۰ نفر
۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۰
کدام آدم عاقلی استقلال و پرسپولیس را می‌خرد؟

به نظر می رسد محتوای عملی و اجرایی از سوی وزارت برای واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس وجود ندارد و اطلاعات جامع در اختیارشان نیست.

احتمالا شما تصور می کنید همه چیز برای واگذاری استقلال و پرسپولیس مهیاست.

حداقل اظهارات و تاکید روی این موضوع که باید دو باشگاه به زودی خصوصی شوند، شما را با نوعی خوش خیالی درباره وگذاری آنها مواجه کرده است.

این اما همه چیز نیست. رئیس سازمان خصوصی‌سازی می گوید سرخابی‌ها نیازمند تضمینی برای موفقیتشان پس از واگذاری هستند؛ جمله‌ای قابل تامل.

به نظر می رسد محتوای عملی و اجرایی از سوی وزارت برای واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس وجود ندارد و اطلاعات جامع در اختیارشان نیست. در زمان مسعود سلطانی‌فر هم این صحبت مطرح شد که سرخابی‌ها برای واگذاری تحویل بورس داده شدند، اما ظاهرا وزارتخانه در این موضوع بیشتر به دنبال رفع تکلیف بود و هست.

این به نوعی وقت تلف کردن و انداختن توپ به زمین سازمان‌های بورس و خصوصی‌سازی است تا اگر خللی در مسیر واگذاری رخ داد بر گردن وزارت ورزش و جوانان نباشد. حمید سجادی هم هنوز اسیر همین دام است و با وجود تاکید در خصوصی‌سازی، خود مانده که آیا واگذاری دو باشگاه، راه حل برون رفت از بحران است یا فرو رفتن به باتلاقی عمیق تر؟

برای ورود هر بنگاه، شرکت یا باشگاهی به بورس باید افق پنج ساله‌ای ارائه شود و در این صورت می‌توان نتایج دقیق‌تری را به دست آورد. اینکه رئیس سازمان خصوصی‌سازی تأیید کننده انتقال سهام سرخابی‌ها به سازمان بورس و اوراق بهادار بوده اتفاق مناسبی است چون نباید سهامی که برای شرکت متضرر بوده در اختیار متقاضیان قرار بگیرد، اما وقتی هیئت مدیره دو باشگاه برنامه مدونی ندارند و فاقد اهداف و دورنمای مناسبی هستند دلیلی بر واگذاری نیست. اعتقادم بر این است استقلال و پرسپولیس مشکلات متعددی دارند و با ماشاءالله و ان‌شاءالله گفتن کاری پیش نمی‌رود.

در واقع تا زمانی که توجیه اقتصادی مناسبی برای واگذاری وجود ندارد چرا باید اقدامی صورت گیرد. عده‌ای همچنان در حال دادن آدرس غلط هستند. در این شرایط نباید تبعات منفی ایجاد کرد و از واگذاری بلوکی و خرده‌فروشی استقلال و پرسپولیس جلوگیری شود.

اینکه می‌گویند با پرداخت تمامی بدهی‌ها امکان ورود به بورس داده می‌شود با واقعیت همخوانی ندارد. حتی با فرض اینکه قانون به سرخابی‌ها اجازه ‌دهد سهام هر دو باشگاه وارد بورس شود، باز کدام سرمایه‌دار عاقلی حاضر می‌شود سرمایه با ارزش خود را برای خرید سهام باشگاه‌های زیان‌ده صرف کند. همین حالا روی یکی از باشگاههای 175 میلیارد قیمت گذاشته اند اما مشتری برای آن پیدا نشده. به این بدهی 100 تا 150 میلیاردی را هم اضافه کنید...

251 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1573671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =