۱ نفر
۶ تیر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۶
اعتراض به سوالات یک آزمون

داوطلبان دوره ۳۵ از المپیاد ادبی، مدال‌دارانِ سال‌های گذشته، صاحب‌نظران و دانش‌آموختگان رشتۀ زبان و ادبیات فارسی در کارزای خواهان بررسی مشکلات آزمون این دوره شده‌اند.

به گزارش خبرآنلاین،‌ نامه داوطلبان دوره ۳۵ از المپیاد ادبی به شرح زیر است:

ریاست محترم کمیتۀ المپیاد ادبی

با سلام و احترام
در آزمون مرحلۀ دوم دورۀ سی‌وپنجم المپیاد ادبی، مشکلاتی وجود داشته است که پس از برگزاری آزمون و انتشار دفترچۀ سؤالات و پاسخنامه، داوطلبان المپیاد ادبی را دچار سرخوردگی و ناامیدی کرده است. دانش‌آموزانی که با وجود همه‌گیری و سیاست‌های محدودکنندۀ مربوط به آن، با علاقه و پشتکار ماه‌ها زحمت کشیدند و انتظار داشتند آزمونی با این سطح از اهمیت و تأثیر، به دور از اعمال سلیقه‌های غیرعلمی و مخصوصاً اصولی‌تر از پیش برگزار شود؛ اما چنین نشد. صاحب‌نظران و دانش‌آموختگان رشتۀ زبان و ادبیات فارسی در این مدتِ پس از آزمون، در حمایت از دانش‌آموزان، نظرات و نقدهای خود را در قالب یادداشت‌هایی مستند در فضای مجازی منتشر کرده‌اند که امیدواریم به دست و نظرِ کمیتۀ محترم رسیده باشد. در زیر، خلاصه‌ای فهرست‌وار از این مشکلات ارائه شده است:
۱. عدم تناسب تعداد سؤالات با حجم منبع در برخی از منابع (مانند کلیله و دمنه، ادبیات معاصر نثر و دفتر شعر زمستان)؛
۲. وجود پرسش‌های خارج از محدوده‌ی منابع اعلام شده (مانند ‌کشف الاسرار)؛
۳. عدم اصولی و به‌قاعده بودن پرسش ها و
۴. وجود اشکال یا ابهام در «۱۷ سؤال».
با توجه به این مشکلاتِ اساسی، آزمون مرحلۀ دوم امسال، معیار مناسبی برای سنجش و گزینش دانش‌آموزانِ مستعد و توانمند در اختیار کمیته قرار نمی‌دهد.
اکنون داوطلبان این دوره از المپیاد ادبی به همراهی مدال‌دارانِ سال‌های گذشته، صاحب‌نظران و دانش‌آموختگان رشتۀ زبان و ادبیات فارسی، از کمیتۀ محترم المپیاد ادبی درخواست می‌کنند دیدگاه خود را نسبت به این آزمون و سؤالات آن روشن کند و برای حذف یا اصلاح پرسش‌های مبهم و مشکل‌دار به‌سرعت اقدام فرماید.
امید است کمیتۀ محترم به این درخواست و پیشنهاد توجه فرماید و دیدگاه و تصمیم خود را در زودترین زمان ممکن به صورت مکتوب منتشر کند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1645714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =