جزئیاتی شنیده نشده از حال و هوای کمپ تیم کی‌روش در جام‌جهانی روسیه

دو سال پیش این روزها برای فوتبال ایران روزهای عجیبی بود. روزهای بعد از کسب دومین برد در تاریخ رقابت‌های جام‌جهانی و آماده شدن برای نبرد بزرگ مقابل پرتغال.

احسان خراسانی:دو سال پیش در چنین روزهایی، درست در فاصله چند روز تا برگزاری بازی دوم تیم‌ملی فوتبال ایران در جام‌جهانی روسیه، هنوز شادی کسب دومین برد فوتبال ایران در تاریخ رقابت‌های جام‌جهانی که مقابل مراکش به دست آمده در وجود هر ایرانی بود. ما دو سال و دو روز قبل مراکش را از پیش رو برداشتیم و داشتیم برای دیدار مقابل اسپانیا و زنده نگه داشتن امیدهای صعود به دور بعدی تلاش می‌کردیم.

در همه این سال‌ها و در دو بار تجربه حضور ایران با کارلوس کی‌روش در جام‌جهانی خیلی‌ها دوست داشتند از جو اردوهای ایران در رقابتی مثل جام‌جهانی باخبر شوند. اینکه کی‌روش با بازیکنان چطور رفتار می‌کند و قبل از هر بازی شاگردهای او با چه اتفاقاتی روبرو می‌شوند که در رقابتی به بزرگی جام‌جهانی قدرت ایستادن روبروی آرژانتین تا دقیقه 90 یا گرفتن مساوی از پرتغال را بدست می‌آوردند. در این گزارش که حاصل مشاهدات خبرنگاران ما در روسیه و شنیده‌ها از اعضای تیم خواهد بود، سعی داریم به مناسبت بازی مقابل مراکش و روزهای خاطره‌انگیز جام‌جهانی 2018 حال و هوای اردوهای تیم‌ملی در جام‌جهانی را بررسی کنیم. 

کارلوس کی‌روش؛ غریبه با استرس
یکی از نکات قابل‌توجه در اردوی تیم‌ملی در روسیه این بود که کی‌روش قبل از هیچکدام از بازی‌های گروهی ایران از جمله بازی مقابل مراکش استرش نداشت. پیش از حضور در جام‌جهانی 2018 روسیه مشاهده شده بود که کی‌روش حتی پیش از دیدار مقابل تیم‌هایی مثل ازبکستان یا عراق در مقدماتی جام‌جهانی با کمی استرس شب قبل از بازی را به روز بازی وصل می‌کرد. در روسیه ولی از این خبرها نبود و انگار مرد پرتغالی از کاری که بازیکنانش می‌خواستند انجام دهند خیالش راحت بود.

تمهیدات رئیس پادگان برای تفریح سربازها!
کمپ تیم‌ملی در کشوری مثل روسیه یکی از کمپ‌های مجهز این کشور بود. بازیکنان ایران فرصت خوبی برای آماده شدن قبل از هر بازی داشتند اما نباید فراموش کرد که در وضعیت اردویی از کمپ خارج شدن و پرداختن به تفریحات شخصی سخت و تقریبا نشدنی است. این وضعیتی بود که کی‌روش در کمپ ایجاد کرده بود و آنجا در واقع برای بازیکنان تبدیل به یک پادگان شده بود. البته که خود کارلوس تمهیدات ویژه‌ای برای بازیکنان داشت.

کی روش یک میز پینگ‌پنگ در طبقه بازیکنان قرار داده بود و بعضی روزها حساسیت در بازی بچه‌های تیم به حدی می‌رسید که همه اعضای تیم دور آنها جمع می‌شدند. یا اینکه سرمربی پرتغالی از دستیاران و مدیررسانه‌ای تیم‌ملی درخواست می‌کرد که سوالاتی فوتبالی برای اطلاعات عمومی بازیکنان آماده کنند و کی‌روش با به راه انداختن کوئیزهای چالشی سعی می‌کرد ذهن بازیکنان را آماده نگه دارد.

از فیلم‌های انگیزشی تا آهنگ‌های حماسی
از دیگر اقدامات جالب کارلوس کی‌روش که طی این سال‌ها بارها درباره‌اش صحبت شده، پخش فیلم‌های انگیزشی بوده. سرمربی تیم‌ملی روز هر بازی در اقدامی جالب پیش از سوار شدن بازیکنان به اتوبوس فیلمی انگیزشی برای آنها آماده می‌کرد و بازیکنان باید قبل از حرکت به سمت استادیوم فیلم را تماشا می‌کردند. همچنین پخش شدن آهنگ‌های حماسی درباره ایران در اتوبوس و در راه ورزشگاه یکی دیگر از کارهایی بود که کی‌روش انجام می‌داد. 

استراتژی متفاوت آقای سرمربی برای برخورد با بازیکنان
یکی دیگر از کارهایی که کی‌روش در اردوهای تیم‌ملی انجام می‌داد و موردتوجه همه قرار می‌گرفت استراتژی متفاوت برخورد او با بازیکنان تیم‌ملی بود. اینکه کارلوس کی‌روش رفتاری که با بازیکنی مثل علیرضا بیرانوند انجام می‌داد متفاوت از بازیکنی مثل سردار آزمون بود و از نگاه خیلی‌ها این یکی از نکات مثبت کاری سرمربی پرتغالی بود. کی‌روش این رفتار را فقط قبل از بازی انجام نمی‌داد و نکته جالب این است که بعد از هر بازی هم سرمربی تیم‌ملی درجه شخصیتی شاگردانش را تا حد بسیار زیادی بالا می‌برد. در واقع نگاه کی‌روش به ستاره‌های تیم‌ملی بعد از برد مقابل مراکش با بعد از باخت مقابل اسپانیا فرقی نداشت و سرمربی اسبق تیم‌ملی همیشه از شاگردانش جلوی همه بهترین بازیکنان دنیا را می‌ساخت.

257 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1400519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م.ح IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    5 0
    ای کاش هنوزبود.کی روش بهترین مربی ای بود که تا حالا به ایران آمده.شخصیتش با تمام مربیان فرق میکرد.تو این چندسال حضور در ایران،یک ایرانی با تعصب شده بود.چرا ما اینقدر قدرنشناس هستیم.همین حالا شاید با یک اشاره کوچک ،میتونیم برش گردونیم.البته اگر بزارن.