وقتی از فساد سیستماتیک صحبت می کنیم دقیقا منظورمان چیست؟

همه می دانند که پول حلال مشکلات است.این حقیقتی است که گرچه برخی خلط مبحث کرده و آن را با این  واقعیت می‌پوشانند که پول کثیف یا چرک کف دست است و یا این که پول خوشبختی نمی آورداما باید پذیرفت که پول حل کننده مشکلات است، زیرا نفس داشتن پول مشکل نیست بلکه چگونه پول در آوردن مسئله است؟

محمدمحمدی

از این رو پول درآوردن در محیطی که دیگران با زیر آبی رفتن، رشوه دادن وگرفتن، اختلاس کردن، استفاده از رانت قدرت، پارتی،دوستی و غیره تبدیل به یک اصل اساسی شده است، سیستمی را پایه گذاری می کند که بر اساس همان چرک کف دست یا پول کثیف بنا شده است و این پول کثیف قرار است با آن چه کارها که نکند؟

این پول در چرخه صنعت به کار می رود پس محصولاتی که ممکن است، تولید شود از جنس  سرمایه آلوده ای است که در بافت تولید محصولات این صنعت به کار می رود خب، بدیهی است محصولی که تولید می شود احتمالاً کم رمق، بی کیفیت و از چندین  نقص دیگر برخورداراست.چرا؟

چون سرمایه گذار این ثروت کثیف تمام تلاشش این است که سود بیشتری کسب کند یعنی با کم فروشی یا بی کیفیتی و غیره پول روی پول بگذارد.فرض کنیم یکی از مصرف کنندگان  این محصول فردی  است که شغل اصلی آن دندانپزشکی است.

از دو حال خارج نیست یا این دندانپزشک دارای عزت نفس است و از استفاده چنین محصول بی کیفیتی متاسف می شود و یا این که دارای عزت نفس نیست و او هم مقابله به مثل کرده  و در کیفیت محصولاتی که برای دهان و دندان بیمارانش به کار می برد ، دچار کم فروشی شده  و کاری بی کیفیت تحویل بیمارانش می دهد.

فرض کنیم یکی از بیماران این دندانپزشک ، سازنده  یا پیمانکار پروژه های شهری است که واحدهای مسکونی را بنا میکند که مردم  قرار است در  آن سال‌های سال زیر سقفش زندگی کنند به نظر شما تکرار ادامه چنین روندی منجر به این نخواهد شد که این پیمانکار نیز از سر و ته مصالح وسازه های واحدهای مسکونی بزند و واحدهایی با کمترین استحکام تحویل مشتریانش بدهد.

پس اینجا یک سوال مطرح می شود که باهوش کیست؟ 
در دنیای آدمهایی که چرتکه می اندازند و صبح به این امید در اداره وبازار کار حاضر می شوند که کم فروشی کرده و یااختلاسی کنند،رشوه ای بگیرند و یا از رانت قدرتشان برای حیف ومیل بیت المال استفاده کنند، باهوش چگونه تعریف می شود؟

مفهوم هوش در اقلیم انسانهایی که فرصت پرورش هنر وعلم درآنجا وجود دارد وارزش دانش، سلامت فردی و عمومی، ثروت تلقی شده، چگونه تفسیر می شود؟

نویسنده : محمدمحمدی

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1487349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =