی/ کارهای کیارستمی سهل ممتنع است

محمدعلی سجادی در نشست پس از اکران مستند خود به نام «گزارش چهار شب و یک روز» از عباس کیارستمی گفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدعلی سجادی کارگردان مستند «گزارش چهار شب و یک روز» در نشست پس از اکران این مستند به سؤالات حاضران پاسخ داد.

او در جواب یکی از مخاطبان که از کیارستمی نقل قول کرده‌بود «دوست دارم خودم بمانم تا آثارم.» گفت: «کیارستمی چند نکته را روشن می‌کند. از همه شاخص‌تر این‌که او عاشق زندگی است. البته سهراب شهید ثالث هم این دیدگاه را داشت ولی تصویرها و فیلم‌های او تلخ و سرد هستند. کیارستمی اما این‌جهانی و کاملاً زمینی است. زندگی را رها نمی‌کند. مثلاً همه می‌گویند «نمی‌گذارند». او هم این‌ را قبول دارد ولی کارش را انجام می‌دهد و موفق هم هست....در مراسم تشییع او می‌بینیم حتی افردای هم که موافق او نبودند، آمده‌بودند. خود من هم که برخی از آثار او را دوست ندارم این فیلم را در ارجمندی او ساختم.»

او در ادامه بیان کرد: «من در این مستند خیلی به خود کیارستمی‌ و مرگ او نمی‌پردازم؛ به بازتاب این رویداد در چهره‌ و رفتار مردمی‌ می‌پردازم که در مراسم حضور دارند.»

سجادی درباره علت انتخاب این عنوان برای اثرش به فیلم «گزارش» کیارستمی اشاره کرد و گفت: «این اولین فیلم سینمایی عباس کیارستمی است که علی‌رغم برخی از کاستی‌ها گزارش دقیقی از روزمرگی زندگی طبقه متوسط مردم درآن سال‌ها می‌دهد. لایه‌ها و کنج‌های به‌ظاهر معمولی را چنان با ظرافت مطرح می‌کند و چنان بار درام به آن‌ها می‌زند که با دیدن آن فیلم نمی‌توانیم به‌سادگی از کنارشان بگذریم. به خاطر همین ارزش‌های فیلم اول سینمایی عباس کیارستمی است که من عنوان گزارش را در ابتدا آوردم.»

او در پاسخ به مخاطبی که از مخالفت سجادی با بعضی از آثار کیارستمی پرسیده بود اظهار کرد: «مهم نیست که من مخالف برخی‌ از کارهای کیارستمی باشم. او کارخودش‌ را می‌کند. او هوشمندی زیادی داشت. می‌کوشید از اوج و برج پایین بیاید و از عادی‌ترین امکانات استفاده کند. اگر از این درون‌مایه مهم عبور کنیم، می‌توانیم به برخی از آثار او ایراد وارد کنیم. مثلا، از نظر من، «مشق شب» چندان هم سینمایی نیست. ولی «کپی برابر اصل» یک شاهکار سینمایی است. لباس عروسی و مسافر هم همین‌طور. ولی من با کلوزآپ خیلی راحت نیستم. هرچنداز یک فیلم‌بردار بسیار دانا استفاده کرده‌بود. برای کیارستمی دوربین و این‌جور چیزها مهم نیست. اصل برای او موضوع است. یا مثلاً فیلم «شیرین» درون‌مایه فوق‌العاده‌ای دارد؛ همه زنانی که برابر دوربین می‌نشینند می‌توانند شیرین باشند. اما این یک ایده کوتاه است. از سوی دیگر در فیلم «۲۴ فریم» با خالص‌ترین کیارستمی مواجهیم. این فیلم یکی از مهم‌ترین کارهای عباس کیارستمی است. از کارهای خود کیارستمی اگر بگذریم، به موجی از آثار و گروهی از فیلم‌سازان جوان برمی‌خوریم که از او تقلید می‌کردند و فیلم به جشنواره‌ها می‌فرستادند و هنوزهم می‌فرستند. اینان متوجه نبودند که کارهای کیارستمی سهل ممتنع است. نمی‌شود تکرار کرد».

این نشست که در چهل‌ویکمین شب فیلمِ «خانه اردیبهشت» اودلاجان برگزار شد، شروع یک برنامه چهارنوبتیِ گرامی‌داشتِ عباس کیارستمی بود.

۵۷۲۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1656725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =