ظریف، شورای امنیت را خلع سلاح کرد

سخنرانی وزیر خارجه کشورمان در شورای امنیت اینبار رنگ و بوی خاصی داشت.او همیشه مقتدارنه سخنرانی کرده است. اما اینبار جنس آن متفاوت بود. منطق، اقتدار، تهدید، صلح و لبخندی تحقیر آمیز به اعضای شورا، و در نهایت از مواضع بالا هر آنچه که بر سر ایران گذشت را با مستندات به جامعه جهانی تقدیم کرد .

زهره نوروزپور: دکتر محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان سخنرانی خود را با یک کنایه سنگین آغاز کرد. کودتا علیه مصدق از سوی سازمان سی.آی.ای!ظریف گفت: « «شورای امنیت تأسیس شد تا ملل بزرگ و کوچک به طور یکسان بتوانند دور یک میز بنشینند و برای حفظ صلح مطابق با اهداف و اصول ملل متحد همکاری کنند. شورا نمی‌تواند وظیفه خطیر خود را انجام دهد ... مگر اینکه قدرت‌های بزرگ به اصولی که شورا برای محقق کردن آن‌ها ایجاد شده‌ احترام بگذارند.» ظریف در سخنرانی خود همه جوانب را سنجید و همانطور که روز گذشته خبرآنلاین پیشبنی کرد که سخنرانی او پیامی همه جانبه به کشورهای جهان و خصوصا کشورهای منطقه بود.»

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه با ارائه مستندات یکجانبه گرایی آمریکا را چنان به رخ جهان کشید که وزیر خارجه آمریکا مجبور به ترک جلسه شد. در این نشست که 5 عضو دائم شورای امنیت به همراه دیگر اعضا حمایت خود را از توافق اتمی اعلام کردند اما ظاهرا تاکید پمپئو را نشنیده می گرفتند! آنها می گفتند برجام بماند پمپئو می گفت تحریم تسلیحاتی ایران باید تمدید شود. معنی این درخواست نقض صریح قطعنامه 2231 است که اگر این تمدید صورت بگیرد به معنای مرگ برجام است.

جان کلام ظریف چه بود؟

رئیس دستگاه دیپلماسی که به صورت ویدئو کنفرانس در نشست شورای امنیت به زبان انگلیسی مقتدارنه، هشدار داد و درخواست رسمی ایران را به گوش جامعه جهانی رساند. ظریف با ارائه کامل مستندات در بخش اول اظهارات خود بیان کرد: «خودکامگی دلیل ریشه ­ای نشست امروز است» ظریف در ادامه با کنایه به همراهی تروئیکای اروپا با درخواست های غیر قانونی آمریکا به طرف های برجام هشدار داد :«از 8 مه 2018 به بعد، ایران و سایر اعضای جامعه بین‌المللی، شاهد بوده ­اند که دولت ایالات متحده –که از جمله بانیان قطعنامه 2231 شورای امنیت بود- به‌طور مداوم قطعنامه را نقض کرده و در عین حال سایر کشورها را برای پیوستن به خودش در نقض متنی که خود ارائه داده­ بود، تشویق می‌کند. از این خطرناک‌تر، و برای اولین بار در تاریخ سازمان ملل متحد، یک عضو دائم شورای امنیت به مجازات دولت های قانون­مدار و اشخاص خصوصی به اتهام عدم نقض قطعنامه شورا می‌پردازد، قطعنامه‌ای که بر «ارتقاء و تسهیل توسعه تعاملات اقتصادی و تجاریِ عادی و همکاری با ایران» تأکید می‌کند. »

ظریف در ادامه بخش اول سخنرانی خود با کنایه ای سنگین به عربستان و سازمان ملل بیان کرد: ایالات متحده - به همراه همدستان خود در جنایات جنگی در یمن- پا را فراتر گذاشته و کارزار وقیحانه ­ای جهت ارعاب نهادهای بین‌المللی ایجاد کرده است. اخیراً، آنها دبیرخانه را وادار به اتکا به ادعاهای خودساخته و اسناد جعلی برای تهیه یک گزارش کاملاً غیرحرفه‌ای در خارج از محدوده اختیارات آن ذیل قطعنامه 2231 می‌کند جای تعجب نیست که دبیرخانه - همزمان - ائتلاف سعودی را از کشتار کودکان در یمن که کاملا مستند است، مبرا دانست. جان کلام سخنرانی ظریف در به چالش کشیدن جامعه ملل و شورای امنیت بود، ظریف گفت:«جامعه بین‌المللی به‌طور کلی - و شورای امنیت ملل متحد به‌طور خاص- با تصمیم مهمی روبرو هستند: آیا ما حاکمیت قانون را حفظ می‌کنیم، یا با تسلیم در برابر هوس‌های یک متخلف، به قانون جنگل باز می‌گردیم؟ »

ظریف در بخش بعد سخنرانی خود به صلح طلبی ایران اشاره کرد. او در این بخش به هشت جنگ تحمیلی و سکوت شورای امنیت درباره جنایات جنگی که بر سر کشورمان امد اشاره کرد و گفت با این همه ایران پای میز مذاکره آمد و راه صلح را در پیش گرفت.

رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: «پس از سیزده سال مذاکرات پیچیده، در سال 2015 ایران و پنج عضو دائم این شورا به‌علاوه آلمان، برنامه جامع اقدام مشترک را امضا کردند که به قطعنامه 2231 منضم شده و جزء جدایی ­ناپذیرآن است. ایران مواضع خود را بلافاصله پس از تصویب قطعنامه و اخیراً بار دیگر اعلام کرد. با این وجود، به تمام تعهدات خود با حسن نیت پایبند بوده، که این امر توسط گزارش‌های متعدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد تأیید واقع شده است. علیرغم این دستاورد بزرگ دیپلماسی چندجانبه، رئیس جمهور ایالات متحده در ماه مه 2018 خروج یکجانبه دولتش از برجام و اعمال مجدد غیرقانونی همه تحریم‌های ایالات متحده، در نقض آشکار قطعنامه 2231 را اعلام کرد. پیش از آن ایالات متحده دائما موارد متعددی از «عدم پایبندی اساسی» به تعهدات برجامی‌اش را مرتکب شده ­بود. توجه به این نکته حائز اهمیت است که حتی دولت پیشین ایالات متحده نیز برای به حداقل رساندن آثار مثبت رفع تحریم‌ها ذیل برجام و قطعنامه 2231 تمام تلاش خود را به کار گرفت.»

ظریف با هشدار به طرف های برجام و ارائه مستندات بیان کرد: «در 6 نوامبر 2018، من ذیل بند 36 برجام آخرین اتمام حجت را با هماهنگ‌کننده و طرف های باقیمانده برجام به عمل آوردم. طی نامه ای بیان کردم که «ایالات متحده اکنون تمام تحریم‌های مندرج در برجام و ضمیمه دو آن را مجدداً اعمال کرده است و همانطور که در بالا توضیح داده شد، هیچ اقدام جبرانی توسط باقی طرف‌های برجام اجرا نشده است. اکثر آن‌ها به‌طور مؤثر به اقدامات محدودکننده علیه ایران پیوسته‌اند ... یا EU/E3+2 که مکرر بر تبعات امنیتی و راهبردی برجام تأکید کرده‌اند - باید با تحقق تعهدات خود در بیانیه ‌های 6 ژوئیه و 24 سپتامبر 2018 منافع مشروع ایران را به‌ نحوی واقعی و عملیاتی بدون تاخیری بیش از این تضمین کنند؛ یا ایران گزینه‌ای نخواهد داشت جز اینکه حدی از توازن را برقرار کند - همان «اقدامات جبرانی که طرف‌ها در شرایطی که سازوکار اختلاف منجر به حل مسئله نشود، در نظر داشتند» ... با توجه به موارد فوق، من رسماً درخواست تشکیل یک جلسه وزیران دیگر ذیل کمیسیون مشترک را اعلام می‌کنم.» هیچ جلسه‌ای تشکیل نشد و هیچ یک از طرف‌های اروپایی برجام حتی تا شش ماه بعد، زحمت نگارش یک پاسخ را نیز متحمل نشدند. پس از طی مکرر روند سازوکار حل اختلاف بی‌هیچ ثمری، دولت متبوع اینجانب هیچ راهی جز اعمال حقوق خود ذیل بندهای 26 و 36 برجام جهت انجام اقدامات جبرانی و توقف اجرای تعهداتش در تاریخ 8 مه 2019 پیشِ‌ روی خود نداشت.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به مداخله آمریکا در منطقه به کشورهای خلیج فارس بار دیگر طبق طرح ابتکار صلح هرمز که از سوی حسن روحانی رئیس جمهر در نشست مهرماه سال گذشته سازمان ملل ارائه شد خواستار همکاری و برقرار امنیت مشترک شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: چارچوب زمانی رفع محدودیت‌های تسلیحاتی که در قطعنامه 2231 پیش ­بینی شده، بخش لاینفک از تفاهم سخت به دست آمده است، که طرف‌های برجام را قادر ساخت تا در نهایت در مورد بسته کلی برجام و قطعنامه 2231 توافق کنند. قطعنامه آشکارا و مصرانه خواستار «اجرای کامل چارچوب زمانبندی­اش است». هرتلاشی برای تغییر یا تعدیل زمانبندی پذیرفته شده به معنای لطمه تمامیت قطعنامه 2231 است. شورا نباید اجازه دهد که تنها یک دولت این فرایند را مورد سوء استفاده قرار دهد.

ظریف در نهایت تهدید کرد: هرگونه محدودیت جدید توسط شورای امنیت، بر خلاف تعهدات اساسی است که به ملت ایران داده شده است. در چنین سناریویی، گزینه‌های ایران، همانطور که قبلاً به بقیه طرف‌های برجام اطلاع داده شده، قاطع خواهد بود.

وی ادامه داد: به همین دلیل است که بیش از ۴۰ سال از فشارهای آمریکا - چه از طریق طرح اتهامات یا جنگ و چه تحریم یا ترور- از جمله ترور بزدلانه قهرمان ضد تروریسم منطقه ما، سردار قاسم سلیمانی - نتوانسته است «ایرانیان را به زانو درآورد» یا بر دستگاه محاسباتی ملت ما تأثیر بگذارد.

آغاز و پایان سخنرانی ظریف

سردار دیپلماسی بار دیگر با سخنرانی مقتدرانه خود شورای امنیت، کشورهای حاضر را خلع سلاح کرد. چرا که پاسخ و توجیهی برای دفاع از یکجانبه گرایی و خودکامگی امریکایی ها نداشتند.

دکتر ظریف با این جمله فصل الخطاب مواضع ایران را بیان کرد. جمله ای که هم تهدید بود و هم نرمش،به عبارتی راهبرد ایران دیگر صبر استراتژیک نخواهد بود. ظریف با بیان همه مستندات و همه تلاش های جمهوری اسلامی برای حفظ توافق هسته ای با جامعه جهانی اتمام حجت کرد و با زبان رسای دیپلماتیک و حقوقی تهدید کرد که اگر درخواست آمریکا وتو نشود باید منتظر عواقب آن باشند. وزیر خارجه کشورمان کما فی سابق با سخنرانی های بی بدیل خود در تاریخ دیپلماسی ایران بار دیگر انزوا و یکجانبه گرایی امریکا و نگاه واقع گرایی ایران را به جهان نشان داد.

اما نکته سخنرانی ظریف شروع آن با جمله ای از مصدق و نوع برکناری او بود. اتمام سخن او نیز نتیجه گیری از سخنرانی مصدق در ان سالهای غمبار ایران بود که در پی ان کودتای 28 مرداد را به همراه داشت. همان روزی که صبح ان روز مردم شعار دادند زنده باد مصدق و در شب هنگام شعار مرده باد مصدق سردادند. ظریف زیرکانه سخنرانی را اغاز کرد کنایه او تنها به جامعه بین الملل نبود بلکه به مخالفان داخلی که او را خائن خطاب می کنند نیز بود! ظریف شاید به طور تلویحی سرنوشت خود را مانند مصدق دید. همان هایی که پس از انعقاد برجام ظریف را سردار دیپلماسی خطاب کردند و برای او کف و سوت می زدند و پس از خروج از برجام او را خیانتکار نامیدند! دو پهلو بودن کنایه ظریف و اشاره به سرنوشت مصدق حکایت این امر است که امریکا از محبوبیت ظریف در داخل کشور سوء استفاده کرد همانطور که از محبوبیت شهید سردار قاسم سلیمانی استفاده کرد، دو بال دیپلماسی  و نظامی و توازن قدرتمند سیاست برون مرزی ایران به راحتی هدف حمله سی ای ای و دولت ترامپ شدند. انهم با کمک کسانی که شعار مرده باد ظریف سر دادند و با چشم به هم زدنی سردار ایران شهید و ظریف نیز از چشم مردم!  با این حال او عقب نشینی نکرد و همچنان برای حفظ منافع کشور و مردم ایران فارغ از همه حملات و هجمات سیاسی به کار خود یک تنه ادامه داد و امروز با سخنرانی خود حجت را برای همگان تمام کرد. ظریف بار دیگر، زیرکانه پروژه نفوذ در داخل کشور را یادآوری کرد. کسانی که مانع از پیشبرد سیاست خارجی و منافع کشور شدند و حالا بر سر جنازه توافق مرثیه خوانی می کنند.

ظریف با در پایان سخنرانی خود به اول سخنرانی و یاداوری جمله ای از مصدق اشاره کرد و گفت: در پایان، بگذارید دوباره از سخنان نخست وزیر مصدق در شورای امنیت در سال 1951 استفاده کنم که گفت «این شورا نخواهد توانست، در توجه به استدلال های مستحکم ما به قانون، قصور ورزد. بااین حال، این شورا یک نهاد حقوقی نیست، بلکه در درجه اول یک نهاد سیاسی است که بالاترین مسئولیت‌های سیاسی را بر عهده دارد. بنابراین بی تردید درک خواهد کرد که ما به فشار چه از جانب دولت‌های خارجی و چه از جانب نهادهای بین‌المللی تن در نمی دهیم.» 

در همین رابطه بیشتر بخوانید:
ظریف اتمام حجت کرد/آمریکا:اروپا در تیررس ایران خواهد بود!
چرا سخنرانی امروز ظریف مهم است؟
گزینه‌های ایران در برابر تمدید تحریم‌های تسلیحاتی قاطع خواهد بود

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1405280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 107
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    منطق اقتدار صلح امیز
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
      . دکتر مصدق در عمل باعث شد در قضیه ملی شدن نفت یک رای تاریخی به نفع ایران صادر شود و چرچیل با آن عظمت را به زانو درآورد. آقای ظریف آیا توانسته رای شورای امنیت را به نفع ایران تغییر دهد؟ تا الان فقط چند دقیقه نطق کرد. همین. پس بزرگنمایی نکنید
    • US ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
      با این منطق پر غرور، یه دونه از تحریم ها رفع شد؟؟؟
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
      6 13
      فرهنگ مصدق فرهنگ وادادگی و بی هویتی در مقابل غرب بود چون لیبرال بود ۰
    • رضا فرامرزی IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
      1 0
      اساسا" قیاس ظریف و مصدق یک اشتباه بزرگ است.
  • وحید IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    مخالفان فرجام هیچ وقت ظریف را سردار. دیپلماسی ننامیدن از همان اول مخالفت کردن دلواپس نام گرفتن مصدق ظریف نماد شکست و ذلت ملی هستن قاسم سلیمانی نادر زمان ما بود نماد اقتدار ملی
    • سامان IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
      شما برو خجالت بکش، فقط خجالت بکش... البته اگر تو و امثال تو اصلا خجالت کشیدن رو بلد هستن!!!! شماها فقط وقاحت رو یاد دارین ... همین و بس.... اگر امروز دنیا هم تا حد زیادی با آمریکا مخالف هست و "آمریکا اول" به "آمریکا تنها" تبدیل شده بخشی از آن همین اقدامات، رایزنی ها، بده و بستان های دکتر ظریف عزیز بوده... بروید و دست از سر این مردم و مملکت و ایران عزیز بردارید با این تفکرات پوچ و سرشار از جهل تان...
    • IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
      8 2
      آقا سامان دوست عزیز فکر نمیکنم آمریکا الان تنها باشه. اروپا داره نقش بازی میکنه و سالهاست که فقط حمایتش در حد حرفه. تحریمها عملا برگشته و موضع اروپا در این جلسه تاثیری بر نتیجه نهایی نداره چون تنها امید ما وتوی چین و روسیه هست. پس با حرف سعی میکنند ایران رو خوشحال کنند تا تبعات بعدی رو کاهش بدهند.
    • علی حقجو IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
      1 0
      سامان جان. آمریکای تنها؟؟؟!!! دنیای مخالف آمریکا؟؟؟!!! در کدوم کهکشان سیر میکنی؟ در همین رای اخیر شورای حکام، غیر از چین و روسیه همه آمریکا را یاری کردند. حتی پاکستان هم به نفع ما رای نداد. همه کشورهای منطقه هم بر علیه ما رای دادند. توی این جلسه اخیر هم آلمان که سرتیم تبادل مالی با ایرانه مثلا، برای ایران کلی کری خونده. کی میخواهید بیدار شید؟
  • IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    یک خیابون هم که به اسمش بود عوض کردن واقعا که ...
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
      0 1
      امر بهتون مشتبه نشه مصدق سالم ترین دولتمرد تاریخ ایران است همچنین وزرا و دولتش
    • فهرجی IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
      6 2
      اعضای شورای شهر تهران هم مثل تو فکر میکنن که هنوز یک کیلومتر! مترو هم نساختن! (بعیده بذارین)
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    درود بر سردار دیپلماسی
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    مشکل کشور ما ترامپ های داخلی ستَ
    • محمد US ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
      مشکل کشور ما خودمان هستیم.
  • عرفان IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    61 77
    ما ازظریف انتظار برخورد دیپلماتیک داریم نه چیزی دیگر
  • رضا صدر IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    ظریف صدای ایران را به عنوا صدای عقلانیت و منطق در دنیا طنین انداز می کند. پشتیبانی از چنین فردی وظیفه ملی و اخلاقی همه ایرانیان است. مواظب باشیم آیندگان درباره ما همانند پدرانمان که امیرکبیر راخفه کردند و ناصرالدین شاه را بر صدر نشاندند قضاوت نکنند.
    • فهرجی IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
      4 1
      یک وقتی شهید بهشتی معترض بود به عقلانیتِ معاش، در مقابلِ عقل معاد....... امروز باید بر سرمان بزنیم که همان عقلِ معاش هم اینگونه تفسیر میشود: "معامله برد که برد"
    • GB ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
      0 0
      این آقای صدای عقلانیت، باعث شد چندتا تحریم از بین بره؟
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    62 15
    درست مثل برجام
  • محمد IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    1- خدا رو شکر به چالش کشیدم جامعه جهانی!!! در یک جلسه ویدیویی هم به افتخارات بی پایان دستگاه دیپلماسی خارجی اضافه شد.احسنت!!! 2- اقتدار زمانی معنا پیدا می کند که تنها در سخن نباشد و جامه عمل بپوشد ، کلام به اصطلاح مقتدرانه که در عمل نتیجه معکوس داشته باشد نه تنها اقتدار نیست که نشانه ضعف است.ضعفی که تنها می توان آنرا در کلام پنهان کرد. 3- دنیای سیاست با کنایه زدن متفاوت است.دنیای سیاست دنیای گرفتن امتیاز حداکثری و دادن امتیاز حداقلی است.اگر با کنایه به ابن نتیجه میرسیم ، بسم الله
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
      65 98
      واقعا برای امثال شما متاسفم در هر حالتی دست از زدن ظریف و دولت بر نمی دارین شماها از ترامپ هم بدترید .
    • IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
      87 48
      پس نه جلیلی خوب بود که حتی بلد نبود دو کلمه حرف بزنه در جلسات به جای دفاع از حق هستی ایران از فلسفه و تاریخ حرف می زد .
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
      45 44
      آخه تو از دیپلماسی چی میدونی ؟
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
      44 46
      گر تو بهتر میزنی بستان بزن! تنها کار شما سنگ اندازی و نیش و کنایه و بد و بیراه گفتنه. خیلی دوست دارید روحانی و دولتش زمین بخوره. اما نمیدونید که رفتار شما مصداق همون شعر «یکی بر سر شاخ بن می برید» هست.
    • IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
      7 2
      محمد آقا، اقتدار یعنی چی؟ اقتدار مگه غیر از اینه که کشوری مثل آمریکا با وجود داشتن 4000 هزار پایگاه نظامی در سراسر جهان با ده‌ها هزار نیروی زبده و کارکشته در منطقه و در دست داشتن اقتصاد دنیا و زورگویی حتی به متحدان اروپایی خودش و سازمان‌های بین‌المللی 24 ساعته فکرش رو ایران متمرکز باشه و ترامپ و پمپئو و هوک و شرکا از دغدغه ایران خوابشون نبره؟ و بدتر اینکه برای یک حمله متقابل بعد از سرنگونی پهبادش به قول بولتون دنبال این باشه که پای انگلیس رو هم به یک جنگ احتمالی باز کنه چون از تنها وارد جنگ شدن می‌ترسه! ما اقتدار داریم، خوب هم داریم. فقط باید با مردم خودمون مهربون باشیم ...
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
      9 7
      ماهیت ظریف مثل مصدق آمریکائیست و برای خشنودی غرب تلاش میکند نه ایران اسلامی !!
    • محسن IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
      6 4
      تا وقتی افراد نادان یا نان به نرخ روز خوری چون تو در این مملکت هستن که یا فرق دوغ و دوشاب را نمیفمن یا بخاطر منافع مادی یا جناحیشون اینگونه نظر میدن که البته تعدادشون هم متاسفانه کن نیست، تلاش ظریف و امثال او همانند تلاشهای پیشینیان شون چون مصدق ، امیرکبیر و... به سرانجام نخواهد نشست و قطعا ظریف نیز عاقبتی بهتر از آنها نخواهد داشت و......
    • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
      3 6
      حتما مذاکرات استاد جلیلی از نظر شما و امثال شما حماسه تلقی میشه شماها لطف کنید چند صباحی فقط حرف نزنید به خدا اوضاع مملکت درست میشه
  • کیومرث IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    در کل بیشتر از طرف آمریکایی و اروپایی ما مردم ایران از داخل ضربه خوردیم تا بیگانه ... آقای ظریف شما کارتون قابل تحسین ولی یکسری مفسدان سیاسی داخلی با بیگانه هم صدا شدن ، شما راه درست رو انتخاب کردی . خدا پشتو پناهت
  • کارن IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    61 75
    پمپئوی جنایتکار حداقل نیم ساعت قبل از سخنان ظریف جلسه را ترک گفته بود ، بنحوی که نماینده روسیه (که 3 سخنران قبل از ظریف بود) به ترک جلسه توسط پمپئو اعتراض کرد...
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    مشکل شما اصلاح طلبان این است که هنوز آمریکا و شورای امینت را نشناخته اید. چی چی خلع سلاح کرد؟ اصلا عین خیالشان نیست. با این حرفها خودتان را مثل هفت سال گذشته معطل نکنید. بجنبید داره دیر میشه...
    • پنگوئن IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
      36 32
      راه حل بفرمایید تا ما بجنبیم
    • IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
      30 27
      چی داره دیر می شه؟ دیپلماسی همینطوریه. جنگ تفکرهاست
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    نابغه دیپلماسی . حیف که مثل مصدق مظلوم خواهد شد
    • احسان DE ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
      0 0
      کاش اون موقع که داشت میگفت من دارم از برجام بیرون میام ی کاری میکردید،
  • پژمان سلیمی IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    ممکنه که ما مشکل زیاد داشته باشیم و نارضایتی بیداد بکنه ولی وطن فروش نیستیم و حاضر نیستیم که یک وجب از خاک کشورمان به بیگانه برسد درود بر سردار دیپلماسی ایران ..ظریف بزرگ
  • محمد IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    89 93
    درود با جناب ظریف رهبر دیپلماسی ایران.
  • AT ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    این همان مصدقی است که صلاحیت ندارد که نامش یر خیابانی در تهران باشد؟؟؟؟؟؟
    • سعید IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
      30 5
      خیابان نفت شمالی میرداماد شده مرحوم مصدق خدا وکیل اسم ظریف را با این بزرگ مرد یکی نکنید
    • محمد IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
      15 1
      اسم خیابون نفت شد مصدق
  • ناامید IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    23 2
    مرحوم مصدق فقط در حرف هنوز مهمه یا درعمل هم حرفهاش مهمه انشاا...پیکرش طبق وصیتش در ابن بابویه دفن شود
  • ایرانی IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    37 25
    میگم خوابین یاخودتون زدین به خواب. همون موقع که دکترمصدق حرص وجوش کشورمیزداخرش شدکودتا وعزلش. الانم دکترظریف براکشورزحمت میکشه شمامیگین بلدنیست. اون سران کشورهای نفهم ویه سازمان مثلابین الملی که همش نگاهش به جیب آمریکاوعربستان باعث بدبختی ماشدن ومیشن
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    30 9
    دلقک تا زمانی مورد تایید ه که حرف شما رو بزنه ،در غیر اینصورت خائنه
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    44 32
    مشکل ما دلواپسان است که از پشت خنجر می زنند. منافع ملی کشور هم برایشان مهم نیست. عمر ظریف طولانی باشد. او هر چه داشت برای حمایت از کشور به میدان آورد. روح شهید سلیمانی شاد که در کنار و حامی ظریف بود.
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
      5 1
      سردار سلیمانی ناصح ظریف بود نه حامی او !! مغلطه نکن !
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    25 4
    خدایا خودت کمک کن.
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    33 14
    اگر آمریکا در اقتصاد ایران سهیم میشد و شرکتهای آمریکایی سرمایه گذاری بزرگ در ایران انجام میدادند چه میشد ؟
  • بی نام IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    21 7
    ملت ایران که همواره دکتر مصدق را قهرمان ملی و خادم ایران می دانسته و می داند ، شما بودید که سعی داشتید از زبان زیباکلام و فرزند آیت الله کاشانی ثابت کنید کودتای ننگین ۲۸ مرداد ، کودتا نبوده و دکتر مصدق خود کناره گیری کرده است.
  • سامان IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    53 27
    به طور زنده داشتم می دیدم و فقط و فقط افتخار می کردم به چنین وزیر خارجه ای!!! ایشان از خود پمپئو انگلیسی صریح تر و زیباتر و با کلمات و اصطلاحات خاص صحبت کرد درحالی که هیچ کدام دیگر از کشورهای عضو شورا هم نتوانستند به این صراحت و شیوایی انگلیسی صحبت کنند!!! افتخار کردم و می کنم به دکتر ظریف عزیز که به حق کارکشته ترین و کاربلدترین دیپلمات و وزیر خارجه تاریخ جمهوری اسلامی است... باشد تا قدر این بزرگ مرد در این کشور دانسته شود... او البته با 2 جا نام آوردن و تکرار سخنان قهرمان ما دکتر مصدق، کنایه ای هم به داخلی های بیسواد صرفا دلواپس جیب خویش و منافع دوستان زد... آفرین و هزاران آفرین به دکتر ظریف عزیز...
  • جمشید IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    55 30
    همش حرف. همش حرف. چهل ساله که دارین آمریکا و غرب رو به زانو در میاریم ولی فقط با شعار و برا مصرف داخلی. وقتی قیمت خونه و دلار و چیزای دیگه برگشت به حالت عادی یعنی خلع سلاح واقعی شدن.
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    42 29
    درد شما اینه که ظریف از حزب شما نیست والا اگه جلیلی بود الان گوش عالم و آدم رو کر کرده بودید و به به و چه چه می کردید
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    11 3
    پایش را گذاست آنطرف خط!
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    46 19
    بزرگانی که با کار آقای ظریف موافق نیستند لطفا راه حل ارایه فرمایند. پاینده باد دکتر ظریف
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
      4 1
      راه حل ؛ تکیه بر قدرت و صلابت مردم شریف ایران در سایه پرچم پر افتخار ایران اسلامی و توبه از وادادگی به شرق و غرب !!
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    34 36
    درود بر ظریف کارش به نحو احسن انجام میده
    • IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
      3 2
      کارشو باید تو برجام به نحو احسن تنجام میداد نه الان
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    37 4
    آقای ظریف با یادآوری سخنان دکتر مصدق خواست بگوید که این انحراف از مسیر اصلی سازمان ملل و شورای امنیت آن را بیش از 50 سال پیش هم به شما یادآوری کردیم اما پشت گوش انداختید تا اینکه دنیا به قانون جنگل رسید و مسئولیت آن مستقیم متوجه شماست
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    65 17
    دولت پاکدست شما اصولگرایان رو با پرونده های عظیم خلافهای متعدد این روزا رو شاهد هستیم در بحث دیپلماسی خارجی هم جلیلی حتی بلد نبود یک کلمه انگلیسی حرف بزنه پس سکوت برای شما بهتره هیسسسسسس
    • IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
      3 2
      سکوت رو شما اصلاح طلبان بابد بکنین با برجام نافرجام . بعدشم همون جلیلی که میگی انگلیس بلد نبوذ . یک بار باج نداد به اجتبی . از فساد هم حرف نزن که واست بهتره .
  • امیر IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    0 0
    خبر آنلاین دز هیجانت بالاس مواظب فشار خونت باش عزیز.سخنرانی اگه جواب میداد سخنرانی های دهه شصت کار را تمام کرده بود.اروپا و آمریکا متحدن و مطمئن باش تصمیم خودشونو گرفتن طرح اجراشم سالها قبل از امضای برجام تمرین کردن قطعنامه ۲۲۳۱ از اول انقلاب بوده با الفاظ بازی نکنیم آمریکا و اروپا میخوان با قطعنامه مشروعیت ایران رو همیشه هدف قرار بدن وگرنه مطمئن باش رفع تحریم تسلیحاتی هم برداشته بشه باز به ما هیچ سلاحی نمیفروشن چون اختیارشو دارن.حکایت برجام حکایت قماربازی است که همه چیزش را روی میز باخته و با ادعای زیر میز لاف قهرمانانه میزند.مشکل اساسی ما در سیاست خارجی از دهه هفتاد این بود که همیشه اینور خاک ریز را دیدیم اما زیر خاک ریز دشمن را ندیدیم یا نخواستیم که ببینیم ربطی هم به ظریف و غیر ظریف ندارد این بنده خدا کلام دان خوبی است اما کاردان نیست .در هر صورت اگر آنقدر که دنبال برجام دویدیم دنبال احیای صنعت و تولید در داخل می‌بودیم خام نمیفروختیم که اولیه اش را گزاف بخریم الان این وضع اسف بار را نداشتیم.شناسنامه برجام از اول باطل شده به دنیا آمد.
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    0 0
    مصدق مزدور آمریکایی و خائن به انقلاب مردم ایران بود!
  • فلاح IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    0 0
    سلام جناب اقای ظریف برای موفقیت در برابر دنیا بهتر است از مديران املاكي ها استفاده شود املاكي ها براي هر قانوني يك راهكار مي دهند
  • NL ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    1 0
    باید از هر کس به اندازه ظرفیت و توان وموقعیت جایگاهی که دارد انتظار داشت؛آقای ظریف هم با توجه به جایگاه و مقامی که دارد اعتباری است برای کشور. همانطور که سردار سلیمانی هم اعتباری بود برای ایران. پس دستان به همین اندازه از او انتظار داشته باشید
  • فرزاد IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    6 0
    فرقی برای ملت نداره تا دزدها و اختلاسگران در همه سطوح با پرروئی فعالند هرچه پول وارد این کشور بشه هرز میره
  • محمد IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    2 1
    جنای آقای ظریف بااین دشمن خونخوار موذی باید مثل خوش رفتار کردزیادی به این گفته ها دلخوش نکن ،عمل مهم است
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    1 2
    مصدق نماد بی هویتی و سرآغاز تولد ناقص خلقه های غربگرا بود ۰
  • علی RO ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    2 0
    وزارت امورخارجه نقش استراژیکی رادرموقع شرارت های شیطان بزرگ وایادیش مخصوصاصهیونیستها به عهده دارد،بعصاکارهای بزرگی کرده است،ازاقای محمدجوادظریف خیلی تشکرمی کنیم.
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    1 0
    مسئولان مملکت باید کسانی مثل عباسی که به این شخص که اینظور مقتدرانه از کشور دفاع میکند و مورد اهانت قرار میده را ممنوع السخرانی و ممنوعالتصویر کنند
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    0 0
    جو گیر نشو
  • محمد AE ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    4 1
    ما منکر زحمات و فعالیتهای ظریف نیستیم اما خروجی برجام تا به حال چه بوده؟؟ آیا امضا کری شد ضمانت اجرایی برجام؟؟ آیا نمیبایست ضمانتهای اجرایی دقیقتر و محکم تری را میگرفتند؟؟ آیا توافق نکردن بهتر از یک توافق بد نبود ؟؟
  • رمضان مرادیان ملک اباد IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    3 1
    زنده باد ظریف
  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    1 0
    در حال حاضر برای ما از همه چیز مهم تر وضعیت اقتصادی مونه که به حالت فوق فلاکت رسیده این حرفها تغییر در و ضعیت زندگی ما نمی دهد
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    1 3
    چه خبر از برجام بی فرجاااام جناب ظریف ؟
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    2 0
    کار خاصی نکرده . جز ابن بود باید تعجب میکردیم ... چون وظیفه اش رو انجام داده
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    1 1
    تیتر بک رورنامه اصلاح طلب شرق : امضای کری تضمین است !!
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    1 0
    همون حرفهای همیشگی و در اخر هم تحریم میشبم باز
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    3 1
    از ظریف خوشم نمیاد زیاد سر برحام به فنا رفته اش ولی سازمان ملل هم جک هست رسما . اخه چطور میشه عربستان زا اون جنایت رو مبرا بدونین از اتهامات ؟؟؟ معلومه که با پول میخرن اعضای این سازمان رو
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    5 1
    ظریف نه شکل دکتر مصدق هست که کودتا شد بر علیه اش و نه شکل سردار سلیمانی که ترور فیزیکی شد . ظریف کسی است که چوب اشتباهاتش رو خورد . چوب اعتماد بیش از حد . چوب امضای کرب تضمین هست و چوب فکر نکردن به دولت بعدی امریکا ...
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    0 1
    عالی
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    1 1
    متاسفانه هر چقدر خوب حرف بزنی اما در نهایت این قدرت ابر قدرت هاست که دلار 1000تومنی رو به 20تومن تبدیل میکنه و از منطق شما هیچ میسازه
  • رسولی IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    0 0
    خدا بر اقتدارگرایان کاسبان تحریم ها لعنت کند .ظریف سالهاست مدافع حقوق این مردم بوده است . اگر تنها ده مرد در این وطن مثل او بود شاید الان ایران بزرگترین ابر قدرت منطقه بود.
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    0 0
    همین قهرمان شما قراداد ننگین برجام بی فرجام را به ملت ایران تحمیل کرده حالا گندش درآمده میخواهید با این مقاله نویسی ماس مالی کنید گلابی شمایی نه مردم
  • ساسان IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    0 0
    مرحبا به مرد با سواد دیپلماسی ایران
  • رفیعی IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    0 0
    جمهوری اسلامی ایران امروز با قدرت زوال ناپذیر منطق وارد بازی های سیاسی روز شده است.این اقتدار حاکی از مدیریت هوشیارانه دکتر ظریف است.دولت های پیشین هم در این مدیریت سهم دارند،ولی پایه این بنیان را دکتر ظریف بیش از پیش مستحکم کرده است.ایران امروزی یک تنه در برابر غول های اقتصادی و نظامی جهان ایستاده است.این هدیه کمی نیست از سوی خداوند متعال و در آینده نزدیک زیرسایه نظام جمهوری اسلامی که سکان دار آن مقام عظمای ولایت است،شاهد پیشرفت های چشمگیر خواهیم بود. به امید آنروز.
  • ایرانی مسلمان US ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    0 0
    با سلام قبل از هر اظهار نظری باید بگویم هیچگونه طرفداری از هیچ شخص خاصی ندارم فقط جناب آقای ظریف که سخنانی اینچنین درست و تاریخی از طرف ایران و ایرانی به امثال پمپو ودیگر نوکران مردک قمار باز (ترامپ )میگفت نمی بایست صدا و سیمای عزیز اقلا یک مترجم درست و حسابی برای صحبتهای ایشان می گذاشت. که اصلا مشخص نبود این دختر خانم که فکر کنم اصلا سواد روخونی انگلیسی هم نداشت را برای صحبت آقای ظریف گذاشته بودند اصلا معلوم نمی شد چی میگه.خواهشا این کارها را نکنید ما از هر گروهی باشیم طرفدار نظام و دشمن شیطان بزرگ هستیم .امید موفقیت برای تمام کسانی که در این راه قدم برمیدارند
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    0 0
    درود بر آقای ظریف که بینی آمریکا را به خاک مالید اما چه حیف که این خاک مالی آمریکا خیلی دیرانجام گرفت ،باید زمانی انجام میشد که سردار عزیز مارانکشته بودند ،این نوشدارو بعداز مرگ سهرابه،
  • مهدی فرزین IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    0 0
    من به دکترظریف لقب مظلوم مقتدررامیدهم که درواقع همه ملت ایران دردنیای کنونی هم مظلومندوهم بااقتدارازحقانیت خویش دفاع میکنندوپرچم دفاع مقتدرانه کشوردرجهان به دست باکفایت دکترظریف است
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    0 0
    دلار از 20 هزارتومن رد شد
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    0 0
    من لم یشکرالمخلوق ولم یشکرالخالق :«کسی که در مقابل زحمات و تلاشهای دیگران (درقبال مردم) تتشکر نکند مانند این است که در مقابل خداوند تشکر نکرده .واقعا جای تحسین وتشکر از جانب ملت نسبت به ظریف وجود دارد ضمن اینکه فقط یکی از نتایج بزرگ برجام بیرون آوردن ایران ازشر فصل هفتم شورای امنیت است که باتوصل به امنیتی کردن ناحق بدخواهان خارجی باتوصل به همین فصل شوم دانشمندان هسته ای ما را ترور کردند واقعا دراین مذاکرات یک ظریف بود وکل جبهه استکبار که با منطق و دلایل متقن همه آنها را سر جایشان نشاند و انتقادانتقاد گران خنثی وتندرو ره به جایی نخواهد برد واین فرایند برجام بالاخره بودنش بسیار بهتر از نبودنش است و کمترین نتیجه اش منطق بزرگ ودلیل محکمی برحقانیت کشور ما براستفاده ازانرژی هسته ای است حالا کل جهان هم که علیه ما برنامه ریزی کنند ما که نباید از حقوق خود عدول کنیم به فرموده امام بزرگوارراحل:« ما مامور به انجام وظیفه هستیم نه حصول نتیجه»البته به امید نتیجه مطلوب مذاکره کردیم حالا بدخواهان جنایتکار خارجی و وابستگان داخلی آنها نمی خواهند که ملت ایران به توسعه علمی دست پیدا کند نباید ما را تحت
  • نعمتی IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    0 0
    متأسفانه یک سری افراد بی وجود که نمی دانندسیاست یعنی چی امروزه شده اند دل وا پسان انقلاب.شماکه نه حرف امام ره قبول دارید.نه قانون اساسی پس بروید.فکری برای آینده کنید.دریک کلمه ظریف جان ملت ایران خریدباسیاست هایش
  • IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    0 0
    عجب طومارشون را در هم پیچیده آفرین به وزیر خارجه مردمی
  • جلال IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    0 0
    زنده باشید، وانشاالله در ارتقای کشورمان موفق باشید
  • RO ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
    0 0
    جهان اول
  • عسگر شهامت IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
    0 0
    در این گفتگو خوب درخشیدند و حال نتیجه چه خواهد شد بایست منتظر بمانیم
  • زهرا IR ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
    0 0
    قیاس ظریف و سردار شهید سلیمانی،مصداق ((میان ماه من تا ماه گردون،تفاوت از زمین تا آسمان است))می باشد،دولت تدبیر یا اصلاحات فقط حرف
  • نور IR ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
    0 0
    خوب این همه..... بافت به حال روز مردم ایران چه سودی داشت فوقش تحریم خرید اسلحه برداشته میشه وهمین مقدار بودجه هم میره به حساب کشورهای فروشنده سلاح
  • IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
    0 0
    زنده باد سردار دیپلماسی جناب اقای ظریف ولعنت برکسانی که درداخل وچه خارج اینچنین زحمات رابرباد میدهند. بزرگترین ضربه ها ازدشمن داخلی ست.
  • ناشناس IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
    0 0
    چطورظریف روباجناب دکترمصدق مقایسه میکنید؟ شما کشورمارو به حراج گذاشتین.اگه دیپلماسی شما کارآمدبود الان ما تواین وضعیت نبودیم.شورای امنیت خلع سلاح شد!!!!
  • حسام IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
    0 0
    زنده باد ایران ایرانی درود بر دکتر ضریف
  • محمد US ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
    0 0
    دکتر ظریف هدیه خداوند به ملت بزرگ ایران است . با دیپلماسی قوی تاثیر گذارتر از سلاح میشود پیروز شد . خدا قوت .
  • سالار IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
    0 0
    سلام، یه وزیر لایق فقط در کابینه روحانی هست، اونم سردار دیپلماسی جناب ظریفه، دمت گرم سردار دیپلماسی، یعنی اگر این هم نبود، واویلا........
  • عباس IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
    3 0
    به قول دکتر ظریف ما خودمان انتخاب کرده ایم که در فشار و تحریم زندگی کنیم و.....
  • احمد IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
    0 0
    درود بر ظریف قهرمان درود بر عقل درود بر تدبیر درود بر منطق آیا تا حال فکر کردید که مخالفان برجام چه کسانی بودند و هستند 1- نتانیاهو 2- ترامپ ۳- بن سلمان ۴- تندروهای داخلی و کاسبان تحریم . اغلب مخالفان داخلی برجام خود را در ظاهر ولایت مدار و انقلابی و نیروهای ارزشی میدانند.البته در باطن منافق هستند.مثلاً مثل میثم مطیعی،مثل حسن عباسی مثل شریعتمداری ... اکثریت اینها نونشان در این است که آرامش در کشور نباشد تا مشهور شوند بگویند مردم ما شما و مملکت را نگه می داریم پس باید بر گرده شما سوار شویم مگر رهبری نمی فرمایند هرکس با دشمن همراهی کند دشمن انقلاب و نظام است پس اینهایی که همزمان وهم صدا با نتانیاهو و ترامپ و ... ندای مخالفت با برجام سر می دهند و دنبال مرگ برجام هستند دشمن هستند و آمریکایی و اسرائیلی هستند.؟؟!!!
  • آذر IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
    0 0
    دکتر مصدق یکی از با سواد ترین افراد در ایران بود که سوادش رو چه در ایران و چه در دولت نداریم و همه زندگیش رو فدای ایران کرد و مظلومانه فوت شد
  • farshad IR ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    0 0
    اقای ظریف واقعانمادیه ایرانی وطن پرست باتمدن ومتشخص وبافرهنگ،اقای ظریف شماهرچقدم که تلاش کنی تحریم برداری نون یه عده ای اجرمیشه،چون تحریم که باشه دیگه نفت ملی نیست انحصاری دست یه عده که دلارش میره اونطرف چماقش وتورمش مال این ملت تحریم که باشه صادرات وارداتم همینطور،منظورتحریم یعنی حریم خصوصی یه عده که حساب وکتابیم درکارنیست چون هدف دورزدن نه نوشتن وحساب پس دادن،ممنون ازشمااقای ظریف ایرانی
  • البرز حبیبی IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    1 0
    درود خدا بر دکتر ظریف