۱ نفر
۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۹
حضرت مسیح (ع) در روایات شیعه

بر اساس اعتقادات شیعیان، حضرت مسیح ( علیه السلام) یکی از پیامبران اولوالعزم است که جایگاه بلند وی در بین انبیا الهی در آیات قرآن و روایات شیعه به خوبی نمایان است.

به مناسبت فرا رسیدن ایام میلاد این پیامبر بزرگ آسمانی، برخی از آیات و روایات در آموزه های تشیع درباره حضرت عیسی را در جدول زیر دسته بندی کرده ایم.
 

موضوع
آیات، روایات و احادیث
تفاوت روایت میلاد حضرت عیسی در قرآن و مسیحیت
در قرآن میلاد مسیح را مانند میلاد آدم دانسته است «إِنَّ مَثَلَ عیسی عِنْدَ اللَّهِ کَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ (آل عمران آیه 59) »،و بنا بر یافته های آموزه های ما دوران بارداری حضرت مریم بسیار کوتاه بوده است و حضرت به منطقه ای شرقی دور از مسجد الاقصی می روند « وَ اذْکُرْ فِی الْکِتابِ مَرْیَمَ إِذِ انْتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِها مَکاناً شَرْقِیًّا (مریم ؛ 16) »

و به اعجاز الهی چشمه آبی جاری و نخل خشکیده به بار می نشیند. اما از نظر مسیحیان مسیح در منطقه ای جنوبی و در بیت لحم آن هم در محل نگهداری گوسفندان به دنیا آمد و این مطالب بر خلاف قرآن است.
القاب حضرت مریم در آیات و روایات
«مطهره» ، « صدیقه» و « بتول»
توصیف خدا از زبان حضرت عیسی
«یَا عِیسَی أَنَا رَبُّکَ وَ رَبُّ آبَائِکَ اسْمِی وَاحِدٌ وَ أَنَا الْأَحَدُ الْمُتَفَرِّدُ بِخَلْقِ کُلِّ شَیْ‏ءٍ وَ کُلُّ شَیْ‏ءٍ مِنْ صُنْعِی»،«کافی (ط - الإسلامیة)، ج‏8، ص: 131‏ »
ای عیسی من پروردگار تو و پروردگار پدران تو هستم من تنها هستم وبه تنهایی هر چیز را آفریدم و هر چیزی نتیجه خلقت و صنع من است و تنها خداوند را صانع و خالق معرفی می کند و از هر گونه شرکی انسان را دور می کند .
عیسی پیامبر است یا فرزند خدا؟
مسیحیت امروزی مسیح را پیامبر نمی داند بلکه او را فرزند خدا می خواند در حالی که او پیامبر الهی است.می توان بر اساس روایات چنین گفت:عیسی مسیح تکمیل کننده تورات و بشارت دهنده به نبوت پیامبر اکرم حضرت محمد(ص) می باشد .مثلا در مناجاتی که بین خدا و عیسی (ع) رخ داده آمده است : « َ ثُمَّ أُوصِیکَ یَا ابْنَ مَرْیَمَ الْبِکْرِ الْبَتُولِ بِسَیِّدِ الْمُرْسَلِینَ وَ حَبِیبِی فَهُوَ أَحْمَد. کافی، ج‏8، ص: 139» من تو را بشارت می دهم به سید مرسلین و دوست خودم که احمد(ص)است و در ادامه ویژگی های پیامبر را برای عیسی(ع)می شمارد:« فَإِنَّهُ رَحْمَةٌ لِلْعَالَمِین‏ »او رحمت برای عالمیان است و مختص قوم خاصی نیست .
معاد شناسی حضرت عیسی
در کتاب «کافی، ج8، ص 135»درباره معادشناسی حضرت عیسی آمده است:«یَا عِیسَی لَا خَیْرَ فِی لَذَاذَةٍ لَا تَدُومُ وَ عَیْشٍ مِنْ صَاحِبِهِ یَزُولَا ابْنَ مَرْیَمَ لَوْ رَأَتْ عَیْنُکَ مَا أَعْدَدْتُ لِأَوْلِیَائِیَ الصَّالِحِینَ ذَابَ قَلْبُکَ وَ زَهَقَتْ نَفْسُکَ شَوْقاً إِلَیْهِ فَلَیْسَ کَدَار»
ای عیسی در لذتی که ادامه ندارد خیری نیست اگر می دیدی آنچه را برای اولیا صالح خود آماده کرده ام جان از کف می دادی برای رسیدن آنچه برای ایشان آماده کرده بودم و هیچ خانه ای مثل خانه آخرت نیست. عیسی جهان را ممر می داند نه مقر،لذا بر اساس جهان بینی عیسی، خداوند این جهان را آفریده است و راه سعادت را در مقابل انسانها قرار داده است که اگر انسانها با استفاده از دستورات پیامبران راه سعادت را برگزینند به سعادت آن دنیا خواهند رسید.
تثلیث در مسیحیت
دو نوع مسیحیت وجوددارد:
الف) مسیحیت واقعی که امروزه دیگر خبری از آن نیست ب)مسیحیت پولسی که مسیحیت شایع جهان است و کسی غیر از آن نمی شناسد این مسیحیت اعتقاد دارد عیسی فرزند خداست و قائل به تثلیث هستند و می گویند این سه در عین سه بودن یکی هستند که اینگونه نیست .لذا دوئیت همیشه هست و یگانگی بین خدا و بنده خدا وجود ندارد .
نفی نظر مسیحیت با موضوع عدم ورود حضرت عیسی به مسایل اقتصادی
خداوند به عیسی می فرماید :«یَا عِیسَی قُلْ لَهُمْ قَلِّمُوا أَظْفَارَکُمْ مِنْ کَسْبِ الْحَرَامِ ، کافی، ج‏8، ص: 138»

ای عیسی به بنی اسرائیل بگو از کسب حرام دست بردارند لذا اینکه مسیحیت ادعا می کند مسیح درباره مسائل اقتصادی و اجتماعی و سیاسی مطالبی ندارد اینگونه نیست بلکه در روایات ما مطالب زیادی در این موضوعات یافت می شود و معلوم می شود ایشان در این مباحث هم ورود داشته اند .
حضرت عیسی و علم آموزی
عیسی می فرماید :« یَا بَنِی إِسْرَائِیلَ زَاحِمُوا الْعُلَمَاءَ فِی مَجَالِسِهِمْ وَ لَوْ جُثُوّاً عَلَی الرُّکَبِ فَإِنَّ اللَّهَ یُحْیِی الْقُلُوبَ الْمَیْتَةَ بِنُورِ الْحِکْمَةِ کَمَا یُحْیِی الْأَرْضَ الْمَیْتَةَ بِوَابِلِ الْمَطَر، تحف العقول، النص، ص: 393 »
نزد علما و دانشمندان الهی بروید یا در بیان دیگری می فرماید:
«یَا صَاحِبَ الْعِلْمِ عَظِّمِ الْعُلَمَاءَ لِعِلْمِهِمْ وَ دَعْ مُنَازَعَتَهُمْ وَ صَغِّرِ الْجُهَّالَ لِجَهْلِهِمْ وَ لَا تَطْرُدْهُمْ وَ لَکِنْ قَرِّبْهُمْ وَ عَلِّمْهُم،تحف العقول، ص: 502»
علما را برای علم ایشان بزرگ بشمار لذا عیسی در باره رابطه انسان با دیگران بیان شفاف و زیبایی دارد .
تواضع حضرت عیسی
در مورد تواضع ایشان نقل شده است که خطاب به اصحاب خویش فرمود:ای حواریّون من از شما درخواستی دارم که میخواهم آن را بر آورده سازید، حواریّون گفتند: هر حاجتی داری ما حاضر به انجام آن هستیم، پس عیسی (ع)برخاست و پاهای آنها را شستشو داد، آنها با شرم و خجالت گفتند:ای روح خدا، سزاوار است ما پای تو را شستشو دهیم، امّا عیسی (ع) فرمود: من سزاوارترین مردم برای خدمت به عالم هستم، بدانید همان طور که من برای شما تواضع کردم، شما هم بعد از من در میان مردم تواضع کنید، سپس فرمود:بر شما واجب است که تواضع کنید، چون حکمت با تواضع رشد میکند نه با تکبّر، همان طور که گیاهان در دشت می‏رویند، نه در روی کوه« قصص الأنبیاء، ص:583» همینطور معتقد است باید علم را آموخت ، حکمت گمشده مومن است .

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1469699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =