قطر چگونه با پول‌پاشی در انگلیس نفوذ خرید؟

شیخ حمد بن جاسم بن جابر آل ثانی در نحوه استفاده از ثروت خود برای پرورش و تأثیرگذاری بر بلندای جامعه بریتانیا فردی منحصر به فرد است.

به گزارش خبرآنلاین، مارک هولینگسورث در سرمقاله نشریه انگلیسی اسپکتیتور نوشت:

ملکه به ندرت دعوت به شام در خانه های خصوصی را می پذیرد، مهم نیست چقدر بزرگ باشد. اما در تابستان ۲۰۱۴، کشور خلیج فارس غنی از نفت و گاز یعنی قطر اولین «شریک رسمی» رویال اسکوت شد و حقوق برند را برای سهام شاه جورج ششم و ملکه الیزابت دوم تضمین کرد. قطری ها همچنین موافقت کردند که هزینه نگهداری از قلعه می را که متعلق به خانواده سلطنتی است، بپردازند.

و بنابراین با شکستن سنت، ملکه دعوت شام را پذیرفت و به خانواده حاکم قطر و مهمانان مختلف پیوست. قطری ها به تازگی حدود ۷۵ میلیون پوند در عمارت لندن در دادلی هاوس، پارک لین خرج کرده بودند و از این رو خوشحال شدند. ملکه در حالی که وارد راهروی طلاکاری شده پر از طلا و عتیقه‌ها و نقاشی‌های گران‌قیمت می‌شد، مکثی کرد، به اطراف نگاه کرد و ظاهراً اظهار داشت که این ملک از کاخ باکینگهام بزرگ‌تر است!

یکی از مهمانان آن شب تاریخی، شیخ حمد بن جاسم بن جابر آل ثانی معروف به HBJ، نخست وزیر و وزیر خارجه قطر بود. در حالی که درباریان ملکه از قدرت سیاسی او آگاه بودند، تعداد کمی از ثروت و نفوذ او را می دانستند. او ثروتی بالغ بر ۱.۲ میلیارد دلار انباشته کرده است، اگرچه ارزیابی های خصوصی ثابت می کند که این ثروت نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار است. همانطور که امیر سابق قطر یک بار گفته بود: من بر قطر حکومت می کنم اما HBJ مالک آن است!

در خاورمیانه این سطح از ثروت بی سابقه نیست. اما HBJ از این نظر منحصر به فرد است که چگونه از این ثروت برای پرورش و تأثیرگذاری بر قدرتمندترین ستون های تشکیلات در بریتانیا، به ویژه خانواده سلطنتی، سازندگان اسلحه، بانک ها، رئیس سابق MI۶ و نخست وزیر سابق استفاده کرده است.

در حالی که ماجرای پذیرش یک میلیون یورو پول نقد شاهزاده چارلز در کیسه های مخصوص خرید "فورتنوم و میسون" از HBJ برای خیریه‌اش عجیب و کثیف است، با جاه‌طلبی‌های قطر برای استفاده از ثروت عظیم خود برای خرید نفوذ و موقعیت در بریتانیا مطابقت دارد و شیخ حمد بن جاسم بن جابر آل ثانی معروف به HBJ در خط مقدم آن کارزار بوده است.

قطر چگونه با پول‌پاشی در انگلیس نفوذ خرید؟

بنابر گزارش ها، مبلغ یک میلیون یورویی مذکور یکی از سه پرداختی است که شاهزاده چارلز از حمد بن جاسم میان سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ میلادی تحویل گرفته است. مجموع دریافتی‌های چارلز از قطری‌ها بالغ بر سه میلیون یورو عنوان شده است.

نخست وزیر سابق قطر هجوم دلارهای نفتی خاورمیانه به لندن را به تصویر می کشد. او شخصیت محوری در خرید املاک با قیمت های گزاف بوده است که بازار املاک لندن را بسیار مخدوش کرده است، به ویژه به عنوان مالک مشترک One Hyde Park با برادران کندی. او به عنوان رئیس صندوق دارایی ۲۵۰ میلیارد دلاری قطر، بر تصاحب معتبرترین دارایی های لندن از جمله هارودز، شارد و کلاریج، کانات، هتل های برکلی و دهکده المپیک لندن توسط قطر نظارت داشت. او همچنین مالک شرکت های فهرست شده در فهرست بریتانیا مانند Heritage Oil است.

همه این ثروت با وجود این واقعیت که قانون اساسی قطر می گوید که "وزرا نباید از پست های رسمی خود به هیچ وجه برای منافع خود استفاده یا بهره برداری کنند" جمع شده است. HBJ در مصاحبه ای اظهار داشت: "ثروتی که من دارم - مانند هر قطری دیگری که دارد - ممکن است برخی از آنها مشروع باشد، اما با استاندارهای شما؛ حتما می گویید که یک سوال وجود دارد."

در روابط خارجی HBJ نماینده قدرت رو به رشد قطر به عنوان متحد استراتژیک بریتانیا و ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه است. روابط دوجانبه این کشور با آمریکا در جنگ علیه تروریسم بسیار مهم تلقی می شود. قطر در ازای تضمین امنیتی، به آمریکایی‌ها اجازه می‌دهد تا از زمین آن برای پایگاه‌های نظامی و هوایی و دسترسی به اطلاعات خود استفاده کنند تا جایی که این کشور خلیج فارس با عربستان سعودی به‌عنوان ارزشمندترین متحد آمریکا در منطقه رقابت کند. HBJ همچنان در تحکیم این روابط از طریق سفیر قطر در واشنگتن دی سی تأثیرگذار است. این در حالی است که ادعا می شود قطر از تروریسم تحت نظارت او حمایت می کند. او یک بار گفت که قطر «شاید» از شاخه سوریه القاعده حمایت مالی کرده است.

نگاهی نادر به معاملات خصوصی HBJ در سال ۲۰۰۱ زمانی که اسناد، نقش او را در یک قرارداد تسلیحاتی فاش کرد، ظاهر شد. پس از کودتا در سال ۱۹۹۵ برای سرنگونی امیر (که HBJ نقش مهمی در آن داشت)، قطر یک قرارداد تسلیحاتی ۵۰۰ میلیون پوندی به BAE(شرکت صنایع دفاعی و هوافضایی بریتانیایی) اعطا کرد. نقش مخفی HBJ در انتخاب پیشنهاد بریتانیا به جای فرانسه، زمانی فاش شد که جرسی بانک با اکراه اسنادی را منتشر کرد که نشان داد BAE پرداخت هایی را به حساب های بانکی جرسی انجام داده است که HBJ به عنوان ذینفع آن ذکر شده بود.

در پاسخ به این ادعاها، HBJ اعتراف کرد که او توسط BAE پول دریافت کرده است، اما رشوه را رد کرد و گفت که این پرداخت‌های «کمیسیون» است. پس از آن فشارهای سیاسی شدیدی از سوی دولت تونی بلر بر مقامات جرسی بانک وارد شد تا تحقیقات خود را متوقف کنند و آنها هم به این موضوع عمل کردند. دادستان کل اعتراف کرد که دلیل بسته شدن این تحقیقات روابط بین المللی بوده است. شایان ذکر است، HBJ سپس ۶ میلیون پوند به مقامات جرسی پرداخت کرد، "برای هر گونه خسارتی که تصور می شد متحمل شده است"، اگرچه او انجام هرگونه تخلف را رد کرد.

بعداً زمانی که جولیا آلدریج، یکی از مدیران ارشد سابق BAE، با SFO در طول تحقیقات خود در مورد BAE مصاحبه کرد، در این داستان پیچیدگی ایجاد شد. او یادآور شد که مشاور BAE در قطر شرکتی به نام یوروموگا بوده است. اما هنگامی که او به دفتر یوروموگا در سوئیس برای پس گرفتن اسناد در حین فسخ قرارداد مراجعه کرد و وقتی وکلای آنها به او گفتند که آنها مأموریت دارند پرونده های مربوط به قطر را از بین ببرند، شوکه شد.

در اوج بحران مالی در سال ۲۰۰۸، بانک بارکلیز در مجموع ۶.۱ میلیارد پوند از قطر هلدینگ، یکی از شرکت های تابعه سازمان سرمایه گذاری قطر، و Challenger Universal، یک پلتفرم سرمایه گذاری خصوصی، دریافت کرد. HBJ نیز رئیس هر سه نهاد بود و Challenger برای نگهداری سهام Barclays برای خود و خانواده‌اش استفاده می‌شد. بانک به دنبال سرمایه بیشتر بود اما نه از بودجه دولتی بریتانیا. بنابراین قطر آنها را در قالب تزریق سرمایه نجات داد.

پس از پایان بحران، ادعا شد که بارکلیز ۳۲۲ میلیون پوند هزینه های مخفی را که در زمان خرید سهام این بانک توسط قطری ها به سازمان سرمایه گذاری قطر پرداخت کرده بود، فاش نکرده است.

علیرغم افزایش تراکنش‌ ها، بانک نظارت ها را نادیده گرفت. سرمایه گذاری قطر باعث چندین تحقیقات قانونی و جنایی شد. هیچ ادعایی مبنی بر انجام اشتباه توسط HBJ وجود نداشت که بعداً ابراز تأسف کرد که «هیچکس از ما به خاطر آن تشکر نکرده است» (کمک مالی).

مانند هر الیگارشی، HBJ صدها میلیون دلار ملک در لندن از طریق شرکت‌های برون مرزی خریداری کرده است. در واقع، این سرمایه گذاری او در وان هاید پارک بود که برای اولین بار بحث در مورد استفاده از نهادهای برون مرزی را برای خرید ملک در لندن را برانگیخت.

او بیش از ۱۰۰ میلیون پوند برای آپارتمانی در وان هاید پارک پرداخت کرد. او همچنین ۸۰ میلیون پوند دیگر را برای یک خانه شهری در نزدیکی میدان بلگریو با استفاده از یک شرکت BVI و دو خانه در Trevor Place در Knightsbridge خرج کرده است.

وان هاید پارک نماد بصری پول خارجی است که در ۲۰ سال گذشته به لندن سرازیر شده است. میلیاردرهایی مانند HBJ قیمت های گزافی برای خانه هایی پرداخت کرده اند که به گفته کارشناسان بازار ملک در پایتخت را برای اکثریت قریب به اتفاق ساکنان آن متورم کرده و آنها را از فرصت خرید خانه خود محروم کرده است.

پشت پرده، HBJ در پرورش چهره های تشکیلاتی فعال بوده است تا پوششی از حمایت قانونی را به دست آورد و نفوذ خود را در وزارت خارجه افزایش دهد. به عنوان رئیس هلدینگ قطر، او در استفاده از تونی بلر به عنوان واسطه برای مذاکره در مورد خرید هتل های کلاریج، کانات و برکلی نقش اساسی داشت. او همچنین سِر جان اسکارلت، رئیس سابق MI۶ را به خدمت گرفته است.

در اواخر امسال، ثروت و نفوذ قطر به طور کامل در زمان میزبانی جام جهانی به نمایش گذاشته خواهد شد. جای تعجب نیست که HBJ در خط مقدم لابی برای کسب رای و برگزاری این رویداد معتبر بود. اما این افشاگری های جدید در مورد نخست وزیر سابق قطر و واگذاری سه قسط یک میلیون یورویی پول نقد در چمدان به وارث تاج و تخت، این ادعا را تازه می کند که خاورمیانه در حال خرید نفوذ است. این یک شرط مطمئن خواهد بود که ملکه دیگر دعوت به شام در خانه دادلی را نپذیرد.

منبع: اسپکتیتور / ترجمه: ابوالفضل خدائی

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1647794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =