از تعین سرنوشت جعبه سیاه و مذاکره با سعودی تا تحریم آیت الله جنتی

در هفته ای که گذشت دیپلمات های ایرانی روز های پرکاری را از سر گذراندند.

مهسا مژدهی: در هفته ای که گذشت بیشتر اتفاقات دیپلماتیک تحت شعاع نشست امنیتی مونیخ بود. این نشست در ابتدای هفته در حالی پایان یافت که جواد ظریف ر حاشیه آن با بسیاری از مقامات بین المللی دیدار کرده بود. برخی از ناظران این اتفاق را بازگشت موفق ظریف به صحنه صحنه دیپلماسی جهانی دانستند. اما در کنار این دیدارهای پرشمار و مهم، دیدار وزیرخارجه کشورمان با یکی از نمایندگان دموکرات امریکا، داد ترامپ را درآورد و سوژه کاخ سفید شد تا دموکرات ها را بکوبد.

در مونیخ چه گذشت؟

پیش از اینکه کنفرانس امنیتی مونیخ در المان برگزار شود، وزیرخارجه امریکا برای ایران از راه دور شاخ  و شانه می کشید. پمپئو که برای شرکت در کنفرانس مونیخ راهی آلمان شده بود، گفت که امیدوار است این نشست با مذاکراتی پیرامون "مقابله با ایران" همراه باشد. اما خیلی زود او جواب این ایده اش را گرفت و حاشیه این کنفرانس تبدیل به دیدو بازدید تیم ایرانی با مقامات بین المللی شد که برای دیدار با مقامات ایرانی صف کشیده بودند. در مقابل انتقاد از عملکرد امریکایی در میان سیاستمدران حاضر در نشست مونیخ، تبدیل به بحث مورد علاقه حاضران شد.

در همان روز اول، حضور ترودو، نخست وزیر کانادا در جایی که ظریف و وزیرخارجه این کشور در حال رایزنی با یکدیگر بودند، همه نگاه ها را به سمت مونیخ کشاند. ایران و کانادا سال هاست که روابط دیپلماتیک خود را با یکدیگر قطع کرده اند و به عقیده بسیاری از ناظران، رفتار ترودو و زبان بدن دو طرف نشان از علاقه برای حل مشکلات میان دو کشور داشت. «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا، درباره علت دیدار خود با «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران، گفت: من به خانواده‌ها قول داده‌ام که هر کاری را که می‌توانم انجام دهم تا مطمئن شوم آنها پاسخ می‌گیرند که ما (درباره سرنگونی هواپیما) تحقیقات تام و کامل داشته باشیم تا دقیقاً بدانیم که چه اتفاقی افتاد. محور اصلی گفتگوهای ترودو با ظریف در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ، رایزنی در خصوص وضعیت تحقییقات در حال انجام در خصوص سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران که ماه گذشته رخ داد بوده است.

ظریف همچنین با مقاماتی از سازمان ملل دیدار داشت و با وزرای خارجه فنلاند و واتیکان و همچنین چین و چک  و کرواسی ، در همان روز اول دیدار کرد. یکی دیگر از دیدارهای مهم وزیرخارجه کشورمان، دیدار با سرپرست وزارت خارجه عمان، یعنی بن علوی بود. کمی بعد وزیر خارجه عمان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ تأکید کرد که این کشور برای کاهش تنش در منطقه خلیج فارس تلاش می‌کند.

در صبح روز دوم نشست مونیخ، اعضای شورای روابط خارجی اتحادیه اروپایی با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کردند.  برجام و تعهدات اروپا در این زمینه و همچنین مسائل منطقه ای و بین المللی از جمله موضوعات بحث در این دیدار بود. همچنین او با اوکراینی ها هم دیدار داشت. در گفت و گوی وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و اوکراین در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ طرفین در خصوص هواپیمای اوکراینی و همچنین همکاری دو کشور در تحقیقات در این خصوص تبادل نظر کردند. تلاش برای التیام آلام بازماندگان این سانحه مورد تاکید طرفین بود. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه نشست کنفرانس امنیتی مونیخ در جلسه وزرای خارجه کشورهای مرتبط با سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی شرکت کرد. وزیر امور خارجه در این نشست ضمن تبادل نظر درباره چگونگی پیگیری ابعاد حقوقی و فنی موضوع، بر مسولیت پذیری ایران در این زمینه و همچنین لزوم پرهیز از سیاسی شدن مساله تاکید کرد. ظریف در این نشست آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با اوکراین به منظور انجام تحقیقات و حل و فصل حقوقی مساله را مجددا اعلام کرد.

از دیگر دیدارهای ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در حاشیه نشست کنفرانس امنیت مونیخ با وزیر امور خارجه اسپانیا بود.بررسی راههای گسترش روابط دوجانبه، زمینه های تقویت اعتماد و همکاری بین  ایران و اروپا، کاهش تعهدات برجامی ایران، تعهدات برجامی اروپا، اوضاع منطقه و  واقعیت های داخلی آمریکا ازجمله محورهای مورد گفت و گو بین دو وزیر خارجه در این دیدار بود. او همچنین با هایکو ماس وزیرخارجه المان دیدار کرد. در دیدار محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و هایکو ماس وزیر خارجه آلمان در حاشیه نشست کنفرانس امنیت مونیخ ، اوضاع سیاسی و امنیتی منطقه، اشتباهات آمریکایی ها درباره منطقه غرب آسیا، تعهدات اروپا در قبال برجام، واقعیات رابطه اروپا و آمریکا و همچنین بررسی راه های تقویت اعتماد و همکاری بین ایران و اروپا مورد گفت و گو و تبادل نظر دو وزیر خارجه قرار گرفت.  وزیر خارجه آلمان در دیدار با همتای ایرانی خود گفت جمهوری اسلامی ایران از طریق تنش‌زدایی در منطقه می‌تواند اعتمادسازی کند.

«جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: از منظر اروپا برجام تمام نشده است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز در سخنان خود به اختلاف دیدگاه کشورهای اروپایی با آمریکا در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ پرداخت. بورل با اشاره به برخی اختلاف نظرهای  اروپا با واشنگتن گفت: آمریکا خواهان پایان بخشیدن به برجامی که اوباما به امضا رساند، بود؛ همچنین آمریکا خواستار اعمال سیاست فشار حداکثری بر ایران شد، اما من فکر نمی کنم که اروپا چنین برآورد و برداشتی داشته باشد.

امادگی ایران برای گفتگو با سعودی ها

محمد جواد ظریف که برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ به آلمان سفر کرده بود، عصر شنبه در گفت و گویی با موضوع ایران با خانم «لیز دوست» در حاشیه کنفرانس برلین گفت: بعد از شهادت سردار سلیمانی پیامی از سوی عربستان مبنی بر تمایل آنها برای گفت و گو با ایران دریافت کردیم.وی افزود: ما به پیام آنها پاسخ مثبت دادیم و گفتیم برای گفت و گو آماده ایم، اما دیگر پاسخی از جانب عربستان دریافت نکردیم. ظریف با تاکید بر اینکه ایران به دنبال تنش با همسایگان نیست، تصریح کرد امنیت همسایگان را امنیت خود می دانیم و همین امروز حاضریم با همه همسایگان گفت و گو کنیم. ظریف گفت: منطقه خلیج فارس متعلق به همه همسایگان است و کشورهای منطقه باید بدانند که آمریکا و اسرائیل نمی توانند برای منطقه ما امنیت بیاورند، بلکه این کشورهای منطقه هستند که باید امنیت و ثبات و منطقه را تامین کنند. دیپلمات ارشد ایران در بخش دیگری از سخنانش گفت: اگر همسایگان ما بخواهند، ‌تنش ها کاهش یابد، راه های زیادی برای این کار وجود دارد، ‌ اما مهم این است که آنها بخواهند و اراده واقعی برای این کار وجود داشته باشد. در همین هفته منابع فرانسوی به نقل از مقامات سعودی اعلام کردند، پس از آنکه ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در سپتامبر ۲۰۱۹ تأسیسات نفتی «آرامکو» را هدف گرفتند، ریاض تمایل خود برای مذاکره با ایران را نشان داد اما آمریکا این موضوع را رد کرد و مانع از آن شد.

او همچنین در مدت حضور خود در مونیخ  در توییتی با بازنشر مصاحبه خود با شبکه خبری ان بی سی آمریکا نوشت: پایان (حضور) آمریکا در منطقه آغاز شده است. ظریف در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با ریچارد انگل خبرنگار شبکه آمریکایی ان بی سی گفت و گو کرد. وزیر امور خارجه با اشاره ای به این مصاحبه در صفحه توییترش، بخش هایی از گفته های خود را بازنشر کرد. ظریف نوشت: "توصیه اشتباه به رئیس جمهوری ترامپ منجر شده که وی تصمیم های اشتباهی بگیرد." بنابراین، "پایان آمریکا در منطقه آغاز شده است."

در پایان این نشست ظریف در توئیتش نوشت: سه روز در مونیخ پایان یافت، جایی که با بسیاری از همتایان از سراسر جهان و همچنین بسیاری از مقام های دیگر، اندیشکده ها، سازمان های مردم نهاد و نمایندگان رسانه ها در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ دیدار کردم.ظریف همچنین پیشبرد صلح و تنش زدایی در منطقه ما و فراتر از منطقه را دلیل این رایزنی ها برشمرد.

یک روزنامه سوئیسی با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه ایران در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ درخصوص شرایط ایران برای بازگشت به تعهدات برجامی، نوشت: ایران منتظر اقدام‌های عملی اروپاست. روزنامه «تریبون دو ژنو » سوئیس روز شنبه (۲۶ بهمن) به نقل از «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران نوشت: در صورتی که اروپا منافع اقتصادی ایران را به طور معنادار تضمین کند، تهران آمادگی آن را دارد که از تمام یا بخشی از اقدام‌های خود که در چارچوب کاهش تعهدات هسته‌ای انجام داده، صرف نظر کند. به گزارش این رسانه سوئیسی، با وجود تلاش اروپایی‌ها برای نجات توافق هسته ای سال ۲۰۱۵، این توافق به دنبال خروج یکجانبه آمریکا در معرض تهدید و در آستانه فروپاشی قرار گرفته است. ایران در پاسخ به خروج آمریکا، از عمل به چندین تعهد اساسی خود طبق این توافق که میان تهران و گروه 1+5 شامل چین، آمریکا، فرانسه، روسیه و آلمان انجام داده بود، عقب نشینی کرد.

بولتون به تصمیمات ترامپ علیه ایران حمله کرد

مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید مدعی است ترامپ آنگونه که مدعی است به ایران فشار نیاورده و به همین دلیل راهبردش علیه این کشور رو به شکست است. جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید در یکی از تازه‌ترین اظهارنظرهای رسانه‌ای خود، ضمن تقدیر از دولت فعلی واشنگتن از وی بابت پشت پا زدن به برجام تقدیر کرد و در عین حال گفت که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در عمل به وعده خود مبنی بر در تنگنا قرار دادن ایران با اتکا به تحریم‌های اقتصادی و دیگر ابزار، موفق عمل نکرده است.

از دیگر اقدامات امریکایی ها در این هفته،  اظهارات وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا در دولت باراک اوباما بود. او  با انتقاد از شهادت سردار شهید سلیمانی توسط دولت ترامپ گفت: این کار اقدامی خطرناک بود که می‌توانست آمریکا و ایران را در آستانه جنگ قرار دهد.

به گزارش تارنمای هرالد تریبیون، وندی شرمن یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده توافق هسته‌ای آمریکا با ایران در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما در کنفرانسی در  فلوریدا گفت: حمله موشکی ترامپ که منجر به کشته شدنت ژنرال  سلیمانی در عراق شد، می‌تواند مانع نفوذ ایران در منطقه شود اما با این وجود ان حمله یک اقدام خطرآمیز بود. 

تحریم های تازه علیه ایران، اینبار برای شورای نگهبان

وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران وضع کرد. خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه و در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی پنج عضو شورای نگهبان را هدف تحریم قرار داد. بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، آیت‌الله «احمد جنتی» دبیر شورای نگهبان، آیت‌الله «محمد یزدی» از فقهای شورای نگهبان، «عباسعلی کدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان، «سیامک ره‌پیک» و «محمدحسن صادقی مقدم» دو عضو حقوقدان شورای نگهبان در فهرست تحریم واشنگتن قرار گرفته‌اند. خزانه‌داری آمریکا در این بیانیه مدعی شده است که شورای نگهبان از برگزاری یک «انتخابات آزاد و منصفانه» جلوگیری می‌کند.  همزمان  نماینده دولت آمریکا در امور ایران امروز پنجشنبه مدعی شده چیز زیادی از برجام برای حفظ کردن باقی نمانده است. «برایان هوک»، نماینده دولت آمریکا در امور ایران روز پنجشنبه به تکرار ادعاهای اثبات‌نشده علیه ایران پرداخت. 

به عقیده برخی کارشناسان دستگاه سیاست خارجی ایران این روزها با مشکلات زیادی رو به روست و ظریف تلاش دارد تا با رایزنی با مقامات خارجی از فشار موجود بر روی ایران بکاهد. از سوی دیگر مقامات امریکایی به خوبی می دانند که همراهی اروپائی ها با آمریکا، نه از سر میل و رغبت بلکه به دلیل ناچاری آنهاست و کماکان دست از زورگویی نکشیده و وعده محدودیت های بیشتر برای اقتصاد و همچنین مقامات ایرانی را می دهند.

312 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1355069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =