غیرت و شجاعت از خصوصیات بارز پهلوانان و جوانمردان است

رئیس هیات ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی شهرستان سمنان گفت جامعه ای سالم است که در آن حرکت و پویایی وجود داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان از امروز هفته ترویج فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای گفتگویی را با رئیس هیات ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی انجام دادیم که به شرح زیر می باشد
چرا در تقویم جمهوری اسلامی ایران هفدهم شوال روز ترویج فرهنگ پهلوانی و زورخانه ای نامیده شده است؟
 ۱۷ شوال سالروز نبرد پهلوانانه و تاریخی مولای متقیان یعسوب دین امیرالمومنین علی علیه السلام در سال پنجم هجری قمری در جنگ خندق است که منجر به شکست عمربن عبدود و پیروزی مسلمانان بر لشکر کفرگردید و به تعبیر پیامبر عظیم الشأن اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله در چنین روزی تمام ایمان در مقابل مشرک قرار گرفت و پیروزی امام علی علیه السلام در مقابل عمر بن عبدود  افضل است از عبادات انس و جن ، زیرا در اثر آن ضربت دین مقدس اسلام پایدار ماند و به دلیل قداست چنین روزی بر اساس مصوبه ۵۱۸ مورخ ۱۶ آذر ۱۳۸۸ شورای فرهنگ عمومی ،  روز ۱۷ شوال در تقویم رسمی کشور جمهوری اسلامی ایران ، روز فرهنگ پهلوانی و زورخانه ای و روز مقاومت اسلامی نامگذاری شده است و بنده هم این روز بزرگ  را به پیروان و شیفتگان راستین نبوت و امامت و ولایت تبریک و تهنیت عرض می نمایم.

اهمیت ورزش پهلوانی و زورخانه ای چیست؟
از آنجایی که ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای تنها ورزش سنتی و مذهبی ماست و ریشه در فرهنگ ملی  و اعتقادات این مرز و بوم دارد حفظ و حراست آن به عهده هر ایرانی می باشد از نگاه اسلام نیز ورزش یکی از سالم ترین و مفید ترین سرگرمی هایی است که می‌تواند کسالت و تنبلی را از انسان بگیرد و ضعف و ناتوانی را به نشاط امید و حرکت تبدیل کند و در این میان ورزش پهلوانی و زورخانه ای ثمره پیوند ورزش و اخلاق است.

 خصوصیات اخلاقی یک پهلوان و ورزشکار باستانی را بیان نمایید؟
 یک ورزشکار باید خصوصیاتی را دارا باشد تا در اندیشه مردم پهلوان شود از جمله خصوصیات پهلوان خدادوستی مبارزه با خواهش های نفسانی است ، هر پهلوانی که در این مسیر قدم می گذارد می داند که با آفاتی همچون غرور و تکبر روبروست لذا یکی از تلاش های او مجاهدت برای غلبه بر نفس و آراسته شدن به زینت ایمان است علاوه بر این پهلوان امین مردم و جامعه است از خصوصیات بارز پهلوانان و جوانمردان غیرت و شجاعت است غیر عاملی موثر در جلوگیری از تعدی دشمن به وطن و حفظ ناموس است .

مهمترین معیار در زورخانه ها چیست و چه چیزی می تواند زیبایی و ورزش پهلوانی را افزایش دهد ؟
مهمترین معیار در زورخانه ها ، اخلاق و ادب است .جوانمردی ، ایثار، ازخودگذشتگی، معرفت، طهارت و بندگی اتحاد، عشق و صمیمیت بین ورزشکاران تواضع و فروتنی، احترام به پیشکسوتان و ذکر یا علی به زیبایی ورزش پهلوانی و زورخانه ای می‌افزاید.

چرا ورزشکاران باستانی و پهلوانی دم از حضرت علی علیه السلام می زنند و به او اقتدا می کنند ؟
ورزش باستانی نماد مروت و جوانمردی است و حضرت علی علیه السلام الگوی تمام عیار ورزشکاران و قهرمانان است و اقتدا به مولا علی علیه السلام یک باور و اعتقاد محکم برای ورزشکاران در زورخانه هاست و آیین جوانمردی و پهلوانی بیش از هرچیزی مدیون چهره بی مثال و شخصیت گرانسنگ جهان اسلام حضرت علی بن ابیطالب علیه السلام است، نامی که در تار و پود ورزش پهلوانی و آیین جوانمردی تنیده شده است  ، نام امام علی علیه السلام است که همه داشته‌های زورخانه هاست و این نوای مرشد است که برای نام علی علیه السلام ضرب می گیرد و به  جوانمردترین مردان عالم ادای احترام می‌کند.

چه توصیه ای به نسل جوان و نوجوان دارید؟
 جامعه سالم است که در آن حرکت و پویایی وجود داشته باشد و این بدون ترویج ورزش در جامعه مهیا نمی‌شود و این امر در ورزش پهلوانی بهتر نمو پیدا می‌کند. نسل جوان باید سبک و شیوه زندگی حضرت علی علیه السلام را به عنوان اسوه و الگوی زندگی خود قرار دهند ، اگر جوانان و نوجوانان سیره واقعی امام علی علیه السلام را در جامعه پیدا کنند شاهد ریشه کن شدن تمامی تهاجمات فرهنگی مبتذل خواهیم بود بنده به عنوان یک برادر کوچکتر از جوانان و نوجوانان تقاضا می‌کنم که به ورزش پهلوانی روی آورند زیرا ورزش زورخانه ای ورزشی است که تواضع را به ورزشکاران می آموزد و آنها را در مسیر جوانمردی قرار می‌دهد.

فواید ورزش چیست؟
ترویج فرهنگ ورزش یکی از راهکارهای مناسب در جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی است با فراهم شدن بسترهای لازم برای ایجاد نشاط و شادی در جامعه می‌توان اوقات مناسبی را برای جوانان مهیا نمود، ورزش کردن علاوه بر فواید جسمانی و تقویت ماهیچه ها و عضلات سبب آمادگی و تقویت روحی و روانی برای افراد می‌شود. خواب‌راحت، تقویت سیستم دفاعی بدن،  تقویت حافظه، کاهش فشارهای عصبی و... از دیگر فواید ورزش است .

برنامه های شما در هیئت ورزش پهلوانی و زورخانه ای شهرستان چیست؟ اولویت‌ها و برنامه‌های اصلی هیئت ورزش پهلوانی و زورخانه ای شهرستان سمنان بسترسازی لازم جهت جذب و آموزش سنین نو پاست .
در همین راستا با هماهنگی‌های صورت گرفته زورخانه مولا علی علیه السلام واقع در شهرک فرهنگیان سمنان به عنوان سومین مرکز آکادمیک ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای کشور ، آماده ثبت نام ورزشکاران در رده‌های مختلف سنی زیر نظر مربیان و مرشدین مجرب میباشد .
 هیئت ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای شهرستان سمنان با هماهنگی دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری در سنوات گذشته به صورت محله محور جوانان و نوجوانان و مرشدین در محله های آسیب پذیر شهر سمنان حضور پیدا می‌کردند و به انجام ورزش باستانی می‌پرداختند اولین هدف ما ایجاد نشاط و شادابی بود، به عنوان مثال همین ضرب و صدای مرشد موجب نشاط میشود  و در هر جامعه ای که نشاط و شادابی و امید بیشتر باشد به تبع آن آسیب های اجتماعی کاهش پیدا خواهد کرد. دومین هدف ، ما با حضور در محله های مختلف و اجرای ورزش باستانی ضمن معرفی ورزش باستانی به  قشرهای مختلف جامعه می توانیم در جذب ورزشکاران گام برداریم.

غیرت و شجاعت از خصوصیات بارز پهلوانان و جوانمردان است

غیرت و شجاعت از خصوصیات بارز پهلوانان و جوانمردان است

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1517998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =