اقبال کم مردم آذربایجان شرقی به استفاده از اینترنت موبایلی/ ممانعت های مردمی و هزینه های جانبی، مانع اصلی نصب دکل های جدید

معاون اداره کل ارتباطان و فناوری اطلاعات استان آذربایجان‌شرقی می گوید: رتبه پایین ضریب نفوذ اینترنتی استان ما در برخی آیتم ها، نه به دلیل کمبود امکانات و بستر مناسب، که به دلیل اقبال کم شهروندان این استان به استفاده از اینترنت موبایلی است.

مهدی خرامش در گفت‌وگو با خبرآنلاین با اعلام این مطلب گفت:  ضریب نفوذ اینترنت شاخصی است که تحت تاثیر مستقیم تعداد مشترکین استفاده کننده از آن نوع خدمات اینرتنی است، به عبارتی، اینکه ضریب نفوذ اینترنت استان در اینترنت  ۳G  و  ۴G  در گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ، از جایگاه مطلوبی برخوردار نیست به تعداد کم مشترکین نسبت به استان هایی با ضریب نفوذ بالاتر برمی گردد.
وی ادامه داد: چه اینکه ضریب نفوذ اینترنتی ADSL در استان ما وضعیت مطلوب تری نسبت به ضریب نفوذ اینترنت  ۳G  و  ۴G  دارد.
وی خاطرنشان کرد: ضریب نفوذ استان در حوزه ثابت مانند ADSL  (هفتم)، VDSL(ششم)، TD-LTE(سیزدهم)، در ۳G (بیستم) و در ۴G(بیست و هشتم) است. این موضوع بستگی مستقیم به تعداد استفاده کنندگان از سرویس دارد و به عنوان مثال، از بیش از چهار میلیون مشترکی که به اینترنت ۴G دسترسی دارند، دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از این سرویس استفاده می‌کنند.
خرامش افزود: در مجموع ۳ میلیون و ۶۸۶ هزار و ۴۸۰ نفر مسترک خدمات اینترنتی در استان آذربایجان شرقی وجود دارد، این در حالی است که استان اصفهان، بیش از ۶ میلیون مشترک اینترنتی فعال دارد، پس ضریب نفوذ اینترنت در اصفهان نسبت به  آذربایجان‌شرقی بیشتر خواهد بود.
وی با بیان اینکه برای نصب دکل ها هم مشکلاتی داریم و این موضوع از دیگر دلایل رتبه پایین ضریب نفوذ اینترنتی استان ماست، گفت: علی رغم اینکه تاکنون هیچ گونه مستندات علمی دال بر تاثیرات سوء جسمی ناشی از نصب دکل ها در هیچ جای دنیا ارائه نشده است، متاسفانه در این خصوص با ممانعت مردمی برای نصب دکل های جدید مواجه هستیم. 
وی با بیان اینکه سازمان انرژی اتمی ایران، به صورت مستمر، امواج منتشره از دکل ها را پایش می کند، گفت:  علی رغم صرف هزینه زیاد برای خرید و نصب دکل، راضی کردن مردم محلی  به نصب این دکل ها، یکی از مشکلات ما در این حوزه است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به هزینه های زائد نصب دکل ها نیز گفت: با هزار زحمت برای نصب دکل ها اعتبار می گیریم، اما نصب این دکل ها در استان هزینه بیشتری از نصب دکل در استان های دیگر دارد.به عنوان مثال، دو ماه است می خواهیم در شهر تبریز دکل بزنیم، شهرداری، یک هزینه دارد،اداره برق یک هزینه دارد، فلان ارگان دیگر  یک هزینه. این ناهماهنگی ها و هزینه های جانبی، ما را به لحاظ زیرساختی در رتبه پایین تری از دیگر کلانشهرها قرار می دهد.
وی با تاکید بر هم افزایی ارگان‌های ذی‌نفع در رابطه با توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در استان، اظهار کرد: این مسائل در سایر استان‌ها مثل مازندارن، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان و... وجود ندارد؛ اما ما برای تامین راه دسترسی، عوارض، تامین برق و..، به ارگان‌های مربوطه هزینه پرداخت کنیم و از سویی هم با مقاومت‌های مردمی مواجه هستیم که این موارد، مانع از توسعه زیرساخت‌ها می‌شود.
وی در این باره گفت: در یک سال گذشته برای نصب یک دکل در شهرستان شبستر مشکل داریم؛ موقعیتی است که اگر یک دکل در آن موقعیت نصب شود، ۵ روستا از آن بهره مند می شوند، اما به خاطر هزینه های جانبی و ممانعت های مردمی، هنوز این دکل نصب نشده است.
وضعیت اینترنت استان در ۶ ماه بعدی بهتر خواهد بود
وی خاطرنشان کرد: در مرداد ماه سال‌جاری، شرکت مخابرات استان و شرکت زیرساخت، سرمایه‌گذاری‌های خوبی در راستای بهبود تجهیزات، بستر مخابراتی و سرورها انجام دادند که پیش بینی می‌شود با اتمام آن، در پایان شش ماهه دوم سال، حداقل ۱۲ رتبه در این خصوص ارتقا یافته و به رتبه ۱۱ کشوری برسیم.
وی با بیان اینکه در سه سال گذشته بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان در حوزه ارتباطات و فناواری اطلاعات هزینه شده است، گفت: در شرایط فعلی باید توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و بهبود وضعیت اینترنت، دغدغه تمام مسئولان باشد و نهادهای مختلف باید در این رابطه با اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان، همیاری کنند.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1454787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =